Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

William Booth - Hätkähdyttävän tarkka profetia toteutumassa

Caspar David Friedrich, Luostarin rauniot ja hautausmaa v.1817-19

Miten suhtautua profetioihin, osa 3. Kristinuskolla oli 1900-luvun alussa vielä vankka asema. Väki täytti kirkot ja väkevät herätykset ravistelivat kristikuntaa erityisesti Englannissa ja Yhdysvalloissa. Tuolloin esille nousi profetia, joka useimmista varmasti tuntui tuulesta temmatulta. Nyt yli sata vuotta  myöhemmin William Boothin saama profetia on toteutumassa järkyttävän kirjaimellisesti.   

 

 

Millaisista oloista William Boothin profetia nousi

 

William Booth (10.4.1829 – 20.8.1912) oli brittiläinen metodistisaarnaaja ja intohimoinen evankelista. Hän erosi metodistikirkosta, kun hänen ei sallittu ryhtyä kiertäväksi evankelistaksi. Yhdessä lahjakkaan ja lujatahtoisen vaimonsa Catherine Mumfordin kanssa hän aloitti 1865 vapaan evakelioimistyön Itä-Lontoossa. Heihin liittyi joukko uskovaisia, jotka halusivat toimia heidän kanssaan. Työryhmä otti vuonna 1878 nimen Salvation Army. William Booth toimi perustetun Pelastusarmeijan ensimmäisenä kenraalina. Williamin ja hänen vaimonsa Catherinen perheeseen syntyi  kahdeksan lasta Evangeline, Bramwell, Ballington, Kate, Herbert, Emma, Marie ja Lucy.

 

Williamin Boothin sosiaalinen, hengellinen ja kirjallinen toiminta oli niin laajaa ja tuloksellista, että hänelle ehdotettiin siitä Nobelin kirjallisuuspalkintoa, joka kuitenkin jäi häneltä saamatta

 

Uskomattoman tarkka kuusiosainen profetia sadan vuoden takaa

 

Pelastusarmeijan perustaja ja liikkeen ensimmäinen kenraali William BoothWilliam Boothin profetiassa on kuusi kohtaa. Kun muistamme, millaisissa olosuhteissa Booth profetian yli sata vuotta sitten sai, voimme vain hämmästellä sen osuvuutta ja terävyyttä. William Boothin aikana kristinuskolla ja kirkoilla oli vielä vankkumaton asema. Lähes kaikki kuuluivat kirkkoon.  Tuolloin meidän aikanamme tavallisiksi käyneet avioerot, avoliitot, samaa sukupuolta olevien viralliset parisuhteet olivat jotain, mitä kukaan ei osannut edes kuvitella.

 

Yhtä mielikuvituksellisilta tuntuivat ajatukset kristinuskosta siivotuista kouluista, uskonnon julistamisesta yksityisasiaksi ja kirkkojen päätyminen ravintoloiksi tai bingohalleiksi. Kaiken tuon perusteella voimme sanoa, että parhaimmalla mahdollisellakaan arvauksella Booth ei olisi voinut osua profetian sisältämään tekstiin. Jo tältä pohjalta koeteltuna hänen profetiansa on aito ja Jumalalta kirkoillemme ja seurakunnillemme vakavaksi varoitukseksi tarkoitettu.

 

Tässä ovat William Boothin profetian sisältämät kuusi kohtaa:

 

 

1. Kristinusko ja Jumala siivotaan yhteiskunnan marginaaliin

 

”Noina aikoina politiikka ei tunne eikä tunnusta Jumalaa. Koko läntisen maailman virallinen valtiopolitiikka on sellaista, että hallinnon eri tasoilla ei enää pelätä Jumalaa. Eurooppaa hallitsee uusi poliittisten johtajien sukupolvi, joka ei pienessäkään määrässä ota päätöksissään huomioon Jumalaa.”

 

William ja Catherine Boothin perhekuvaJumalan sijasta maailmaa hallitsee mammona. Kaikki asiat mitataan taloudellisilla intresseillä. Jumala, joka käskee pyhittämään lepopäivän, on tuotannon, tehokkuuden ja kaupankäynnin kannalta häiriötekijä. Siksi hänet käskyineen on siirrettävä pois julkisuudesta, yhteiskunnan marginaaliin ja yksityisasiaksi.

 

Valtioiden päämiehet ja muut päättäjät, jotka aikoinaan toivottivat kansalleen Jumalan siunausta ja kertoivat rukoilevansa maansa puolesta, joutavat historian roskakoriin. Tilalla ovat reaalipoliitikot ja kylmään järkeen luottavat tuoton maksimoijat. Rohkaiseva poikkeus tästä on presidenttimme Sauli Niinistä uudenvuodenpuheeseen sisällyttämine siunauksentoivotuksineen.

 

2. Taivas ilman helvettiä

 

”Silloin julistetaan taivasta ilman helvettiä. Tulee päivä, jolloin tapahtuu suuri irrottautuminen siitä, mitä Raamattu nimittää täyden totuuden evankeliumiksi. Silloin Raamatun profetian mukaisesti saarnataan korvasyyhyyn. Kuulijat määräävät, mitä saarnatuoleista julistetaan: ”Puhukaa lempeitä, makeita sanoja. Puhukaa taivaasta, jättäkää meidät vapaiksi, jotta emme joutuisi rasittumaan, kun saarnaatte helvetistä.”  

 

Tämä William Boothin profetian kohta ei selityksiä kaipaa. Riittää kun avaamme Raamattumme ja luemme sieltä:

”Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee. He tukkivat korvansa totuudelta ja kääntyvät kuuntelemaan taruja. (2 Tim.4:3-4)

William Booth toimi kiertävänä evankelistana puhuen mieluiten köyhien kaupunginosien kaduilla ja toreilla. Hän järjesti mielellään myös värikkäitä evankeliointitapahtumia. 

3. Anteeksiantamusta ilman parannuksen tekemistä

 

”Tuolloin kristikunta on täynnä anteeksiantamusta ilman parannuksen tekemistä. Kristikunnasta katoaa se Raamatun oppi, että anteeksisaamista ei voi olla ilman parannuksentekoa synnistä.”

 

Yhä useammin hengelliset puheet ja saarnat tuntuvat viestittävän: ”Tule sellaisena kuin olet – ja jää vapaasti juuri sellaiseksi kuin olet”.  Puheella synnistä ja parannuksenteosta ei haluta pahoittaa ihmisten mieliä. Synnistä, parannuksenteosta, pyhästä elämästä ja itsensä Jumalalle pyhittämisestä ei enää saarnata. Sellaisen myötä armo on käynyt niin halvaksi, ettei Jeesuksesta tarvitse paljon edes puhua.

 

4. Perusteetonta pelastusiloa

 

”Päivinä ennen Jeesuksen tuloa monet ovat täynnä pelastusiloa, vaikka eivät ole uudestisyntyneet ylhäältä.”

 

Jeesuksen opetus siitä, että ainoa tie Jumalan luo kulkee hänen kauttaan, on unohtumassa. Moni uskoo, että kukin tulee uskollaan autuaaksi. Tämä ei ole ihme, kun myös monet papit tuntuvat ajattelevan, että kaikilla uskonnoilla on sama jumala, jonka luo on monta tietä. Jokainen voi siis tuunata itselleen oman jumalan, niin hyvän ja rakastavan, ettei synnistä tarvitse pelätä rangaistusta. Ja kuinka rangaistusta voisi edes olla olemassa, kun helvetti, josta Jeesus puhui, on keksitti vain ihmisten pelottelemiseksi.

 

5. Uskonto ilman Pyhää Henkeä

 

”Noina aikoina tulee olemaan paljon uskontoa ilman Pyhää Henkeä.”

 

Kun Raamattu riisutaan ihmeistä selittämällä ne tieteellisesti mahdottomina pelkiksi vertauskuviksi tai mielikuvituksen tuotteeksi, myös Pyhä Henki ihmeineen, merkkeineen ja armolahjoineen käy mahdottomaksi. Uskosta tulee tieteisuskolla marinoitua uskonnollisuutta, jossa rituaalit ja perinnäissäännöt ovat korvanneet elävän uskon, neitseestä syntyneen ja kuolleista ylösnousseen Jeesuksen sekä yhä vieläkin ihmeitä tekevän Jumalan.

 

Raamatussa kuvataan voimatonta kristillisyyttä, joka toimii ilman Pyhää Henkeä. Sellainen on uskonnollisuutta ja tämän maailman tapoihin mukautunutta kulttuurikristillisyyttä, joka ei puhuttele eikä haasta muutokseen ja parannuksentekoon:

”heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman.” (2 Tim. 3:5)

William Boot tervehtii autossa matkatessaan kadun varteen kertynyttä väkijoukkoa 

6. Kristinusko ilman Kristusta

 

”Kristikunta elää ikään kuin ilman Kristusta. Kristus ei ole siellä, missä veri ja tuli eivät ole voimassa - kieltäkää noista sanoista toinen, ja teillä on kristillisyyden muodot, mutta teillä ei ole Kristusta."

 

Veri ja tuli olivat William Boothille niin tärkeitä, että hän liitti sanat Pelastusarmeijan vaakunaan. Ilman Jeesuksen syntiemme sovitukseksi vuodattamaa verta meillä ei ole pelastusta. Ilman Jeesuksen seuraajille luvattua Pyhää Henkeä Jeesuksen seuraajien seurakunta on voimaton ja tämän maailman tuulten heiteltävissä.

 

Viime vuosien aikana on yhä useammin kuultu jopa pappien torjuvan Raamatun sanan syntien sovittamisesta Golgatan ristillä. Tämän he perustelevat Jumalan suunnattomalla rakkaudella kaikkia ihmisiä kohtaan. He sanovat, ettei Jumala, joka on rakkaus, olisi voinut ikinä lähettää Poikaansa kärsimään niin tuskallista ja veristä kuolemaa.  Niinpä sovitusopin täytyy olla ihmisten väkivaltaan taipuvaisen mielikuvituksen tuotetta.

 

Monissa kirkkokunnissa on toteutumassa Laodekian seurakunnan kolkko esimerkki: Jeesus Kristus, jota Raamatussa, tunnustuskirjoissa, kirkkolaissa ja kirkkojärjestyksessä sanotaan kirkon ja seurakunnan pääksi, ollaan käytännössä työntämässä seurakunnan seinien ulkopuolelle.

 

Surullisen esimerkin siitä, mitä jälkikristillinen ja Jeesuksen hylännyt aika on, tarjoaa Helsingin seurakuntien lehti Kirkko ja kaupunki. Se julkaisi 16.4.2014 Juhani Huttusen kirjoituksen, jonka kaltaisia on vuosittain saatu pääsiäisen aikoihin lukea Helsingin Sanomien palstoilta.

 

Seurakuntien kustantaman lehden kirjoituksen punaisena lankana on Raamatun pääsiäisajan kertomusten uskottavuuden kyseenalaistaminen. Mukaan oli myös otettu Helsingin yliopiston eksegetiikan dosentin pastori Matti Myllykosken jo vuosien ajan mediassa omana ”pääsiäistervehdyksenään” toistamat väitteet: Kuvaus pääsiäisaterialla tapahtuneesta Jeesuksen ja opetuslasten ehtoollisenvietosta on tekstiin jälkeenpäin tehty keinotekoinen lisäys. Jeesus naulittiin ristiin jo ennen Raamatun kertomaa ajankohtaa ja päätyi rikollisten joukkohautaan.  

 

Kristinusko ilman Jeesuksessa ihmiseksi syntynyttä Jumalaa, ilman syntien sovitusta Golgatan ristillä ja pääsiäisaamun ylösnousemusta ei tarjoa pelastusta eikä iankaikkista elämää. Yksin ihmiseksi syntynyt Jumalan Poika Jeesus voi pelastaa. Hän on ainoa tie, totuus ja elämä, ainoa tie Jumalan luo.

 

 

Pelastusarmeijan vaakunassa ovat William Boothille tärkeät sanat VERI JA TULIProfetian tarkoitus on varoittaa ja johtaa parannukseen

 

Paavali julistaa (Gal.1:8), että vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille toisenlaista evankeliumia, niin hän olkoon kirottu. Tuohon aikaan ei ollut vielä virkapapistoa, piispoja eikä teologian tohtoreita, joten Paavali käytti varoituksessaan valheopettajista korkeinta tuolloin mahdollista auktoriteettia eli enkeleitä.

 

Miksi Paavali käytti noin kovia ja jyrkkiä sanoja? Siksi, että evankeliumi ilman ”verta ja tulta” tuo väistämättä mukanaan kirouksen sekä julistajalle että valhe-evankeliumin vastaanottajalle. Ilman Kristusta ei kenelläkään ole pelastusta. Jeesus on ainoa tie Jumalan luo. Kaikki muut tiet vievät iankaikkiseen vaivaan ja kadotukseen. Pitäkäämme siis kaksin käsin kiinni Raamatun Sanasta, verestä ja tulesta!

 

------------------ 

William Boothin profetian sanoma on hätkähdyttävän tarkasti samanlainen kuin monien muiden lopunajan kristillisydestä ja maailmantapahtumista kertovat profetaaliset näyt. 

 

Hieman alempana on linkit mm. edellä mainittuihin samoja varoituksia ilmoittaneisiin profetioihin. Eroja löytyy lähinnä vain siinä, että esimerkiksi Emanuel Minosin välittämässä prodetiassa tuodaan yksityiskohtaisemmin esille sotien syttyminen ja moraalin romahtaminen.

 

 

Millainen maailma oli William Boothin aikaan 1900-luvun ensimmäisinä vuosina:

 

  • Lontoon katunäkymä vuonna 1900Suomessa oli vuonna 1900 meneillään ensimmäinen sortokausi. Venäjän valtiosihteeri Vjatseslav vonPleve nimitettiin Suomen ministerivaltiosihteeriksi
  • Helsingin ensimmäinen sähköraitiovaunu aloitti liikennöinnin linjalla Töölö – Hietalahti
  • Afrikassa riehui buurisota. Buurit hyökkäsivät Ladysmithiin jolloin yli tuhat ihmistä sai surmansa
  • Ranskassa määrättiin automobiilin nopeusrajoitukseksi 10 km/t kaupungeissa
  • Vuonna 1903 Wrightin veljekset onnistuivat lentämään rakentamallaan lentokoneella 36 metriä.
  • Henry Ford oli aloittanut autojen valmistamisen ja suunnitteli 1908 T-mallin sekä liukuhihnatuotannon

 

-------------------

 

 

Sarjan eri jaksoihin pääset suoraan tästä:

1. 

2. 

3. 

9. 

  



Kommentoi tätä kirjoitusta

Kommentit

14.4.2017 klo 19:58:27
Reijo kirjoittaa

Jatkan vastaamalla kohtaa 4 koskevaan kysymykseesi:

Sanonnalla "kukin tulee uskollaan autuaaksi" tarkoitetaan yleensä samaa kuin "kyllä minä Jumalaan uskon, mutta en niinkuin kirkko opettaa". Molemmat jättävät avoimeksi sen, mihin ja miten kyseinen ihminen uskoo. Kyseessä on usein ns. tuunattu usko eli tuunattu jumalakuva. Tällainen Jumala voi olla vain kaiken salliva ja ehdoitta rakastava vanha vaari, joka ei aseta rajoja eikä ehtoja, ei käske aikä ahdistele synnistä luopumiseen.

Liitän tähän vielä samaan pakettiin kuuluvan kolmannen sanonnan, joka ilmaisee sen, että asianomainen voi kylllä uskoa jumalan olevan olemassa, mutta niin tekevät myös kaikkien muiden uskontojen kannattajat ja jopa demonit ja pahat henget. Sillä ei kuitenkaan ole vielä mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Kristinuskon ytimessä on Jeesus Kristus, jota ilman meillä ei ole syntien anteeksisaamista eikä pääsyä Jumalan luo.



14.4.2017 klo 19:49:22
Reijo kirjoittaa

Kohta 3 tarkoittaa sitä, ettei synnin anteeksisaaminen ole automaatti, joka vapauttaa ihmisen tekemään tietoisesti samaa syntiä siinä toivossa, että niin voi tehdä. kun synnin kerran saa anteeksi. Ensimmäisillä vuosisadoilla oli sellainenkin harhaoppi. Saatettin jopa ajatella, että mitä enemmän tekee syntiä, niin sen parempi, koska silloin saa myös mahdolllisimman paljon anteeksi.

Kun ihmisessä herää usko, ja hän saa synnit Jeesuksen armosta anteeksi, hän ryhtyy kiitollisuudesta ja rakkaudesta Jeesukseen tekemään parannusta synneistään. Usko, armo, parannuksenteko ja kilvoittelu eli pyrkimys Jeesuksen kaltaiseen elämään ovat paketti, josta ei voi jotain osaa erottaa.

Jeesus tarkoittaa, että meidän on aina annettava lähimmäisellemme anteeksi. Vaikkapa "seitsemän kertaa seitsemänkymmentäseitsemän kertaa". Siinäkin on sama edellä ole ehto: ei meidän tarvitse alistua jatkuvan väärinkäytön kohteeksi eli suosia synnin tekemistä:

Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?" Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän. Matt.18:21-22

Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi. Ja jos hän seitsemän kertaa päivässä tekee syntiä sinua vastaan ja seitsemän kertaa kääntyy sinun puoleesi ja sanoo: 'Minä kadun', niin anna hänelle anteeksi." Luuk.17:3-4



14.4.2017 klo 17:46:43
AT kirjoittaa

Hei!

Boothin profetia on yllättävän tarkka ja kuvaa maailmanaikaamme osuvasti.

Minulla on kuitenkin kysymys koskien kohtaa 3:
Jos anteeksianto vaatii parannuksen tekoa, tarkoittaako se sitä,
että meidänkin tulisi antaa anteeksi vain sellaisille henkilöille, jotka
tekevät parannuksen rikkeistään meitä kohtaan?

Toisekseen pyytäisin sinua selittämään tarkemmin kohtaa 4,
Ennenkaikkea mitä tarkoitat sillä, että "moni uskoo, että kukin tulee uskollaan autuaaksi"

Kiitos tarkentavista vastauksista!



14.4.2017 klo 10:47:47
Ennusmerkit kirjoittaa


2. Timoteukselle 3
Mediasoitin

2. Timoteukselle
3 Mutta tiedä tämä, että viimeisinä päivinä+ tulee olemaan kriittisiä aikoja, joista on vaikea selviytyä.*+ 2 Sillä ihmiset tulevat olemaan itserakkaita, rahaa rakastavia, suuriluuloisia, pöyhkeitä*, rienaajia*, vanhemmilleen tottelemattomia,+ kiittämättömiä, uskottomia,+ 3 vailla luonnollista kiintymystä,+ haluttomia mihinkään sopimukseen,*+ panettelijoita,*+ vailla itsehillintää, raivoisia,*+ vailla hyvyyden rakkautta,+ 4 kavaltajia,+ uppiniskaisia, ylpeydestä pöyhistyneitä,+ nautintoja ennemmin kuin Jumalaa rakastavia;+ 5 heillä on jumalisen antaumuksen* muoto,+ mutta he osoittautuvat pettymykseksi sen voimaan nähden;+ ja näistä käänny pois.+ 6 Sillä näistä nousevat ne miehet, jotka tunkeutuvat viekkaasti* huonekuntiin+ ja ottavat vangeikseen syntien kuormittamia, monenlaisten halujen johdattamia heikkoja naisia,+ 7 jotka aina ovat oppimassa eivätkä silti milloinkaan kykene tulemaan totuuden täsmälliseen tuntemukseen.+



14.4.2017 klo 10:35:04
Tyhmät kirjoittaa

Noihan on raamatussa



21.10.2016 klo 20:33:11
Juha Venäläinen kirjoittaa

sähköpostini



21.10.2016 klo 19:38:50
Juha Venäläinen kirjoittaa

Kun Patmos-radiosta kuulin Boothin profetiasta, hämmästyin todella, sillä olen ollut huolissani siitä, että raamatullinen opetus Pyhästä Hengestä ja Hänen toiminnastaan puuttuu kaikkien seurakuntien opetuksesta. Uuskarismaattisuus on ihmisvoimaisuuden täyttämää, juuri sitä, mistä 2.Tess: 2 varoittaa, kun puhuu eksytyksestä. Eksytys-sanana on alkukielessä kreikankielen sana energeia, joka tarkoittaa ihmisvoimaisuutta. Pyhän Hengen ei anneta toimia vapaasti omana itsenään, vaan ihmisvoimaisuudella käsketään, sidotaan, parannetaan yms. Niinkin voi tapahtua ihmeitä, kuten Jouko Nieminen kertoo kirjassaan Olin Voitelussa.
Valitettavasti Karitsan Veren puhdistavan voiman julistaminen on myös seurakunnista jäänyt. Roy Hession opettaakin, että minkä Veri puhdistaa, sen Pyhä Henki täyttää. Veren voiman julistaminen on paras keino sielunvihollisen karkottamiselle, ja näin Pyhän Hengen toiminnan vapauttamiselle.
Hämmästyin sitä, että olen juuri näistä aiheistä kirjoittanut tutkielmaa eri
kirjoittajien opetuksista.
Katsotaanpa, miten Jumala johdattaa eteenpäin...:-)
Alan siis hyväksyä ajatuksen, että olen ollut tehtävässäni Jumalan johdatuksessa. :-)



17.11.2015 klo 13:57:57
Seppo S. kirjoittaa

“The chief danger of the 20th century will be religion without the Holy Spirit, Christianity without Christ, forgiveness without repentance, salvation without regeneration, politics without God, and heaven without hell.”
― William Booth



1.11.2015 klo 11:29:34
kirjoittaa

Onpa ihmeem tarkalleen sitä mitä tämä päivä juuri ympärillämme on. William Booth kyllä hisatoriallisena nimenä tuttu, mutta tarkemmin en ollut hänen vaiheisiinsa perehtynyt.



19.10.2015 klo 20:14:32
Kalervo Haatainen kirjoittaa

Mitkä ovat profeetan teot? Missä ihmeet ja merkit yliluonnollisen Jumalan läsnäolosta profeetan vahvistamiseksi. Johannes Kastaja söi heinäsirkkoja ja pukeutui kamelinkarvaan ja oli naisia vastaan.



25.7.2015 klo 22:24:18
Mane Juvonen kirjoittaa

Tämä on todellisuutta jossa nyt elämme.
Profetia on nyt todellisuutta. Jokainen saa kuulla "oman korvasyyhynsä" mukaista evankeliumia.

Valitettavasti sellaisia julistajia on vähän julkisuudessa jotka uskaltavat laittaa oman elämänsä alttiiksi armon evankeliumille jossa synnistä tehdään myös parannus ja se julistetaan kirkkasti.
Rukoilemme että Herra nostaisi sellaista julistusta ja julistajia kansamme keskuudesta.
Kiitos tästä kirjoituksesta.





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin