Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Rakastava Jumala ja helvetti

Viimeinen tuomio, Hans Memling, v. 1471

Miten rakastava Jumala voisi lähettää ihmisiä helvettiin? Onko ihmisillä vielä kuolemansa jälkeen mahdollisuus uskoa Jeesukseen ja päästä taivaaseen? Siinä kaksi kipeää kysymystä, joita moni on pohtinut ajatellessaan läheisiään tai tuijottaessaan siunaustilaisuudessa ystävänsä arkkua.

 

Onko helvetti todella olemassa? Vai onko kyseessä pelkästään ihmisten mielikuvituksen rujo tuote? Jotain, jolla yksinkertaista kansaa on pelottelemalla paimennettu kirkkoon, säädylliseen elämään ja kymmenysten maksamiseen?

 

Jos helvetti on olemassa, niin millainen se on? Onko se tulinen pätsi vai ikuinen pimeys? Onko se paikka, missä tuska ja piina jatkuvat ikuisesti? Vai paikka, missä Jumalan pelastussuunnitelman torjuneet ihmiset tuhoutuvat, raukeavat olemattomiin?

 

Helvetillä pelottelua on totuttu pitämään sopimattomana. On muodikkaampaa ja jotenkin sivistyneempää saarnata Jumalan rakkaudesta ja armosta sekä kutsua ihmisiä seurakunnan helmaan sellaisena kuin he ovat.

 

”Elämäni surullisin päivä oli päivä, jona näin isoäitini kuolevan. Kun EKG-monitori alkoi näyttää tasaista viivaa, jouduin pois tolaltani. Järkytyin täydellisesti! Sen mukaan, mitä Raamatusta tiesin, isoäiti oli matkalla elämään päättymättömässä kärsimyksessä”, kertoo useita seurakuntia perustanut ja johtanut sekä eri puolilla maailmaa puhumassa kiertänyt Francis Chan kirjassaan ”Helvetti, Mitä Jumala sanoo iankaikkisuudesta” (Kuva ja Sana 2011). Hän on aiemmin kirjoittanut mm. kaksi New York Times bestseller-listalle noussutta kirjaa. Vastaavaa menestystä voidaan odottaa myös hänen tälle kirjalleen.

 

Kokemuksensa jälkeen Francis Chan toimi niin kuin useimmat muutkin kristityt: pyrki olemaan ajattelematta noita vaikeita ja kauhealta tuntuvia asioita. Kunnes hänen oli parin vuosikymmenen jälkeen pakko paneutua tutkimaan, mitä Raamattu todella sanoo helvetistä ja iankaikkisesta rangaistuksesta.

 

Ja mikä oli tulos: ”Jopa tätä kirjoittaessani tunnen itseni sairaaksi. Tahtoisin pyyhkiä helvetin pois Raamatun sivuilta”, Chan toteaa kirjansa johdannossa. Ehkäpä juuri siksi tuloksena olikin kirja, jota on helppo suositella yhtä hyvin pastoreille, maallikkopuhujille kuin myös jokaiselle tavalliselle seurakuntalaiselle.

 

Monet muistanevat takavuosilta pastori Antti Kylliäisen kirjan ”Kaikki pääsevät taivaaseen”. Tästä usein toistetusta väitteestä Chan toteaa: ”Sen perusteella, mitä me hautajaisissa kuulemme, vastaus on ylivoimaisesti ’kyllä!’”.  Säälistä ja hienotunteisuudesta saattoväelle puhutaan lohduttavia sanoja silloinkin, kun niihin ei Raamatusta löydy perusteita.

 

SSeuraavaksi Chan ryhtyy tutkimaan, mitä mieltä Raamattu on tuollaisista väitteistä. Hän käy Origeneesta (n. 185-254 jKr.) alkaen läpi erilaisia säälistä tai pelosta käsin kehiteltyjä harhaan johtavia oppirakennelmia, joilla on pyritty osoittamaan, ettei rakastava Jumala voi heittää ketään ikuiseen piinaan. Jokaisen niistä Chan kumoaa, osoittamalla, että kun Raamattua tutkitaan sen sisällöstä eikä omista toiveista tai itse rakennetuista jumalakuvista käsin, meille jää vain karu ikuisen piinan helvetti.

 

Helvetin kohdalla Jeesus, joka kiisti rohkeasti fariseusten näkemykset mm. avioerosta (Matt.5:32, 19:9), anteeksiantamisesta (Matt.18:21-22), varallisuudesta (Luuk.18-19) ja sapatista (Mark.3:1-6) ei nähnyt tarvetta oikomiseen tai lievennyksiin juutalaisuudessa hyvin tunnetun helvetin ja ikuisen rangaistuksen kohdalla. Havainto, että Jeesus uhkaa helvetillä jopa jokaista, joka sanoo veljeään hulluksi, saa vakavaksi.  Kaiken lisäksi Jeesus ilmoittaa saman kohtalon odottavan myös monia hänen nimissään toimineita.

 

Jos ovat Raamatusta löytyvät Jeesuksen puheet helvetistä karuja ja suorasukaisia, niin yhtään sen lepsumpia eivät olleet hänen seuraajansakaan.

 

”Pietarin 2. kirjeen luku näyttää siltä kuin se olisi otettu Danten Inferno-teoksesta, kun taas Juudaksen kirje on kuin keskiaikainen traktaatti, joka on kirjoitettu talonpoikien pelottelemiseksi säännölliseen kirkossakäyntiin ja kymmenysten maksamiseen”, Chan toteaa. Hän myös osoittaa, että vaikka Paavali on ilmaisuissaan lievempi, niin hänenkin käsityksensä helvetistä on yhteneväinen muiden kanssa.

 

Raamatun opetus helvetistä korostaa, miten vakavasta asiasta uskossa on kysymys. Kukaan ei halua päästä eroon Jumalan pelastussuunnitelmasta, vaikka ei sitä ymmärräkään. Kenenkään ei myöskään pitäisi yrittää pyyhkiä Raamatusta pois Jumalan rangaistussuunnitelmaa siksi, että ei sitä ymmärrä. Tai siksi, että se tuntuu epämiellyttävältä ja sotii oikeustajuamme sekä meidän rakkauden käsityksiämme vastaan.

 

”Meidän pitää lakata selittämästä helvettiä merkityksettömäksi ja alkaa julistaa Jumalan ratkaisua tähän helvettikysymykseen”, Chan toteaa. Vaikka helvetti voi monille olla lamaannuttava opinkohta, se on myös korostaa ristintyön tärkeyttä, suuruutta ja kauneutta sekä evankelioinnin tärkeyttä.

 

”Olisiko minulle mieleen jumalattoman kuolema, sanoo Herra, Herra; eikö se, että hän kääntyy pois teiltänsä ja elää?” (Hes.18:23; vert. 33:11)

 

Meillä kaikilla on näin ollen edessämme vaikutukseltaan aina iankaikkisuuteen asti yltävä valinta: Valitse elämä tai valitse kuolema. Jumala pyytää sinua kääntymään teiltäsi, että saisit elää.

 

------------- 

 

Kirjan "Helvetti, Mitä Jumala sanoo iankaikkisuudesta" perusteellisempi esittely ja arviointi löytyy takaa.

Francis Chanin aiemmin suomennetun kirjan "Unohdettu Jumala" esittely ja arviointi löytyy takaa.



Kommentoi tätä kirjoitusta

Kommentit

13.10.2018 klo 23:08:56
karl kirjoittaa

Hei!

Raamattu ei puhu helvetistä mitään. Sheol ei ole helvetti, hades ei ole helvetti, gehenna ei ole helvetti eikä tartaros ole helvetti. Jos Raamatusta löytyy sana helvetti se johtuu siitä, että kyseessä on huono käännös. Meidän helvetti käsitys tulee Danten Jumalallisesta näytöksestä eikä Raamatusta. Se mitä uskottomille tapahtuu on se, että heidät tuhotaan, eivätkä he vielä tajuissaan jossain tulisessä paikassa. Pitää muistaa, että kenelle Raamattu on ensisijaisesti kirjoitettu, ja kenelle esimerkiksi Jeesus on puhunut ja mitä ihmiset ymmärsivät kun Jeesus puhui paikasta gehenna, eli Hinnomin laakso.
Vanha Testamentti ei puhu mitään helvetistä ja Uuden testamentin kirjoittajat ammensivat oppinsa Vanhasta testamentista.



11.3.2017 klo 19:25:10
Tuntematon. kirjoittaa

Hei,

(Olen siis kristitty)
Omasta kokemuksestani voin kertoa, että helvetillä painostaminen voi olla HYVIN kivuliasta sille henkilölle, jonka kohdalle se tulee.
Muistan, kun joskus satuin lukemaan netistä sellaisen jotun kuin "Seitsämän näkyä taivaasta ja helvetistä"..se oli aivan hirvittävä ja kamala. Rupesin itkemään sen jälkeen kuin vesiputous. Se sattui oikeasti.
Kun lukee myös toisten uskovaisten/ex-uskovaisten kokemuksia siitä mitä helvetillä painostaminen voi tehdä ihmisen mielenterveydelle.
Kristiusko on rauhan, rakkauden ja väkivallattomuuden uskonto. Kultaisen säännön mukaan toista pitää kohdella niinkuin haluaisi itseään kohdeltavan, ymmärrän, että saatatte ajatella tähän "mutta minä haluaisin että minut otettaisiin pelastuksen tielle, vaikka se tarkoittaisi painostamista". Mutta, jos kysytään yleisesti ottaen, haluaisitko että sinua painostetaan ja pelotellaan, haluaisitko että sinulle tehtäisiin niin?
Ymmmärrän myös, että teillä voi olla enemmän tai vähemmän "tarkoitus pyhittää keinot" - ideologia. Kristinusko on väkivallattomuuden uskonto. Toisen pakottaminen/painostaminen ei ole KOSKAAN oikeutettua, vaikka tekisit sen hyvällä tahdolla, ajatellen toisen pelastusta. Ja jos painostaminen katsotaan näissä tapauksissa väkivallaksi, käymme omaa uskoamme vastaan.
Toki ei tarvitse leikata niitä sivuja pois raamatusta.
Helvetillä pelotellut voivat kärsiä vuosia helvetinpelosta, ja sen tuomista oireista ja ehkä pelkotiloista.
Voin kertoa omasta kokemuksesta että kärsin tietyssä mielessä melkein joka päivä helvetinpelosta.
Helvetillä pelottelua myös käytetään ihmisten pakottamiseen johonkin/toisen tahtoon alistumista/asioista hiljenemiseen.
Meillä ei ole oikeutta eikä velvollisuutta(?) painostaa/pakottaa/pelotella toista saadaksemme heidät uskomaan Jumalaan. Mikään väkivallan teko ei ole koskaan oikeutettu. Jumala on pasifisti. Eikä meillä ole oikeutta tuomita että kuka menee taivaseen ja kuka ei.
On olemassa sekä tervettä että epätervettä uskonnollisuutta.
Terveeseen kristillisyyteen ei kuulu painostaminen ja pelottelu.

Kiitos ja siunausta.



20.10.2016 klo 15:12:44
Susanna P kirjoittaa

Myös William Boothin profetia vuosisadan takaa puhuu ajasta juuri ennen Jeesuksen paluuta, jolloin taivasta saarnataan ilman helvettiä.



20.10.2016 klo 15:09:32
Susanna P kirjoittaa

Minulle tuli tänä aamuna herätessäni täsmälleen nämä sanat sydämeeni: Varoita ihmisiä helvetistä.
Matt.7:13-14



13.10.2016 klo 21:20:11
raamattu on kuvannollinen kirja kirjoittaa

raamattussa on useat asiat kirjoitettu kuvaannollisesti helvetti tarkoittaa koko ihmiskunnan yhteistä hautaa kuvaannollisessa mielessä raamattu opettaa myös totuuden kuolemasta joka on että elävät tietävät kuolevansa mutta kuolleet eivät tiedä mitään eli tämän perusteella ihminen ei vois kärsiä helvetissä koska kuoleet eivät tiedä mitään raamattu ei ole ristiriidassa tieteen kanssa ja raamatun mukaan kuolema siis tarkoittaa samaa täydellisyyden tiedottomuuden tilaa kun tiede sanoo lukeepa vähä tarkemmin



13.12.2011 klo 10:29:30
Mirja L kirjoittaa

Miksi paheksutaan helvetillä peloittelemista eikä nähdä asiaa oikein eli helvetistä varoittamisena? Raamatun mukaan helvetti odottaa jokaista, joka ei ota vastaan Jeesusta Vapahtajakseen ja Lunastajakseen. Jos rakastat läheisiäsi niin kerrot heille Jeesuksesta ja varoitat Hänen torjumisensa kauheista seurauksista.



4.12.2011 klo 21:59:54
Herman Röholm kirjoittaa

Kiitos Jumalalle kirjoituksestasi tästä tärkeästä aiheesta.



4.12.2011 klo 06:30:06
Kaarlo T kirjoittaa

Ihminen niin mielellään noukkisi Raamatustakin rusinat pullasta ja jättäisi vähemmän maistuvat asiat pois. Sanotaan, ettei Jumala katoa mihinkään, vaikka joku sanoo, ettei Jumalaa ole olemassa. Sama juttu helvetin kanssa. Ei sen olemassa oleminen ole ihmisen mielipiteistä tai tunteista kiinni.



2.12.2011 klo 21:20:53
Pekka Karvinen kirjoittaa

Olin jumalasta vähät välittäneen ystäväni hautajaisissa. Silti pappi hymisteli jälleen näkemisestä ja taivaa kodista. Kuka joutuu viimeisenä päivänä tilille, kun kaikki eivät pääsekään taivaaseen, vaikka sellaista kuvaa on annettu?



2.12.2011 klo 19:44:39
M.H kirjoittaa

Valitettavasti tänä päivänä tuntuu olevan joitakin, eikä vain "joitakin" pappeja, jotka eivät pitäydy sanassa. vaan "suvaitsuvaisuuden"nimissä, eivät opeta raamattua siten kun se tarkoitettu. Jos edes papit eivät opeta ihmisiä ottamaan minkäänlaista vastuuta teoistaan, ollaan pulassa.



2.12.2011 klo 19:23:46
M.H kirjoittaa

En ymmärrä miksi jotkut, jopa raamattuun paneutuneet ihmiset voivat kyseenalaistaa helvetin olemassa olon? Raamattu kertoo aivan selvästi tuosta paikasta.
Otetaan siis se usko, ja ajatus joka tuntuu itselleen sopivalta?
Onko ihminen siis viisaampi kuin Jumala, jonka sanaa ainakin itse uskon raamatun olevan.
Sanooko savi muovaajalleen: "Mitä sinä pystyt tekemään?" Sanooko teos tekijälleen: "Ei sinulla ole taitajan kättä." Jes 45:9








© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin