Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Miksi Jeesus sanoi olevansa Ihmisen Poika?

Jo ensimmäiset kristityt antoivat Jeesukselle monia arvonimiä: Herra, Messias, Kristus, Jumalan Poika, Vapahtaja, Hyvä Paimen. Uudesta testamentista löytyy kuitenkin yksi Jeesuksesta 88 kertaa käytetty nimi, jonka seurakunta tuntuu unohtaneen. Se on Jeesuksen itsestään useimmin, mm. tuomiosunnuntain evankeliumitekstistä, käyttämä nimitys ”Ihmisen Poika”.

 

Kristinuskon voitto pakanuudesta, Gustave Doré, todennäköisesti vuonna 1868Olisiko nimi Ihmisen Poika ollut liian arvoituksellinen käytettäväksi saarnoissa, puheissa ja teksteissä? Mitä Jeesus sillä oikein tarkoitti? Miten se eroaa hänen muista nimistään?  

 

Lähdetään yhdessä tutkimaan, mitä Jeesus tuolla itsestään käyttämällä arvoituksellisella nimellä tahtoo meille sanoa.

 

Kun Jeesus oli aitomaassa Paholaisen kiusattavan, tämä kutsui Jeesusta Jumalan Pojaksi. 

 

"Jos kerran olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi.", "Jos kerran olet Jumalan Poika, niin heittäydy alas. Onhan kirjoitettu: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn. He kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa jalkaasi kiveen.'" (Matt.4:3 ja 5)

 

Myös Paholaisen apulaiset, saastaiset henget ja riivaajat käyttivät Jeesuksesta samaa nimitystä: 

 

"Mitä sinä meistä tahdot, Jumalan Poika? Oletko tullut tänne kiduttamaan meitä jo ennen määräaikaa?" (Matt.8:29)


Mutta niin tekivät joskus myös hänen opetuslapsensa: 

 

”Ja kaikki, jotka veneessä olivat, polvistuivat hänen eteensä ja sanoivat: ’Sinä olet todella Jumalan Poika.’”, ---  ”Simon Pietari vastasi: ’Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika.’" (Matt.14:33 ja 16:16)


Myös ylipappi Kaifas käytti samaa nimitystä kuulustellessaan vangittua Jeesusta. Vastatessaan ylipapille Jeesus käytti itsestään tämän kerran aiheena olevaa nimitystä:

 

Jeesus ylipapin edessä,  Gerrit van Honthorst, v. 1617”Silloin ylipappi sanoi hänelle: ’Minä vannotan sinua elävän Jumalan nimessä: sano meille, oletko sinä Messias, Jumalan Poika.’ ’Itsepä sen sanoit’ , vastasi Jeesus. ’Ja minä sanon teille: vastedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä.’" (Matt.26:63,64)


Jeesus käytti itsestään vain muutamia kertoja nimeä Jumalan Poika. Sitä useammin hän käytti itsestään nimitystä ihmisen Poika. Miksi hän teki niin?

 

Käväistäänkö ensin, ikään kuin vauhtia ottaen Yö yhtyeen konsertissa, missä esitettiin Juice Leskisen tunnettu kappale Ihmisen poika.

 

Raamatun selitysopin eli eksegetiikan professori Lauri Thurén, jonka viisaita ajatuksia tässä alustuksessani paikoin lainaan, on sanonut, että Juice Lehtinen tunsi Raamatun paremmin kuin moni rovasti. Laulussaan Juice kertoo pienestä nukkuvasta pojastaan, mutta viittaa myös Kaikkivaltiaaseen Luojaan. Näin kuuluu laulun ensimmäinen säkeistö:

 

Jo poika kiskoo pojan unta vuoteessaan 

ennen kuin loppuun iltasadun saan,

Mä istun hetken ja mietin maailmaa

Ihmisen poikaa se odottaa.

Voi kuinka kaunis poika onkaan tosiaan.

Ei muuhun pysty hän kuin uutta oppimaan.

Hän siinä kylkeänsä kääntää, miehekkäästi ääntää.

Hän matkaa taittaa linnunradallaan ja nukkuu vaan.

 

Juice oli selvästi oikeilla jäljillä. Heprean termi ben adam ja aramean termi bar enaš tarkoittivat alun perin ihmiskunnan edustajaa, toisin sanoen tavallista ihmistä.

 

Danielin kirjassa on kertomus, joka kuitenkin antoi nimelle Ihmisen poika, aivan uusia huimia ulottuvuuksia. Vuonna 560 e.Kr Daniel kuvaa saamaansa saamaa näkyä: Merestä nousee neljä suurta kauhistuttavaa olentoa: Leijonan kaltainen siivekäs otus, karhun kaltainen eläin, leopardin kaltainen siivekäs ja kymmensarvinen hirviö.

 

Ikiaikainen valkohapsinen hahmo istuu valtaistuimelle ja alkaa jakaa oikeutta. Ensimmäiseksi hirviöiltä riistetään valta. Sitten taivaasta laskeutuu olento, joka on ihmisen (= ihmisen pojan) kaltainen. Ikiaikainen antaa hänelle vallan hallita ikuisesti koko maailmaa. (Dan. 7:1–13)

 

Viimeinen olento muistuttaa siis ihmistä eikä eläintä, kuten ilmestyksen aiemmat hahmot.

Termi "Ihmisen poika" on Messiaaninen titteli. Jeesus on hän, jolle annettiin valta, kunnia ja valtakunta. Kun Jeesus käytti tätä termiä, hän osoitti olevansa profetiassa nimetty Ihmisen poika. Tuon ajan juutalaiset olivat hyvin tietoisia tästä ilmaisusta ja keneen se viittasi: Jeesus piti itseään Messiaana.

 

Ilmaisun "Ihmisen Poika" merkitys on, että Jeesus oli täysin ihminen. Jumala kutsui profeetta Hesekieliä "ihmisen pojaksi" 93 kertaa. Jumala yksinkertaisesti tarkoitti Hesekielin olevan ihminen. Ihmisen poika on ihminen. Sama toistui monien muiden profeettojen kohdalla.

 

Jeesus oli täysi Jumala, mutta hän oli myös ihminen (Joh.1:1 ja 1:14)   Jeesus oli samaan aikaan sataprosenttisesti Jumala ja sataprosenttisesti ihminen. Nimitys Ihmisen poika tarkoittaa, että Jeesus oli samaan aikaan ihminen ja Jumala, Jumalan Poika ja Ihmisen poika.

 

Mikä merkitys nimellä oli Jeesuksen toiminnassa?


Ensiksi Jeesus käytti opetuksessaan hyväksi tätä nimen Ihmisen poika kaksoismerkitystä, johon sisältyy hepreankielisen sanan alkuperäinen kaikkia ihmisiä tarkoittava merkitys.

 

”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä ihmisen poika (= ihminen?) on myös sapatin herra”, (Mark. 2:27–28).


Toiseksi nimi Ihmisen poika teki Jeesuksesta helposti lähestyttävän. Hän oli kuin kuka tahansa meistä, ihminen, sinä ja minä. Kukaan ei voinut sanoa, että Jeesus olisi jotenkin nostanut itseään jalustalle tai tavoittamattomaksi. Hän oli täynnä nöyrää ja rakkautta.

 

Ei hän huuda eikä riitele, ei kuulla hänen ääntänsä kaduilla. Murtunutta ruokoa hän ei muserra, savuavaa lampunsydäntä hän ei sammuta. (Matt.12:19, 20)


Kolmanneksi Jeesus ilmoittaa evankeliumeissa, että Ihmisen poika tulee kärsimään ja kuolemaan.

 

Kun he taas yhdessä kulkivat Galileassa, Jeesus sanoi heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin, ja he tappavat hänet, mutta kolmantena päivänä hänet herätetään kuolleista."  (Matt.17:22-23)


Kipujen mies, Geerten tot Sint Jans, c. 1486, Jesaja 53

"Me menemme nyt Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan ylipappien ja lainopettajien käsiin. He tuomitsevat hänet kuolemaan ja luovuttavat hänet pakanoille pilkattavaksi, ruoskittavaksi ja ristiinnaulittavaksi." (Matt.20:18-19)


Näin sanoessaan Jeesus liittyi Jesajan kirjan 53. luvun profetiaan Herran kärsivästä palvelijasta.

 

Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. (Jes.53:4-5)


Neljänneksi: Ihmisen poika ja Messias tarkoittavat samaa, mutta niillä on silti selkeä ero.

Messiaaseen liittyi juutalaisten keskuudessa suuret odotukset voimakkaasta soturikuninkaasta, joka ajaa roomalaiset miehittäjät pois maasta ja perustaa uudelleen Daavidin valtakunnan. Messiaaseen samaistuminen tuottaisi kelle tahansa meistä vaikeuksia.

 

Ihmisen poika on kuin kuka tahansa meistä, kuitenkin ilman syntiä. Tällaista lempeää ja nöyrää (Matt.11:29) Vapahtaja on turvallista lähestyä, avata hänelle sydämensä ja jättäytyä hänen lävistettyihin käsiinsä.

Ihmisen Poika, Gustave Doré 

Täydellistä ja lopullista vastausta kysymykseen siihen, miksi ja mitä kullinkin tarkoittaen Jeesus käytti itsestään nimeä Ihmisen poika, me emme tässä ajassa saa.

 

Silti meidän kannattaa tutustua myös tuohon harvoin käytettyyn Jeesuksen nimeen. Lupasihan Jeesus, että Ihmisen Poika saapuu aikojen lopussa kaikkivaltiaana tuomarina (Matt. 25: 31-46).

 

Silloin meidän jokaisen iankaikkinen kohtalo tulee riippumaan Ihmisen Pojan tekemästä ratkaisusta, joka tulee perustumaan siihen, miten me eläessämme olemme suhtautuneet kärsivään Ihmisen poikaan.

 

-------

Teksti perustuu sunnuntaina 26.11.2017 

Mettämaan Majatalokahveella pitämääni alustukseen

 

--------

Sunnuntaina 10.12.2017 klo 14 Pihlavan pirtissä on aiheena:

Onko joulu vain kristittyjen kaappaama vanha pakanallinen juhla?

 

Kaikkien Majatalokahveitten ajankohdat, teemat ja vuosina 2016 ja 2017 käsiteltyjen aiheiden tekstit löydät osoitteesta:   

 

   



Kommentoi tätä kirjoitusta

Kommentit

30.11.2017 klo 18:54:29
Ansa kirjoittaa

Kiitos🙏





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin