Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Koetelkaa kaikkea ja keskittykää siihen, mistä olette eri mieltä...

"Koetelkaa kaikkea ja keskittykää siihen, mistä olette eri mieltä." Noinko Raamatussa neuvotaan ensimmäisessä tessalonikalaisille kirjoitetussa kirjeessä? Siltä on tuntunut, kun olen seurannut viime viikkoina vellonutta ja meistä kristityistä surkean kuvan antanutta keskustelua David Herzogista ja hänen opetuksistaan.

 

Paras kommentti monissa netissä käydyissä kiihkeiden, tuomitsevien, inttävien, vikoilevien ja teologialla kikkailevien mielipiteiden taisteluissa oli eräästä viestiketjusta löytämäni Olli Valtosen terävä oivallus. Hän totesi, että me kaikki olemme väärässä. Me emme vain itse tiedä missä. Vai voiko joku ihan oikeasti kirkkain silmin ja pää pystyssä väittää, että juuri hänen uskonkäsityksensä ja Raamatun tulkintansa on joka kohdassa ja pilkulleen täysin virheetön ja siksi ylitse kaikkien muiden?

 

Uskon, että Jeesus tarkoitti juuri tuota, kun hän puhui roskista ja hirsistä:

"Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi?

Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa, veli, kun otan roskan silmästäsi'? Ethän sinä näe edes hirttä omassa silmässäsi. Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä. (Luuk.6:41-42)

 

Ettei kenellekään jää epäselväksi, niin alussa ollut Tessalonikalaiskirjeen kohta (1.Tess.5:21) kuluu Raamatun mukaan (varmuuden vuoksi kolmena käännöksenä, niin jokainen voi poimia omansa) näin:

"Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää." (KR92),

"koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;" (KR 33/38)

"mutta koetelkaa kaikki ja pitäkää se, mikä on hyvää" (Raamattu kansalle)

 

En ole ollut mukana David Herzogin tilaisuuksissa. En ole liioin lukenut hänen kirjojaan sen enempää suomeksi kuin englanniksikaan. Hänen edellisellä Suomen vierailullaan seurasin television välityksellä hänen Oulussa ja Helsingissä pitämänsä puheet. Stadionin ja Urheiluhallin puheista saatoin kuunnella vain osan.

 

Sovelsin kuulemaani julistukseen Paavalin Tessalonikalaiskirjeessä antamaa ohjetta. Näin tehdessäni löysin Herzogin puheista kirkasta armon ja evankeliumin julistusta, Jeesuksen korottamista kaiken keskipisteeksi ja yläpuolelle, kehotusta parannuksen tekemiseen ja Jeesuksen seuraamiseen, opetusta ylösnousseesta Jeesuksesta ainoana tienä pelastukseen ja Jumalan luo sekä paljon muuta sellaista, joka on kiistatta hyvää eli Raamatun mukaista.

 

Tessalonikalaiskirjeen ohjeen mukaan päätin "pitää sen". Samalla päätin jättää sivuun eli kehällisiksi ne asiat, joista minulla itselläni on erilainen käsitys, tulkinta tai traditio. Ei kukaan pelastu tai päädy helvettiin jalkojen pitenemisen, hiusten kasvun, painon putoamisen tai hengellisistä kysymyksistä vitsailun takia.  Ei kukaan liioin pelastu oikean opin tai virheettömän teologian avulla.

 

Vain Jeesus pelastaa.

 

Sama Jeesus rukoili (Joh.17), että hänen omansa olisivat yhtä, että maailma voisi uskoa. Etteivät hänen seuraajansa toisiaan repiessään ja raastaessaan veisi uskottavuutta pelastukselta, jota syntivelkamme Golgatalla maksanut Jeesus kaikille tarjoaa. 



Kommentoi tätä kirjoitusta

Kommentit

13.12.2014 klo 00:11:09
Päivi kirjoittaa

Hyvä olisi, että uskovat yhtä olisivat, totta! Mutta entä,kun joku on eksynyt harhaan, kuinka voit olla "samassa Hengessä" kuin hän? Mahdotonta.

Kun on aivan selvää, että on pahasti harhassa Herzogin opetus, niin jokaisen uskovan velvollisuus on varoittaa muita. Ihmetytti kovasti tämä hänen "1000 dollarin lahjoitusten" anomisensakin. Hänen omiin menoihinsako? Sitten tulisi antajalle vasta siunaus ja kirkkaus..?

Antaisitko sinä esim omien lastesi kuunnella niitä ilman mitään arvioimista, rohkaisisit uskomaan kaiken sellaisenaan? Itse kuuntelin osan hänen kokouksistaan netistä aivan vaan sen vuoksi, että olin kuullut arvosteluja puolesta ja vastaan.

Kyllä joutui ihmettelemään hänen opetuksiaan. Olen ollut n 30 v uskossa, ja en tunnista hänestä minkäänlaista Pyhän Hengen todistusta, joka pitäisi kaikissa meissä uskovissa olla. Mietin mitä Jeesus ITSE hänestä sanoisi? Tekin voitte kyllä arvata. Vaikka olemme vajavaisia, ja tuomioita me emme saa kenellekään sanoa, niin VAROITTAA meidän täytyy. Sanoo Raamattukin vakavasti, että "Älkää eksykö!"

Jos et sano harhaanmenevälle, että hän on väärällä tiellä, hän eksyy, ja sinulta kysytään jonakin päivänä siitä?



25.10.2014 klo 16:46:55
Satu V kirjoittaa

Minun mielestäni Hertzogin puhessa ei ollut raamattua nimeksikään ja en nähnyt hänen lukevan sitä ollenkaan. Katsoin hänen edellisen vierailunsa kokouksia netistä. Se tuntui erityisen pahalta kun hän kehoitti ihmisiä laittamaan seteleitä kolehtiin ja tilisiirrolla oli mahdollisuus vielä maksaa hänelle. Eikö Jes 55:1 sanota, että "ostakaa rahatta ostakaa hinnatta" ja Jeesus itse tähän jakeeseen viitaten sano "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Jumalan Sanalla ei mielestäni saa rahastaa.
Hän olkoon meille armollinen ja ohjatkoon meitä oikealle tielle nimensä tähden. Ainoastaan Jumalan sana olkoon tienviittamme, ei ihmeet ja merkit (niilläkin voi eksyttää).



23.8.2014 klo 06:25:35
Abram kirjoittaa

Tosin en ole kuulut kyseistä julistusta, julistajaa, mutta kyseisestä Raamatunkohdasta ei voi ottaa pelkästään yhtä jaetta. Kysymyksessä on käsittääkseni profetoimisesta edellinen jae; profetoimista älkää halveksiko, mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on. 2Tess. 5:20-21. Mutta julistaja on vastuussa sananjulistuksesta Gal. 1:9 jos hän opettaa vastoin raamatun sanaa jonka olemme saaneet. Ja käänymme toisen laiseen evankeliumiin. Gal.1:6-10. Ja vielä Matt.24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin. Ihmeet ei ole merkki Jumalan voimasta vaan ihmeet seuraa niitä jotka uskovat. Henkilökohtaisesti itse en aijo juosta ihmeitten perässä vaan haluan seurata Jeesusta omalta osaltani parhaani mukaan. Jeesus on tie, totuus ja elämä.



13.8.2014 klo 11:15:53
Waari kirjoittaa

Kiitos Reijo. Siinähän se keskeisin asia tulikin sanotuksi. Kun on ollut uskossa yli 60-vuotta, niin siinä ajassa karisee kaikki turha kiivailu sivuasioista. Ei tee mieli enää kuluttaa voimiaan mahdollisten harhojen ja eksytysten tonkimiseen. Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa on niin suuri omalla kohdallakin, että sitä pyrkii keskittymään kaikkeen siihen, mikä Jeesuksen omia yhdistää. Jos kristikunta olisi tähän keskittynyt vuosisatojen aikana, niin evankeliumi olisi paljon voimallisemmin mennyt kaikkeen maailmaan.



11.8.2014 klo 03:07:48
Hanne kirjoittaa

Olin ko henkilön tilaisuuksissa. Niissä ei ollut mitään uutta mitä ei olisi kuultu. Luin hänen kirjansa. Teen niistä koosteen.
Minua hämmästytti Davidin hyvin vahva VT n ketomuksiin keskittyminen, ja hän muutti Jeesuksen lähetyskäskyn täysin. Hän löysi syyn juutalaisvainoihin Lutherista jne. Olen lukenut Raamattuni, mutta tutkin Raamatusta sekä alkukielellä kirjoituksia joihin hän viittasi enkä löytänyt asioita joita hän kirjoitti. David koki että kaikkialla missä hän oli, syntyi valtava siunaus. Davidille oli Jumalan tahdon mukaista: Seinien läpi kävely, paikasta toiseen siirtyminen sekunnissa, leviointi eli lentäminen jne.....



7.8.2014 klo 07:28:29
Admin kirjoittaa

"Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään. "
--
"Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen."
Room.14:4 ja 10



6.8.2014 klo 15:21:06
Heluna kirjoittaa

Itse olen pelastunut reilu pari vuotta sitten, sitä ennen olin lapsesta asti uskonut kyllä Jumalaan ja rukoillut paljonkin, ja lukenut lähes 20 vuotta kaikenmaailman huuhaa kirjallisuutta, ajatuksen voimasta, mielenhallinnasta, parapsykologiaa, astrologiaa, jälleensyntymistä, enkeleitä ym, ym...ja vilpittömästi uskoin kaikkeen niihin kun en muustakaan tiennyt.Mutta sitten Jeesus puuttui peliin ja veti minut ylös pimeydestä. Näytti että tieni vie kohti helvettiä jollen tee paranusta ja luovuta elämääni hänelle. Ja kun perehdyin David Hertzogin opetuksiin tunnistan tuon saman täysin mitä oli kaikessa siinä mihin uskoin ennen Jeesusta, siksi pakenen kaikkea sitä ettei se kiedo minua siihen valheen verkkoon. Kuitenkin itse ajattelisin tietäväni mistä puhun koska lähes 20 vuotta olin kiinni tuollaisessa New Age tyyppisessä toiminnassa vai miksi sitä voi kutsua tunnistan kyllä sen hengen kun sen kohtaan Pyhän Hengen avulla. Meille tulisi riittää Jeesus, Risti ja pelastus yksin Armosta. Ja sydämen pitäminen puhtaana koska Jeesus tulee kohta hakemaan kaikki Häntä odottavat Karitsan häihin. Jeesus on ihmeitä tekevä Jeesus, hän parantaa, hän koskettaa, hän neuvoo ,opastaa, ja tekee ihmeitä kaiken aikaa. Mutta meidän tulisi tutkia raamattua, ja ymmärtää että kaikki ihmeet eivät ole Jumalasta. Raamattu nimenomaan opettaa että koetelkaa henget ovatko ne Jumalasta.



6.8.2014 klo 08:36:30
Esa Hyvönen kirjoittaa

"Vain Jeesus pelastaa" lausahdus on yhtä aikaa totta, mutta yhtä aikaa on tarpeellista määritellä kuka Jeesus.

Kenen Jeesus-oppi on lähimpänä pelastusta? Jehovien enkeli-Jeesus, muslimien yksin profeetta Jeesus, New Age hyvä opettaja ja henkiopas Jeesus, gnostilaisuuden ei-materialistinen, salaista ilmoitustietoa jakava Jeesus? Kuka näistä Jeesuksista pelastaa, jos lähtökohdaksi otetaan lausahdus kukaan ei pelastu opin perusteella?

Nykyherätyskristillisyydessä pelottavaa on kyvyttömyys tunnistaa mitä on klassisen kristinuskon Raamatusta johtamat määritelmät Jumalasta (hänen teoistaan, olemuksestaan ja luonteestaan) samoin kuin määritelmät Jeesuksesta (hänen teoistaan, olemuksestaan ja luonteestaan).

Tärkeä kysymys on : Millainen Jeesus on Herzogilla, jonka tunnettujen opetusten mukaan ihminen pystyy sanojen taajuudella luomaan uutta (klassisen kristinuskon mukaan ainoastaan Luoja Jumalan teko)?



5.8.2014 klo 13:18:48
Markku kirjoittaa

Toinen evankeliumi,viihdettä,henkelliseen ylpeyden nostattamista.suomessa ei todellakaan tarvita tällä hetkellä tällaista julistusta,,vierasta tulta.rasittavan pitkä "ylistys",johon ei monikaan osallistunut.sopii lähinnä uskovien kokoontumiseen,pilkkaamista,näyttelijä ,ohjaajan suoritus,olikohan alkka sovittu ja provikat.lihalliselle kristityille menee niinkuin häkä,harvat pystyy raamatulla arvioimaan,siksi ei tälläistä,toivottavasti ei Suomeen.



5.8.2014 klo 13:09:27
Markku kirjoittaa




5.8.2014 klo 09:53:01
Martin kirjoittaa

Väärin. Luuk 6 sanoo että meidän tulisi ensin puhdistaa oma silmä jotta näkisimme korjata veljen silmästä roska. EI että olisimme korjaamatta! Tess 5 taas puhuu profetioista, ei opetuksesta. Ero on valtava, koska kaikki profetiat eivät koske meitä vaikka ne olisivatkin oikeita, mutta opetus täytyy aina olla linjassa Jeesuksen opetuksen ja Raamatun kanssa ja toimia kaikille.



4.8.2014 klo 11:34:58
Salme Kaikusalo kirjoittaa

Hämmästyttävän paljon ko. vierailu sai palstatilaa sekä maallisessa että uskonnollisessa mediassa. Jospa kirjoitettaisiin yhtä paljon Jeesuksesta, Jumalasta ja Pyhästä Hengestä, sovituksesta, pelastuksesta, uudestisyntymisestä, taivaasta, ylösnousemuksesta, iankaikkisesta elämästä jne. En usko, että Suomen kristillinen elämä kärsi mainittavia vaurioita tämän vierailun johdosta. Paljon enemmän vaurioita tulee siitä, että esim. kirkossa on riidelty ja jatkuvasti riidellään milloin mistäkin asiasta ja osaa kirkkoon kuuluvista yritetään kammeta kirkosta ulos. Ts. meillä on jo vanhastaan omasta takaa liikaa vikoilua toinen toisiamme kohtaan kristittyjen parissa. Luterilaiset vikoilevat toisiaan kiistellen miten Raamattua tulee tulkita jne. Riitelevä kristikansa on mannaa ateisteille.

Stadionille menivät he (eikä heitä lehtitietojen mukaan ollut kovin paljon), jotka olivat kiinnostuneita. Katsoin itse yhden session ja siinä julistus oli Kristuskeskeistä, parannukseen kehottavaa. Ylistys oli aivan normaalia ylistystä. Mukana oli myös karkelijoita, jotka ylistivät Jumalaa liikkeen kautta.



4.8.2014 klo 10:49:45
Seija Pajatie kirjoittaa

KIITOS tästä kirjoituksesta!!! Uskon, että Suomen Siionissa tulee suuri hengellinen läpimurto kun tajuamme, että Taivaaseen ei mennä oikeassa olemisella! Ei mennä! Ei kerta kaikkiaan.
Mitä tapahtuukaan, kun tajuamme, että Jeesus ei anna meille ollenkaan lisäpointseja siitä, että löysimme taas yhden vian jostain sisarestamme tai veljestämme. Mitä tapahtuukaan, kun me uskovat tajuamme, että me KAIKKI olemme teologisesti enemmän tai vähemmän väärässä, ja vain JEESUS on absoluuttinen TOTUUS!!!
Kumpa se päivä tulisikin pian! Että nekin jotka nyt ovat NIIN varmoja, että heillä on henkien erottamisen lahja (vaikka sivullisesta näyttää siltä, että heillä on vain arvostelun lahja, joka ei oikeasti ole edes lahja vaan synti) - tutkisivat silmiään ja löytäisivät ne rikat sieltä, ennen kuin alkavat toisten silmiä tonkimaan...
Mutta mitä tapahtuukaan, kun me opettelemme ja sisäistämme sen uuden käskyn, että me rakastamme toisiamme, puhumme hyvää toisistamme, ajattelemme aina parasta toisistamme, siunaamme toisiamme, peitämme toistemme syntejä sen sijaan että levittelemme juoruja...
RAKASTETAAN TOISIAMME JA RUKOILLAAN, ETTÄ SE PÄIVÄ TULEE PIAN!



3.8.2014 klo 21:43:05
Tobo kirjoittaa

Pidetään se mikä hyvää on kuulostaa hyvältä ja eri palvelutöiden arvostelimista en ole koskaan vielä tehnyt. Olen itse ollut pitkään sisällä uuskarismaattisessa liikkeessä ennen Lakelandia ja ihannoin sen opetuksia ja uutuuden viehätystä. Opin uuskarismaattisesta liikkeestä aivan uusia asioita " uuden kirkkauden tason". Lähiaiokina olen kuitenkin ruvennut ymmärtämään onko tämä uusi kirkkaus raamatullista.

Ensimmäisiä asioita kuulin todd bentleyn, Patricia kingin, Joshua Millsin palvelutöiden kautta. Herzogin palvelutyökin on tuttu vuosien takaa. Nykyisen uuskarismaattiseen liikkeen pohja on profetaallisessa liikkeessä. Profetaallinen liike lähti Kansas citystä josta nousi profeettoja esim Bob Jones Ja Paul Cain. profetaallinen liike yhdistyi jossain vaiheessa New wine liikkeeseen ja se oli pohja nykyiselle uuskarismaattiselle liikkeelle joiden viestin viejiin kuuluu esim, David Herzog,Todd Bentley,Patricia King,Sid Roth, Rick Joyner ja lukuisat muut.

Uskoin pitkään , että Jumala uudistaa seurakuntaansa ja palauttaa sitä tasolle , että se voi toimia täyteydessään ja uuskarismaattinen liike oli sitä mitä Jumala teki tällä hetkellä seurakuntansa kanssa viemällä sitä suurempaan kirkkauteen, mutta en usko näin enää. Jumala kyllä uudistaa seurakuntaansa ja palauttaa sitä kohti täyteyttä , mutta tavalla jonka voimme löytää raamatusta. Azuza kadun herätys palautti pyhän hengen täyteyden, voice of healing 50-luvulla palautti demonien ulosajan ja parantumisen isommassa mittakaavassa ja nämä asiat näemme selkeästi raamatusta.

Uuskarismaattisuuden uudet assiat ovat kuitenkin sellaisia mitä emme voi löytää raamatusta.

Olen huomannut , että kun pikku hiljaa hyväksymme seurakuntaamme ja uskon elämän osaksi pikku outouksia voi olla pikku hiljaa , että toimintamme on enää osaksi raamatullista.

Todd Bentley opetti , että voimme mietiskelemällä päästä taivaasen aina kun haluamme ja tämä sotii raamattua vastaan. Todd Bentleyllä oli useita outoja taivaskokemuksia jossa hän on tavannut hyvin monia raamatun henkilöitä ja jne. Bentley opetti myös naisenkelistä Emmasta. Tälläisiä opetuksia löytyy myös New Agesta. Bobby Conner kertoo kuinka hän oli puheillaan luonut oravan. John Crowder kavereineen poltti kuin pilveä pyhää henkeä ja opettaa esim, Levitoinnista,stigmoista,astaraalimatkustelusta.
Monissa seurakunnista otetaan kuvia "palloista" jotka ovat enkeleitä. samoja palloja löytyy New Age ihmisten kuvista.
Herzog opettaa kuinka ihminen voi äänialloilla parantaa ja kertoo , että se käy kyllä parhaiten jos ihminen on uskossa. Herzog opettaa myös portaaleista joissa voimme kokea Jumalan läsnäoloa voimaakkiin. Myös New Age opetuksissa on paikkoja joissa voi kokea Jumaluutta voimakkiin.
Edellä mainittuja asioita emme löydä raamatusta. Myös monia muita outouksiaa opetetaan kullan, timanttien esiintyminen kokouksiin öljyn yliluonnollinen valuminen saarnaajan kädestä. Nämä kerrotaan olevan ihmeitä ja merkkejä josta raamattu puhuu. Ihmettelen kuitenkin sitä , että jos nämä manifestaatiot ovat todiste siitä , että Jumalan kirkkaus on kokouksissamme voimaakkaammin mitä koskaan miksi , emme näe sitä hedelmää mihin se pitäisi johtaa ihmiseten uskoon tuloon ja parantumiseen.

Herzogin kokouksissa ei pelastunut yhtään sen enempää eikä parantunut mitä yleensä tuon koko luokan tapahtumissa.

Anteeksi pitkä vuodatus , mutta tarvitsemme hengellisiä johtajia jotka voivat tutkiskella opetuksia koska raamattu puhuu lopunajan eksytyksestä ja vaikka moni ei sitä haluakkaan kuulla. Nykyään kuulemme enemmän opetuksia lopunajan herätyksestä vaikka siitä raamattu ei puhu mitään.



3.8.2014 klo 20:13:09
Timo Suuronen kirjoittaa

Näin minäkin ajattelin aiemmin, kun en ollut lukenut hänen kirjoistaan vain kuullut pari kertaa tv-puheen Suomessa. Sittemmin olen lukenut lainauksia hänen kirjoistaan. Aika pahalta tuntuvat ne opetukset!

Aiemmin puolustin Herzogin new-age-tyylistä sanastoa mm. näin: "Sillä on pitkä kristillinen perinne, että sanoma kerrotaan vastaanottajien kiellellä, mutta antaen sanoille uusi merkitys. Esimerkiksi Johannes otti kreikkalaisen uskonnollis-filosofisen logos-käsitteen ja julisti, kuka on todellinen Logos ja että Hän tuli ihmiseksi." Edelleen olen tätä mieltä, mutta haluan painottaa tuota jälkimmäistä puolta: Nimenomaan Raamatun sanomasta on tuotava sisältöä näihin vastaanottajille tuttuihin käsitteisiin eikä päinvastoin. Herzogin kohdalla näyttäisi käyneen ainakin osittain juuri päinvastoin. New-age maailmankuvaa ujuttuu seurakuntiin...



3.8.2014 klo 17:17:14
Mietteliäs kirjoittaa

Olen itse käynyt kuuntelemassa viime kerralla kyseistä ihmistä kun oli Suomessa. Samoin olen kuunnellut hänen aikaisempia televisiojuttuja. Miksiköhän nyt ovat puheet muuttuneet viime kerrasta? Nyt ei puhunutkaan samoista asioista mitä kirjoittaa kirjassaan...Rukoillaan tyypin puolesta ja Jumalahan sen viime kädessä tuomitsee - jätetään tuomitseminen Herralle. Toki jokaisen puhujan puheet kannattaa aina tarkistaa ja koetella - se on fiksuutta. Mutta kun ihmiset eivät lue Raamattua niin eivät myöskään pysty erottamaan oikeaa väärästä...eli kehoitan kaikkia opiskelemaan Uutta Testamenttia ja vaikka käymään kursseja asian tiimoilta. Itsekin menossa verkkoraamattukurssille syksyllä. <3



3.8.2014 klo 15:44:07
Ariela kirjoittaa

Toisaalta mä koen että nää, nätisti sanottuna nurisijat ovat saaneet aikaan myös sen että evankelista David (en minä, eikä hän itsekään pidä itseään profeettana, miten silloin muuten voisi olla edes väärä profeetta) on ottanut opiksi ja tarkistanut vielä tarkemmin sanansa ja jättänyt sitä niinkutsuttua mikä EI ole hyvää, pois ja näinollen evankeliumin sanoma tulee vielä kirkkaammin esille. Näin tässä on saanut kasvaa puolin ja toisin, jos vain arvostelijat menevät myös itseensä ja tekevät parannusta rumista sanoistaan.



3.8.2014 klo 14:32:54
Hämmentynyt kirjoittaa

Entä se fakta, että hän on ainakin aiemmin yhdistänyt new agea ja kristinuskoa, ei ole julkisesti sanoutunut näistä opeista irti, eikä edes pyytänyt anteeksi harhaoppia. Onko monellakaan tuoreella uskovalla, tai edes pitkään uskossa olleella kykyä erottaa mikä on aitoa sanomaa ja mikä valhehengen tuottamaa eksytystä?


Kunnioitan häntä kyllä uskovana ja opettajana mutten väärän opin levittäjänä, eräs tuttuni sanoi hyvin, että Jeesus ja new age kuuluu yhtä vähän yhteen kuin Jeesus ja Baal. Jos ihmisellä ei ole kykyä erottaa valhehenkiä todellisesta Jeesuksen hengestä, niin metsään mennään ainakin osittain, vaikka hän julistaisi miten kirkkaasti Jeesusta ja evankeliumia. Olen kritisoinut ainoastaan tätä osaa, en henkilöä mutta haluan tuoda esille sitä toista puolta, mikä on pimeyttä. Ei kai tätä tosiasiaa tarvitse sivuuttaa???

Uskovien keskuuteen on hivuttautunut muitakin ketkä yhdistävät new agea ja kristinuskoa, mm. Todd Bentley. Jos heidän opetuksistaan ei saa olla eri mieltä, niin onko siis tarkoitus, että me yhteyden nimissä seuraamme jokaista opettajaa hiljaa ja olemme vain kaikesta samaa mieltä, ettemme veisi, kuten Reijo kirjoitit, uskottavuutta pelastukselta? Eihän se näin saa olla, koska meidän kuuluu varoittaa näistä valheopettajista muita uskovia, etteivät he eksyisi.

Tästä puhuu Matteus 24: 23-25
23. Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
24. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
25. Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.



3.8.2014 klo 14:00:45
heroinas kirjoittaa

Entä kun hirsi on jo otettu ajat sitten pois nimenomaan omasta silmästä.
Kyllähän meidän tulisi mennä sanomaan hänelle henkilökohtaisesti,mutta kyl-
lä paavali uskalsi sanoa sen missä veli oli pielessä, jopa lähettämällä siitä tiedon toisille seuakunnille,mutta varmaan oli kohdannut kasvotustenkin. Mikähän kekustelussa nyt sitten ja viesteissä oli tuhoisaa?
Yksi oli toisen puolta ja toinen toisen...Yksi Paavalin toinen Herzogin,kolmas Ojareken neljäs Pasi Turusen.



3.8.2014 klo 13:31:22
Reino Savola kirjoittaa

Hei,

Noin minäkin ajattelen Herzogin julistukseen suhtautumisesta. Pidetään se, mikä hyvää on ja hypätään vitsien yli. Paljon on hyvää, Raamatullista ja ihmisläheistä julistusta, josta voi vilpittömästi iloita.





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin