Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Enpä jos meillä ei olisikaan Joulua?

Jeesus lapsi ja paimenet, Guido Reni 1600-luvulla

Kuningas Herodes, joka surmautti kaikki Betlehemin kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat poikalapset, ei ollut ainoa eikä ensimmäinen uhka Messiaalle. Jeesuksen syntymä oli vakavasti uhattuna jo hieman aikaisemmin. Tämä useimmille tuiki tuntematon asia, tuo joulukertomukseen uuden jännittävän ulottuvuuden.

 

”Oi jospa ihmisellä ois joulu ainainen”

 

Saksalainen Heinrich Böll kirjoitti 1960-luvulla mainion novellikokoelman ”Ois Joulu ainainen”. Alaotsikkona oli ”Tohtori Murken kootut tauot ja muita satiireja”.

 

Tuota samaahan me jouluisin tapaamme laulaa: ”No onkos tullut kesä nyt talven keskelle” ja ”hyvä, lämmin, hellä on mieli jokaisen. Oi jospa ihmisellä ois joulu ainainen.”

 

Mutta entäpä jo meillä ei olisi Joulua lainkaan? Vähältä nimittäin piti, ettei Jeesus tullut Herodeksen käskystä surmatuksi seimeensä.  Hiuskarvan varassa myös oli, ettei olisi ollut Mariaa, jolle Jumala olisi voinut Poikansa synnyttämisen uskoa.

 

Jeesus, joulu ja hanukka

 

Jeesuksen ja joulun yhteyttä ei tarvinne kenellekään selittää, vaikka toisin voisi kauppoja katsellessa luulla. Joulukortteja on sadoittain, mutta hakemalla saa hakea löytääkseen joukosta edes pari kristillisestä joulun sanomasta ja Joulun Lapsesta kertovaa korttia.

 

Jeesuksen yhteys juutalaiseen juhlaan hanukkaan on varmasti jo vaikeammin avautuva.

 

Jeesus vietti hanukkaa samalla tavalla kuin muitakin juutalaisia juhlia. Johanneksen evankeliumissa kerrotaan, miten oli talvi, Jerusalemissa vietettiin temppelin vihkimisen vuosijuhlaa ja Jeesus käveli muiden juhlijoiden tavoin temppelialueella Salomon pylväikössä. (Joh.10:22-23)

 

Tuon juhlan taustaan liittyy dramaattisia tapahtumia, jotka olisivat voineet estää Jeesuksen syntymän. Näin kerrotaan Susan M. Michaelin kirjoittamassa ja ICEJ:n nettipostina julkaisemassa mielenkiintoisessa artikkelissa.

 

Kreikkalainen, jolla oli Hitlerin tavoitteet

 

Vanhan ja Uuden testamentin saranakohdassa kreikkalainen Antiokhos IV Epifanes (175-164 e.Kr) hallitsi Syyrian lisäksi laajoja alueita. Hänen valtansa alla olivat myös Israel ja Jerusalem. Hänen hallitsemillaan alueilla oli meneillään raju ja väkivaltainen kreikkalaistamisen aalto. Sen nimissä haluttiin tukahduttaa juutalaisuus ja lopettaa Jerusalemin temppelin uhrimenot.

 

Ylipappi Onias III  sekä hänen lisäkseen noin 40.000 uusia määräyksiä vastaan niskoittelevaa juutalaista surmattiin. Ja ikään kuin tässä ei olisi ollut kyllin, Antiokhos käski tuhota pyhät kirjakääröt, omistaa temppelin Zeukselle ja uhrata sian temppelin uhrialttarilla. Tavoitteena oli pyyhkäistä uppiniskaiset juutalaiset uskontoineen historian roskakoriin.

 

Liika on aina liikaa

 

Sitten tultiin pisteeseen, jossa juutalaiset saivat moisesta komennosta tarpeekseen. Aaronin pappissukua oleva Bakkaben perhe käynnisti Juudas Makkabin johdolla vuonna 168 e.Kr aseellisen kapinan. Kaikkien hämmästykseksi huonosti aseistettu ja lukumäärältään vähäinen juutalaisten joukko voitti Jumalan avulla ja sinnikkyydellä taistelu taistelun jälkeen.  Kreikkalaiset ammattisotilaat, jotka olivat koulutettuja ja paremmin aseistettuja tuhottiin tai lyötiin pakosalle. Viimein koitti siten päivä, jolloin maa oli vapaa ja Jerusalemin temppeli saatettiin puhdistaa valloittajien sinne tuomasta saastutuksesta ja vihkiä uudelleen käyttöön.

 

Tuon tilaisuuden kunniaksi vietetään hanukkaa, jota myös Jeesus muiden mukana oli Johanneksen evankeliumin kertomuksessa juhlimassa.

 

Joulumme pelasti historian tuntemattomaksi jäänyt käännekohta

 

Tapahtumat, jotka johtivat Makkabilaiskapinaan ja temppelin vihkimiseen uudelleen, kerrottiin jo satoja vuosia etukäteen Danielin kirjassa (Dan.8:12-14). Jakeet liittyvät kokonaisuuteen, jossa Daniel kertoo maailmanvaltojen nousuista ja tuhoista, aikakausien saumakohdista ja Jumalan kädenjäljestä historian tapahtumissa.

 

Makkabilaiskapinan aikoihin juutalaista kansaa uhkasi samanlainen tuho kuin mikä oli paljon myöhemmin Hitlerin tavoitteena. Molempien hankkeiden, samoin kuin myös monien muiden juutalaisiin kohdistuneiden vainojen takana on sama pimeyden ruhtinas, joka ohjaa myös meidän aikanamme Israelia ympäröivien muslimivaltioiden vihan kylvöä ja hyökkäyksiä.

 

Betlehemin lastensurman ja Antiokhoksen toimien taustalla oli Saatanan pyrkimys tehdä tyhjäksi Jumalan suunnitelma lähettää Poikansa sovittamaan maailman synnin. Jumalan suunnitelma oli tarkoitus tappaa jo alkumetreillä.

 

Epäonnistuttuaan tuolloin terrorisuunnitelmissaan Saatana vaihtoi staretiaa. Pimeyden ruhtinas ryhtyi tekemään kaikkensa estääkseen Jumalan Israelin suhteen antamien lupausten toteutumisen ja Jeesuksen paluun Öljyvuorelle kansansa keskelle. Osa tätä operaatiota on pyrkimys kirjoittaa historia uusiksi kieltämällä temppelin koskaan edes sijainneen Jerusalemin vanhankaupungin temppelivuorella. Samaa uudelleenkirjoittamista ovat holokaustin sanominen pelkäksi valheeksi sekä Vanhan testamentin isien ja profeettojen väittäminen muslimeiksi

 

Ilman Hanukkaa meillä ei ehkä olisi Joulua

 

Jos Antiokhos olisi onnistunut tavoitteissaan, juutalaista kansaa ei todennäköisesti olisi Jeesuksen syntymän aikoihin enää ollut. Maria olisi jäänyt syntymättä, samoin myös Jeesus, eikä meillä silloin olisi joulua.

 

Jos Herodes olisi onnistunut surmaamaan Jeesuksen, meillä ei olisi joulua.

 

Ellei Antiokhosin suunnitelmia olisi estetty, temppeliä ei olisi puhdistettu, ennen meidän jouluamme vietettävää hanukka-juhlaa ei olisi, emmekä me puolestamme viettäisi joulua. Kun toivotamme ystävillemme Hyvää Joulua, voimme lisätä mukaan myös toivotuksen Hyvää Hanukkaa!

 

------

 

Tässä vielä kaksi säkeistöä virrestä 21.

Enkelien huikea joulutervehdys meille kaikille:

Enkelit ja paimenet, Govert Flinck, v. 1639

 

- Älkää pelätkö, sillä

2.

Herramme Kristus teille nyt
on tänään tänne syntynyt,
ja tää on teille merkiksi:
seimessä lapsi makaapi.

 

3.

Jo riennä, katso, sieluni,
ken seimessä nyt makaapi:
hän on sun Herras, Kristukses,
Jumalan Poika, Jeesukses.

Tule Herra Jeesus, tule seimen lapsena tuomaan oikea joulu sydämiimme!

 

Siunattua ja Riemullista Vapahtajamme syntymäjuhlaa!



Kommentoi tätä kirjoitusta



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin