Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Elävän veden matka 2013

Ryhmässämme oli mukana Keuruun nuorisokuoro. Tässä ollaan Välimeren rannalla Kesareassa.

TV7  katsojien syksyn 2013 kiertomatka Israelin oli saanut nimen Elävän veden matka. Monissa Raamatun kohteissa  kohteissa vieraillessaan 49 hengen ryhmämme tutki. mitä elävä vesi ja elävän veden virrat voivat merkitä ja tarjota meidän elämässämme. Täältä löydät matkakertomuksen sekä kuvia matkasta.

Jumalan virta on vettä täynnä

Elämämme on usein kuivaa ja monenlaisten janojen vaivaamaa, vaikka ”Jumalan virta on vettä täynnä”. Psalmi 65:10.

Me tarvitsemme janoomme elävää vettä

Raamatusta tuttuja paikkoja kierrettäessä luettiin yhdessä niihin liittyvät raamatunpaikat.Siksi Jeesus sanoo meille jokaiselle juuri nyt: "Jos joku janoaa, niin tulkoon  minun tyköni ja juokoon. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niin kuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat." Joh.7:37-38

KUVAKERTOMUKSET ELÄVÄN VEDEN MATKASTAMME

Kuvakertomukset löydät joko tämän sivun lopusta tai  tai näiden linkkien kauta kautta:

Kuvakertomus 1:

Kuvakertomus 2:

NÄIN SUJUI MATKAMME

Kaikkien kansojen kirkko eli Kuolontuskan kirkko Getsemanesta

Torstai 10.10.

Lento Helsinki - Ovda lähti kello 19. Kentälle olimme matkatoimiston antamien ohjeiden mukaan saapuneet jo paria tuntia aikaisemmin. Siirryimme Ovdan lentokentältä suoraan Kuolleelle merelle, jossa majoituimme Isrotel Ganim hotelliin. Lähes viiden tunnin lentomatkan ja parin tunnin bussimatkan jälkeen meitä odottivat huoneissa yöpalaksi maittavat leikkelelautast. Siihen aikaan taisi useimmilla myös uni jo maittaa

Perjantai 11.10.

Virkeimmät kävivät aamu-uinnilla Kuolleessameressä. Aamiaisen jälkeen suuntasimme  En Gedin keitaalle, joka on Israelin ensimmäinen luonnonsuojelualue.  Siellä teimme kävelykierroksen Daavidin puron ja Daavidin lähteen maisemissa.

Puutarhahaudan koskettavin nähtävyys on tyhjä hauta

Ahavan kosmetiikkatehtaalla käynnin jälkeen matka jatkui Jerikoon, jota pidetään maailman vanhimpana kaupunkina.  Kaupunkiin rauniokumpuineen tutustuttuamme ajoimme Jordanin laakson tietä Nasaretin kautta Galileaan. Teimme pysähdyksen Jordanjoen kastepaikalla, joka sijaitsee lähellä Gennesaretin järveä. Sieltä jatkoimme Tiberiakseen jossa majoituimme komeaan Leonardo Club hotelliin. Päivällisen jälkeen kokoonnuimme yhteiseen iltapalaveriin.

Lauantai 12.10.

Ehtoollishetki PuutarhahaudallaAamiasen jälkeen aloitimme tutustumisen Galilean alueeseen. Kävelimme hotellin tuntumassa olevaan satamaan, jossa meitä odotti laiva. Katselimme maisemia järveltä käsin, kävimme läpi raamatunkohtia, jotka liittyvät Gennesaretinjärveen ja purjehdimme järven pohjoispäähän Ginosarin kibutsin rantaan. Jatkoimme matkaa bussilla vieraillen Kapernaumissa, Jeesuksen kaupungissa sekä Tabghassa ja Autuuksien vuorella.  Jatkoimme Jordan virran yläjuoksuille  Golanille. Kävimme näköalapaikalta, josta katselimme Syyrian puolelle.  Käväisimme Katzrinissa ja palasimme hotellille jossa meitä odotti illallinen yhteinen iltapalaverimme. Saimme nauttia Keuruun nuorisokuoron upeista esityksistä sekä Israelissa jo vuosia asuneen Ariela Waizmanin  ja hänen miehensä Michaelin kuulumisista.

Sunnuntai 13.10.

Samaan aikaan Jerusalemiin osui kahden Välimerellä risteilleen aluksen matkustajien kiertomatka. Viisikymmentä lisäbussia aiheutti ajoittain melkoisen ruuhkan.Aamiaisen jälkeen jätimme hyvästit Tiberiakselle ja suuntasimme Välimeren rannalle kohti Uudesta testamentista tuttua satamakaupunkia Kesareaa. Matkalla tutustuimme Nasaretissa Marian ilmestyksen kirkkoon sekä  Ilmestyskirjasta tuttuun Harmageddonin tasankoon. Kesareassa tutustumme palatsialueeseen, Roomalaisen teatteriin ja stadioniin.  Kesarea mainitaan Uudessa testamentissa useaan otteeseen. Jatkoimme matkaa  Tel Avivin kautta esin Jaffoon ja sielä pitämämme tauon ja tutustumiskierroksen jälkeen Jerusalemiin. Majoituimme Leonardo Jerusalem hotelliin, söimme runsaan päivällisen ja pidimme jälleen yhteisen palaverin lauluineen ja hartauksineen.

Maanantai 14.10.

Jerusalemin vanha kaupunki yövalaistuksessaAamiaisen jälkeen vierailimme Israel museossa, jossa tutustuimme Jerusalemin II temppelin aikaiseen pienoismalliin ja Kirjan pyhättöön.  Retki jatkui Natsivainojen uhrien muistoksi perustettuun keskukseen Yad Vashemiin. Tämän jälkeen teimme kierroksen Jerusalemin uudemmassa osassa, Länsi-Jerusalemissa, jossa sijaitsevat mm. Israelin parlamenttitalo ja sen edustalle  lampunjalka Menora.

Päivän ohjelmassa oli myös vierailu TV-7:n Jerusalemin toimitiloissa, missä tapasimme Jonathan Hessenin sekä muut Jerusalemin toimituksen työntekijät. Saimme tavata myös Jerusalemissa samaan aikaan käymässä olleet Martti ja Mirja Ojareksen

Palattuamme hotelliin ohjelmassa oli illallinen sekä yhteinen palaverimme.

Tiistai 15.10.

Daavidin torni on Jerusalemin tunetuimpia ja kuvatuimpia nähtävyyksiäAamiaisen jälkeen lähdimme tutustumaan Jerusalemin vanhimpiin osiin. Ensiksi nousimme Skopusvuorelle ja Öljymäelle, joilta aukeaa kaunis näkymä Vanhaan kaupunkiin. Kidronin laaksossa tutustuimme Kaikkien kansojen kirkkoon ja Getsemanen puutarhaan. Jerusalemin muurien sisällä vierailimme sekä juutalaisten pyhimmällä paikalla Itkumuurilla (Länsimuurilla) että Pyhänhaudan kirkolla.  Vanhassa kaupungissea tutustuimme juutalaisten, muslimien ja kristittyjen kortteleihin sekä kiehtoviin itämaisiin basaareihin. Saimme astella myös Cardo- kadun kiveyksillä muinaisten roomalaisten jalanjäljissä, sekä Jeesuksen kärsimystiellä, Via Dolorosalla.

Puutarhahaudalla järjestettyn ehtoollis- ja ylösnousemusjuhla päätti tämän päivämme ohjelman. .Päivällinen jälkeen suurin osa ryhmästämme halusi osallistua "Jerusalem by Night" -ajeluun. Kävimme ympäröivillä kukkuloilla katselemassa Jerusalemia yövalaistuksessa ja påistäydyimme myäs Länsimuurilla, missä vielä tuolloinkin oli runsaasti väkeä rukoilemassa.

Damaskosportti

Keskiviikko 16.10.

Jätimme Jerusalemin taaksemme ja suuntaamme Beersheban, Negevin pääkaupungin kautta Punaisen meren rannalla sijaitsevaan Eilatiin. Tutustimme Eilatiin pienellä kiertoajelulla, jonka aikana kävimme mm. Egyptin rajalla.

Majoitumme Isrotel Agamim hotelliin, jonka laaja uima-allasalue laguuneineen, kukkaistutuksineen palmuineen ja auringonottoalueineen teki kaikkiin suuren vaikutuksen.

Tuoretta leipää oli tarjolla monin paikoin katujen varsillaTorstai 17.10.

Monet nauttivat lämmöstä ja ottivat aurinkoa. Useat käyttivät hyväkseen paratiisimaista uima-allasaluetta uiden ja rentoutuen. Paljon oli myös niityä, jotka kävivät Punaisenmeren rannassa ja jopa opastetuilla sukellusretkillä. Lounas syötin kello 14.30 ja sen jälkeen olikin jo varsin pian edessä valmistautuminen kotimatkaan.  Kello 16.15 lähdimme Ovdan lentokentälle kotimatkaa varten. Perillä Helsinki-Vantaan lentokentällä olimme hieman ennen yhtä lei tunnin verran perjantain puolella.

Oppaana kierto,atkallamme oli Pentti Holi ja matkanjohtajina Reijo ja Kaija Telaranta sekä Justiina Honkanen.