Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23
Päivän Sana 26.04.2024

Jotka kyynelin kylvävät, ne riemuiten korjaavat. Jotka itkien menevät kylvämään vakkaansa kantaen, ne riemuiten palaavat kotiin lyhteet sylissään.



Ps. 126:5?6

Nyt on aika(a) tutustua maailman luetuimpaan kirjaan

Tiesitkö, että maailman eniten myyty, suurimpina painoksina levitetty, kaikkialla maailmassa tunnettu ja useimmille kielille käännetty kirja on Raamattu?


Hyvän romaanin tavoin Raamatussa on alku ja loppu sekä jännittävä ja mukaansa tempaava juoni. Raamatussa on selkeä pääsanoma sekä lukuisia kiinnostavia sivujuonia. Kaiken lisäksi Raamattu on totta!

 

Meitä kehotetaan pysymään mahdollisimman tarkoin kotona. Kaikkia tarpeettomia kohtaamisia on vältettävä. Niinpä oma ajankäyttömme ja tekemisemme on nyt suunniteltava uusiksi. Mitäpä jos sinäkin tutustuisit maailman luetuimpaan ja laajimmin levinneeseen kirjaan Raamattuun?

 

Tässä avuksesi muutamia polkuja jännittävälle tutkimusmatkalle. Joukosta löytyy jopa pitkospuita vaikeimpien kohtien läpi pääsemiseksi! Eikä sinun tarvitse tehdä matkaa yksin. Kun luet Raamattua, Jumala antaa oppaaksesi Pyhän Hengen rohkaisemaan ja neuvomaan sinua.

 

Tältä sivustolta löydät myös kaksi muuta Raamattua avaavaa kokonaisuutta, joihin sinun kannattaa tutustua:

 

 

Antoisia hetkiä Raamatun parissa!

 

   

1. Koko Raamattu "ajaa Kristusta"

Raamattu on maailman luetuin, laajimmin levitetty, useimmille kielille käännetty ja suurimpina painoksina julkaistu kirja. Raamattu on kokonaisuudessaan käännetty 674 kielelle. Ainakin osittain sitä on käännetty yli 3000 kielelle.


Lue lisää


2. Jeesus, Mooseksen kaltainen profeetta

”Siksi minä annan heidän omien jälkeläistensä joukosta nousta profeetan, joka on sinun kaltaisesi; minä panen sanani hänen suuhunsa, ja profeetta puhuu kaiken, minkä minä hänen puhuttavakseen annan.  Jos joku ei kuuntele niitä sanoja, jotka hän minun nimissäni puhuu, minä itse vaadin tilille sen miehen.” (5.Moos.18:18-19)


Lue lisää


3. Jeesus suuri ylimmäinen pappimme

Jeesuksen ei tarvinnut uhrata ensin omien syntiensä tähden, koska hän oli synnitön. Hän ei mennyt Israelin temppelin kaikkein pyhimpään vaan taivaalliseen kaikkein pyhimpään. Siellä hän antoi uhrinsa, joka oli ainutlaatuinen ja valtava. Hän ei uhrannut kauristen tai muiden uhrieläinten verta, vaan oman pyhän kalliin verensä maailman kaikkien ihmisten syntien edestä. 


Lue lisää


4. Jeesus Psalmeissa

Psalmit syntyivät hengellisinä lauluina, jumalanpalvelusmusiikkina. Psalmien kirja on kristikunnan vanhin ja ahkerimmin käytetty rukouskirja.

Psalttari on vanha kanteleen sukuinen soitin. Se on myös Agricolan v. 1551 suomeksi ilmestynyt Psalmien kirjan käännös, rukouskirja.

Psalmit "keskustelevat" Uuden testamentin kirjojen kanssa. Esimerkki: Psalmi 23 kertoo lampaan suhteesta paimeneen. Johanneksen evankeliumissa (Joh.10:1-21) Paimen kertoo, miten hän kaitsee lampaitaan.


Lue lisää


5. Jeesus, seimen lapsi ja kuningasten Kuningas

Miksi Jeesuksen neitseestä syntyminen on pelastuksemme kannalta luovuttamatton asia? Miksi Jeesus syntyi halpaan seimeen eikä johonkin hienompaan ympäristöön? Millaista Jeesuksen elämä oli maan päällä? Miksi rakastava Jumala edellytti Poikansa kärsivän hirveän kuoleman? Miten se voima, joka herätti Jeesuksen haudasta ja nosti taivaaseen, liittyy sinuun ja minuun? Millainen on Jeesuksen kuningaskunta? Lopullisessa taistelussa on parasta olla voittajan puolella.


Lue lisää


6. Jeesus, seurakunnan pää ja kirkon Herra

Jeesuksen kirje Laodikeaan kertoo seurakunnasta, jossa usko oli jäähtynyt ja vesittynyt uskonnollisuudeksi. Ensirakkaus oli haalistunut ja innostus laantunut. Jeesuksen paikan olivat ottaneet maailmaan mukautuminen, tehokkuus, hieno organisaatio, vakaa talous ja ihmisten arvostus. Jeesus ei saanut enää olla sen enempää seurakunnan pää kuin kirkon Herrakaan. Hän oli jopa joutunut oman seurakuntansa oven ulkopuolelle ilman, että seurakunta ehkä tajusi koko asiaa.


Lue lisää


7. Jeesus, Herran kärsivä ja kirkastettu palvelija

Jeesus ei vain puhunut siitä, miten tärkeää palveleminen on. Hän näytti meille ise, mitä palveleminen käytännössä merkitsee. Jeesus otti halvan palvelijan ja orjan osan ja pesi opetuslastensa jalat (Joh.13:4-12). Mutta miten sovitetaan yhteen Jesajan kuvaama rujo Herran kärsivä palveija, jalkojen peseminen ja kirkastettu ja kaikkivaltias kuninkaiden Kuningas?


Lue lisää


© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin