Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23
Päivän Sana 16.04.2024

Hän virvoittaa minun sieluni, hän ohjaa minua oikeaa tietä nimensä kunnian tähden.



Ps. 23:3

7. Jeesus, Herran kärsivä ja kirkastettu palvelija

Jeesus ei vain puhunut siitä, miten tärkeää palveleminen on. Hän näytti meille ise, mitä palveleminen käytännössä merkitsee. Jeesus otti halvan palvelijan ja orjan osan ja pesi opetuslastensa jalat (Joh.13:4-12). 
Mutta miten sovitetaan yhteen Jesajan kuvaama rujo Herran kärsivä palveija, jalkojen peseminen ja kirkastettu ja kaikkivaltias kuninkaiden Kuningas?

 

 

Raotamme Raamattua

Pihava, Kurjentie 43, Sammaljoki, Sastamala, su 24.11.2019 klo 14, Reijo Telaranta

 

Osa 7

 

JEESUS, HERRAN KÄRSIVÄ JA KIRKASTETTU PALVELIJA

 

Aluksi luemme vuorolukuna Johanneksen evankeliumin luvut 17 ja 21

 


Jeesus ei vain puhunut siitä, miten tärkeää palveleminen on. Hän näytti meille ise, mitä palveleminen käytännössä merkitsee. Jeesus otti halvan palvelijan ja orjan osan ja pesi opetuslastensa jalat (Joh.13:4-12).

Jesajan kirjassa Jeesusta kutsutan Herran kärsiväksi palvelijaksi. Ilmestyskirjassa me tapaamme toisenlaisen palvelijan, kirkastetun ja kaikkivaltiaan kuninkaiden Kuninkaan.

Jalkoja pesevä Jeesusko kuninkaiden Kuningas?

Moni on valmis myöntämään, että Jeesus oli viisas opettaja ja hyvä ihminen sekä ihailtava moraalin opettaja. Moni myös ajattelee muslimien lailla, että Jeesus oli suuri profeetta.
Mutta oliko Jeesus todella Jumala? Syntyikö hän ihan oikeasti neitsyt Mariasta, kuoli, sovitti synnit, haudattiin, herätettiin kuolleista ja nousi taivaaseen? Sellaiseenhan voi pystyä vain Jumala!

C.S. Lewis toteaa kirjassaan ”Ehyt elämä”:

"Yritän tässä estää ketään sanomasta sitä todella typerää asiaa, mihin ihmiset usein syyllistyvät: ”Olen valmis hyväksymään Jeesuksen suurena moraalisena opettajana, mutta en hyväksy hänen väitettään, että hän on Jumala.”

Emme saisi sanoa näin. Ihminen, joka olisi ollut pelkästään ihminen ja olisi opettanut Jeesuksen tavoin, ei olisi ollut suuri moraalin opettaja. Hän olisi ollut mielisairas eli samalla tasolla kuin ihminen, joka sanoisi olevansa keitetty kananmuna. Tai hän olisi ollut helvetin paholainen. Sinun on tehtävä valintasi.
Joko tämä mies oli ja on Jumalan Poika, tai hän oli mielipuoli tai jotakin vielä pahempaa.

Voit nimittää häntä pähkähulluksi, voit sylkeä hänen päälleen, voit pitää häntä riivattuna tai voit langeta hänen jalkojensa juureen ja nimittää häntä Herraksi ja Jumalaksi. Mutta älkäämme puhuko sellaista hölynpölyä, että hän oli suuri opettaja. Hän ei tarkoituksella antanut meille sellaista vaihtoehtoa."

Jeesus ei jättänyt meille vaihtoehtoja. Hän sanoi olevansa Jumala. Luotujensa puolesta kärsivä Jumala. Luotujaan palveleva Jumala.

Jeesus on sekä Herran kärsivä palvelija että Herran kirkastettu palvelija.

A. HERRAN KÄRSIVÄ PALVELIJA

Jukka Norvanto toteaa kirjassaan Herran kärsivä palvelija: ”Jesajan kirja on Raamattu pienoiskoossa. Sieltä löytyvät ennustukset Jeesuksen yliluonnollisesta sikiämisestä, kotipaikasta, merkityksestä, paluusta maan päälle sekä lupaus uudesta taivaasta ja maasta. Profeettakirjan jälkiosan ytimessä on kuvaus Herran kärsivästä palvelijasta.”

Jesajan kirjan 52 luvun lopussa alkava ja luvussa 53 jatkuva teksti on ollut monelle portti uskoon. (Raamatunkohtien välissä on merkinnällä --- lyhyttä kommentointia ---)

2. Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet. 3. Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet.

--- Jeesus syntyi vaatimattomiin oloihin ja kasvoi Herran eikä ihmisten tahtoon mukautuen. Hänen kansansa ei ottanut häntä vastaan. Papit ja lainopettajat halveksivat ja jopa vihasivat häntä. Hän kärsi hylättynä ja halveksittuna, rujona ja runneltuna.---

4. Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, 5. vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet.

--- Jeesus kärsi meille kuuluneen rangaistuksen, että meillä olisi rauha, että me voisimme parantua synnin kuolemantaudista ja pelastua. Vain hänen haavojensa kautta meillä on pelastus. ---

6. Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen. 7. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.

--- Me emme seuranneet Jumalan tahtoa emmekä kulkeneet hänen viitoittamaansa tietä. Sen sijaa, että olisi rangaissut meitä, Jumala antoi ainoan poikansa kuolemaan ristillä, jotta meillä olisi sovitus synneistämme. Hän kärsi tyynenä, nöyränä sekä ilman vihaa ja katkeruutta. Hän jopa rukoili surmaajiensa puolesta.---

8. Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois - kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden. 9. Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon. Rikkaan haudassa hän sai leposijansa. Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä, eikä petos ollut noussut hänen huulilleen.

--- Jeesus kärsi ja kuoli kansan rikkomusten tähden. Se ei kuitenkaan tuntunut antavan hänen teolleen mitään arvoa. Hänet haudattiin kuten jumalattomat, kapinalliset ja murhaajat, mutta rikkaan miehen hautaan. Hän kärsi ja kuoli syyttömänä ja synnittömänä. Siksi kuolema ei voinut häntä pitää.---

10. Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan. 11. Ahdistuksensa jälkeen hän näkee valon, ja Jumalan tunteminen ravitsee hänet. Minun vanhurskas palvelijani tekee vanhurskaiksi monet, heidän pahat tekonsa hän kantaa.

--- Jälkeläiset, joista profeetta puhuu, ovat Jeesuksen seuraajat, Jumalaan uskova seurakunta. Vain Jeesus on vanhurskas, ja hänen kauttansa mekin tulemme vanhurskaiksi, jos heitämme syntimme hänen päällensä. Meidän vanhurskautemme (=täydellinen pyhyytemme) ainoastaan luetaan meidän hyväksemme. Se ei ole kiinteä osa meidän olemustamme, kuten Kristuksella.---

12. Minä annan hänelle paikan suurten joukossa, hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa, koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi ja hänet luettiin rikollisten joukkoon. Hän otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi pahantekijöilleen armoa. (Jesaja 53:1-12 KR 92)

--- Tämä jae ikään kuin tiivistää kaiken edellä olevan. Jeesus korotetaan, koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi ja otti kantaakseen monien synnit. Tästä jakeesta alkaa kirkas kaari, joka yltää häikäisevänä seuraavaan kohtaamme, Herran kirkastettuun palvelijaan ja samalla Raamatun viimeiseen kirjaan.---

B. HERRAN KIRKASTETTU PALVELIJA

Miten sana ”kirkastettu” liittyy Jeesukseen. Kuka voi ”kirkastaa” Jumalan Pojan, Jumalan? Kuka voi antaa hänelle jotain, mitä häneltä puuttuisi?

Yksin Jumala. Me luodut voimme rukoilla, palvoa, ylistää Jumalaa, mutta yksin Jumala voi kirkastaa Poikansa. Vain hän voi myös kirkastaa meille kasvonsa, kun me sitä pyydämme Herran siunauksessa. Raamattu tarjoaa meille useita kohtia, joissa Jumala kirkasti Poikansa, vahvisti lähettäneensä hänet:

- Jumala kirkasti Poikansa Jordanilla kasteen yhteydessä. (Matt.3:17)

- Jumala kirkasti poikansa Kirkastusvuorella (Matt.17:5)

- Jumala kirkasti kuolemastaan puhuvan poikansa (Joh.12:27-28)

- Valtavin ja majesteetillisin kirkastaminen tapahtui haudasta nousseen Jeesuksen astuessa voittajana ylös taivaaseen!

Ilmestyskirja 1:10-17 (Raamatunkohtien välissä on jälleen merkinnällä --- pientä kommentointia ---)

Herran päivänä Henki valtasi minut, ja minä kuulin takaani kovan äänen, kuin olisi torveen puhallettu. 11. Ääni sanoi: "Kirjoita, mitä näet, ja lähetä kirja seitsemälle seurakunnalle: Efesokseen, Smyrnaan, Pergamoniin, Tyatiraan, Sardekseen, Filadelfiaan ja Laodikeaan."

--- Luku 7 on täydellisyyden, vallan ja Jumalan luku. Siksi kirje on myös meidän aikamme kaikille seurakunnille ---

12. Käännyin nähdäkseni, mikä ääni minulle puhui, ja kun käännyin, näin seitsemän kultajalkaista lamppua 13. ja lamppujen keskellä hahmon, joka oli ihmisen kaltainen. Hänellä oli yllään pitkä viitta ja rinnan ympärillä kultainen vyö.

--- Jeesus käyskentelee seurakuntansa keskellä ylipapin asussa.--

14. Hänen päänsä ja hiuksensa hohtivat valkoisina kuin valkoinen villa, kuin lumi, ja hänen silmänsä olivat kuin tulen liekit. 15. Hänen jalkansa välkehtivät kuin sulatusuunissa hehkuva pronssi, ja hänen äänensä oli kuin suurten vesien pauhu.

--- Hän on ikuinen, iätön ja hänen silmänsä näkevät kaiken. Hän on hallitsija.---

16. Hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, hänen suustaan pisti esiin kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat kuin loistava keskipäivän aurinko.

--- Hän pitää seurakuntia kädessään ja hallitsee sanansa miekalla, Hän on maailman valo.---

17. Hänet nähdessäni minä vaivuin hänen jalkoihinsa kuin kuollut. Mutta hän laski oikean kätensä päälleni ja sanoi: "Älä pelkää. Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, 18. iäti elävä. Minä olin kuollut, mutta nyt minä elän, elän aina ja ikuisesti. Minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.

--- Kirkastetuna Palvelijana ja kaikkivaltina Jumalana Jeesus on yhtä lempeä ja rakastava kuin evankeliumeissa. Hän sanoo sinulle ja minulle "Älä pelkää!" Hän on voittanut kuoleman ja voi siksi vapauttaa sen otteesta myös sinut ja minut.

------

Teksti on Raotetaan Raamattua -sarjan seitsemännen ja samalla viimeisen osan runko

 

------


Opetussarjan kaikkien osien materiaalit löydät osoitteesta www.reijotelaranta.fi

  


© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin