Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

William Lane Craig: Valveilla, Uskon perusteltu puolustaminen

William Lane Craig.

Valveilla, Uskon perusteltu puolustaminen,

Kustannus Oy Uusi Tie, 2012 

 

 Immanuel Kant totesi, että usko Jumalaan on pelkkä uskon asia. Jumalan olemassaolon puolesta ei voida esittää älyllisesti vakuuttavia todisteita. Kantin jälkeen tätä ajatusta on toisteltu, kunnes myös moni kristittykin on alkanut uskoa siihen.

 

William Lane Craig on asiasta eri mieltä. Kirjassaan ”Valveilla” hän osoittaa, että Jumalan olemassaolon ja Jeesuksen ylösnousemuksen puolesta voidaan esittää pitävät todisteet. Ne ovat niin vakuuttavat, että saavat älyllisesti rehellisen ihmisen vakuuttumaan kaikkitietävän, kaikkivaltiaan ja rakastavan Jumalan olemassaolosta.

 

”Valveilla” on neljän vuosikymmenen tiiviin tutkimustyön tulos. William Lane Craig on yksi maailman tunnetuimista ja arvostetuimmista kristinuskon puolustajista. Hän on filosofian ja teologian tohtori, jolla on evankelistan sydän. Pitkään jatkuneen ja laajan tutkimustyönsä tuloksista hän on kirjoittanut peräti kolmekymmentä kirjaa sekä suuren määrän tieteellisiä artikkeleita. ”Valveilla” on yhteenveto ja popularisoitu kooste kaikesta tuosta. Tuloksena on ollut sujuvasti ja havainnollisesti etenevä kirja, jossa esitettyjen asioiden takana on tiedemaailman kriteerein kerrotut tosiasiat.

 

William Lane Craig matkustaa ympäri maailmaa väittelemässä sujuvasanaisimpien ja innokkaimpien ateistien kanssa. Tässä hän on osoittautunut niin hyväksi, että kaikissa tapauksissa vastaväittäjät eivät ole tohtineet edes saapua näihin usein yliopistojen tiloissa järjestettyihin julkisiin tapaamisiin. Onkin osuvasti sanottu, että ”Craig on istuttanut jumalanpelon monien ateistien mieliin”.

 

Sana väittely tuo helposti mieleen kovaäänisen kiistelyn, omien näkemysten itsepäisen puolustamisen ja vastaväittäjää vastaan hyökkäämisen. William Lane Craig näkee asian aivan toisin: Kun kristinuskon edustajalla on käytössään riittävät asiatiedot, riittää, että hän tuo ne esille johdonmukaisesti ja kiihkottomasti. Jos todisteiden ketju on aukoton ja sen osat kiistattomia, myös niiden pohjalta väistämättä tehtävä johtopäätös on uskottava.

 

Craig ei vain varusta lukijaansa valtavalla määrällä kristinuskon totuuksia puolustavia todisteita. Samalla hän kouluttaa ja rohkaisee niiden käytössä. Lukujen lopussa olevat eri asioita koskevien väittelyiden argumentointikartat opastavat kohtaamaan kristinuskoon kohdistuvat tavallisimmat vastaväitteet. Lukija voi kartoista käydä jo ennalta väittelytilanteet läpi.

 

Kirjan ensimmäinen osa käsittelee apologetiikan eli kristinuskon puolustamisen tärkeyttä. Seuraavaksi Craig syventyy todisteisiin, jotka kertovat Jumalan olevan olemassa. Neljäntenä isompana kokonaisuutena kirjassa syvennytään kysymykseen, kuka Jeesus oli ja nousiko hän kuolleista? Viimeisessä luvussa Craig nostaa esille keskeisen asian: onko Jeesus ainoa tie Jumalan luo?

 

Esipuheita kirjassa on kaksi. Suomalaisen laitoksen ensimmäisen on kirjoittanut Tapio Puolimatka. Hänen perusteellinen ja varsin laajasti kirjan sisältöä tarkasteleva esipuheensa on erinomainen yhteenveto Craigin työstä arvostettuna tukijana ja hänen kirjansa merkityksestä.  Toisen esipuheen kirjoittaja on Lee Strobel.

 

Kirjassa on 292 sivua. Niiden lukemiseen minulta meni moniin vastaavan kokoisiin kirjoihin verrattuna vähintään kaksinkertainen aika. Syitä oli kaksi: Kirjan sisältämät runsaat asiatiedot ja uudet oivallukset sekä tieteellisen tarkka ote saivat etenemään maltillisesti, ettei vain mitään tärkeää jäisi huomaamatta.

 

Toinen syy löytyy kirjan taustoista. Vaikka kyse on tieteellisten tutkimusten popularisoinnista, niin Craigin valtavasta tietomäärästä johtuen vielä tällainen ”tiedemaailman kielipeleistä suodatettukin versio” on sellaiseen tottumattomalle tuhtia ja ajattelua vaativaa luettavaa. Mutta se kannatti. Suosittelen kirjaa varauksettomasti jokaiselle, jota kiinnostaa tietää, miksi Jumalan olemassaolo on kuin onkin todistettavissa. Tai miksi Jeesuksen ylösnousemuksesta ei jää Craigin esittämien todisteiden jälkeen vähintäkään epäilystä.

 

----------------------- 

Uskon puolustamisesta ja Craigin kirjasta kerrotaan myös sivuilla . Pääset .

-----------------------------

 

Muita kirjoja uskon puolustamisesta:

John Young, David Wilkinson:

Marcus Minucius Felix, Octavius:

Tertullianus: Apologet

---------------------------------------





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin