Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Veikko Pöyhönen: Hyvä sana sinulle

Veikko Pöyhönen

Hyvä sana sinulle

Katharos, 2013

 

”Rakastuminen on yksi elämän huippukokemuksista. Se toinen on niin ihana. Hänen äänensä on jumalaista musiikkia korvissani. Silloin on myös helppo ylistää Jumalaa suuresta rakkaudesta.

Miksi kovin usein kaikki kääntyy toiseksi? Miksi ihana rakkaus muuttuu arkiseksi vuoropuheluksi, josta läheisyys puuttuu ja etäisyys on tullut tilalle?”

 

Näin kyselee opetusneuvos rovasti Veikko Pöyhönen kirjansa lyhyessä, vain yhden sivun mittaisessa luvussa, jonka otsikkona on ”Rakastamisen ihanuus ja kurjuus”. Viereisellä sivulla on kaunis kuva kahdesta punaisesta ruususta.

 

Kauniisti kuvitetun kirjan koko elämänkaaren kattavia tekstejä lukiessaan ymmärtää, mitä tarkoittaa ranskalaisen kirjailijan ja lentäjän Antoine Marie Roger de Saint-Exupéryn kirjasta Pikku prinssi löytyvä ja kautta maailman tunnetuksi tullut lause: ”Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä.”

 

Veikko Pöyhönen on vaikeasti näkövammainen. Teksteissään hän tuo tämän esille vain ohimennen, varsinaisen sanottavansa sivulauseena. Hän maalailee kirjassaan väkevin vedoin sekä tummilla että heleän iloisilla väreillä. Itsesääliä tai marttyyriutta riveiltä tai edes niiden väleistä on silti turha etsiä. Lukijan mieleen saattaa jopa nousta outo ajatus: Ehkäpä näkövammaisuus, joka on suojellut häntä meidän aikamme jatkuvalta ja räikeältä visuaalisten ärsykkeiden tulvalta, on antanut hänelle jotain muuta tilalle.  Harvinaisen terävän muistin ja herkkyyden havainnoida muilla aisteilla elämää ja maailmaa tavalla, johon me muut emme pysty.

 

Veikko Pöyhönen käsittelee teksteissään asioita, joihin on helppo samastua. Hän kertoo, miten kova paikka miehelle on päivä, jolloin ajokortti on pakko luovuttaa pois. Hän muistelee, miten hänen näkönsä puolesta on useita kertoja rukoiltu. Ihmeparanemista ei ole tapahtunut. Usko on joutunut kovalle koetukselle, vaikka Jumala on hänen elämässään tehnyt monia suuria ihmeitä.

 

”Miksi olen aina niin väsynyt? Siksikö, että olen vanha? En saa yöllä unta, valvon ja väsyn. Ehkä uuvutan itseni pohtimalla päivästä päivään enemmän turhia kuin tärkeitä kysymyksiä. Miksi ei riitä, että olen väsynyt, vaan olen myös kyllästynyt? Olen kyllästynyt ihmisiin ja jopas juhlapyhiin ja kyläilyihin. Mutta eniten olen kyllästynyt itseeni. Olen kyllästynyt ja väsynyt ja elämä ei maistu.”

 

Erinomaisessa kirjassaan Veikko Pöyhönen ei jätä lukijaansa väsymyksen ja tummien sävyjen keskelle. Teksteissä on mukana vahvana usko armollisesta Jumalaan, joka on läsnä kaikissa tilanteissa. Hänen kohtaamisensa erityisesti seurakunnan jumalanpalveluksen on Veikko Pöyhöselle tärkeä ja virvoittava tapahtuma.  

 

Useimmiten Veikko Pöyhösen Jumalalla on vakavat ja totiset kasvot:

 

”Miltei aina ajattelen Jumalaa totisena ja vakavana. Se on hyvä. Totinen ja vakava Jumala on turvallinen. Juuri sellaista Jumalaa ihminen useimmiten kaipaa. Mutta joskus tuntuu siltä, että mielelläni kohtaisin hymyilevän Jumalan, esimerkiksi silloin, kun itse synkistelen. Sitä tapahtuu yllättävän usein. Hymyilevän Jumalan eteen asettuminen tartuttaa minuun hymyä.”

 

”Hyvä sana sinulle” on mainio kirja merkkipäivälahjaksi. Kirja sopii erinomaisesti myös virikkeiksi omiin mietiskely- ja rukoushetkiin. Kirkkovuoden ja elämänkaaren läpi vaeltavan kirjan viimeisessä luvussa käsitellään merkkipäivien viettoa ja siunausta. Luku päättyy tärkeisiin ja paljon sisältäviin sanoihin: ”Ole siunattu! Jumala kanssasi.”  





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin