Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Ulla Saunaluoma, Terhi Rajala (toim.): Kaiken keskellä Jumala

Ulla Saunaluoma, Terhi Rajala (toim.),

Kaiken keskellä Jumala

Karas-Sana, 2013

 

Vuoden jokaiselle päivälle raamatunjakeen ja lyhyen hartaustekstin tarjoava kirja on syntynyt erikoisella tavalla. Sen kirjoittajina on 64 eri henkilöä, kaikki Kansan Raamattuseuran työntekijöitä tai työn ystäviä. Myös kirjan alkusanat ovat ryhmätyötä. Alla ovat rinnakkain toiminnanjohtaja Ulla Saunaluoman ja Karas-Sanan toimitusjohtaja Terhi Rajalan nimet.

 

Viime jouluksi ilmestynyt ja jo toiseen painokseen ennättänyt kirja kertoo haluavansa tarjota päivän kiireiden keskelle rauhallisen hetken raamatuntekstin ja siitä nousevien ajatusten parissa. Perimmäisenä pyrkimyksenä on johdattaa lukijat lähemmäksi Kristusta.

 

Kun tekstien kirjoittajina on peräti 64 hyvin erilaista ja eri tehtävissä työskentelevää henkilöä, niin lähestymiskulmat edellä oleviin tavoitteisiin vaihtelevat raikkaalla tavalla. Päivittäisissä teksteissä on paikoin myös hyvin henkilökohtainen ote. Kirjoittajat eivät ole tyytyneet vain asettumaan hartaushetken pitäjän rooliin. Monet ovat samalla uskaltautuneet avaamaan lukijalle omaa sisintään, kokemuksiaan ja kyselyjään, mikä lisää sanoman uskottavuutta ja tuo lukijan lähemmäksi kirjoittajaa.

 

Jokaisen tekstin alla on kirjoittajan nimi ja kirjan lopussa henkilöluettelo, josta selviää jokaisen tehtävä. Tästä syystä kirjasta muodostuu helposti eräänlainen ”kuka kukin on Kansan Raamattuseurassa teos”. Osa nimistä on varmasti hengellisissä piireissä liikkuneille tuttuja, mutta uusia ja tekstien kautta tutustuttavia henkilöitä löytyy pitkästä luettelosta useimmille meistä varmasti monin verroin enemmän.

 

Karas-Sana julkaisi yli kolmekymmentä vuotta sitten hartauskirjan, jonka kirjoittajia oli iso joukko. Nyt toteutettu ”toisinto” on erinomainen idea niin hengellisen sisältönsä kuin Kansan Raamattuseuran työn esittelynkin kannalta. Työntekijöiden ja työn tukijoiden nimillä varustetut tekstit esittelevät liikettä paljon inhimillisemmin ja henkilökohtaisemmin kuin viralliset esitteet tai organisaatiokaaviot. Niitäkin toki tarvitaan, mutta vähintään yhtä tärkeää on siltojen rakentaminen työntekijöiden, tukijoiden, ystävien ja tulevien ystävien välille. Siinä vahvimpana yhdyssiteenä on Herramme Jeesus Kristus, jonka kautta me kaikki hänen omansa olemme armosta lunastettuja siskoja ja veljiä keskenämme.





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin