Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Sarah Hornsby: Jeesuksen nimeen

Sarah Hornsby,

Jeesuksen nimeen,

Kuva ja Sana 2015

 

Omiin päivittäisiin hartaushetkiin tarkoitettu kirja sisältää 366 lyhyttä kirjoitusta. Vuoden jokaiselle päivälle on merkitty oma tekstinsä, mikä kannustaa kirjan säännölliseen käyttöön. Samalla se houkuttelee vaikkapa ystävien syntymäpäivien tai muutoin tärkeiden päivämäärien kohdalle sijoittuvien tekstien tutkimiseen.  

 

Jokaisen tekstin lähtökohtana on jokin Jeesuksen nimeen liittyvä raamatullinen nimi, vertaus tai kielikuva. Sivun alareunasta lukija löytää raamatunlauseen, josta Jeesuksen suuruutta ja rakkautta ylistävä teksti nousee.

 

Kaikilla päivittäisillä teksteillä on sama otsikko: ”JEESUS on”. Jokainen teksti myös alkaa sillä, miten Hän on Raamatun mukaan Kaikkivaltias, Arkki, Vastaus, Voideltu, Uskomme alkuunpanija, Veljemme, Leipämme, Pelastajamme, Kirkkauden Herra jne. Lukija voi vain hämmästellä, miten paljon vastaavia määritelmiä kirjaan on Raamatusta koottu!

 

Jotkut nimet kuten esimerkiksi Kointähti, Nasaretilainen ja Kulmakivi ovat tekstien lähtökohtina useammin kuin vain kerran. Tämä ei kuitenkaan haittaa, sillä monet Jeesuksesta kertovat nimitykset esiintyvät Raamatussa moneen kertaan tuoden aina esille Hänestä jonkun uuden ja meille tärkeän puolen. Niinpä myös kirjasta löytyy samanlaisten otsikoiden ja niemen alta erilaiset tekstit raamatunkohtineen.

 

Jeesus ei ole vain Kristus, Messias, Vapahtaja, Hyvä Paimen tai Kuningasten Kuningas. Hän oli, on ja on aina oleva niin monella tavalla, että se ei suinkaan tyhjenny edes tähän sinänsä perusteelliseen ja innostavaan kirjaan. Eli kuten Johanneksen evankeliumin lopussa todetaan:

 

Jos kaikki vietäisiin kohta kohdalta kirjaan, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa. (Joh.21:25)

 

----------------------- 

 

Kirjan suurin vahvuus on selkeä keskittyminen Herraamme Jeesukseen Kristukseen, jonka nimi ja keskeinen merkitys pyrkivät nykyisin unohtumaan jopa hengellisistä puheista ja saarnoista. Samalla koko vuodelle evästä tarjoava kirja auttaa meitä ymmärtämään Herramme valtavan suuruuden ja läpi koko Raamatun loistavan kirkkauden.

 

Teksti, selkeys   ****

Sisältö, sanoma  ****

 

(642)





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin