Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Peter Tsukahira: Jumalan hyökyaalto

Peter Tsukahira,

Jumalan hyökyaalto, Israel ja lopun ajan profetiat

Päivä, 2011

 

Yhdysvalloissa syntyneen ja Israelissa Karmelvuorella raamattukeskusta johtavan pastori Peter Tsukahiran erinomainen ja paljon uusia näkökulmia avaava kirja on enemmän ilmestystä kuin ilmestysten selityksiä. Raamatun profetioiden ja meidän aikamme tapahtumien kautta hän haluaa auttaa lukijaansa arvioimaan kaiken meneillään olevan merkitystä. Tavoitteena on koskettaa lukijoita heidän uskonsa ja vakaumuksensa tasolla. Tasolla, joka on syvällisempi kuin tieto ja syvempi kuin kulttuuri.

 

Kirja alkaa kertomalla, miten Jumala järkyttää maata sekä aivan konkreettisesti, että hengellisesti. Maanjäristykset, tsunamit, epätavalliset luonnonilmiöt ja monet muut uutisista tutu asiat ovat helposti havaittavissa. Hengelliset järistykset näyttäytyvät kristittyjen vainoina, etelän ja idän kirkkojen nopeana kasvuna, Euroopan kristillisyyden näivettymisenä sekä kristittyjen jakautumisena Raamatusta kiinni pitäviin ja maailmaan mukautuviin.

 

Hengellisten maanjäristysten keskipisteessä on Israel. Siksi kirjassa selvitetään perusteellisesti ja Raamattua runsaasti lainaten Israelin asema Jumalan omaisuuskansana.  Korvausteologia sekä niin sanottu kaksoisliittoteologia osoitetaan kirjassa vääriksi. Varsinkin ensiksi mainitun historia on erittäin mielenkiintoista luettavaa. Myös juutalaisten kokemien vainojen raamatulliset taustat ja hengellinen merkitys sekä seurakunnan ja messiaanisten juutalaisten suhde tuodaan kirjassa esille tuoreella ja vakuuttavalla tavalla.

 

Kirjan kiinnostavimpiin lukuihin kuuluu ”Islamin identiteetti ja kohtalo”. Tsukahira sanoo vihan juutalaisia kohtaan johtuvan hylkäämisistä, joka on kulkenut arabien verenperintönä läpi vuosituhansien. Kun Jumala valitsi lupauksen pojan Iisakiin, hylätyksi joutui orjatar Hagarin poika Ismael. Kun valinta osui Jaakobiin, Eesau tuli hylätyksi. Näiden hylkäämisten taakka on kulkenut mukana sukupolvesta toiseen ja johtanut samanlaiseen väkivaltaan, kuin uhrin kautta hyväksytyn Abelin ja hylätyksi tuleen Kainin välillä.

 

Kirjan seitsemäs luku on saanut otsikon ”Tsunami!” Tämä onkin mielestäni kirjan ehdottomasti jännittävin ja runsaimmin uusia näkyjä tarjoava luku. Sen ajatus kulkee pääpiirteittäin näin:

 

Kuten Jumalan pelastussuunnitelmaan oli jo paratiisista alkaen kuulunut, Israelista tuli valittu kansa, jolla oli ja on edelleen tärkeä tehtävä Jumalan valmistamassa tapahtumien ketjussa. Jeesus syntyi Israeliin ja hänen seuraajiensa kautta evankeliumi lähti pakanoidenkin keskelle. Suuntana oli länsi. Ensin Rooman valtakunta, mutta pian myös barbaarien asuttama Eurooppa, jonka kristinusko nosti merkittäväksi tieteen, kulttuurin ja politiikan keskukseksi.

 

Kirkko Euroopassa sortui antisemitismiin, ahneuteen ja omaan suuruuteensa. Se alkoi vainota juutalaisia ja alkuseurakunnan kaltaista hengellisyyttä janoavia kristittyjä. Niinpä kristinusko jatkoi siirtolaisten ja pakolaisten mukana matkaansa kohti länttä päätyen Amerikkaan. Kolmessa vuosisadassa uudelle mantereelle kasvoi menestyvä ja vahvasti kristillinen suurvalta.

 

Viime vuosikymmenten aikana Amerikassa ryhdyttiin rajaamaan kristinuskoa kansalaisten yksityiselämään kuuluvaksi asiaksi. Kristilliset tunnusmerkit riisuttiin kouluista ja julkisista rakennuksista. Suhteeseen Israeliin alkoi tulla yhä enemmän säröjä. Niinpä kristinuskon matka jatkui yli Tyynenvaltameren Aasiaan rannoille.

 

Nyt me elämme aikaa, jolloin kristinusko on Euroopassa ja Amerikassa hiipumassa. Afrikassa ja Aasiassa se sitä vastoin kasvaa tavatonta vauhtia. Kaiken lisäksi miljoonat kristityt Kiinassa, Etelä-Koreassa ja muissa Aasian maissa ovat syttyneet ajatukselle ”Takaisin Jerusalemiin”. Heidän tavoitteenaan on viedä koko maapallon kiertänyt evankeliumi Jeesuksesta sinne, mistä se alun perin lähti liikkeelle. Näin evankeliumi tulee saarnatuksi kaikille kansoille ja saapuu Raamatun profetioiden mukaan Israeliin juuri idästä.

 

Kirjassa on runsaasti kiinnostavia näkyjä ja Raamatusta löytyviä profetioita Euroopalle ja Amerikalle. Myös Afrikalla samoin kuin Japanillakin tulee Tsukahiran mukaan olemaan tärkeä rooli evankeliumin levittämisessä. Kaiken kaikkiaan kirja ”Jumalan hyökyaalto” on verrattoman kiinnostava ja kiehtova kirja. Vaikka ensimmäinen painos julkaistiin jo vuonna 2003, niin kirjaa lukiessa voisi kuvitella tekstin syntyneen aivan viime aikojen tapahtumien jälkeen. Tämäkin kirja osoittaa jälleen kiistattomasti sen, että todelliset Pyhän Hengen antamat ilmestykset ja Raamatusta löytyvät profetiat ovat luotettavia ja hätkähdyttävän tarkasti maaliin osuvia. ”Jumalan hyökyaalto” on kirja, jota suosittelen lämpimästi.





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin