Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Paul Hattaway: Veli Yun

Paul Hattaway (toim.)

Elävää vettä, Veli Yun

Avainmedia, 272 sivua

 

Aiemman kirjansa mukaan nimellä Taivaallinen mies tunnettu kiinalainen veli Yun joutui vuosien ajan kokemaan Kiinassa vainoja, pahoinpitelyjä ja vankilatuomioita. Päästyään pois Kiinasta hänestä tuli pian suosittu puhuja lännen kirkoissa ja seurakunnissa. Näillä retkillään hän on nähnyt paljon myös sellaista kristillisyyttä, joka on tehnyt hänet murheelliseksi.

 

Paul Hattaeayn kirja ”Elävää vettä, Veli Yun” on syntynyt näiden kokemusten pohjalta. Kirja ravistelee tehokkaasti meitä mukavuuksien keskellä turvallista elämää viettäviä kristittyjä. Hän haastaa kristittyjä ottamaan uskonsa todesta ja tunnustamaan sitä avoimesti ja hintaa kyselemättä.

 

Veli Yun näkee, että lännen kirkot organisaatioineen ovat keskittyneet niin täydellisesti omiin suunnitelmiinsa ja ohjelmiinsa, että Jeesus on joutunut sivuosaan. Kertomusta Mariasta, Martasta ja Lasaruksesta soveltaen veli Youn toteaa lännen kirkkojen muistuttavan Marttaa sekä myös Lasarusta.

 

Kun Jeesus Lasaruksen kuoltua tuli paikalle, Martta tuli häntä juoksujalkaa vastaan sanoen: ”Herra, jos olisit ollut täällä, veljeni ei olisi kuollut.”  Lause sisältää moitteen: Jos Jeesus olisi toiminut Martan suunnittelemalla tavalla, asiat olisivat kunnossa.

 

Myös keskustelun jatko on paljastava. Kun Jeesus kertoi tulleensa herättämään Lasaruksen kuolleista, Martta osoitti teologisen tietämyksensä kertomalla kyllä tietävänsä, että Lasarus herätetään viimeisenä päivänä ylösnousemuksessa kuolleista.

 

Veli Youn jatkaa, että omiin suunnitelmiinsa ja viisauteensa eksynyt kirkko tuntee Jumalan teot menneisyydessä ja odottaa suuria myös joskus aikojen lopussa, mutta ei näe Jeesuksen toimivan väkevästi ja jopa tekevän ihmeistä myös tässä hetkessä. Tässä mielessä lännen kirkko on kuin hautaan joutunut Lasarus, jota Jeesus nyt kutsuu takaisin elämään.

 

Suosittelen kirjaa ”Elävää vettä” lämpimästi tavalliselle rivikristitylle sekä myös kaikille pastoreille ja seurakuntien paimenille. Tässä kirjassa on sellaista innostusta ja Jeesukseen sitoutumista, jota me tänä aikana kaipaamme ja tarvitsemme.





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin