Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Mikko Tiira: Jumalan katseen alla

Mikko Tiira

Jumalan katseen alla

Uusi Tie, 188 sivua

 

Jos joku vielä ajattelee, ettei Vanha testamentti ole kovin tärkeä meille tämän ajan ihmisille, niin kannattaa tutustua vaikkapa Aamoksen kirjaan. Profeetta Aamos on selvästi historiallinen henkilö, joka eli noin 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Myös hänen tekstinsä on tiukasti aikaan ja historiallisiin tapahtumiin sijoittuvaa. Silti Aamoksen tekstit ovat samalla ajattomia, myös meidän aikaamme, tai sanoisinko juuri meidän aikaamme osuvia.

 

Mikko Tiiran kirja ”Jumalan katseen alla – Aamos” avaa mainiolla tavalla Aamoksen kirjaa. Pastori Tiira käy Raamatun tekstiä läpi pala palalta kertoen taustoja ja nostaen esille asioita, jotka helposti jäävät huomaamatta.

 

Papisto ja kansan hengelliset johtajat ovat hylänneet Jumalan. Niinpä maallikko, karjan kasvattaja ja metsäviikunoiden viljelijä Aamos saa Jumalalta tehtävän julistaa kansalle tuomion sanoja. Aamos tottelee, lähtee matkaan ja kertoo, millaisen tuomion Jumala on niskuroivalle kansalleen langettanut.

Mikko Tiiran teksti on helposti luettavaa ja selkeää. Paljon tuomiota ja hyvin niukasti evankeliumia sisältävä Aamoksen kirja herää Tiiran selittämänä uudella tavalla eloon. Samalla hän liittää Aamoksen sanat meidän aikaamme. Oikeudenmukaisuutta polkevalla, köyhää sortavalla, yhä suurempia voittoja kahmivalla ja Jumalan sanan hylänneellä ajallamme on odotettavissa sama kuin Aamoksen ajan juutalaisilla: Jumalan ankara tuomio kaikkine seurauksineen. Vielä on armon aika. Vielä on aikaa hylätä pahat teot, pyytää syntejä anteeksi ja kääntyä katuen Jumalan puoleen. Vielä, mutta ei kauaa, sillä aika on käymässä vähiin.





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin