Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Mike Bickle: Rakastuneena Jeesukseen

Mike Bickle,

Rakastuneena Jeesukseen

TV7 Kustannus, 2014

 

Kirjan punaisena lankana on Mike Bicklen oma hengellinen kasvutarina.  Hän ei teoretisoi eikä patistele lukijaa sellaiseen, mitä ei ole itse käynyt läpi. Kertomalla avoimesti omista voitoistaan ja tappioistaan, löydöistään ja harharetkistään hän rohkaisee lukijaa uskomaan, että matkaa kannattaa aina jatkaa.  Jos kahdeksanvuotiaasta ”tulevasta olympiavoittajasta” kasvoi melkoisen elämän vuoristoradan jälkeen intohimoisesti Jeesukseen rakastunut pastori, niin Jeesukseen rakastuminen on mahdollista myös jokaiselle meistä!

 

Mike Bickle osaa kirjoittaa hauskasti myös vakavista asioista. Ja vakavia kohtia kirjasta löytyy todella runsaasti. Tässä muutamia hänen teemoistaan:

 

Ihmiset ja seurakunnat osoittavat johdonmukaista taipumusta laittaa melkein mikä tahansa hyvä asia Jumalan rakastamisen edelle. Tällaisia sinänsä hyviä mutta tärkeysjärjestyksessä väärään kohtaan nostettuja asioita voivat olla Raamatun tutkiminen, oikean opin vartiointi, evankeliointi ja palvelutyö.

 

Suurin seurakuntaa uhkaava vaara ei tule ulkoa vaan sisältä. Jos me emme osaa rakastaa Jumalaa, me emme kykene rakastamaan lähimmäisiämmekään. Kristinuskon haalea, rakkaudeton versio ei koskaan kykene valloittamaan kuolevan maailman sydäntä.

 

Seurakunta keskittyy pääasiassa miettimään, mitä Jumala on tehnyt, mitä ja miten me voimme ottaa Häneltä vastaan ja mitä meidän tulisi puolestamme tehdä. Vähemmälle on jäänyt omakohtainen perehtyminen siihen, kuka Jumala on. Tuloksena on silloin helposti kovin pieni ja arkinen Jumala: Jumala loi ihmisen kuvakseen, mutta nyt ihminen haluaa luoda Jumalan omaksi kuvakseen.

 

Mike Bickle toteaa, etteivät oma into ja päättäväisyys pelasta. Ei riitä, että vietämme säännöllisiä rukoushetkiä ja tutkimme ahkerasti Raamattua. Pään tiedon ja kurinalaisten hengellisten harjoitusten lisäksi on antauduttava Jumalan majesteetillisen suuruuden ja kauneuden edessä.

 

Kun ihminen oivaltaa Jumalan kaikkivaltiaan mahtavuuden sekä Hänen rakkautensa käsittämättömän suuruuden, asiat asettuvat oikeaan mittasuhteeseen. Omin suorituksin ponnistellut ihminen tajuaa pienuutensa ja syntisyytensä. Vasta armon varassa eläen hän voi vapautua elävään ja läheiseen suhteeseen Jumalan kanssa. Siitä voi alkaa myös polku intohimoiseen rakkauteen.

 

Bickle toteaa, että pelastuksessamme ei ole kyse vain oikeustoimesta, missä Jeesus maksaa meidän velkamme. Pohjimmiltaan kyse on Jumalan intohimoisesta rakkaudesta meitä kohtaan. Niin suuresta ja palavasta rakkaudesta, että Hän on valmis maksamaan korkeimman mahdollisen hinnan saadakseen meidät luokseen. Ja samoin kuin jokainen korviaan myöten rakastunut ihminen, myös Jumala haluaa saada rakkautensa kohteelta vastarakkautta. ”Me rakastamme, koska Hän on ensin rakastanut meitä.” 1.Joh.4:10

 

Kirjassa on runsaasti teemaa erinomaisesti rakentavia kokonaisuuksia. Bicklen tapa selittää Laulujen laulua on uudella tavalla silmiä avaava ja kiehtova. Jeesuksen vertauksesta tuhlaajapojasta löytyy uusia valaisevia näkökulmia. Läheisyyden merkitystä ja tärkeyttä korostetaan monenlaisin arkisen elämän ja ihmissuhteiden esimerkein.

 

Kirjan huikeimpiin ja samalla kostettavimpiin lukuihin kuuluu ”Jumalan valtaistuinta katsellen”. Siinä lukija pääsee Johanneksen opastaman katselemaan sitä matavaa kuninkaallista valtaistuinsalia, joka on, on aina ollut ja tulee aina olemaan. (Ilm.4:2-6,8)  Tuon valtaistuimen ympärillä enkelit huutavat ”Pyhä, Pyhä, Pyhä!”. Jeesuksen ristillä vuodattaman veren ansiosta me saamme kävellä saman valtaistuimen eteen lapsen luottamuksella huudahtaen: ”Abba, Isä!”

 

Jeesukseen rakastuneen miehen kirjoittama erinomainen kirja, joka haluaa virittää rakkauden kaipuun ja etsinnän myös lukijoihinsa.

 

------------- 

 

Sisältö   *****

Rakenne, kielellisesti  *****

 

 

(630)





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin