Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Michael Youssef: Mies nimeltä Mahdi

Michael Youssef,

Mies nimeltä Mahdi

Kuva ja Sana, 2016

 

Raamatun ja islamin lopun ajan profetioiden henkilöissä ja tapahtumissa on paljon yhtäläisyyksiä. Kirjassaan Michael Youssef osoittaa, miten samankaltaisuudet tarkemmin tutkittaessa paljastuvat toistensa peilikuviksi.

 

Yhtäläisyydet Ilmestyskirjan Antikristuksen ja islamin odottaman salaperäisen messiaan Mahdin välillä ovat Youssefin mukaan hätkähdyttävän suuria. Saman peilikuvan kaltaisen yhtäläisyyden hän näkee myös esimerkiksi Raamatussa mainitun seitsemän vuoden rauhan sopimuksen, valkealla hevosella ratsastavan henkilön, sotien kohdalla.  Ilmestyskirjassa ja Danielin kirjassa mainittujen ennustusten ja islamin lopun ajan odotusten välillä on samankaltaisuuksia, jotka saavat kysymään, valmisteleeko Saatana muslimeja ottamaan Antikristuksen vastaan omana messiaanaan?

 

Vaikka Mahdia ja Antikristusta käsitellään kirjassa runsaasti ja seikkaperäisesti, niin kirja ei rajoitu vain siihen.  Islamilaisen perinteen keskeltä tunnetuksi kristilliseksi julistajaksi ja opettajaksi noussut Michael Youssef avaa Danielin kirjan ja Ilmestyskirjan profetioita myös paljon laajemmin ja hyvin mielenkiintoisella tavalla. Yousseff on sekä islamin että kristinuskon erinomainen tuntija. Hän on perehtynyt myös juutalaisuuden lopun ajan näkemyksiin. Niinpä hän on osannut nivoa kaikkien kolmen ns. kirjan uskonnon näkemykset tiiviiseen ja ymmärrettävään muotoon.

 

Eräänlaisena sokerina pohjalla tässä Miia Akpomujen suomentamassa vahvasti evankelioivassa ja Jeesus keskeisessä kirjassa on sen viides ja viimeinen osa Ilmestyskirja nyt. Siinä Youssef keskittyy Jeesuksen seitsemälle seurakunnalle kirjoittamiin kirjeisiin, jotka löytyvät Ilmestyskirjasta (luvut 2-3).

 

Käsiteltyään kirjeiden erilaisia tulkintoja Youssef kysyy, mitä ne haluavat sanoa meidän aikamme seurakunnille? Mistä saisimme kiitosta ja mistä nuhteita? Millaisissa asioissa meidän seurakunnissamme ja kirkoissamme olisi tehtävä parannusta?

 

Kun seurakuntiemme tilanne on käyty läpi, hän suuntaa saman kysymyksen jokaiselle kristitylle. Mitä Jeesus kirjoittaisi henkilökohtaisesti juuri sinulle? Millaisia omaa vaellustasi koskevia kiitoksia, nuhteita ja parannuksen teon tarpeita sinä hänen kirjeestään löytäisit? Miten kirjeeseen reagoisit?

 

Kirjan viimeinen luku Tule, Herra Jeesus! tiivistää kaikkein oleellisimman. Maailmassa tapahtuu kamalia asioita, ja tulevaisuudessa Jeesuksen Herrakseen tunnustavien vaikeudet vain kasvavat. Silti meidän ei tarvitse lamautua pelosta tai vaipua epätoivoon. Tapahtuipa mitä, tahansa, niin pysymällä lähellä Jeesusta, olemme voittajan puolella ja hänen turvallisissa käsissään.

 

 

Yhteenveto:

Monelle saattaa olla yllättävä Michael Youssefin kirjassaan kertoma tieto, jonka mukaan Raamatun ja islamin lopun ajan profetioissa on paljon peilikuvan kaltaisia yhtäläisyyksiä. Ovatko islamin messias Mahdi ja Raamatun Antikristus siis sama henkilö? Tämän kysymyksen jälkeen kirja laajenee ajankohtaiseksi Ilmestyskirjan profetioiden selitykseksi huipentuen Jeesuksen seitsemälle seurakunnalle kirjoittamiin kirjeisiin. Mitä kirjeessä lukisi, jos Jeesus kirjoittaisi sellaisen henkilökohtaisesti juuri sinulle tai sinun seurakunnallesi?

 

 

Teksti, selkeys, ulkoasu   ****

Sisältö, sanoma  *****

 

 

(676)

  





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin