Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Matthew C. Harrison: Kirja ilosta

Matthew C. Harrison,

Kirja ilosta

Perussanoma, 2017

 

Tässäpä kerrassaan mainio ja tarpeellinen kirja meille uskossammekin jäyhille ja vakavailmeisille suomalaisille. Meille, jotka laulamme kiitosvirret tai ylistyslaulut ilomme visusti kätkien mollissa.    

 

Amerikkalainen kirjailija, teologi ja pastori Matthew Harrison ei tyrkytä lukijalle ilomittaria tai kymmentä varmaa tapaa saada iloa elämäänsä. Omista kokemuksistaan ja taisteluistaan kertoen hän haluaa jakaa lukijansa kanssa sen suunnattoman ilon, josta Jeesus ja apostolit Raamatussa puhuvat. Kun tuon ilon lähde Jeesuksen rakkauden ja armon kautta löytyy, niin silloin avautuvat myös ovet ihmisen koko vaelluksen täyttävään iloon.

 

Kun perusta on valmis, ilo on löydettävissä katumuksesta, oikeudenmukaisuudesta, kristittyjen yhteydestä, avioliitosta, perheestä, luomakunnasta ja monista muista asioista. Eikä ihme, sillä evankeliumi on ilon sanoma. Kristuksen ristiinnaulitseminen ja ylösnousemus ovat täyttäneet kaiken, mikä oli tarpeen täyttää. Meille ei siinä jäänyt mitään tehtävää jäljelle. Me vain otamme uskolla ja iloiten vastaan sen, mikä on jo täytetty.

 

Kirjaa lukiessa huomaa, että teksti on kirjoitettu iloisin mielin. Ilo on Hengen hedelmää (Gal.5:22). Vaikka meitä käsketään iloitsemaan joka tilassa, niin sellaiset tunteemme kuin esimerkiksi suru, masennus ja ilottomuus eivät ole syntiä, kun kerran Jeesus itsekin tunsi niitä. Siksi ei ole syntiä, jos me emme tunne elämässämme iloa ”satokauden ulkopuolella”.

 

Pakotettu ja väkinäinen ilo on todellisen ilon kuolemanloukku, joka johtaa joko tekopyhyyteen tai syvään epätoivoon. Me teeskentelemme olevamme jotain, mitä me emme ole. Fariseusten tavoin me saatamme silloin vaatia toisilta jotain, mihin emme itse kykene, kirjassa todetaan.

 

Jos tavoittelemme iloa sen itsensä vuoksi, me emme sitä löydä. Jos etsimme Jeesusta, ilo ympäröi ja hukuttaa meidät aivan yllättäen, kirjoittaja vakuuttaa.

 

Jokaisen luvun lopussa on erillinen sivu Kysymyksiä pohdittavaksi sekä aiheeseen liittyviä sitaatteja otsikolla Ajattelemisen aihetta. Kirjan viimeinen luku on Yhdeksänkymmentä päivää iloa ilon perään Tuhkakeskiviikosta Helluntaihin. Kokonaisuus sisältää Raamatun tekstejä ja käytännöllistä opastusta rukoushetkiin ja raamatuntutkiskeluihin. Aineisto sopii hyvin sekä omiin hartaushetkiin että rukous- ja raamattupiirien materiaaliksi.

 

Hengellisten aarteiden ohessa kirja tarjoaa kiinnostavaa tietoa siitä, miten ilo, huumori ja nauraminen vahvistavat ihmisen terveyttä. Kirjan on suomentanut Kirsi Nisula. Muutoin kenelle tahansa helppolukuisen kirjan luettavuutta olisi merkittävästi parantanut tekstin pilkkominen lyhyemmiksi kappaleiksi.

 

Yhteenveto

Amerikkalainen kirjailija, teologi ja pastori Matthew Harrison on kirjoittanut kirjansa sydän täynnä iloa. Se myös näkyy tekstissä läpi kirjan. Opastaessaan lukijaa löytämään elämäänsä kestävän ilon, hänellä on mukana myös varoituksen sana: teeskennelty ilo johtaa helposti tekopyhyyteen ja epätoivoon. Siksi kristityn on lupa myös surra ja murehtia. Niinhän Jeesuskin teki. Ilo on Hengen hedelmää, joka voi olla meiltä ”satokauden ulkopuolella” usein hukassa.

 

 

Teksti, selkeys, ulkoasu  ***

Sisältö, sanoma  *****

 laulaa

 

 (716)


  





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin