Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Juha Vähäsarja: Joka päivä huolta vailla

Juha Vähäsarja,

Joka päivä huolta vailla

Perussanoma, 2012,

 

”Mitä syvällisempi kristitty, sitä vähemmän sielullisuutta. Aito usko on Jumalan Pojan uskoa meissä, ei meissä olevaa kireää uskonnollisuutta tai poninhännän kiristystä.” Tällainen koko kirjaa hyvin luonnehtiva lause löytyy raamatunjakeet ja lyhyet tekstin vuoden jokaiselle päivälle tarjoavasta kirjasta tammikuun 9.päivän kohdalta.

 

Usein puhutaan ”rukiisesta evankeliumista”. Itse olen ajatellut, että sillä tarkoitetaan julistusta, jossa Jumalan Sana on selkeästi esillä ja keskipisteenä. Monenlaisiin koreisiin vehnäpulliin verrattuna rukiinen leipä on vaatimattoman ja karun näköistä. Myös ”rukiisesta evankeliumista” puuttuvat ylimääräiset hehkutukset ja tunteisiin vetoamiset. Jumalan sana ja Kristus kaiken keskipisteenä riittävät.

 

”Joka päivä huolta vailla” on hyvin suomalainen kirja. Käännöskirjoista poiketen se liikkuu kotoisissa teemoissa ja maisemissa. Jotain perin suomalaista on myös siinä, että vaikka kirjan nimi on Huolta vailla, niin sen teksteissä lukija kohtaa asioita, joista useimmat meistä ovat syystä huolestuneita. Oma kompuroiva vaelluksemme, elämän raskaus, evankeliumilta korvansa sulkeneet lähimmäiset, katkeruus, kapinointi Jumalaa vastaan ja monet muut kipeät asiat tulevat vastaan kirjan päivittäisissä teksteissä.

 

Jeesukseen uskova ihminen on samaan aikaan syntinen ja vanhurskas. Hän on vaelluksellaan kompuroiva mutta samalla kalliisti lunastettu ja armahdettu Jumalan lapsi. Näiden kahden asian sovittamisessa yhteen Juha Vähäsarja koskettelee taitavasti suomalaisia, hieman melankolisuuteen taipuvaisia sieluja. Kansalle, joka laulaa kiitosvirretkin mollissa, kirja julistaa kaiken huolehtimisen ja mielensä pahoittamisen yli pyhää huolettomuutta. Vaikka minusta ei löydy uskon sankaruutta eikä voittoisaa kristillisyyttä, niin ”Kaikki minä voin hänessä, joka minua vahvistaa”, kuten Paavali Filippin seurakunnalle kirjoittaa.

 

”Joka päivä huolta vailla” on rohkaiseva ja arkisen kotoisa hartauskirja. Aikana, jona masennuksesta on tullut kansantauti, tarvitaan tällaista julistusta. Tarvitaan hartaustekstejä, joissa huolenaiheita ei lakaista maton alle, vaan ne käsitellään kertomalla Jumalan rakkaudesta jokaista ihmistä kohtaan sekä Jeesuksen kaiken kattavasta sovitustyöstä. Tuon oivaltaminen antaa meille kaikille mainion syyn  elää kirjan nimen mukaisesti joka päivä huolta vailla!

 

Kirja ”Joka päivä huolta vailla” on Juha Vähäsarjan neljäs päivittäisiin hartaushetkiin tarkoitettu, jossa on vuoden jokaiselle päivälle raamatunjae sekä sen pohjalta kirjoitettu lyhyt teksti. Kirjojen valintaoppaassa on näistä aiemmin arvioitu ja esitelty kirjat ja.

 

  





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin