Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Juha Marin: Kun kukaan ei uskonut

Juha Marin

Kun kukaan ei uskonut

Aikamedia, 189 sivua

 

Kun me luemme uskon sankareista, ajattelemme melkeinpä automaattisesti, että hyvähän heidän oli, kun saivat olla väkevästi Jumalan erityiskäytössä. Jos kuitenkin tukimme tarkemmin heidän elämäänsä, yllätymme. Tie voittoihin on kaikkien kohdalla käynyt monenlaisten vaikeuksien kautta.

 

Juha Marinin esikoisteos ”Kun kukaan ei uskonut” kertoo henkilöistä, joita yhdistää yksi yhteinen asia. Kaikkien tie Jumalan käyttöön on kulkenut epäilyjen ja vaikeuksien kautta. Kaikki he ovat joutuneet kamppailemaan sekä omien pelkojensa että läheistensä epäuskon kanssa. Tästä nouseekin kirjan erikoinen nimi ”Kun kukaan ei uskonut”. Sen voisi täydentää muotoon: ”Vaikka kukaan ei uskonut, niin Jumala jaksoi uskoa ja viedä eteenpäin kohti ennalta valmistettuja tehtäviä.

 

Juha Mariinin kirja on tavallaan kokoelma pienoiselämänkertoja. Niissä käydään läpi Vanhan testamentin patriarkat, tunnettuja profeettoja, Jeesuksen opetuslapsia sekä uudemmilta ajoilta mm. Martti Luther, Paavo Ruotsalainen, William Booth, Dietrich Bonhoeffer ja Kathryn Kuhlman. Mukaan listalle on otettu myös Israelin kansa, jonka taival on noudattanut samaa uskon ja epäuskon vuoristorataa. Lopuksi kirjassa rakennetaan käytännön ohjeilla lukijalle siltaa oman päämäärän, kutsumuksen ja hengellisen läpimurron löytämiseksi.

 

Kannen varsin erikoisesta kuvasta huolimatta Juha Marinin kirja on kodikkaalla ja helpolla tavalla arkinen sekä kaikkia omista mahdollisuuksistaan epävarmoja lämpimästi rohkaiseva lukukokemus. Vaikka kukaan muu ei jaksaisi meitä rakastaa eikä meihin uskoa, niin Jumalan rakkaus ja armo kestävät kaikissa elämämme tilanteissa.





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin