Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

John Burke: Mutaa ja mestariteos

John Burke,

Mutaa ja mestariteos,

Näe itsesi ja toiset Jeesuksen silmin

Päivä, 2013

 

Jos löytäisit Pietarissa Eremitaasin takaa roskatynnyristä mudan osittain peittämänä ja paikoin repeytyneenä Rembrandtin miljoonien eurojen arvoisen mestariteoksen Tuhlaajan paluu, niin mitä tekisit?  Kuinka maalausta kohtelisit?

 

Tällaisen tilanteen John Burken maalaa lukijansa silmien eteen kirjansa sivulla 19. Sen jälkeen hän kysyy, kohtelisitko sinä löytöä arvottomana roskana? Jättäisitkö lian saastuttaman teoksen roskikseen, etteivät pelkäisit kätesi ja vaatteesi likaantuisi? Tai yrittäisitkö omin voimin ja omilla taidoillasi puhdistaa maalausta? Vai suhtautuisitko siihen miljoonien eurojen arvoisena mestariteoksena, joka on annettava mahdollisimman taitavalle mestarille entisöitäväksi?

 

Tuossa kuvitteellisessa tilanteessa on nähtävissä kirjan läpi kulkeva punainen lanka. Millaisena me näemme kohtaamamme ihmiset? Miten me suhtaudumme niihin, joille synnin mutaa näyttää kertyneen erityisen runsaasti? Näemmekö kaiken lian läpi Jumalalle äärettömän kalliin ja ainutlaatuisen ihmisen, vai jotain vastenmielistä ja kartettavaa?

 

John Burke kääntää lukijan katseen nopeasti myös omaan sydämeen. Näytämmekö me ulkopuolisten silmin enemmän fariseuksilta vai Jeesukselta?  Yritämmekö me puhdistaa toisista mutaa omilla likaantuneilla ja synnyn mudan sotkemilla taidoillamme vai luovutammeko me löytämämme mestariteoksen puhdistettavaksi parhaalle mahdolliselle asiantuntijalle eli Jeesukselle?

 

Fariseukset puolustivat oikeaa oppia, nuhtelivat ankarasti siitä horjahtaneita, julistivat totuutta ja löysivät lain käskyt kaikkiin tilanteisiin. Jeesus sitä vastoin kohtasi apua hakevat ihmiset kuunnellen, kysellen ja kunnioittaen Jumalan jo luomisen yhteydessä jokaiselle ihmiselle antamaa valinnan vapautta. Fariseukset olivat ankaria ja tuomitsevia. Jeesus oli sitä vain fariseuksia, kirjanoppineita ja uskonnollisia johtajia kohtaan. Kaikille muille hän osoitti armoa ja laupeutta.

 

John Burken kirja on hänen aiempien teostensa tavoin innostava, silmiä avaava ja lukijan peilin eteen asettava. Kirjan parissa joutuu tuon tuosta arvioimaan itseään, vaikuttimiaan ja toimintatapojaan. Burke kertoo, miten armon ja totuuden tasapaino on löydettävissä vaikeissakin kohtaamisissa. Tavatessaan syntisiä ja heikkoja ihmisiä Jeesus rakensi niiden välille tasapainon rakkaudella.  Niin menetellen tuomion tekniikka vaihtuu ihmisen valinnan vapauden arvostamiseksi ja kunnioittamiseksi.

 

John Burke sanoo, että meidän tehtävämme ei ole pelastaa ihmisiä pois jostakin (synnistä, maailmallisuudesta, huonoista tavoista ja arvoista jne.) vaan sisälle johonkin (oman tilan ymmärtämiseen, uuteen identiteettiin ja Jeesuksen luo). Loppu eli ihmisen pelastuminen, elämän muuttuminen, oman paikan löytäminen ja hedelmän tuottaminen ovat Jeesuksen rakkauden ja Pyhän Hengen työn varassa.

 

Kirja sisältää paljon yllättävää tietoa ja runsaasti hyvin käytännöllisiä neuvoja. Burke mm. osoittaa, miten Jeesus puhuu evankeliumeissa tuomion sanoja vain kolmessa tilanteessa tavallisille syntiin langenneille ihmisille. Tuomitsemisen ja syntejä sormella osoittamisen sijasta hän lähestyi ihmistä kysymysten ja keskustelun avulla.  Jeesuksen keskusteluja avanneita ja uteliaisuutta herättäneitä kysymyksiä evankeliumeista löytyy peräti 183 ja jatkokysymyksiä huikeat 307 kappaletta.

 

Kirjassa on kaavioita ja listoja, jotka havainnollistavat sanomaa. Jokaisen luvun lopussa on aiheeseen liittyviä kysymyksiä ja harjoitustehtäviä. Kirjan lopussa on kaksi liitettä. Liite A on  Kaanaankielen määritelmä eli sanakirja kristittyjen kieleen, joka vaikuttaa ulkopuolisista usein käsittämättömältä. Liitteessä B on otsikkona Ennaltamäärääminen ja vapaa tahto. Siinä John Burke selittää tätä usein kiisteltyä asiaa ja listaa vielä vakuudeksi lukijalle sivun verran aihetta käsitteleviä raamatunkohtia. Pisteitä kirja saa myös runsaista viitteistään ja lopussa olevasta perusteellisesta viite- ja lähdeluettelostaan.

 

Takakannen tekstissä kysytään: ”Miksi syntiset kiiruhtavat Jeesuksen luo, mutta kavahtavat uskonnollisia ihmisiä? Se johtui Jeesuksen sydämen asenteesta. He vaistosivat, että hän oli heidän puolellaan eikä heitä vastaan.” Ratkaisevaa siis on, onko meillä ihmisiä kohdatessamme Jeesuksen vai fariseusten identiteetti.

 

------------- 

Erinomainen kirja oman hengellisen identiteetin ja toimintatapojen tarkistamiseen sekä Jeesuksen esimerkin kaltaiseen ihmisten kohtaamiseen opetteluun

 

Sisältö   *****

Rakenne, kielellisesti  ****

 

(631)

 

Saman kirjailijan teoksia, jotka kannattaa myös lukea:

 

 


 


 





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin