Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

John Burke: Mielen muutos

John Burke,

Mielen muutos, Soul revolution

Päivä, 2012

 

John Burken aiemmin suomennettu kirja   oli erinomainen ja paljon uusia oivalluksia tarjonnut lukukokemus. Seurakuntansa Gatewayn eräänlaisen toiminta-ajatuksen hän tiivistää kirjassaan näin: ”Seurakunta ei ole paikka, jossa ongelmat kätketään kirkkonaamion taakse. Kun teeskentelemme olevamme täydellisiä, jäämme jumiin. Mutta kun hyväksymme toinen toisemme keskeneräisinä, saamme kaikki kaipaamaamme tukea aitoon muutokseen.”

 

Myös John Burken uusi kirja ”Mielen muutos” on erittäin kiehtova ja Jeesuksen esimerkin mukaiseen kristillisyyteen haastava. Burke jatkaa tässäkin kirjassaan seurakuntiin helposti pesiytyvien sovinnaisten käsitysten ravistelua. Hän osoittaa, miten kristityn tehtävänä ei ole yrittää kaikin voimin näyttää kunnon kristityltä. Teeskentelyn, naamioiden ja julkisivun kiillottamisen sijasta Jumala odottaa meiltä jotain aivan muuta: Jeesuksen esimerkin mukaisesti meidän on uskaltauduttava ulos mukavista ”seurakuntakerhoistamme” etsimään sitä mikä on kadonnut ja pelastamaan niitä, joita muut ovat sysimässä ”kunnon ihmisten” piirin ulkopuolelle.

 

John Burke korostaa kaikessa aitouden merkitystä. Hän osoittaa, miten roolit rakentavat ihmisten välille epäaitoja yhteyksiä, jotka nopeasti muuttuvat todellisen yhteyden esteiksi. Samalla John Burke näyttää, miten huikea ero on uskonnon ja uskon välillä. Uskonto on turvallisuushakuista ja pitäytyy siksi säädeltyihin menetelmiin ja rooleihin. Usko sitä vastoin luottaa Jeesuksen lupauksiin ja uskaltautuu niiden varassa seikkailuun, jolla ei ole valmista käsikirjoitusta.

 

Kirjan nimeen sisältyvä mielen muutos merkitsee samaan aikaan yllätyksiä tarjoavaa seikkailua ja uudenlaisen elämäntavan kurinalaista opettelemista. Konkreettisimmillaan tämä merkitsee heittäytymistä kirjassa esiteltyyn 60-60 kokeiluun. Kyse on kuudenkymmenen päivän eli kahden kuukauden uskonkokeilusta, jossa pyritään pysymään yhteydessä Jumalaan vähintään kuudenkymmenen minuutin välein kuudenkymmenen päivän ajan.

 

60-60 kokeilu on eräs kirjan läpikulkevista juonteista. Tähän palataan jokaisen luvun lopussa kerta kerralta edeten ja yhteyttä syventäen. John Burken ohjeet ovat hyvin konkreettisia ja käytännöllisiä. Oppimestari on missään vaiheessa nouse opettajan kateederin korkeuksiin tai hairahdu teoreettisiin labyrintteihin.

 

Kun tavoitteet ja periaatteet on käyty kirjan alussa huolellisesta ja värikkäiden esimerkkien voimalla läpi, siirrytään varsinaiseen asiaan.

 

Kirjan ensimmäinen osa käsittelee mielenmuutokseen valmistautumista. Kun pinnallisiakin strategioita on tarkasteltu, ennalleen palauttamisen merkitystä pohdittu ja Jumalan tahtoa kyselty, vuorossa on toinen osa: Rakasta Jumalaa. Oma huomio opetellaan suuntaamaan uudella tavalla, mikä johdattelee luontevasti 60-60 kokeiluun ja aktiiviseen elämään Jumalan seurassa.

 

Kirjan kolmas osa on: Rakasta ihmistä. Uusi elämäntapa, uudenlainen yhteys ihmisten välillä, puhdas elämä ja sovinto merkitsevät vallankumousta. Neljännessä osassa opetellaan kehittämään omaa luonnetta itsetuntemuksen, hengellisen inventaarion, uudenlaisen tarkoitushakuisuuden ja kouluttautumisen kautta.

 

Kirjan viiden ja samalla viimeinen osa on yllättävä. Sen otsikkona on: Ruumiillinen toimiminen. Jumala haluaa, että sinä ja minä, meidän pienet yhteisömme ja seurakuntamme toimivat Kristuksen ruumiina evankeliumia kertoen, rakentaen ja palvellen. Jumalalla, joka on Henki, on maan päällä ruumis, sinä ja minä. Niinpä me voimme pyytää Jumalalta, että opimme näkemään kohtaamamme ihmiset Hänen silmillään, rakastamaan heitä Hänen rakkaudellaan ja siunaamaan jokaista Hänen siunauksellaan. Sillä tavalla Jeesuksen rukous ”Tulkoon sinun valtakuntasi, tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa” voi saada muotoa ja tulla pala palalta todeksi.

 

John Burke on taitava ja innostava kirjoittaja. Hänen omasta elämästään kertomat esimerkit, koskettavat tarinat erilaisten ihmisten kokemuksista ja taisteluista sekä raamatunkohdat ja omiksi laatikoiksi poimitut tiivistelmät tekevät kirjasta samaan aikaan helppolukuisen ja oppikirjamaisen. Tavoitteena ei ole vain nautiskella jälleen yhdestä hyvästä kristillisestä kirjasta vaan saada lukijan elämässä aikaan todellinen muutos.





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin