Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Franklin Graham: Nimi

Franklin Graham

Nimi

Päivä (2008), 272 sivua

 

Maailmasta ei löydy toista nimeä, joka olisi yhtä tunnettu ja myös kiistelty kuin nimi Jeesus. Jeesuksen nimen tähden hänen omiaan vihataan. Hänen nimensä tähden monet ovat valmiita antamaan jopa henkensä. Hänen nimessään kokoonnutaan ja rukoillaan. Hänen nimessään saarnataan parannusta ja syntien anteeksiantamista. Hänen nimessään tehdään voimallisia tekoja. Vain hänen nimessään syntisellä ihmisellä on pelastus ja tie Jumalan luokse. Ja kuten Jeesus jo itse totesi, hänen nimeään myös käytetään monella tavalla väärin.

 

Nimi Jeesus näyttää olevan vaikea asia, suorastaan kompastuskivi, myös monille sellaisille, jotka pitävät itseään kristittyinä. ”Kyllä minä Jumalaan uskon, mutta mihin sitä Jeesusta tarvitaan?” he saatavat sanoa, kun keskustellaan uskon asioista. On helppo sanoa uskovansa Jumalaan, Luojaan, Kaikkivaltiaaseen, Korkeimpaan, mutta kun otetaan esille nimi Jeesus, tilanne käy jostain syystä vaikeammaksi ja jotenkin paljon henkilökohtaisemmaksi.

 

Billy Grahamin poika Frank Graham on kirjoittanut Jeesuksen nimestä kokonaisen kirjan. Teoksen kannessa lukee yksinkertaisesti ja haastavasti ”Nimi”.

 

Kirjassa liikutaan kahdella tasolla. Asioita kuljetetaan eteenpäin kertomalla tilanteista, joissa Frank Graham on ollut mukana puhujana, saarnamiehenä tai avustustyöntekijänä. Mukana on mm. presidenttien virkaanasettajaisia, koulussa tapahtuneessa ammuskelussa surmansa saaneiden muistotilaisuus ja Etelä-Sudanin kristittyjen verisiä vainoja. Kirjassa kerrotaan myös monien suomalaisten hyvin tunteman Operaatio Joulun Lapsen synnystä ja tuloksista eri maissa.

 

Tälle kertovalle aineistolle sanottavansa rakentaen kirjailija pohtii syitä, joiden tähden nimi Jeesus herättää niin voimakkaita intohimoja puolesta ja vastaan. Samalla Frank Graham julistaa väkevästi evankeliumia, perustelee hienosti Jeesuksen nimen tärkeyden ja todistaa, ettei pelastusta löydy missään muussa kuin juuri Jeesuksen nimessä.

 

Frank Grahamin kirja on kaikin puolin lukemisen arvoinen. Se antaa tietoa, rohkaisee ja julistaa hienolla tavalla nimeä, joka on kaikkia muita nimiä suurempi ja tärkeämpi.





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin