Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Erkki Ranta: Valo loistaa pimeydessä

Erkki Ranta,

Valo loistaa pimeydessä, Johanneksen evankeliumi kaikelle kansalle,

Perussanoma 2012,

 

Kommentaari tuonee monien mieleen jotain raskassoutuista, vaikeatajuista, vain kirjanoppineille tarkoitettua ja vierasperäisiä sanoja vilisevää.  Tällaiset ennakkoluulot karisevat, kun käteen ottaa niin sanotun kansankommentaarin, jossa tiedot ja taustat kerrotaan laadusta tinkimättä selkokielellä ja ajoittain jopa huumorilla ja kirkon nykyistä tilaa koskevalla kritiikillä höystäen.

 

Vuonna 1977 käynnistyi hanke kansankommentaarien kirjoittamiseksi kaikista Raamatun kirjoista. Eräs hakkeessa alusta lähtien mukana ollut on teologian tohtori ja Tampereen Viinikan seurakunnan kirkkoherran virasta vuonna 2002 eläkkeelle jäänyt Erkki Ranta.

 

Tähän mennessä sarjassa on ilmestynyt kymmenen kommentaaria, tuorein niistä Valo loistaa pimeydessä, joka on samalla Erkki Rannan viides sarjaan kirjoittama teos. Hänen aiemmat teoksensa, joista kahdesta löytyvät arviot tämän Valintaoppaan sivuilta, ovat (1996), Kahden tulen välissä, Profeetta Jeremian kirja (2002), (2007) ja Viesti vuorilta, Matteuksen evankeliumi (2009).

 

Johanneksen evankeliumia on sanottu hengelliseksi evankeliumiksi. Esimerkiksi Martti Luther nimitti sitä ”ainoaksi suloiseksi pääevankeliumiksi”.  Vaikka evankeliumin teksti kirjoitettiin noin 30-40 vuotta muita evankeliumeita (Matteus, Markus, Luukas) myöhemmin, niin vanhimmat tunnetut käsikirjoitukset ovat juuri Johanneksen evankeliumista.

 

Jos oli Luther ihastunut Johanneksen evankeliumiin, niin samoin on käynyt myös Erkki Rannalle.  Tekstissä on sellaista paloa ja innostusta, että se tempaa lukijan mukaansa. Tuntuu kuin kirjoittajalla olisi ollut niin valtavasti löytöjä ja aarteita jaettavana, että lauseet on pitänyt muotoilla mahdollisimman lyhyiksi, tehokkaiksi ja tarkoiksi, ettei mitään vain menisi hukkaan. Paikoin tuloksena on ollut hieman samanlaista verbaalista pelkistämistä ja tehokkuutta kuin mitä käytetään tekstiviesteissä ja sähköposteissa.

 

Suvantoina tiedollisen ilotulituksen keskellä toimivat lyhyet tarinat, aiheeseen liittyvien sattuvien sanontojen lainaukset ja hetket, jolloin kirjassa pysähdytään rauhassa miettimään, mitä kaikki tämä haluaa sanoa meille ja jälkikristilliseksi leimatulle ajallemme?  

 

Kirkkovuoden saarnatekstit ovat saaneet osakseen erityishuomion. Johanneksen evankeliumia jae jakeelta edettäessä vastaan tulee sopivin välein tästä viestivä otsikko Näkökohtia evankeliumiteksteihin. Niissä Erkki Ranta tarjoaa kokemuksensa ja laajan asiantuntemuksensa auttaakseen niin saarnan valmistelijoita kuin kuulijoitakin löytämään teksteihin uusia näkökulmia ja Raamatun ilmoitukseen perustavia linjoja.

 

Valo loistaa pimeydessä on myös kirkkomme tilannetta ajatellen nimensä mukainen kirja. Sen tekstissä on vahvaa profeetallisuutta, aitoa huolta Raamatun aseman heikkenemisestä, surua sekä Jeesuksen jäämisestä saarnoissa ja opetuksessa yhä vähemmälle huomiolle että kirkon opetuksen vesittymisestä liberaaliteologian paineessa.

 

Valo loistaa pimeydessä onnistuu kerran toisensa jälkeen yllättämään iloisesti lukijansa. Erkki Ranta availee laajalla tietämyksellään ja nöyrällä hengellisellä otteella upealla tavalla mm. Jeesuksen ja Nikodemoksen keskustelun, kohtaamisen Sykarin kaivolla ja monia muita tuttuja raamatunkohtia.  Käsitellyiksi tulevat myös paljon kysymyksiä ja jopa kiistoja herättäneet asiat kuten esimerkiksi kaste, Hengen kaste ja uudestisyntyminen.

 

Suuriman ilon ja hyödyn kirjasta saa tietysti lukemalla sitä sopivina annoksina Raamattu vieressä evankeliumin kohdalta avattuna ja tekstin etenemistä molemmista vuorotellen seuraten.  

 

------- 

Yhden mainion esimerkin kirjan tarinoista löydät Viikon tarinoiden sivulta





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin