Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Eero Junkkaala: Tasapainossa, Usko ja elämä

Eero Junkkaala,

Tasapainossa, Usko ja elämä,

Perussanoma, 2015

 

Sosiaalisessa mediassa sivistynyt keskustelu on yhä useammin korvattu vastapuolta loukkaavalla ärhentelyllä. Tällaisen aggressiivisen ja usein myös uskoasioista inttämisen melskeessä jo pelkkä ajatus tasapainosta tuntuu virkistävältä kuin tuulen henkäys uuvuttavan helteen keskellä.

 

Eero Junkkaala on tasapainossa uskonsa kanssa. Niinpä kirja on tekijänsä näköinen. Kirjoittaja tunnetaan sillanrakentajana. Leppoisella tyylillään ja sovittelevilla teksteillään hän houkuttelee opillisiin poteroihinsa kaivautuneita hautaamaan sotakirveensä ja tutustumaan toisiinsa. Hän ei tee sitä oikeaa oppia vesittämällä tai periaatteitaan myymällä vaan alleviivaamalla kristinuskon keskeisintä sanomaa.

 

Eero Junkkaalan uskon keskiössä ovat Jeesus ja evankeliumi. Ne yhdistävät kaikkia kristittyjä, vaikka he olisivat monista muista uskon asioista eri mieltä. Jos rakkaus Jeesusta ja evankeliumia kohtaan saa kasvaa, niin tuo rakkaus voi peittää suuretkin tulkinnalliset arot. Kapeutunut hengellinen elämä voi avartua, ja kehällisiä asioita koskevat tulkintojen erot eivät saa enää nousemaan barrikadeille. Vikoilemisen ja oikeassa olemisen tarpeen tilalle löytyy tasapaino itsensä, lähimmäistensä ja Jumalan kanssa.

 

Kirjassa käydään läpi uskon perusasiat lyhyellä, selkeällä ja elämänmakuisella tavalla. Ensin pohditaan Jumalan olemassaoloa. Onko Jumala olemassa? Millainen on kristinuskon pimeä historia? Millaisia vaikeuksia joillakin on ollut uhriopin, Jumalan kaikkivaltiuden, kolminaisuuden tai ylösnousemuksen kanssa? Vain muutamia kiinnostavista teemoista mainitakseni.

 

Muut suuremmat kokonaisuudet käsittelevät kristinuskon ja muiden uskontojen eroja, uskomme perustuksia, arjen kristillisyyttä ja hengellistä kasvua. Lyhyisiin lukuihin, joita on yli neljäkymmentä, on saatu mahtumaan paljon sellaista, joka askarruttaa nimenomaan meidän aikamme etsijöitä ja kyselijöitä. Ninpä kirja toimii eräänlaisena samalta tasolta keskustelevana arjen katekismuksena, joka ei tyydy vain kulkemaan rinnalla, vaan kertoo selkeästi myös oikean suunnan.

 

Eero Junkkaala on matkustellut paljon lähetyskentillä ja tavannut runsaasti muiden uskontojen edustajia. Nämä kohtaamiset ovat jättäneet oman jälkensä tekstiin läpi kirjan. Sellaiset lukujen otsikot kuin esimerkiksi Voittaako kristinusko muut uskonnot? Uskonnot vastaan usko, Onko riivaajia olemassa?, Imaamista evankelistaksi, Entinen hindu johtaa Nepalin kristittyjä ja Juutalaispojan tie, haastavat niin lukijoita. Kirjoittajan vahva arkeologian tuntemus sekä kontaktit lähetyskentiltä tuovat kirjaan kiinnostavan lisän myös puhuttaessa muiden kirkkojen suhtautumisesta meidän kirkkoihimme.

 

Mainio kirja niille, jotka pohtivat, miten löytää tai säilyttää tasapaino äärilaitojen välissä.  Kirja kertaa sujuvasti uskon perusasioita ilman sormen heristelyä tai otsaryppyjä. Sellaisena kirja on sopivaa luettavaa myös uskosta vieraantuneelle tai siitä osattomaksi jääneelle etsijälle. Sopisi varmasti hyvin myös riparikirjaksi sekä lyhyiden lukujensa ansiosta pienryhmien kokoontumisien alustuksiksi.

 

----------------------- 

 

LYHYESTI:

Eero Junkkaalan kirja Tasapainossa, Usko ja Elämä on keskusteleva ja leppoisasti vierellä vaeltava hengellinen matkakumppani. Kirja vastaa hyvin kysymykseen siitä, miksi kristinusko on muiden uskontojen rinnalla ylivertainen. Samalla se rakentaa kristittyjen yhteyttä nostamalla yhteyden perustaksi kaikille kristityille yhteisen Jeesuksen ja evankeliumin.

 

 

Teksti, selkeys   *****

Sisältö, sanoma  *****

 

(648)





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin