Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Desmond Ford: Vain yksin Jeesus

Desmond Ford,

Vain yksin Jeesus,

Kuopion kotikirkko, 2015

 

Desmond Ford syntyi Australiassa vuonna 1929, opiskeli teologiaa. Hän toimi aktiivisesti adventistien seurakunnissa ja seminaareissa. Hänen näkemyksensä mm. lopunajan tapahtumista eivät mahtuneet adventistien omaksumaan linjaan, ja hänelle osoitettiin ovea. Myöhemmin Ford on työskennellyt tunnustustenvälisissä evankelikaalisissa seurakunnissa, julkaissut useita kirjoja sekä toiminut järjestössään Good News Unlimited.

 

Nimensä mukaisesti tämä hänen kirjansa keskittyy Jeesukseen, ristiin ja evankeliumiin. Ford aloittaa toteamalla, että historian vaikutusvaltaisin ihminen on Jeesus Kristus, joka jakoi historian kahtia, eKr. ja jKr. Kun lähtökohta on näin määritetty ja heti perään piirretty kuva Jeesuksen ajan maailmasta, kirjassa lähdetään seuraamaan Jeesuksen toimintaa vaihe vaiheelta aina kasteesta viimeisen viikon tapahtumiin saakka.

 

Kirjassaan Ford ei ole vain sivusta seuraava kommentoija tai tapahtumien ulkopuolinen selostaja.  Jeesuksen mukana kulkemisesta rakentuu kirjan sivuilla raamattutunti, jossa Ford on kuin kokenut matkaopas, joka osaa taustoittaa ja suunnata seuralaistensa huomion  tärkeisiin asioihin.

 

Toisin kuin matkaoppaat, jotka välttävät omia kannanottoja jättääkseen johtopäätösten tekemisen seuralaisilleen, Ford tuo selkeästi esille myös omat näkemyksensä.

”Hyvä uskonto on parasta maailmassa yhtä varmasti kuin huono uskonto on pahinta. Valitettavasti huono uskonto on yleisempää, ja Kristuksen tekemä temppelin siivous viittaa seurakunnan jatkuvaan uudistuksen tarpeeseen.”

 

”Kukaan ei tule kristityksi käymällä kirkossa sen paremmin kuin joku muuttuisi ajoneuvoksi nukkumalla autotallissa. Tosi kristitty on henkilö, jonka elämään Jumala kuuluu. Jos mikä tahansa muu kuin Jeesus ottaa keskeisen osan henkilön tai seurakunnan elämässä, uskonto muuttuu huonoksi ja se täytyy uudistua.”

Vastaavia selkokielisiä ja ajankohtaisuudessaan tarkkoja lainauksia kirjasta voisi poimia sivukaupalla.

 

Ennätettyään Jeesuksen jalanjäljissä hänen ylimmäispapilliseen rukoukseensa (Johannes 17) Ford nostaa voimakkaasti esille Jeesuksen toistuvasti rukoileman kristittyjen sydänten ykseyden.

”Meidän tulisi oppia olemaan eri mieltä olematta epäsopuisia. Kristittyjen kesken on suuria opetuksellisia ja kulttuurisia eroja, muta koska me kaikki olemme pelastettuja Jeesuksen uhrin tähden, olemme kaikki sisaria ja veljiä, joilla on yksi taivaallinen Isä.”

Alussa kertomani henkilöhistoriansa tähden Desmond Ford tietää, miten vaikeita kristittyjen väliset kiistat usein ovat. Niinpä hän osaa erottaa toisistaan yksimielisyyden ja sydänten ykseyden. Me voimme olla monista asioista yksimielisiä, mutta mitä enemmän kysymyksiä nostamme pöydälle, sitä varmemmin päädymme joidenkin kohdalla myös erimielisyyteen.

 

Sydänten ykseydessä avaimena on Kristuksen rakkaus. Kun hän on rakastanut meitä niin paljon, että antoi henkensä puolestamme, meillä on täysi syy pyrkiä rakkauden tietä sydänten ykseyteen myös asioita toisella tavalla tulkitsevien sisariemme ja veljiemme kanssa.  

 

----------------------- 

 

Jeesukseen, ristiin ja evankeliumiin keskittyvä kirja, jossa kirjoittaja taitavan ja selkeäsanaisen oppaan tavoin johdattelee lukijansa Jeesuksen kasteelta aina viimeisen viikon tapahtumiin.

 

Teksti, selkeys   ****

Sisältö, sanoma  *****

 

(643)

 





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin