Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

David Pawson: Sana ja Henki yhdessä

David Pawson

Sana ja Henki yhdessä

Kuva ja Sana, 239 sivua

 

Kristikunnassa on ollut viime vuosikymmeninä kaksi nopeasti kasvavaa ryhmää. Samaan aikaan, kun niin sanotut vanhat kirkkokunnat ovat menettäneet jäseniään ja asemiaan, evankelikaalit ja karismaatikot ovat kasvaneet sitäkin vauhdikkaammin.

 

Evankelikaaleilla tarkoitetaan kristittyjä, jotka korostavat Raamatun auktoriteettia ja riittävyyttä, korostavat pelastuksen löytyvän vain Jeesuksen ristinkuoleman kautta, pitävät henkilökohtaista kääntymystä tarpeellisena ja näkevät evankelioinnin tärkeänä osana seurakunnan ja jokaisen kristityn toimintaa.

 

Entä millainen on karismaattinen liike? Se korostaa Pyhän Hengen uudistavaa vaikutusta sekä sen mukanaan tuomia armolahjoja, kuten kielillä puhumista, profetoimista ja sairaiden parantamista. Karismaatikot uskovat konkreettiseen ja henkilökohtaiseen jumalasuhteeseen. 

 

Äkkiä ajatellen näiden kahden ryhmän välillä ei siis pitäisi olla jyrkkiä ristiriitoja. Todellisuus on kuitenkin toisenlainen. Ennakkoasenteita ja epäluuloja aina torjuvaan jyrkkyyteen saakka löytyy kummaltakin puolelta.

 

David Pawsonin kirja ”Sana ja Henki yhdessä” pyrkii purkamaan noita ennakkoluuloja ja saattamaan nopeimmin kasvavat kristittyjen ryhmät sekä keskinäiseen yhteyteen että yhteistyöhön. Tästä syystä ”Sana ja Henki yhdessä” on erittäin tärkeä ja ajankohtainen kirja, jota suosittelen lämpimästi.

 

Perusteellisuus, tiukka Raamattuun sitoutuminen ja laaja kristillisen kentän tuntemus ovat David Pawsonin opetuksen kulmakiviä. Kaikki nämä erinomaiset ominaisuudet ovatkin tässä kirjassa tarpeen, sillä se joka tohtii lähteä oikomaan kristittyjen ennakkoluuloja ja pelkoja, joutuu väistämättä melkoiseen miinakenttään. Pawson selviytyy tästä hyvin. Tämä kirja kannattaa ehdottomasti lukea, riippumatta siitä kuulutko evankelikaaleihin tai karismaatikkoihin vai johonkin muuhun kristilliseen ryhmään.





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin