Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Caraig A. Evans: Jeesus-huijaus paljastuu

Craig A. Evans,

Jeesus-huijaus paljastuu,

Perussanoma, 2014

 

Pääsiäinen lähestyy. Samoin lähestyy hetki, jolloin saamme jälleen lehdistä lukea arkeologisista löydöistä ja pergamentinpalasista, jotka todistavat Jeesuksen maatuneen rikollisten joukkohautaan ja kristinuskon olevan siksi silkkaa uskottelua. Mitä meidän tulee vastata, kun Raamatun kertomukset ja Jeesuksen elämä historiallisena henkilönä kiistetään ja kirkkoja jopa syytetään totuuden piilottelusta?

 

Vaikka omat tietomme tutkimuksesta ja kaivauksista olisivat puutteelliset, niin meillä kaikilla on nyt tuollaisiin tilanteisiin käytettävissä väkevät aseet. Eikä meidän tarvitse tyytyä vain puolustautumaan ja selittelemään tulkintoja parhain päin.

 

Craig Evans nostaa kirjassaan esille valtavan määrän teorioita, syytöksiä ja tulkintoja, joissa on asetettu epäilyksen alaisiksi Raamatun tapahtumat ja Jeesuksen henkilöllisyys.  Samalla hän osoittaa vakuuttavalla ja tieteellisen kritiikin kestävällä tavalla näiden ”vallankumouksellisten tutkimusten” heikot kohdat. Suoranaisten väärennysten ja vääristelyjen lisäksi myös totuudenmukaisten aineistojen perusteella on tehty paljon virheellisiä johtopäätöksiä.

 

Evans ei suinkaan torju tieteellistä Raamatun tukimusta. Hän on harjoittanut sitä itse koko ikänsä ja saavuttanut sen tuloksena tutkijana ja luennoijana kansainvälisesti arvostetun aseman. Tavoitehakuiselle ja asioita omien näkemysten mukaan tulkitsevalle tutkimukselle hän sitä vastoin ei anna suurta arvoa. Kirjassa Evans toteaa, että ajatus ”Mitä epäilevämpi, sitä kriittisempi ja tieteellisempi” johtaa kestämättömiin tuloksiin.

 

Kirja tarjoaa lukijalleen suuren määrän historiallisia viittauksia, erinomaiset erittelyt Raamatun ulkopuolelle jätetyistä myöhemmistä evankeliumeista sekä hyvän kokonaiskuvan raamattututkimuksen kehityksestä. Samalla ammutaan alas valtava määrä virheellisiä tulkintoja, harhakäsityksiä ja sensaatiohakuisia väitteitä, joita ovat tutkijoiden lisäksi levittäneet monet romaanikirjailijat.

 

Monin osin kirja tuo mieleen jännittävän salapoliisikertomuksen, jossa todisteita kerätään, johtolankoja seurataan ja kokonaiskuvaa tapahtuneesta kootaan palapelin paloja toisiinsa kärsivällisesti yhdistellen. Samalla, kun kirja opettaa lukijaa kriittisyyteen monenlaisten ”tutkimustulosten” kohdalla, se rohkaisee irrottautumaan myös liian kirjaimentarkasta Raamatun tekstiin kiinnittymisestä. Kristinuskon sanoman totuus ei Evansin mielestä riipu yksioikoisesti Raamatun erehtymättömyydestä tai siitä, voidaanko evankeliumit sovittaa keskenään yhteen, vaan Jeesuksen ylösnousemuksesta, josta on löydettävissä pitävät todisteet.

 

Evans kertoo henkilöstä, joka oli niin yksioikoisesti sitoutunut Raamatun virheettömyyteen, että sanoi: ”Näytä minulle yksikin virhe, niin minä heitän pois koko Raamatun!”   Tällainen asenne johtaa helposti uskon kriisiin ja luisumiseen kaltevalle polulle, jota viitoittavat legendat, valheteoriat, vääristelyt, valheet ja taloudellisen menestyksen hakeminen sensaatiomaisilla paljastuksilla.

 

Kaiken kaikkiaan tämä kirja on erittäin kiinnostavaa luettavaa. Se on myös tärkeä raamattututkimuksen sekä erityisesti Jeesuksen henkilön ja merkityksen kannalta.

 

Tärkeä tietoteos

Sisältö:      *****

Ulkoasu, käännös   *****

 

 

(625)





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin