Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Bill Johnson: Jumalan kasvojen alla

Bill Johnson,

Jumalan kasvojen alla,

Kuva ja Sana 2012,

 

Mitä tarkoittaa ”Jumalan kasvojen etsiminen”, josta usein kuulee puhuttavan? Tai millä tavalla ”Herra kirkastaa meille kasvonsa”, kun me sitä Herran siunausta rukoillessamme pyydämme? Mitä on ”Jumalan kasvojen suosio”? Mitä nuo asiat ovat käytännössä? Mistä tiedämme, onko rukouksiimme vastattu, kun olemme sellaista pyytäneet?

 

Bill Johnson lähestyy usein retorisiksi ja sisällöltään epämääräiseksi kaanaan kieleksi jääviä kysymyksiä innostuneesti ja käytännön esimerkein. Hän toteaa, että paljon käytettyjen mutta käytännössä vieraiksi jääneisiin sanontoihin kätkeytyy salaisuuksia ja siunauksia.

 

Jos kysymyksiä lähestyy pään tasolla, tiedon ja teologian keinoin, ne jäävät salaisuuksiksi. Jos lähtökohtana on sydämestä nouseva kiihkeä halu päästä yhä lähemmäksi Jumalaa, niistä avautuu etsijälle valtava siunausten mahdollisuus.

 

Bill Johnson havainnollistaa käytännön esimerkein sitä, miksi meidän suhteessamme Jumalaan ei pidä pysähtyä vain tietoon ja teologiaan: Kun me menemme naimisiin, me emme halua tyytyä avioliiton käsitteeseen tai juridisiin määritelmiin. Me haluamme myös tunteiden ja kokemuksen tasolla elää ja kokea avioliiton kaikkine iloineen ja vastoinkäymisineen. Vain tällä tavalla löytyy myös hengelliseen elämäämme tasapaino ja läheisyys. Silloin me emme vain ponnistele palvellaksemme Jumalaa. Me saamme palvella ja toimia yhdessä Jumalan kanssa.

 

Jumalan kasvojen etsimiseen liittyy tärkeällä tavalla kuuliaisuus. Jumala rakastaa kaikkia. Hänen suosionsa ja armonsa riittää ja on tarjolla jokaiselle. Meistä itsestämmme jää kuitenkin riippumaan, otammeko me sen vastaan.

 

Jumalalla on tarjolla meille enemmän kuin vain armo, pelastus ja iankaikkinen elämä. Hänellä on suunnitelma jokaista lastaan vasten. Jos me teemme tieten tahtoen syntiä tai suljemme jotkut elämämme alueet Häneltä, aito läheisyys ei ole mahdollista. Me teemme Pyhän Hengen murheelliseksi ja estämme Häntä jakamasta meille Jumalan osallemme varaamia lahjoja. Tällöin Jumalan suunnitelma, elämällemme ennalta valmistetut askeleet, eivät pääse toteutumaan.

 

Toinen tapa murehduttaa Henkeä ja padota siunausten virta on passiivisuus. Tämä koskee sekä yksityistä uskovaa että kokonaisia seurakuntia. Bill Johnson sanoo, että monissa seurakunnissa toimitaan samalla tavalla kuin Jeesuksen vertauksen paha palvelija, joka hautasi herransa antaman leiviskän maahan laittamatta sitä tuottamaan. Toiminnassa tyydytään askartelemaan omien seinien sisäpuolella ja evankelioimaan yhä uudelleen samat omaan laumaan jo kuuluvat ihmiset. Varmistellaan ja varotaan, tyydytään tuttuihin rutiineihin ja kaavoihin uskaltautumatta Jumalan jo antamien lahjojen kanssa ulos ihmisten keskelle.

 

Bill Johnson toteaa, että suurin osa siitä, mitä me elämässämme tarvitsemme, tuodaan meille. Sitä vastoin se, mitä me haluamme, vaatii yleensä meiltä määrätietoista ponnistelua ja jopa kiihkeää tavoittelua. Siksi on tärkeää tietoisesti haluta läheisempää yhteyttä Jumalan kanssa. Sen saavuttamiseksi tulee viettää mahdollisimman paljon aikaa Jumalan kanssa.

 

Kirja sivuaa mielenkiintoisella tavalla myös kysymystä Vanhan testamentin Jumalan ja Jeesuksen eroavaisuuksista ja yhtäläisyyksistä. Moni näkee Vanhan testamentin Jumalan ankarana, äkkipikaisena ja usein jopa arvaamattomana. Yleinen kuva Jeesuksesta sitä vastoin on rakastava, armahtava ja lempeä Hyvä Paimen.

 

Bill Johnson ei näe edellä mainittua ristiriitaa. Raamatun teksteihin viitaten hän katselee Jumalaa Jeesuksen kautta, jolloin kuvasta muodostuu eheä ja turvallinen. Kun väärä käsitys ankaruudesta ja kostosta on saatu pyyhityksi, jäljelle jää Jeesuksen kautta armollinen Jumala, jota lähestyäkseen ihmisen ei tarvitse ensin tulla jotenkin paremmaksi. Ei tarvitse tulla synnittömäksi mennäkseen hänen luokseen, joka puhdistaa synneistä. Jumalan voima tulee esiin meidän heikkoudessamme. Jumala käyttää työtovereinaan heikkoja ja murtuneita, jotka janoavat, etsivät ja tavoittelevat yhä läheisempää yhteyttä Hänen kanssaan.

 

Omien kokemustensa lisäksi Bill Johnson nostaa kirjassa esille melkoisen joukon tunnettuja evankelistoja, joiden vaiheissa Jumalan kasvojen etsiminen on ollut keskeinen siunausten ja voiman lähde. Samalla tavalla Jumalan kasvot loistavat meidän elämäämme hänen suosionsa ja siunauksensa, jos vain lähdemme liikkeelle ja uskaltaudumme kiihkeästi etsimään Hänen läheisyyttään.

 

 

 

-----------------------------------------------

Tiedot ja arviot noin 550:stä kristillisestä kirjasta





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin