Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Anni Maria Laato: Teesejä kirkosta

Uskonpuhdistuksen sanoma tänään I,

Anni Maria Laato,

Teesejä kirkosta,

Perussanoma 2016

 

Anni Maria Laaton kirja ”Teesejä kirkosta” aloitti onnistuneen pienten kirjonen sarjan.  Kiitosta se saa ulkoasustaan, koostaan ja sisällöstään. Kirjoissa on sivuja sen verran vähän, että tavallinen seurakuntalainenkin tohtii niihin tarttua, mutta silti riittävästi asian käsittelemiseksi riittävän perusteellisesti.  Kaikissa sarjan kirjoissa, joilla on eri kirjoittajat, kyseinen aihe käsitellään kymmenen teesin muodossa.

 

Sarjan tähän mennessä lukemani teokset liitän tässä vaiheessa oheen vain yhteiskuvana. Jostain syystä kirjoissa kustantajan sivulla julkaistuissa kuvissa kirjojen numerointi poikkeaa saamieni kirjojen numeroinnista. Tässä tekstissä keskityn vain kirjaan ”Teesejä kirkosta”. Muiden arviointiin palaan myöhemmin.

 

Kirjan ”Teesejä kirkosta” lukemiseen on kaksi painavaa syytä: parhaillaan vietettävä uskonpuhdistuksen juhlavuosi sekä kirkon sisäiset erimielisyydet ja moneen suuntaan myötäilevä ryhdittömyys.  Ne ovat saaneet kyselemään, millaisessa kirkkolaivassa tässä purjehditaan, vai seilataanko tässä vain ajopuuna?

 

Mikä kirkko on ja mikä tekee kirkosta kirkon? On hämmästyttävää havaita, miten samanlaisista asioista kirkossa on keskusteltu ja kiistelty alusta alkaen, Lutherin aikana ja aina meidän päiviimme asti. Miten jäsenten tulee elää? Mikä on pätevä ehtoollinen? Kuka päättää? Onko kirkko pyhien joukko vai pyhien ja syntisten yhteinen joukko? Tällaisiin ja moniin muihin kysymyksiin kirja antaa hyviä vastauksia.

 

Tässä Anni Maria Laaton teesit, joilla hän kirkon määrittelee. Liitän mukaan niistä muutamia poimintoja:

 

1. teesi: ”Kirkko on Kristuksen oma” Teesin yhteydessä on hienoja runollisia ja viisaita lainauksia ensimmäisten vuosisatojen kirkkoisiltä.

 

2. teesi: ”Kirkko ylittää ajan ja paikan rajat” Kirkko on viinitarha, jota Kristus korkeuksista vartioi ja varjelee rosvoilta (saatanalta) yhdistäen ristin avulla taivaallisen (jo perille päässeen) ja maallisen (vielä maan päällä olevan) viinitarhan.

 

3. teesi: ”On vain yksi kirkko” Maailmassa on vain yksi kirkko, yksi Jumala, yksi Kristus, yksi toivo ja yksi kaste. Kirkon todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta. Inhimillisten traditioiden ja jumalanpalvelusmenojen ei sitä vastoin tarvitse olla samanlaisia. Ehtoollisesta kirkon linjaukset ovat alusta alkaen olleet avarammat ja sallivammat kuin kasteesta.

 

4. teesi ”Kristityt ovat pyhien yhteisö” Kristityt ovat Jumalan perheväkeä ja taivaan kansalaisia, mutta eivät asiakkaita, Kirkko ole palvelujen tarjoaja. Työntekijäkeskeisyydestä on päästävä yhteisöllisyyteen.

 

5. teesi: ”Äitikirkko synnyttää ja hoitaa kristittyjä sanalla ja sakramenteilla” Varhaisen kirkon teologit puhuivat paljon kirkosta äitinä ja Mariasta esikuvana kirkosta; neitsyt ja äiti samaan aikaan.

 

6. teesi: ”Kirkon tehtävä on julistaa sanomaa Kristuksesta” Se on kirkon ydintehtävä, sillä evankeliumi kuuluu kaikille

 

7. teesi: ”Kirkolla on Jeesuksen asettama apostolinen virka” Kirkon apostolisuus tarkoittaa sitä, että se on Jumalan valtuuttama ja lähettämä. Evankeliumi on sama kuin apostoleilla.

 

8. teesi: ”Kirkko auttaa apua tarvitsevia” Uskon tulee tuottaa hyvää hedelmää.

 

9. teesi: ”Kirkko viettää juhlaa” Kirkko on Jumalaa ylistämään kokoontunut juhlajoukko, joka antaa tilaa myös elämyksellisyydelle ja kaikille aisteille tunteetkin mukaan ottaen.

 

10 teesi: ”Kirkko on matkalla kotimaahan” Kirkon kuvana on matkaa tekevä ja myrskyihinkin joutuva laiva. Vain laivassa pääsee perille. Yksittäinen ihminen voi joutua haaksirikkoon, mutta kirkkolaiva ei.

 

Kirja on kirjoitettu ilman teologien vieraskielisiä sanoja ja ammattislangia. Niinpä se sopii hyvin myös tavallisille riviseurakuntalaisille. Kiinnostavuutta lisäävät ja tekstiä syventävät runsaat lainaukset ensimmäisten vuosisatojen merkittäviltä kirkkoisiltä. Läpi vuosisatojen eläneet ajatukset tarjoavat ajateltavaa myös meidän aikamme ihmiselle. Historiaa ja reformaatiota valaisevan materiaalin ohessa kirjassa otetaan jonkun verran kantaa myös meidän aikamme kirkkokäsityksiin. Enemmänkin olisi voitu ottaa.

 

 

Yhteenveto:

”Teesejä kirkosta” kirjan lukemiseen on kaksi painavaa syytä: parhaillaan vietettävä uskonpuhdistuksen juhlavuosi sekä kirkon sisäiset erimielisyydet ja moneen suuntaan myötäilevä ryhdittömyys.  Ne ovat saaneet kyselemään, millaisessa kirkkolaivassa tässä purjehditaan, vai seilaammeko me vain ajopuuna? Tekstiltään selkeä ja sisällöltään kiinnostava kirja on tiivis, selkeä ja mielenkiintoinen tietopaketti siitä, millaisena kirkko on eri aikakausina nähty.

 

 

Teksti, selkeys, ulkoasu  *****

Sisältö, sanoma  ****

 

(690)





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin