Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Ali Husnain, J. Chester: Maksoi mitä maksoi

Ali Husnain, J. Chester

Maksoi mitä maksoi,

Kuva ja Sana, 2016

 

Kirja ei päästä lukijaansa vähällä. Jo kertomus nuoren pojan elämästä islamilaisessa Pakistanissa vetää hiljaiseksi. Kuinka erilaista elämä voikaan Suomeen verrattuna olla maassa, missä sunnit ja shiiat räjäyttelevät pommeja, murhaavat vastustajiaan ja suorittavat kaappauksia. Vielä monin verroin hengenvaarallisemmaksi Alin tilanne muuttuu, kun kaikkien kunnioittaman ja shiiamuslimeihin kuuluvan suvun vesan epäillään hylänneen islamin ja kääntyneen kristityksi.

 

Pienen pojan näkökulma Pakistanin shiiojen ja sunnien elämään, tapoihin ja väkivallaksi ryöpsähtäneihin jännitteisiin kerrotaan hyvin. Kirja välttää stereotypioiden maalailun ja kärjistämisen. Kuten kaikissa kansoissa ja uskonnoissa myös islamissa on kaikenlaisia ihmisiä. Alin seurassa lukija saa tutustua vaarallisten kiihkoilijoiden lisäksi myös moniin perhettään ja lähimmäisiään rakastaviin ja auttaviin ihmisiin.

 

Kun Ali saa islamin hylänneen luopion leiman, tapahtumat alkavat vyöryä nopeasti. Vauhti on sellainen, että kirja tuo mieleen rajun toimintaromaanin. Täpäriä tilanteita, piileskelyä ja pakopaikkojen tiheää vaihtoa tulee vastaan kuin agenttiromaanissa. Vain arvostettuun ja varakkaaseen sukuun kuuluminen sekä muutamien sukulaisten uhrautuva toiminta pelastavat Alin hengen. Viime hetkellä hän onnistuu pakenemaan murhaajiaan Englantiin.

 

Alin elämässä alkaa uusi vaihe. Kirja piirtää hyvin kuvaa siitä, mitä islamin vallassa olevista maista saapuvat pakolaiset kokevat, kun he päätyvät Eurooppaan. Tyrmistys ja kulttuurishokki iskevät armottomina. Uusien ja aiempia käsityksiä mullistavien kokemusten joukkoon kuuluvat myös kristityt seurakunnat, joihin Ali tutustuu. Myös länsimaiden byrokratia ja turvapaikan saamisen vaikeus tulevat kirjassa hyvin esille.

 

Alin kristityksi kääntymisen hintana on ollut joutuminen ystäviensä ja myös monien sukulaistensa hylkäämäksi. Monesti hän on ollut vähällä menettää myös henkensä. Se uhka ei ole suinkaan vieläkään poistunut. Alin nimi on terroristien tappolistalla.

 

Kirja on vahva kertomus siitä, miten muslimi kohtaa Jeesuksen ja kääntyy kristityksi. Pelottava ja etäinen Allah vaihtuu rakastavaksi Isäksi, jonka puoleen on aina turvallista kääntyä. Samalla sydämessä syntyy päätös palata Pakistaniin kertomaan ystäville ja sukulaisille hyvää sanomaa armollisesta Jumalasta ja Herrasta Jeesuksesta.

 

 

Yhteenveto:

Nykyään kysytään usein, olemmeko me valmiita maksamaan uskostamme hintaa? Kirja Maksoi mitä maksoi kertoo, miten kova tuo hinta voi todellisuudessa olla. Teini-ikäisen muslimin Alin kääntyminen kristityksi teki hänestä murhaajien takaa-ajaman luopion, jonka nimi päätyi terroristien tappolistalle. Meille turvallisessa Suomessa asuville kirja on silmiä avaava todistus rohkeudesta, jonka rakkaus Jeesukseen saa aikaan.

 

 

Teksti, selkeys, ulkoasu   *****

Sisältö, sanoma  *****

 

 

(678)







© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin