Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Syksyn 2008 matka Israeliin innosti ja rohkaisi

Pentti Holi kertoo Kapernaumista
TV7 ja Suomen Karmel-yhdistys järjestivät 21.-28.10.2008 onnistuneen ja innostavan matkan Israeliin. Ryhmämme, johon kuului peräti 48 henkilöä, kiersi lähes koko maan, tutustui Raamatun kohteisiin, tutki Sanaa, rukoili paljon ja sai hyvän kuvan myös tämän päivän Israelista.

 

Matkasta on kaksi kuvakertomusta. Ensimmäisen löydät takaa ja toisen . Kuvakertomukset löytyväät myös sivun vasemmalla reunalla olevan valikon kohdasta "Kuvat kertovat".

 

Oppaana matkallamme oli Karmel-yhdistyksen toiminnanjohtaja rovasti Pentti Holi. Hän on asunut Israelissa useampaankin otteeseen pitkiä aikoja.  Hän on myös suorittanut israelilaisen opaskoulun vaativat kurssit. Niinpä hänellä oli jakaa paljon sellaistakin tietoa, joka oli uutta myös useampaankin kertaan Pyhässä maassa vierailleille.

 

RAAMATTUA LUKIEN JA RUKOILLEN

 

Matkan aikana luettiin paljon Raamattua. Päivät alkoivat yhteisillä aamuhartauksilla, jotka kyseisen päivän kohteisiin liittyneinä muotoutuivat joskus pieniksi raamattutunneiksi. Retkikohteissa luettiin kyseiseen paikkaan liittyviä raamatunkohtia laajempina kokonaisuuksina.

 

Myös rukousta harjoitettiin runsaasti. Yhteisten iltapalaveriemme alussa kokosimme aluksi ihmisten sydämille nousseet rukousaiheet, joiden puolesta sitten yhdessä rukoiltiin. Aiheiden kirjo oli tietysti laaja, mutta muutamat asiat nousivat esille muita useammin. Tällaisia olivat rukous Israelin ja Jerusalemin puolesta sekä kristittyjen yhteyden ja Suomen hengellisen heräämisen puolesta.

 

LUPAUSTEN ISRAEL

 

Jumalan Abrahamille, Iisakille, Jaakobille ja heidän jälkeläisilleen antamat lupaukset olivat vahvasti esillä sekä luetuissa raamatunteksteissä että rukoushetkissä. Tutkimme profetioita sekä Vanhan testamentin että Uuden testamentin tekstien kautta ja iloitsimme siitä, että Jumalan lupaukset ovat lujia ja muuttumattomia. Israelin kansaa on moneen kertaan koeteltu ja kuritettu, mutta koskaan Jumala ei ole omaa kansaansa hylännyt.

 

Jotkut ovat laskeneet, että Raamatun profetioista on jo toteutunut noin 80 prosenttia. Vaikka profetiat on kirjoitettu jopa vuosituhansia etukäteen, niin ne ovat toteutuneet aivan uskomattomalla tarkkuudella. Miksi eivät siis toteutuisi myös jäljellä olevat 20 prosenttia, joissa Israelilla on niin maana kuin kansanakin hyvin keskeinen asema!

 

Siksi ei ole ihme, että Jumala lupaa siunata niitä, jotka siunaavat Israelia ja kirota ne, jotka kiroavat Israelia. Lauseen jälkimmäisen osan tulisi antaa runsaasti ajattelemisen aihetta niille, jotka omahyväisesti opettavat, että Jumala on hylännyt juutalaiset ja ottanut heidän tilalleen "uudeksi israeliksi" pakanakristityt.

 

Israelin valtio on maallinen valtio, jossa on pyhyyttä ja pahuutta, virheitä ja onnistumisia.  Siinä se muistuttaa meitä kaikkia, jotka teemme virheitä ja olemme samaan aikaan syntisiä ja vanhurskaita.

 

MASSADALTA TV7 STUDIOLLE

 

Massadan linnoitus ei ollut historiallisesti vanhin paikka, johon kävimme tutustumassa. Maantieteellisen sijaintinsa, huiman korkeutensa, jyrkkien seinämiensä ja järkyttävän historiansa takia se taisi useimpien mielestä olla silti eräs mieleenpainuvimmista paikoista.

 

Tutustumispaikkojen toisen ääripään niin ajallisesti kuin tunnelmankin kannalta taisi muodostaa käyntimme Jerusalemin ydinkeskustassa sijaitsevalla nykyaikaisella TV7 studiolla.

 

Oppaanamme studiolla ja yhtiön muissa työtiloissa oli Ants Seiler. Hän kertoi sekä TV7 toiminnasta että Jumalan ihmeellisestä johdatuksesta omassa elämässään. Monista vääristä osoitteista elämälleen tarkoitusta hakenut ja okkultisminkin synkissä sokkeloissa liikkuneesta nuoresta virolaisesta miehestä tuli Jeesuksen seuraaja. Elämä sai täysin uuden suunnan, mies kouluttautui sitkeydellä ja päättäväisyydellä Virossa ja Suomessa televisioalalle ja päätyi viimein TV7 palvelukseen.

 

TV7 studio ja toimitilat ovat sekä sijaintinsa että kuntonsa puolesta erinomaiset. Toiminta Suuren Kuninkaan kaupungissa on käynnistynyt reippaasti ja tasokkaasti.

 

KIITOKSET

 

Yhteinen matkamme kaikkine kokemuksineen ja elämyksineen antaa aiheen moniin kiitoksiin:

 

Kiitos upealle ryhmällemme, joka oli aina valmis auttamaan ja tukemaan toinen toisiaan oltiinpa sitten Via Dolorosan tungoksessa, maaston kivikkoisilla poluilla tai iltapalaveriemme rukoushetkissä. Oli suuri etuoikeus matkustaa teidän kanssanne, palvella joukkoa matkanjohtajana ja jakaa Sanaa yhteisissä hetkissämme.

 

Kiitokset Pentti Holille asiantuntevista, sopivasti huumorilla höystetyistä ja Raamatun vankasti esillä pitäneistä opastuksista, joista saimme paljon uutta tietoa ja hengellistä evästä. Sydämellinen kiitos myös Pentin vaimolle Tarjalle, joka monella tavalla ja auliisti tuki ja palveli isoa ryhmäämme.

 

Kiitokset ansaitsee myös Seppo Räty, jonka palvelualttius ja sydämellisyys valloittivat jokaisen. Yritimme matkan lopuilla arvuutella, kuinka monta litraa puolen litran vesipulloina Seppo juoksutti bussissa kaikille janoisille etuosan kylmälokerosta. Tarkkaa määrää emme pystyneet selvittämään, mutta kolminumeroinen luku on varmasti kyseessä.

 

Kiitokset ihanalle vaimolleni Kaijalle, joka toisena matkanjohtajana jakoi vastuuta ja palveli ryhmää monin tavoin.

 

Kaikkein suurin kiitos kuuluu Jumalalle, joka antoi meille turvallisen ja onnistuneen matkan.

 

Tavataan jälleen jollain yhteisellä matkalla ja jo sitä ennen viikoittain TV7 Kirja-ohjelman merkeissä!

 

Reijo 

 

PS. Jos sinulla on matkan aikana ottamiasi kuvia, joilla haluat meitä Kaijan kanssa ilahduttaa, niin ne ovat tervetulleita! Kätevimmin lähettäminen tapahtuu sähköpostissa osoitteella



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin