Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Craig Groeschel: Kristitty ateisti

Craig Groeschel,

Kristitty ateisti

Päivä, 2011

 

Mitä merkitsee olla kristitty? Pitäisikö sen jotenkin näkyä arkisissa valinnoissamme, asenteissamme ja tekemisissämme? Riittääkö, että uskomme Jumalan olevan olemassa, käymme joskus seurakunnan tilaisuuksissa ja yritämme elää kunnon kansalaisina, vai tarvitaanko jotain enemmän?

 

Erinomaisen kirjan ”Se jokin” kirjoittanut Craig Groeschel sanoo kristittyjä ateisteja löytyvän kaikkialta. Heitä on seurakuntien jäsenrekistereissä mutta myös sunnuntaisin kirkon penkeissä. Kaiken lisäksi Groeschel myöntää myös itse olevansa ”toipuva kristitty ateisti”. Hyvin avoimesti omaa elämäänsä tilittäen hän kertoo, miten itse löysi ulos kristillisyydestä, joka ei oikeasti näy eikä millään tavalla vaikuta arkisiin ratkaisuihin.

 

Groeschel tykittä täysillä, panee sormensa kipeisiin kohtiin ja haastaa, mutta hän tekee sen hyvin hauskalla ja rakkaudellisella tavalla. Paikoin hän kertoo itsestään asioita, jotka useimmat meistä pitäisivät omalta kohdaltaan visusti piilossa.

 

On aina vaikea poimia kirjasta jotain "erityisen merkittävää" asiaa tai lukua, sillä jokaiselle lukijalle eri luvut ja eri asiat ovat "erityisen merkittäviä" riippuen hänen omasta elämäntilanteestaaan. Tästä huolimatta rohkenen nostaa esille luvun (4. luku), jossa Groeschel puhuu rukouksesta.

 

Samalla, kun Groesschel käsittelee rukouksen rukoilemisen syitä, rukouksen vaaroja, rukousta yhteydenpitona ja kaksisuuntaisena viestintänä, vastattuja sekä myös vastausta vaille jääneitä rukouksia, hän tulee tehneeksi mainion yhteenvedon koko kirjansa viestistä. Kyse on Isän ja lapsen rakkauteen ja luottamukseen perustuvasta suhteesta, jossa lapsi tietää Isän rakastavan aina ja kaikissa tilanteissa lastaan riippumatta siitä, miten onnistunut tai kompasteleva lpsen vaellus on. Jos tämä rakkauden ja luottamuksen suhde puuttuu, tunnollisinkin kristitty taantuu kristityksi ateistiksi.

 

Kirjan tarkoituksena ei ole syyttää tai syyllistää. Oman itsensä likoon laittaen ja runsaasti esimerkkejä käyttäen hän haluaa rohkaista lukijoitaan ottamaan ratkaisevan tärkeän askeleen kristitystä ateistista todelliseksi Jeesuksen Vapahtajakseen tunnustavaksi kristityksi.

 

Kun ratkaiseva askel on otettu, muut asiat järjestyvät sen myötä omalla painollaan. Sääntöjen, kieltojen ja perinnäistapojen lokeroista siirrytään armosta hyväksytyn Jumalan lapsen turvalliseen elämään. Siinä oman elämän arvot ja ratkaisut määräytyvät Isän ja lapsen välisen rakkauden eikä rangaistuksen pelon tai oman julkisivun säilyttämisen pohjalta. Usko, toivo ja rakkaus ovat ratkaisu sekä ihmissuhteisiin että kristityn ateistin ongelmiin.

 

Groeschelin kirja ”Se jokin” ilmestyi jo vuonna 2009. Ellet ole lukenut kumpaakaan, niin aloita ”Kristitystä ateistista” ja lue sen jälkeen myös ”Se jokin”. Molemmat ovat tämän ajan kristityille tärkeitä ja monella tavalla uskonnollisuuden uneliaisuudesta hereille ravistelevia kirjoja.

 

-------- 

 

Pienen maistiaisen kirjasta löydät käväisemällä näiden sivujen osastossa Viikon tarinat ja lukemalla siellä tekstin .

 

 Videon, jolla Craig Groeschel esittelee kirjan englanniksi, löydät takaa.





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin