Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Suomen tuomio alkaa Herran huoneesta

Jerusalemin vanhankaupungin Kultainen portti kiinni muurattuna

Israelista tuli selväsanaista postia ajankohtaiseen aiheeseen. Siellä työskentelevien Jyrki ja Mia Valkeakarin teksti haastaa ehdottomuudessaan jokaisen valitsemaan, missä joukossa seisoo ja millaista lähetystyötä rukouksillaan ja omilla varoillaan tukee. Tässä saapunut kirje:

 

Suomen tuomio alkaa Herran huoneesta
 

Suomessa on käyty keskustelua evankelis-luterilaisen kirkon päätöksestä  hyväksyä homoseksuaalisuuden harjoittaminen ja homoseksuaalisessa suhteessa eläminen jopa kirkon työntekijöille. Asia on nähty jotenkin suomalaisena asiana, ikään kuin kristinusko olisi syntynyt suomalaisten keskinäisestä sopimuksesta.  Suomessa on toimittu aivan kuin suomalaiset voisivat päättää Jumalan evankeliumin sisällöstä.

Mutta kun luterilaisen kirkon kaikkia seurakuntia edustava Suomen Lähetysseura alkoi viedä tätä kirkon uutta oppia ja sen mukaista käytäntöä ulkomaille, siitä tulikin kansainvälinen asia.  Siihen alkoi ottaa kantaa maailmanlaajuinen Kristuksen ruumis ja varsinkin Kristuksen ruumis Israelissa ja Jerusalemissa, josta Jumalan evankeliumi on lähtöisin. Ja kannanotto oli  täysin selvä ja yksimielinen: Suomen Lähetysseuran oppi ei ole Jumalan evankeliumia, vaan vakavassa ristiriidassa Raamatun kanssa. Raamatussa on myös selkeä kehotus erottaa Jumalan seurakunnasta ne, jotka näin räikeästi opettavat ja elävät vastoin Jumalan sanaa.
  

Tuomio Israelissa oli täysin selvä: Kaikki Israelin messiaanisten juutalaisten yhteistyötahot yksimielisesti katkaisivat suhteensa Suomen Lähetysseuraan. He eivät ole enää minkäänlaisessa suhteessa Lähetysseuran kanssa, eivät ota edes rahaa vastaan siltä. Myös kaikki Israelissa toimivat pohjoismaiset  luterilaiset lähetysjärjestöt yksimielisesti katkaisivat suhteensa Suomen Lähetysseuraan.
 
Tämä tarkoittaa siis sitä, että Suomen Lähetysseura on heitetty ulos Jumalan maailmanlaajuisesta seurakunnasta. Koska se on täysin naimisissa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kanssa, jonka oppeja ja käytäntöjä se toiminnassaan toteuttaa, tämä ulosheittäminen Jumalan seurakunnasta koskee myös Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa. Suomen ev.lut. kirkon asema osana Kristuksen maailmanlaajaa seurakuntaa on siis päättynyt. Kun siltä on otettu pois asema olla Jumalan palvelija Suuren Kuninkaan kaupungissa Jerusalemissa, se ei voi olla sitä enää missään muuallakaan.

Tästä Suomen kirkkohistorian kenties järkyttävimmästä käännekohdasta kertoo TV7:n ohjelma Kuningaskunnan tuuli (jakso 13) to 13.3. klo 20:30, joka on sen jälkeen nähtävillä myös TV7:n ohjelma-arkistossa.

Liitetiedostossa on tarkempaa tietoa tämän asian taustoista ja dramaattisista seurauksista Suomelle.
 
Kahdessa muussa liitteessä on israelilaisten yhteistyökumppaneiden yhteinen tiedote yhteistyön päättymisestä Lähetysseuran kanssa alkuperäisenä englanninkielisenä ja suomenkielisenä käännöksenä.

Jyrki ja Mia Valkeakari

 

-------------- 

 

Itse olin oman ratkaisuni asiassa tehnyt jo ennen tätä viestiä.

 

--------------

 

Liitetiedostot:

1. Perustelut Lähetysseuran ja Suomen kirkon sulkemiselle Kristuksen seurakunnan ulkopuolelle

2. Israelilaisten yhteistyöjärjestöjen tiedote asiasta

3. Tiedote englanniksi

 

1. Lähetysseura ja Suomen kirkko ulos kristukse seurakunnasta.pdf 




2. Israelilaisten järjestöjen lehdistotiedote.pdf



3. Lehdistötiedote englanniksi.pdf





© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin