Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

23. Paul Raja-aho: Taivaalliset tuomioistuimet – Kristus tuomarina

Paul Raja-aho

 

 

 

TAIVAALLISET TUOMIOISTUIMET – KRISTUS TUOMARINA

 

 

Teksti helposti tulostettavassa muodossa.pdf

 

 

 

 

YLEISTÄ

 

Jokaisella yhteiskunnalla on omat norminsa ja mikään yhteiskunta ei tule toimeen ilman jonkinasteista esivaltaa ja siihen liittyvää tuomiovaltaa. Siksi on olemassa tuomioistuimia ja tuomareita, jotka parhaan harkintakykynsä mukaan langettavat tuomiota lain rikkomisesta.

Jokainen ihminen on vastuussa elämästään myös yhteiskunnan sääntöjen puitteissa.

Kuitenkin se kaikki on hyvin vajavaista verrattuna taivaallisiin tuomioistuimiin.

Taivaalliset tuomioistuimet edustavat täydellisyyttä. Tuomari ei ole lahjottavissa eikä tee puutteellisten tietojen varassa erehdyksiä. Myös tuomiot ovat pienintä piirtoa myöten täydellisiä. Onhan Kristus tuomarina näissä tuomioistuimissa.

 

Tuomio on oleellinen osa Jumalan toimintaa. Hänen iankaikkinen suunnitelmansa on täydellisesti toteutunut vasta sitten, kun lopullinen tuomio on pantu täytäntöön.

Ihmisen lankeemuksessa synti tuli todelliseksi ja synti edustaa aina Jumalan tahdon vastaisia tekoja.

 

Jumalan täydellisen lain edessä kukaan ei selviä, vaan kaikki ovat rikkoneet sen.

Vain Kristus täytti lain pienintä piirtoa myöten ihmisenä. Ristinkuolemansa kautta katuville syntisille aukeni tie armahdukseen ja armoon.

 

Pelastus on tarkoitettu kaikille, mutta kaikki eivät ota sitä vastaan.

Siksi tuomioistuimia on erilaisia. Jumala tuomitsee langenneet enkelit ja saatanan, hän tuomitsee erikseen ne, jotka ovat kuolleet ilman Jeesusta Kristusta. Mutta hän tuomitsee myös Jeesuksen seuraajat, kristityt.

 

Jokainen luomansa syntiin langennut olento, oli hän sitten enkeli tai ihminen, päätyy lopulta Kristuksen eteen tilittämään lahjaksi saamansa elämän vaiheet.

 

 

KRISTUS TUOMARINA

 

Jeesus Kristus tuomitsee yhdessä Taivaallisen Isän, Jumalan kanssa. 1Kor6:3 todistaa, että Jeesukseen uskovat tulevat tuomitsemaan jopa enkeleitä yhdessä mestarinsa kanssa.

Seuraavissa Raamatun kohdissa korostuu Kristuksen asema tuomarina.

 

Rm2:16 ”Sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini  mukaan.”

 

Ap.17:31”Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän on siihen määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista.”

 

Ap10:42 ”Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.”

 

2Tim4:8 ”Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaaan minulle, van myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat.”

 

Ilm19:11-16 ” Ja minä näin taivaan auenneena ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa. Ja hänen silmänsä olivat niin kuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana. Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen. Ja hänen suustaan lähtee terävä’ miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan. Ja hänellä on vaipassa kupeellaan kirjoitettuna nimi: Kuningasten Kuningas ja herrain Herra.”

 

 

KRISTUKSEN TUOMIOISTUIN

 

Kristuksen tuomioistuin on tarkoitettu Jeesukseen uskoville, uudestisyntyneille kristityille.

Perustuksena tällä väitteelle seuraavia UT:n kohtia:

 

2Kor5:10 ” Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän on ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.”

 

Rm14:10”Mutta sinä, minkä tähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkä tähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen.”

 

Rm8:1 ”Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.”

 

Mistä kaikesta joudumme tilille?

    • Oppi ja opetus. Rm14, kirjeet Timoteukselle
    • Suhtautumisemme toisiin ihmisiin Mt18
    • Lihallisista piirteistämme Kol3
    • Sanoistamme Mt12:32-37
    • Asioista, jotka vaikuttavat toisiin ihmisiin: juoruilu, riidat, tyhjänpäiväiset puheet, typeryys, tyhmät pilat ja vitsit, maksamatta jätetyt velat, rikotut lupaukset, väärät bisnekset ja sopimukset,
    • Asioista, jotka vaikuttavat lähinnä omaan elämään: laiminlyödyt mahdollisuudet, tuhlatut talentit, tyhjänpäiväinen joutilas elämäntyyli, hengellisyyden puute.
    • Asioista, jotka vaikuttavat Jumalaan: kieltäytyminen valkeudessa vaeltamisessa, tottelemattomuus, hylkääminen, haluttomuus olla Pyhän Hengen ohjauksessa.

 

Lopputulos: Palkitseminen tai menetys.

Kuitenkaan vääristä teoista ei menetä sieluansa kadotukseen, koska kaikki on anteeksiannettu.

Jonkun tekemä rakennus kestää ja hän saava palkan.  Toisen taas palaa ja joutuu vahinkoon, mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikään kuin tulen läpi. 1Kor3

 

 

VIIMEINEN TUOMIO

Ilm20:11-15

Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin  tekojensa mukaan. Ja kuolema ja tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen”

 

 

TUOMION TARKOITUS

 

·       Jokaisella ihmisillä on oikeudenmukainen oikeudenkäynti ja tuomio

·       Kaikki ihmisten salaisuudet tulevat näkyviin

·       Turhista sanoista tuomitaan

·       Ihmisten teot, ajatukset ja asenteet punnitaan oikeudenmukaisesti

 

 

TUOMION PERUSTA

 

·       Omantunnon laki Rm2:12-16

·       Muistin laki Lk16:25

·       Mooseksen laki Rm2:12-16

·       Ihmisen luonne Ef4:19

·       Evankeliumi Rm2:12-16

·       Teot ja sanat Lk12:2-9

·       Elämän kirja Ilm20:11-15

 

Lopputulos: Taivas tai kadotus.

Ei ole olemassa harmaata vyöhykettä tai kiirastulta.

Kadotus, helvetti ei ole tarkoitettu ihmisille , vaan langenneille enkeleille ja saatanalle.

Jumalan tarkoitus on pelastaa ihmisiä joutumasta sinne.

 

On suurenmoista nähdä, että oikeus lopulta voittaa. Jumala ei jätä työtään kesken. Tämä auttaa meitä terveellä tavalla hahmottamaan elämäämme, kun näemme vääryyttä, valheita ja ihmisten  hyväksikäyttöä ympärillämme.

 

Samalla Kristuksen arvovalta, majesteettisuus ja Jumalan pelko täyttää sydämemme.

Elämme Taivaallisen Tuomarin, ja samalla Armahtajan kasvojen edessä ainutkertaista elämäämme, joka on suurta lahjaa riippumatta olosuhteistamme.

 

Lähteet:

 

Iso Raamatun Tietosanakirja

God’s Plan For Man by Finis Jennings Dake

The Bible Knowledge Commentary by Walvoord, Zuck

e-sword



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin