Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Reijo Telaranta: Saanko itse päättää elämäni pituuden?

Get the Flash Player to see this player.


Reijo Telaranta

Onko jokainen elämä samalla tavalla pyhä ja koskematon? Miten eutanasia vaikuttaa ihmiskäsitykseemme? Sanooko Raamattu jotain eutanasiasta? Entä itsemurha ja abortti? Miten meidän tulisi suhtautua niihin? Näitä kysymyksiä pohdittiin Reijo Telarannan alustuksen ja Vesa Talikaisen puheenvuoron pohjalta tiistaina 30.10.2012 Järvenpäässä kristillisen koulun auditoriossa.

 

 

Tältä sivulta voit kuunnella opetuksen, lukea ja myös helposti tulostaa luentomonisteen itselesi sekä tutustua illan aikana otettuihin kuviin. Sivun lopusta löydät Ahdinkoon joutuneen rukouksen

 

Kun usko Jumalaan horjuu, murenevat myös elämän koskemattomuus ja pyhyys

 

- Tiedotusvälineet kertovat lähes päivittäin ampumisista, lapsiin kohdistuneista veriteoista, tapoista ja murhista. Perinteisten arvojen murentuessa näyttää rapautuvan myös toisen ihmisen elämän kunnioittaminen, sanoi Reijo Telaranta puhuessan eutanasiasta ja elämän kunnioittamisesta tiistaina 30.10. klo 18.30 Järvenpäässä kristillisen koulun auditoriossa.

 

Vesa Talikainen- Kirkon juuri julkistetussa nelivuotiskertomuksessa vuosilta 2008-2011 kerrotaan hätkähdyttäviä tietoja mm. arvojemme muuttumisesta. Neljässä vuodessa niiden osuus, jotka eivät usko lainkaan Jumalaan, on kaksinkertaistunut. Heidän osuutensa (21 %) on nyt korkeampi kuin minään aiempana vuonna. Vain yksi neljästä (27 %) ilmoitti uskovansa Jumalaan kristinuskon opettamalla tavalla. Alle 30-vuotiaista näin ilmoitti uskovansa vain 15 prosenttia, Reijo Telaranta kertoi.

 

- Kun ihminen menettää uskon Jumalaan, hän menettää samalla uskon ihmiseen, joka ikäänsä, asemaansa ja terveydentilaansa katsomatta on Jumalan luomana ja hänen kuvanaan aina arvokas. Tällöin ihmisen elämästä viedään iankaikkisuuteen kurottava tarkoitus. Elämä kaventuu vain lyhyeksi hämäräksi kahden pimeän välissä, kuten 1900-luvun alkupuolella eläneet ja Jumalan olemassaolon kiistäneet filosofit asian ilmaisivat.

 

Illan juontaja Heidi Kuitunen johti yhdessä äitinsä Ulla Kauppisen kanssa rukoushetken. He rukoilvat yhdessä myös illan aikana jätettyjen esirukouspyyntöjen puolesta- Jos ihmiseltä viedään pyhyys ja sen tuoma ainutlaatuinen arvo, hänestä tulee pelkkä tuottaja ja kuluttaja. Sellainen on aina helposti korvattavissa toisella. Häntä ryhdytään arvioimaan pelkästään tuottamansa hyödyn ja aiheuttamiensa kustannusten perusteella, Reijo Telaranta jatkoi.

 

Vesa Talikainen: Mieistäni itsemusrhat, tapot, abortit ja eutanasia rikkovat viidettä käskyä

 

- Raamatusta löytyvien Jumalan kymmenen käskyn viides käsky kuuluu ”Älä tapa”. Olen usein miettinyt, miten meidän aikamme, jossa itsemurhat, tapoit, murhat ja abortit ovat yhä yleisempiä, näyttäytyy tuon käskyn valossa, sanoo Vesa Talikainen Häneltä kuullaan illan teemasta niin sanottu ruohonjuuritason puheenvuoro.

 

Tiia Lehtonen kertoi tietoiskussaan vireillä olevasta Laiho-työryhmän hankkeesta kristillisen asuinyhteisön perustamisesta Lepolaan.- Mielestäni myös eutanasia kuuluu tuolle viidettä käskyä uhmaavalle listalle. Laki ei eutanasiaa vielä meillä salli, mutta viime aikojen keskustelu on nostanut asiaa vahvasti esille ikään kuin yleistä mielipidettä muokaten ja sitä kautta lainmuutosta pohjustaen. Keskustelu on kuitenkin jäänyt kovin vaisuksi. Syvällisempään keskusteluun muutoksen merkityksestä ja seurauksista ei kenties uskaltauduta, Vesa Talikainen toteaa.

 

Yhteyden ilta järjestettiin tiistaina 30.10. klo 18.30 Järvenpäässä kristillisen koulun auditoriossa, Sibeliuksenväylä 42. Reijo Telarannan alustuksen ja Vesa Talikaisen puheenvuoron jälkeen yleisöllä oli mahdollisuus kysymyksiin ja keskusteluun. Illan juonsi Heidi Kuitunen ja musiikista vastasi Mika Hakkarainen. Tiistaina 30.10. illan kuvasi Timo Lehtikari

 .

Viikoittain tiistaina klo 18.30 järjestettävistä opetusilloista teemoineen ja puhujineen löydät tietoa.

 

--------------------------------------------------------------

LUENTOMONISTE helposti tulostettavassa muodossa

 

Reijo Telaranta, Saanko itse päättää elämäni pituuden?.pdf

 

----------------------------------------------------------------

Mika Hakkarainen vastasi illan musiikista. 

LUENTOMONISTE:

Missio Järvenpää,

Yhteyden ilta 30.10.2012

 

 

 

Reijo Telaranta:

 

 

Saanko itse päättää elämäni pituuden? 

Miten kristityn tulisi suhtautua itsemurhiin, abortteihin ja eutanasiaan?

 

 

 

Samaan aikaan, kun Sandy myrsky riehui Yhdysvaltojen itärannikolla katkoen sähköt 8 miljoonalta ihmiseltä, olivat kattovalot pimeinä myös kristillisen koulun auditoriossa. Kun pistorasioista saatiin sähköä, auditorio valaistiin käyttäen erilaisia tilapäisvalaisimia aina piirtoheitintä myöten.Eräänä päivänä eläintarhanhoitaja yllätti apinan lukemasta kahta kirjaa. Toinen oli Raamattu ja toinen Darwinin Lajien synty. Hämmästyneenä vartija kysyi apinalta, miksi tämä luki noita kirjoja.

”No,” apina vastasi. ”Yritän vain selvittää, olenko minä veljeni vartija vai vartijani veli.”

 

 

Kuka tai mikä ihminen on?

 

Humanistinen ihmiskäsitys: Kaiken mitta ja keskipiste on ihminen

 

”Humanistisen ihmiskäsityksen omaavat uskovat ihmisen tahtoon, hyvyyteen, luovuuteen sekä kykyyn kasvuun ja kehittymiseen. Humanistinen ihmiskäsitys ymmärtää ihmisen vapaana, itseohjautuvana ja tavoitteellisesti toimivana ihmisenä, joka luottaa itse omiin kehitysmahdollisuuksiinsa.” (Virtuaali AMK)

 

Naturalistinen ihmiskäsitys: Ihminen on muiden eläinten kaltainen biologinen olento

 

Naturalistisen ihmiskäsityksen mukaan ihminen on olento, joka ei poikkea kovin paljon muista eläimistä siinä suhteessa, että ihmistä voidaan tutkia tieteellisin menetelmin ja näin rakentaa ihmisen yleinen malli. On aina olemassa jokin syy ihmisen ajattelulle ja toiminnalle, joka voidaan saada selville. (SuomiSanakirja.fi)

 

Kristillinen ihmiskäsitys: Ihminen on Jumalan omaksi kuvakseen luoma iäisyysolento

”Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet." (1 Moos.1:27-28)

 

Suhtautuminen aborttiin, eutanasiaan ja itsemurhaan nousee omaksutusta ihmiskäsityksestä, joka määrittää yksilön arvon. Sen, miten Jumala suhtautuu ihmiseen, kertoo Raamattu.

 

Jumala haluaa ihmisen elävän

Olisiko minulle mieleen jumalattoman kuolema, sanoo Herra, Herra; eikö se, että hän kääntyy pois teiltänsä ja elää? (Hes.18:23)

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. (Joh.3:16)

 

ITSEMURHAT

 

Missä ja miksi itsemurhia tehdään

 

”Itsemurhia tehdään paljon siellä, missä ihmiset kyselytutkimusten mukaan ovat keskimäärin hyvin tyytyväisiä elämäänsä. Usein nämä onnellisten ihmisten maat ovat myös varsin vauraita. Tällaisia maita ovat esimerkiksi Tanska, Islanti, Sveitsi, Yhdysvallat - ja Suomi.  -----   Suomi on maailman paras maa (Newsweek), meillä on maailman paras koululaitos (Pisa) ja Helsinki on maailman paras kaupunki elää (Monocle).”  (Suomen Kuvalehti 17.7.2011)

”Heidän maansa on täynnä kultaa ja hopeaa, sen aarteilla ei ole määrää, heidän maansa on täynnä hevosia eikä vaunuilla ole loppua. Heidän maansa on täynnä epäjumalia, kättensä töitä he kumartavat, sormiensa luomuksia palvovat. Mutta ihminen joutuu nöyrtymään, miehen on pakko kumartua.” (Jes.2:7-9)

Pahimpina vuosina itsemurhan teki Suomessa kolme henkilöä joka päivä. Vuonna 2010 itsemurhan teki Suomessa 954 henkilöä, 718 miestä ja 236 naista. Työikäiset tekevät eniten itsemurhia. Miehet tekevät itsemurhan huomattavasti useammin kuin naiset: kaksi kolmasosaa itsemurhan tehneistä on miehiä. (Tilastokeskus)

 

ABORTTI

 

Vuosittain Suomessa surmataan yli 10 000 lasta. Ennen vuotta 1950 Suomessa ei ollut varsinaista aborttilakia vaan raskaudenkeskeytys hyväksyttiin vain lääketieteellisin perustein eli kun äidin henki tai terveys oli vaarassa. Vuonna 1970 tuli voimaan ns. vapaa aborttilaki, jossa abortin saattoi tehdä sosiaalisin perustein, alle 17-vuotias, yli 40-vuotias tai kun äiti on synnyttänyt jo neljä lasta.

 

Vuonna 1989 tilastoitiin 95% aborteista tapahtuneen sosiaalisin perustein. Silloisen lääkintöhallituksen antaman ohjeen mukaan abortin tuli olla täysin vapaasti saatavissa naimattomille, leskille ja eronneille. Aborttien huippuvuotena voitaneen pitää vuotta 1973, jolloin Suomessa tehtiin 23 000 aborttia. Nykyisin abortteja tehdään vuosittain noin kymmenentuhatta.

 

Ryhmä lääketieteen etiikan asiantuntijoita on kohahduttanut maailmaa esittämällä, että vastasyntyneen vauvan vanhemmilla tulisi olla mahdollisuus surmata lapsensa, koska vastasyntyneet ovat vielä ”moraalisesti merkityksettömiä”.

 

Artikkelin kirjoittajien mukaan vastasyntyneen surmaaminen ei eroaisi millään tavalla abortista  ja vastasyntyneen surmaamiseen pitäisi soveltaa samoja sääntöjä kuin aborttiin lapsen kehitysvammaisuuden kohdalla. (Journal of Medical Ethics -lehti, keväällä 2012)

 

Jumalalle lapsi on ainutlaatuinen ihminen ja iäisyysolento jo äidin kohdussa. Jokaiselle idullaan olevalle uudelle elämälle Jumalalla on myös valmis suunnitelma, joka kattaa koko ihmiselämän.

”Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut. Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen.  ---  Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut.”  (Psalmi 139:13,14,16)

EUTANASIA

 

Eutanasia (kreikkaa, eu-thanatos, hyvä kuolema) eli armokuolema tai armomurha on armosyistä tehty teko tai tekemättä jättäminen, joka aiheuttaa toisen ihmisen kuoleman. Eutanasian tarkoituksena on yleensä sietämättömän kärsimyksen lopettaminen, ja se yleensä tehdään henkilön omasta tai hänen läheistensä vakaasta toivomuksesta. (Wikipedia)

”Mutta minä turvaan sinuun, Herra, ja sanon: "Sinä olet minun Jumalani!" Sinun kädessäsi ovat elämäni päivät. Älä jätä minua vihollisteni ja vainoojieni armoille! Katso jälleen palvelijasi puoleen, sinä armollinen Jumala, auta minua. Herra, sinua minä huudan avuksi, älä hylkää minua.” (Psalmi 31:15-18)

Hollanti

Hollantilainen sairaalajärjestelmä ja erikoislääkäritason hoito ovat tasaisen korkea laatuisia. Hollannissa eutanasia ei ole laillista, vaikka usein näin luullaan. Se on rikoslaissa edelleen kriminalisoitu, mutta tiettyjen ehtojen vallitessa lääkäriä ei syytetä tai tuomita aktiivisesta armomurhasta. Eri arvioiden mukaan aktiivisten eutanasioiden vuosittainen määrä Hollannissa on 5000 - 20 000. Eutanasia pyynnöistä hollannissa hyväksytään noin l/3. Hollannissa on herännyt laaja keskustelu siitä onko eutanasia kysymyksessä menty liian pitkälle.

 

Suomi

Suomessa eutanasia tuli tunnetuksi vasta 60- luvulla. Kuten monissa muissakin läntisissä teollisuusmaissa passiivinen eutanasia on suomessa mahdollista. Potilas voi itse päättää sekä hoidosta luopumisesta että hoitoon suostumisesta. Viime aikoina ovat yleistyneet ns. hoitotestamentit. Suomessa aktiivinen eutanasia on rikos ja siitä voi saada jopa kahdeksan vuotta vankeutta.

  • noin 35% suomalaisista kannattaa eutanasian laillistamista
  • noin 50% vastustaa eutanasian laillistamista
  • noin 15% kannattaa Hollantilaisen mallin omaksumista

 

Eutanasiaa puolustetaan seuraavilla asioilla

  • ihmisen itsemääräämisoikeus (aikuisen potilaan oikeus osallistua omaan hoitoaan koskevaan päätöksen tekoon ei enää aseteta kyseenalaiseksi)
  • oikeus kuolla arvokkaasti
  • poistaa kivun pelon
  • yhteiskunnan varat säästyvät, kun hoitoa annetaan vain parannettaville
  • helpottaa myös omaisten oloa

 

Eutanasiaa vastustetaan seuraavilla asioilla

  • ihmiselämä on niin arvokas, että sitä ei pidä ei lopettaa luonnottomasti
  • lääkkeillä pystyy lievittämään potilaan kipuja
  • voi sattua erehdyksiä
  • voi tapahtua vastoin potilaan tahtoa
  • vain Jumalala on oikeus päättää elämästä ja kuolemasta

 

Miten Raamattu suhtautuu eutanasiaan?


Kristinuskon mukaan eutanasia on väärin ja se rikkoo kymmenen käskyn viidettä kohtaa: ”Älä tapa.” Raamatun rakkauden kaksoiskäsky sekä kultainen sääntö neuvovat ihmistä parempaan ja onnellisempaan elämään. Eutanasia kuitenkin tarkoittaa kuolemaa. Kristinuskon mukaan Jumalalla on oikeus päättää elämästä ja kuolemasta.


Vaihtoehto eutanasialle on saattohoito eli terminaalihoito. Saattohoidossa elämää ei lopeteta, mutta ei myöskään keinotekoisesti pitkitetä, vaan lievitetään oireita tehokkaasti. Saattohoito ei lopu potilaan kuolemaan vaan omaisia tuetaan myös potilaan kuoleman jälkeen.

”Minä lähetän kuoleman, minä annan elämän, minä lyön ja minä parannan, minun vallassani on kaikki.”  (5 Moos.32:39)

 

”Herra lähettää kuoleman ja antaa elämän, vie alas tuonelaan ja nostaa sieltä.” (1 Sam.2:6)

Eutanasian sallimisen vaikutus ihmiskäsitykseen

 

Kirkon juuri julkistetussa nelivuotiskertomuksessa vuosilta 2008-2011 kerrotaan hätkähdyttäviä tietoja mm. arvojemme muuttumisesta. Neljässä vuodessa niiden osuus, jotka eivät usko lainkaan Jumalaan, on kaksinkertaistunut. Heidän osuutensa (21 %) on nyt korkeampi kuin minään aiempana vuonna. Vain yksi neljästä (27 %) ilmoitti uskovansa Jumalaan kristinuskon opettamalla tavalla. Alle 30-vuotiaista näin ilmoitti uskovansa vain 15 prosenttia.

 

Kun ihminen menettää uskon Jumalaan, hän menettää samalla uskon ihmiseen, joka ikäänsä, asemaansa ja terveydentilaansa katsomatta on Jumalan luomana ja hänen kuvanaan aina arvokas. Samalla ihmisen elämästä viedään iankaikkisuuteen kurottava tarkoitus. Elämä kaventuu vain lyhyeksi hämäräksi kahden pimeän välissä, kuten 1900-luvun alkupuolella eläneet ja Jumalan olemassaolon kiistäneet filosofit asian ilmaisivat.

 

Jos ihmiseltä viedään pyhyys ja sen tuoma ainutlaatuinen arvo, hänestä tulee pelkkä tuottaja ja kuluttaja. Sellainen on aina helposti korvattavissa toisella. Häntä ryhdytään arvioimaan pelkästään tuottamansa hyödyn ja aiheuttamiensa kustannusten perusteella,

 

Luopumisen vaikeus

 

Koko elämä on luopumisen harjoittelua. Me joudumme vähä vähältä luopumaan nuoruudestamme, voimistamme, terveydestämme sekä meille rakkaista ihmisistä ja asioista. Viimein edessä on luopuminen myös elämästämme.

”Ne joilla oli kristillinen usko tai jokin muu sisäistetty vakaumus, eivät näyttäneet useinkaan tarvitsevan luopumisprosessissaan ammattiauttajien tukea. Usko voi olla voima, joka kantaa kuolemaansa lähestyvää ihmistä.

--- Kuoleman lähestymisen prosessi voi olla plus- tai miinusmerkkinen. Jotkut voivat jopa sanoa elävänsä elämänsä parasta ja tarkoituksellisinta vaihetta, jolloin he ovat löytäneet ensi kertaa sellaisen katsomuksen, joka kantaa.

--- Kuolemisen prosessi voi merkitä mahdollisuutta löytää henkinen ja hengellinen tasapaino, Kristilliseltä kannalta kuolemaa ei tarvitse nähdä päätösvaiheena, vaan se voi olla uuden elämän mahdollisuus.

--- Kuolevan kärsimys voi muuttua myös mykäksi kuoleman kauhuksi. Hoitajan ja omaisen voi olla vaikea kestää tätä.

--- Joidenkin tunnelmat ennen kuolemaa ovat ristiriitaisia. On päiviä, jolloin Jumala näyttäytyy sairaan ystävänä ja tukijana. Toisena päivänä taas Jumala tuntuu välinpitämättömältä ja ihminen kokee olevansa yksin ja hylätty. 

--- Syvästi uskovallakin ihmisellä voi olla epätoivoisia päiviä: Jumalani, miksi minut hylkäsit?  

--- Ahdistuksesta saattaa tulla koulu, jossa luottamus Jumalaan lujittuu.

--- Kun oma varmuus ja voima ovat mennyttä, ei ole muuta neuvoa kuin jäädä Herran haltuun.”

(Matti-Pekka Virtaniemi, Sana-lehti 4.10.2012)

Kuollessaan ristillä Jeesus kävi läpi myös kaikki kuolemaan liittyvät pelot ja hylkäämisen kokemukset:

Puhetta kuvittaneen dia-sarjan vaikuttavin ruutu, jossa Diego Velazquez'in maalauksen kahden puolen ovat Jeesuksen kokema Jumalan hylkäämäksi tulemisen tuska ja kaiken, jopa oman elämän antaminen sellaisinakin hetkinä Isän käsiin.”Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: ’Eeli, Eeli, lama sabaktani?’ Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?” (Matt.27:46)

Ja Jeesus huusi kovalla äänellä: "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran. (Luuk.23:46)

Kuolema on jo voitettu

 

Jeesuksen ylösnousemus avasi myös häneen uskoville voiton kuolemasta ja iankaikkisen elämän.

 

"Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" (Joh.11:25)

' 

Jeesuksen kuolemallaan omilleen ansaitsema armahdus ja Jumalan rakkaus ovat suurempia kuin meidän pelkomme, ennakkoluulomme ja armottomuutemme.

 

”Itsemurhaa pidettiin kirkossa ennen niin kauhistuttavana tekona, ettei vainajia haluttu haudata siunattuun maahan. Itsemurhien kohdalla olemme vihdoin päässeet eroon toivottomien ihmisten syyllistämisestä ja tuomitsemisesta kristinuskon nimessä. Tapahtukoon lainsäädännössä mitä tahansa, niin meidän pitää varoa, ettemme toista samaa erehdystä kuolemanapua pyytävien kohdalla.”

(Piispa Björn Vikström Kotimaa-lehden kolumnissa 25.10.2012)

 

”Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit, eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva eivätkä mitkään voimat, ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.” (Room.8:38,39)

 

---------------------------------------------------------- 

 

Ahdinkoon joutuneen rukous

Rakas taivaallinen Isämme,
sinä olit Jumala ennen maailman syntymistä
ja sinä olet oleva Jumala kun maailmaa ei enää ole.
Johdata meitä läpi lyhyen elämämme,
häädä pois tuska ja pelko.
Lujita uskoamme
ja pidä yllä luottamusta siihen,
ettei mitään satu tietämättäsi.
Jätämme elämämme sinun haltuusi.
Tapahtukoon kaikessa sinun tahtosi.

(evl.fi. psalmeja ja rukouksia)



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin