Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Liisa Sirén: Onko noituus saanut jalansijaa terveydenhuollossa?

Get the Flash Player to see this player.


Liisa Sirén

 Miten tulisi suhtautua ”luonnon mukaisiin hoito-menetelmiin ja lääkkeisiin”? Onko tarjolla sellaisia hoitomuotoja, joista uskovan tulisi pysyä erossa?  Tällaisista aiheista puhuttiin Järvenpäässä kristillisen koulun auditoriossa 13.11.2012 järjestetyssä Yhteyden illassa.

 

Järvenpäässä kristillisen koulun auditoriossa järjestetyssä tilaisuudessa puhui Liisa Sirén. Lisäksi illan teemasta kuultiin Kari Sirénin puheenvuoro. 

 

Tilaisuuden juonsi Vesa Rauttu ja musiikista vastasivat Mika Hakkarainen ja Marjo Graniittiaho.

 

 

LUENTOMONISTE helposti tulostetavassa muodossa:

--------------------------------------------------------------

Liisa Sirén, Onko noituus saanut sijaa terveydenhuollossa?pdf

--------------------------------------------------------------

Kari Sirén

 

LUENTOMONISTE:

 

 

Missio Järvenpää 

Yhteyden ilta  13.11.2012   

 

 

 

Liisa  Sirén    

 

 

ONKO NOITUUS SAANUT JALANSIJAA TERVEYDENHUOLLOSSA?

 

 

MITÄ NOITUUS ON?

 

Vesa Rauttu ja Kari SirénSynonyymejä sanalle noituus: magia, taikuus, epäjumalanpalvelus

 

Noituus on yritys vaikuttaa korkeampiin voimiin loitsujen ja maagisten toimitusten avulla.

Noituuden harjoittaja yrittää pakottaa jumalan, demonin tai hengen palvelemaan häntä tai hän yrittää hallita psyykkisiä voimia tahtonsa avulla.

 

Noituus on uskonnon rinnakkaisilmiö ja sen vastakohta. Taikuuteen liittyy melkein aina vääriä uskonnollisia ajatuksia.

 

Todellinen jumalanpelko merkitsee ainoan todellisen Jumalan palvelemista, Hänen apunsa odottamista ja Hänen tahtoonsa alistumista.

 

Noituus sitä vastoin merkitsee yhteyttä muihin yliluonnollisiin henkiolentoihin, joille osoitetaan alamaisuutta ja joita yritetään hallita.   (Iso  Raamatun Tietosanakirja)

 

 

VANHA TESTAMENTTI JA NOITUUS

 

Niin kauan kun ihmiskunta on ollut, on ollut myös noituutta. Noituus ei siis ole joku nykyajan ilmiö.

 

Israelia ympäröi monia pakanallisia maita .Heidän epäjumalanpalvelukseensa kuului noituuden harjoittaminen..Taikuuden harjoittaminen tunkeutui moneen otteeseen myös Jumalan kansan keskuuteen.

 

Jo Vanhassa testamentissa Jumala varoittaa noituudesta:

2 Moos. 22:18

Velhonaisen älä salli elää

 

3 Moos. 20:27

Jos jossakin miehessä tai naisessa on vainaja- tai tietäjähenki, niin heidät rangaistakoon kuolemalla; heidät kivitettäköön ,he ovat verivelan alaiset

 

5 Moos 18:9-14

Kun tulet siihen maahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, niin älä opettele jäljittelemään niiden kansojen kauhistuttavia tekoja. Älköön keskuudessasi olko ketään, joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi tahi  joka tekee taikoja, ennustelee merkeistä, harjoittaa noituutta tai velhoutta ,joka lukee loitsuja, Kysyy vainaja –tai  tietäjähengiltä tai kääntyy vainajien puoleen. Sillä jokainen, joka senkaltaista tekee, on kauhistus Herralle, ja sellaisten kauhistusten tähden Herra, sinun Jumalasi ,karkottaa heidät sinun tieltäsi. Ole siis nuhteeton Herran, sinun Jumalasi edessä. Sillä nämä kansat, jotka sinä nyt karkotat  kuuntelevat kyllä merkeistä ennustajia ja taikureita mutta sinulle ei Herra, sinun Jumalasi, sitä salli.

 

Kun Mooses teki  Egyptin ihmeitä osoittaakseen, että Herra oli hänet lähettänyt, noidat pystyivät samoihin ihmeisiin  taioillansa

 

 

UUSI TESTAMENTTI JA NOITUUS                                 

 

Uudessa testamentissa puhutaan  ihmisistä, jotka vastustivat totuutta, esim. noita Elamys vastusti Paavalia ja Barnabasta, koettaen kääntää käskynhaltijaa pois uskosta. (Apt.13:8 )

Apt.19:19 kerrotaan, kuinka entiset taikuudenharjoittajat polttivat kaikki taikuutta käsittelevät kirjansa tultuaan uskoon.

 

Gal. 5:20 mainitsee noituuden yhtenä lihan teoista

 

Matt 24:24 ;sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä ,niin että eksyttävät ,jos mahdollista, valitutkin

 

Ilmestyskirja 21:8 mainitsee noidat ikuiseen (velhot) kadotukseen joutuvien joukossa

 

NOITUUS TÄNÄ PÄIVÄNÄ TERVEYDENHUOLLOSSA

 

Terveys on meille kaikille tärkeä asia olimmepa sitten Jumalan lapsia taiemme. Luonnollinen ihminen ei kuitenkaan lähde ensisijaisesti hakemaan apua Jumalalta sairastuessaan. Moni uskoon tullut henkilö kertoo kulkeneensa tämän suhteen hyvin kivikkoisen tien. Sairas ihminen on hyvin altis sielunvihollisen työlle.

 

Sielunvihollinen ei tietenkään käytä terveydenhuollossa nimitystä noituus, vaan VAIHTOEHTOHOIDOT

 

Perinteisenkin lääketieteen hoitojen todellisen tehon arviointi voi olla välillä vaikeaa. Sielläkin sattuu virheitä. Vaihtoehtoisten hoitomuotojen tieteellinen arviointi on vieläkin vaikeampaa. Voi olla todella vaikeata selvittää, mitkä vaihtoehtoisista hoitomuodoista voivat hyödyttää ruumista, mutta samalla tehdä sielulle vahinkoa ja viedä meidät entistä kauemmaksi Vapahtajastamme, Jeesuksesta Kristuksesta.

 

Käytetään myös nimitystä koululääketiedettä täydentävistä hoidoista. Joskus käytetään myös nimitystä holistinen eli  kokonaisvaltainen lääketiede, joka siis huomioi ihmisen ja hänen elinympäristönsä kokonaisuutena. Erilaiset nimitykset kuvaavat painotuksia, joita vaihtoehtoisille hoitomuodoille halutaan antaa

 

Maailman terveysjärjestön (WHO:n) ohjeiden mukaan potilasta tulisi hoitaa psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena kokonaisuutena. Kristityn tulee lisäksi ottaa huomioon, että ihminen on aina Jumalan kuva ja elävä sielu.

 

Tämän päivän koululääketiede keskittyy valitettavan usein fysiologiaan, farmakologiaan patologiaan ja sosiaaliturvatunnukseen. Potilaat ovat lääkärille ja hoitajille vieraita. Kiireen ja 20 min aikajanalla potilaista voi tulla persoonattomia kohteita. Vaihtoehtoterapeutit  ovat tunnistaneet tämän puutteen ja osanneet hyödyntää sitä hyvin.

 

Lääkäri Pekka Reinikainen kirjoittaa lisäksi kirjassaan Noituuden paluu lääketieteeseen, että lääkärityön perinteiset taidot, kuten potilaan kättely pulssin tunnustelu, taputus olkapäälle, ovat häviämässä. Tämä kaikki huonontaa hoitosuhdetta. Fyysinen kosketus tuntuu yleensä ihmisestä hyvältä ja niinpä vaihtoehtoisissa hoitomuodoissa keskitytäänkin usein potilaan kosketteluun

 

MITEN SUHTAUTUA?

 

Terveydenhoito kaiken kaikkiaan on kallista. Vaihtoehtohoitoja puolestaan pidetään halpana vaihtoehtona. Myös asenteet vaihtoehtohoitoihin ovat selvästi muuttuneet myönteisemmäksi. Eri lähteiden mukaan lähes puolet lääkäreistä suosittelee vaihtoehtohoitoja. Halpuus , ns. harmittomuus,  asenteiden muuttuminen  takaa sen että niiden käyttäminen tulee varmastikin lisääntymään.

 

Kristityt suhtautuvat näihin hoitomuotoihin kahdella tavalla:

 

  • Ryhmä hyväksyy kaiken vaihtoehtolääkinnän perusteella, että se on ”luonnonmukaista. Sanoja luonnollinen ja luonnonmukaisuus käytetään kuitenkin hyvin huolettomasti.”Luonnollinen” ei aina merkitse pehmeyttä, vihreyttä, myrkyttömyyttä, vaarattomuutta. Tämä ryhmä näkee jumalisuutta kaikessa, mitä ihminen ei pysty ymmärtämään.

 

  • Ryhmä hylkää kaiken vaihtoehtolääketieteen, koska hoitojen juuret ovat okkultismissa eli salatieteissä. Tämä ryhmä puolestaan näkee sielunvihollisen vaikutusta kaikissa tietomme aukoissa. 

 

Kristityn tulee ymmärtää, että fyysinen terveys ei ole koko elämän tärkein päämäärä. Useimmilla vaihtoehtolääketieteen edustajilla on sama vilpitön halu auttaa potilasta kuten lääkäreilläkin. Vaihtoehtohoitaja ei välttämättä salaa yhteyksiään esim..okkultismiin tai hän voi hienovaraisesti naamioida nämä yhteydet

 

Kristityn ei pidä  suhtautua ylimielisesti pahan voimien todellisuuteen eikä myöskään aliarvioida sielunvihollisen ovelia menetelmiä .Kristityn on hyvä kysyä

  1. Onko hoidossa vaikuttavana tekijänä suoritustekniikka vai filosofinen periaate
  2. Mikä on hoidon takaa löytyvä maailmankatsomus 3)onko terapia tai terapeutti yhteydessä okkultismiin

Tätä esitystä tehdessäni, tutustuin internetin salattuun, ihmeelliseen maailmaan. Kun laittaa Googleen hakusanaksi parantuminen, löytää useita kymmeniä sivustoja erilaisista hoitomuodoista.  Onneksi sieltä löytyy myös, mitä Raamattu sanoo parantumisesta.

 

Tänä päivänä sielunvihollinen ei suinkaan pukeudu mustaksi, pelottavaksi olioksi vaan aivan joksikin muuksi.

 

”Enkelienergia!” Eikö se kuulostakin kauniilta…?

 

Alla luettelo vain muutamista yleisimmistä  hoitomuodoista, jotka eivät vastaa kristillistä ihmiskäsitystä ja joiden juuret ovat  noituudessa.

 

  • akupunktio                          
  • reikihoito                             
  • hypnoosi                             
  • jooga
  • energiahieronta

 

Uusi  Tie - lehdessä 18.10.12 oli lainaus amerikkalaisen pastorin Mark Driscollin kirjoituksesta, joka käsitteli joogaa:

 

”Venyttele vapaasti kristittynä miten haluat., Ota osaa voimisteluharjoituksiin. Rauhoita hermojasi hengittämällä ja mietiskele Raamattua hiljaisuudessa. Mutta tee se siten, ettei se yhdistä sinua joogaan tai ei –kristilliseen mystiikkaan. .Älä yritä kieltää ymmärrystäsi, vaan uudista mielesi Jumalan Sanalla. Älä yritä tyhjentää itseäsi, vaan täyty Pyhällä Hengellä. Äläkä yritä kokea valaistusta kääntymällä sisäänpäin, vaan katso ulospäin Raamatun Jumalaan. Äläkä yritä tulla yhdeksi universumin kanssa, vaan tule sovitetuksi Jumalan kanssa Jeesuksen Kristuksen kautta ”

 

JOS OLET JONKUN ASIAN SUHTEEN EPÄVARMA:PYSY EROSSA

 

Jos olet ollut mukana tavalla tai toisella  hoidoissa,  joilla on noituuden juuret, sinun ei tarvitse vaipua epätoivoon!

 

Tunnusta uskosi Jeesukseen Kristukseen. Ilman tunnustamista ei voi tulla pysyvää vapautusta. Jeesus Kristus on varma suoja pimeyden voimia vastaan

 

Tunnusta harjoittaneesi tai hakeneesi apua noituudesta. Kaikkea noituutta tulee pitää tottelemattomuutena Jumalaa kohtaan. Noituus täytyy hylätä, tunnustaa synniksi ja sanoutua siitä irti   

                                         

Sanoudu uskossa Jeesuksen nimessä irti sielunvihollisesta ja hänen toiminnastaan. Tähän voit pyytää myös toisen kristityn rukousapua.

 

Ota vastaan evankeliumin ilosanoma ja vapautus. .Älä luota tunteisiin tai merkkeihin tässä suhteessa. Puhu itsellesi Jumalan Sanaa ja pidä kiinni Hänen lupauksistaan.

 

Kun luemme Uutta Testamenttia, huomaamme, miten paljon siellä puhutaan parantumisesta:

 

  • Jeesus Parantajana, (esim. Luuk.  9:11, Matt.4:23,24 jne )
  • Jeesuksen parantamia; spitaalinen mies, Pietarin anoppi, ,mykkä, kaksi  sokeaa  jne.
  • Pietari paranemisen välittäjänä ;rampa mies (Apt.3:1-8)
  • Paavali paranemisen välittäjänä; Publiuksen  isä (Apt.28:8)
  • Seurakunta paranemisen välittäjänä; paranemista tapahtui esim. Samariassa. (Apt. 8:7)
  • Lisäksi Jumala on  antanut  seurakunnalle  parantamisen armolahjoja (1 Kor.  12:28)
  • Opetuslapset paranemisen välittäjänä ;Opetuslapset saivat käskyn parantaa sairaita (Luuk.10:9 )
  • He saivat vallan parantaa sairaita  (Matt 10:1,8.) Heidät lähetettiin parantamaan  (Luuk.9:2 )
  • He voitelivat sairaita öljyllä ja nämä paranivat  (Mark.6:13 )
  • Ne, jotka uskovat, panevat, kätensä sairasten päälle (Mark.16:18 )

 

Kristityn ei tule olla sokea. Tässä ajassa tarvitsemme henkien erottamisen armolahjaa ja sitä voimme itse kukin pyytää. Isämme on Rikas Antaja. Meidän on myös hyvä  joka aamu pukea yllemme hengellinen  sota  -asu.  (Efes.6:11-17). Käyttäkäämme rohkeasti sitä valtuuttaa, jonka olemme Jeesuksesta saaneet!

 

 

KIITOS JEESUS , ETTÄ SINUN RAKKAUTESI JA  ARMOSI ON IANKAIKKINEN. KIITOS, ETTÄ KENENKÄÄN EPÄJUMALANPALVELUS EI OLE NIIN SUURI, ETTEI SINUN ANTEEKSIANTAMUKSESI PEITTÄISI PAHOJA TEKOJAMME !

            

 

Lähdeteoksia:

Kuinka puoskarointi muuttui vaihtoehtolääketieteeksi (Marja Ranta,  Pekka Reinikainen)

Noituuden paluu lääketieteeseen (Pekka Reinikainen)

Vapaaksi valkoisen valheen verkosta (Marjut Vironhovi)

Näkymätön maailma (Pekka Sartola)



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin