Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Kari Muukka: Onko riippuvuuksista tullut nykyajan epäjumalia?

Get the Flash Player to see this player.


Kari Muukka käsitteli puheessaan riippuvuuksia ja narsismia sekä tieteen että Raamatun pohjalta.

Hyvät, huonot ja jopa elämää tuhoavat  riippuvuudet olivat teemana, kun nuorisopastori Kari Muukka puhui tiistaina 18.9. Järvenpäässä järjestetyssä Yhteyden illassa. Erinomaisessa Raamattuun perustuvassa opetuksessa nousivat esille myös narsismi sekä monet muut aikamme ongelmat.  Tästä voit kuunnella koko opetuksen, tutustua luentomonisteeseen ja katsella kuvat tapahtumasta.

 

Tässä muutamia tilaisuudessa käsiteltyjä kohti käyviä kysymyksiä:

  • Ovatko idolit korvanneet Jumalan ihmisten elämässä. Palvelemmeko luotua enemmän kuin Jumalaa? Onko samaistumisesta eri idoleihin tullut osa perso-naalisuuttamme
  • Onko työ ja siinä menestyminen noussut tärkeimmäksi osaksi identiteettiämme ja vastaus kysymykseen, kuka minä olen?
  •  Hukutammeko me elämän vaikeudet ja epäonnistumiset ylensyöntiin, lääkkeisiin, alkoholiin tai huumeisiin?
  • Onko meistä tullut netti-, peli-, kuntoilu-, terveyslisä-, porno-, okkultismi- yms. -riippuvaisia? Onko niistä tullut tämän ajan epäjumalia ihmisten elämää

 

Marjo Graniittiaho kertoi henkilökohtaisessa puheessaan, mitä ja miten riippuvuudet ovat vaikuttaneet hänen elämäänsä.Elämme houkutusyhteiskunnassa, joka koukuttaa ja synnyttää riippuvuuksia

 

Kuopion piispa Jari Jolkkonen käsitteli samoja teemoja puhuessaan 27.7.2012 Heinävedellä Kirkastusjuhlilla.  Yhteyden illan luentomonisteen yhteydessä tilaisuuteen osallistuneille jaettiin lainaus puheesta. Siinä piispa Jari Jolkkonen piirtää riippuvuuksiin sairastuneesta ajastamme hätkähdyttävän tarkan kuvan. Voit tutustua lainaukseen luentomonisteen yhteydessä. LKinkin, jonka kautta voit lukea koko puee, löydät tämän sivun lopusta.

 

Opetusillat jatkuvat Järvenpäässä viikoittain  joka tiistai klo 18.30

 

Tilaisuuden juontanut Reijo Telaranta kertoi omakohtaisen esimerkin siitä, miten valtava tuki ja voima on ystävien yhteisessä esirukouksessa.Missio Järvenpään järjestämät Yhteyden illat raamattuopetuksineen jatkuvat osoitteessa Sibeliuksenväylä 42, Järvenpää, alustuksin, henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuvin puheenvuoroin ja yhteisin keskusteluin joka tiistai klo 18.30 tiistaihin 11.12. saakka. Kaikkien iltojen puhujat ja otsikot löydät kautta.

 

Tiistaina 18.9. illan juonsi Reijo Telaranta, puheen piti Kari Muukka, henkilökohtaisen näkökulman teemaan kertoi Marjo Graniittiaho, rukoushetkessä palvelivat Tapani ja Terttu Talikainen sekä Kari Muukka  ja musiikista vastasivat Marjo Graniittiaho ja Mika Hakkarainen.

 

YHteyden illan alussa olevan rukoushetken musiikista vastasivat Mika Hakkarainen ja Marjo GraniittiahoSeuraavassa Yhteyden illassa tiistaina 25.9. klo 18.30  puhujana on kirjailija Pekka Sartola aiheenaan Salliiko nykyinen maailma Israelille oikeuden olla ja elää rauhassa?

 

Nuorisopastori Kari Muukan erinomaiseen opetukseen voit tutustua oheisen luentomonisteen kautta. Voit myös kuunnella koko opetuksen sivun yläreunassa olevalla soittimella. Suurimman hyödyn saat, jos tulostat monisteen ja kuuntelet tärkeän puheen samalla monistetta silmäillen.

 

Runsaasti Siunattuja ja Pyhän Hengen avaamia hetkiä rukiisen ja elävyydellään mukaansa tempaavan raamattuopetuksen parissa!

 

 

------------------------ 

Kari Muukka, Hyvät ja pahat riippuvuudet, luentomoniste.pdf 

------------------------- 

Rukoushetken johtivat Terttu ja Tapani Talikainen yhdessä Kari Muukan kanssa. 

Kari Muukka:

RIIPPUVUUDET, ADDIKTIOT 

–Mistä on kysymys?                           

 

 

Nykysuomen sanakirja 1992 ei tunnista addiktio - käsitettä eikä myöskään sanaa ”riippuvuus”.

 

Riippuvuus on ”jonkun- tai jonkin vallassa olemista”. Ammattisanastoissa addiktio on kuitenkin esiintynyt jo aikaisemmin.

 

Addiktio = päihteen, huumeen, orjuus tai himo.

 

Riippuvuutta seuraa periksi antava käyttäytyminen, jossa ihminen tekee jonkin teon saadakseen välittömän tyydytyksen tilan.

 

Yhteistä riippuvuuksille on, että ihminen hakee niistä turvaa ja tyydytystä elämäänsä. Riippuvuuden lähde näyttäytyy hyvänä, helppona ja nopeana tyydytyksen lähteenä. Se saattaa poistaa sisäistä tyhjyyttä hetkellisesti.

 

Tässä ajassa ihannoidaan samaan aikaan riippumattomuutta, mutta samalla suuri joukko ihmisiä on useiden eri riippuvuuksien ”orjia”.

 

Riippuvuutta on sekä myönteistä, että kielteistä.

 

Palvommeko enemmän luotua, kuin luojaa?

 

Vrt. persoonallisuushäiriöt esim. narsismi, aikamme tauti.

 

Idolit, työ, raha, menestys, imago…

 

Kuka minä olen, mistä tulen ja minne olen matkalla? Jälki kristillinen aika, yhteiskunnan pirstaloituminen.

 

Riippuvuuden aiheuttama itsetunnon lasku, toimintakyvyn lasku ja sosiaaliset häiriöt, arvomaailman muutokset.

 

Mitä Raamattu sanoo?

1 Kor. 6:12   Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.

 

2 Kor.10:5    Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

Hyvä ja oikea riippuvuus

 

Jumala, Perhe, Työ, seurakunta, ystävät ja harrastukset/ ”kohtuullisuus” ja ”tasapaino”

 

 

---------------------------- 

 

LISÄÄ TIETOA RIIPPUVUUKSISTA JA OTE PIISPA JARI JOLKKOSEN PUHEESTA

 

Luentomonisteen yhteyteen oli koottu tietoa riippuvuuksista, niiden muodoista sekä riippuvuuksista vapautumisesta. Mukaan oli otettu myös lainaus piispa Jari Jolkkosen aihetta käsitelleestä erinomaisesta puheesta. Voit lukea sen luentomonisteen yhteydestä tai kokonaisuudessaan tämän sivun lopussa olevan linkin kautta.

------------------------------- 

 

Riippuvuuksia on monenlaisia

Tavallisimmin riippuvuudet luokitellaan fysiologisiin ja psyykkisiin riippuvuuksiin. Esimerkiksi alkoholi ja erilaiset päihteet kuuluvat fysiologisiin riippuvuuksiin. Jälkimmäiseen kuuluvat mm. Internet- ja peliriippuvuus. Riippuvuudet ruokkivat usein toisiaan: peliriippuvuus saattaa johtaa samanaikaiseen päihderiippuvuuteen tai päinvastoin. Yhtäaikaisesti voi näin olla osallinen sekä fysiologisesta että psyykkisestä riippuvuudesta. Erilaisia riippuvuuksia on monia, esimerkiksi seksiriippuvuus, syömisriippuvuus, työriippuvuus ja läheisriippuvuus.

 

Lyhyesti määriteltynä riippuvuus on ihmisellä hallitsematon tila, jossa henkilö kokee jatkuvasti kasvavaa halua ja ylikorostunutta pakonomaista tarvetta päästä osalliseksi addiktion kohteesta eli riippuvuuden aiheuttajasta.

 

Riippuvuudesta osalliseksi pääseminen jättää kuitenkin ihmisen aina tyydyttämättömäksi ja tyhjäksi. Jokainen kerta saa henkilön tarvitsemaan riippuvuuden kohdetta lisää. Usein puhutaan ensin henkilön kohdalla esiintyvästä ongelmasta ja sen jälkeen asteittaisesta siirtymisestä riippuvuuteen. Esimerkiksi uhkapelit tai päihteet voidaan luokitella ongelmaksi silloin, kun ne aiheuttavat ongelmia pääasiassa henkilölle itselleen. Riippuvuudesta voidaan alkaa puhua, jos henkilön pakkomielteisyys ja ehdoton tarve toteuttaa haluaan on alkanut aiheuttaa ongelmia myös henkilön ympärillä oleville ihmisille

 

Irti Taakoista ry, 

 

-------------------------------------- 

 

Kaikilla ihmisillä on riippuvuuksia

Kaikilla ihmisillä on riippuvuuksia; osa haitallisia ja pahimillaan kuolettavia, osa hyödyllisiä tai jopa elintärkeitä, kuten riippuvaisuutemme syömisestä, juomisesta, hengittämisestä ja läheisyydestä. Riippuvuus luokitellaan pahaksi tai sairaalloiseksi, kun ihmisellä on pakonomainen tarve toistaa jotain asiaa saadakseen mielihyvää. Sairaalloinen riippuvuus eli addiktio voi kehittyä mihin tahansa aineeseen tai toimintaan, josta ihminen saa mielihyvän tunteen.

 

Riippuvuuden syyt

Riippuvuuden syntyyn vaikuttavat mm. persoonallisuustekijät, kuten impulsiivisuus, sopeutumattomuus, heikko ahdistuksen sietokyky ja pessimistisyys tulevaisuuden suhteen sekä ympäristötekijät, kuten sosiaalisen ympäristön paineet, toimintamallit ja asenteet. Lisäksi, useilla päihteillä on itsessään riippuvuutta synnyttävä ominaisuus.

 

Erilaisia riippuvuuksia

·                Päihderiippuvuudet

·                Peliriippuvuus

·                Nettiriippuvuus

·                Syömishäiriöt

·                Läheisriippuvuus

·                Seksiriippuvuus

·                Ostoriippuvuus

 

Riippuvuudesta toipuminen

Riippuvaiselle on tunnusomaista oman riippuvuutensa kieltäminen; hän valehtelee ja uskottelee niin toisille kuin itselleenkin, että mitään ongelmaa ei ole olemassa. Ensimmäinen askel riippuvuuden selättämisessä onkin, että myöntää olevansa riippuvainen. Ongelman myöntämisen lisäksi riippuvuudesta toipuminen edellyttää päätöstä haluta eroon riippuvuudesta sekä uudenlaisia toimintatapoja – suunnitelmaa, mitä tehdä, kun mielihalu seuraavan kerran herää. Jotkut pääsevät riippuvuudesta eroon omin voimin, toiset hyötyvät hoidoista ja vertaistukiryhmistä.

 

------------------------------- 

 

Länsimainen yhteiskunta on houkutusyhteiskunta, joka suosii riippuvuuksia

 

 

Piispa Jari Jolkkonen

Heinävedellä 27.7.2012 Kirkastusjuhlilla:

 

Päivän teema (Löydä Elämä) on herättänyt mieltäni vaivaavan kysymyksen: mistä johtuu, että nykyaikainen länsimainen yhteiskunta näyttää suosivan monenlaisten riippuvuuksien syntymistä? Miksi nimenomaan länsimainen maailma näyttäytyy yhä enemmän koukutuskulttuurina, jossa monenlaiset riippuvuudet aineisiin ja tapoihin kietovat meitä verkkoihinsa? Miten kukaan meistä jaksaa selvitä ehjänä ja vapaana sotkeutumatta näihin koukkuihin? Miksi monet etsivät elämää kohtuuttomuuksista ja lumemaailmasta?

 

Heti ensiksi on sanottava, että luomisen teologian näkökulmasta ihmisen elämään kuuluu monenlaisia myönteisiä ja elämälle välttämättömiä riippuvuussuhteita. Vauvan ja äidin hyvä olo ovat riippuvaisia toisistaan. Tämä symbioosi suojelee elämää ja palvelee sen kehittymistä vahvaksi. Ihmisinä meidät on luotu ruumiillisiksi olennoiksi muun luomakunnan yhteyteen, siksi olemme ratkaisevasti ja peruuttamattomasti riippuvaisia myös ympäristöstä. Ekologinen kriisi on käänteisellä tavalla paljastanut tämän yhteyden. Ihmisinä olemme myös riippuvaisia toisistamme. ”Ei ole ihmisen hyvä olla yksin”. Meidät on luotu sosiaalisiksi olennoiksi, toistemme yhteyteen.

 

Eurooppalais-amerikkalaisessa kulttuurissa on kuitenkin yhä enemmän orjuuttavia ja elämää vahingoittavia riippuvuuksia. Osa niistä, kuten alkoholiriippuvuus, tunnetaan jo antiikin ja Vanhan testamentin teksteissä. Nykyisin Suomessa sen piirissä on tiukemmin tai löyhemmin 500 000 ihmistä, joista puolet lasketaan suurkuluttajiksi ja toinen puoli vahvemmin ongelmakäyttäjiksi. Ongelma on demokraattinen siinä mielessä, että siitä kärsiviin kuuluu miehiä ja naisia aivan kaikista sosiaaliluokista, poliitikoista pappeihin ja lääkäreistä kirvesmiehiin. Ongelmasta kärsivien määrä moninkertaistuu, kun otetaan huomioon alkoholiriippuvaisen lapset, puoliso, työtoverit ja muut sivulliset.

 

Vielä 1960-luvulla muita riippuvuuksia ei juuri tunnettu. Esimerkiksi vuoden 1966 Nykysuomen sanakirjassa termin ”riippuvuus” selityksessä ei viitata ollenkaan fyysiseen tai psyykkiseen sairauteen, vaan poliittiseen alamaisuussuhteeseen.

 

Nykyaika on synnyttänyt yhä uusia riippuvuuksia. Alkoholin lisäksi aineriippuvuuksien rinnalle ovat tulleet huumeriippuvuus ja lääkeaineriippuvuus. Aineaddiktioiden rinnalle ovat puolestaan tulleet erilaiset toiminnalliset riippuvuudet. Työnarkomania on pakonomaista suhtautumista työhön tavalla, jossa ihminen arvioi itsensä työsuoritusten perusteella ja jossa ei enää jää riittävästi tilaa ihmissuhteille, virkistykselle ja levolle. Erilaiset syömishäiriöiden muodot kertovat uudenlaisista riippuvuuksista kohtuuttomiin ulkonäköodotuksiin. Toiset saavat sisältöä elämäänsä shoppailusta – kunnes hetken hurmoksen jälkeen ostomaanikko kokee syyllisyyttä ylisuurista laskuista ja veloista.

 

Arvioiden mukaan Suomessa on noin 110 000 ongelmapelaajaa, joista 40 000 on vakavalla tavalla peliriippuvaisia. Uusimpiin riippuvuuksiin kuuluu internet-addiktio, arkisemmin ”nettinarkkaus”, jossa ihminen uppoutuu FaceBookin, tietokonepelien tai chatti-sivustojen virtuaalimaailmaan niin, että työ tai opiskelu kärsii, ihmissuhteet näivettyvät, ravinto kapenee energiajuomaksi ja valveillaoloaika vaihtuu päivästä yöksi. Juuri tällaiseen verkkoon sotkeentuu Risto Räppääjä Sinikka Nopolan eläväisessä lastenkirjassa. Tutkimusten mukaan riskiryhmään kuuluvat teini-ikäiset sekä yli 50 vuotta täyttäneet miehet ja naiset, joiden lapset ovat muuttaneet kotoa.

 

Nettiholismin tautiluokituksen synty kertoo omaa ironista kieltään tästä riippuvuudesta. Tohtori Ivan Golberg oli tyytymätön 1990-luvulla Amerikan psykologiyhdistyksen tautiluokituksiin ja niitä parodioidakseen hän keksi vitsimielessä kuvitellun häiriön ”I.A.D”(internet addiction disorder) ja kehitti kuvauksen häiriölle tunnusomaisista piirteistä. Golbergerin hymy hyytyi, kun hän rupesi saamaan postia lukemattomilta ihmisiltä. Niiden sanoma oli: juuri tuollaisesta riippuvuudesta minä kärsin, kuinka voisit auttaa. Ironiaa on sekin, että englannin kielessä termi ”user” tarkoittaa nykyisin ensisijassa joko tietokoneiden tai huumeiden käyttäjää.

 

Miksi länsimaisesta kulttuurista on tullut tällaista koukutus- ja houkutuskulttuuria? Miten löytää Elämä tällaisessa ympäristössä? Miten päästä ulos vapauteen ja elämään silloin, kun jokin asia ottaa väärällä tavalla valtaansa?

Nämä kysymykset ovat liian laajoja vastattavaksi tässä. Mutta rohkenen esittää kuitenkin joitakin näkökulmia.

 

Ensiksi on myönnettävä, että jokainen ihminen on heikko ja haavoittuva, tavalla tai toisella taipuvainen kohtuuttomuuksiin. Meidän on vaikea sietää arkea, etsimme keinoja kohota sen yläpuolelle. Länsimaissa nimenomaan kaupallinenkulttuuri näyttää vahvistavan riippuvuuksia. Keksimme koko ajan uusia hyödykkeitä, jotka vastaavat uusiin tarpeisiin, joskus oikeisiin, mutta usein turhiin. Näitä turhakkeita on saatava kaupaksi, siksi mainonta ympäröi meidät aina ja kaikkialla. Mainosten onnellinen kestohymy suggeroi mielikuviimme lumemaailman, jossa onnellisuuden odotukset nousevat kohtuuttomiksi. Ei riitä, että elämä on yhtä juhlaa, sen pitää olla myös ruusuilla tanssia.

 

Miten voisi selvitä vapaana tällaisessa kulttuurissa? Ratkaisu ei voi olla osoitteleva moralismi, ahdas holhoaminen, ei myöskään eskapismi, eristäytyminen tästä maailmasta omaan henkiseen ghettoon. Ei liioin ole realistista haaveilla paluusta 100 tai 200 vuotta taaksepäin esiteollisen ajan kuviteltuun viattomuuteen. Sitä paitsi pesukoneet, puhelimet ja tietokoneet helpottavat aidosti arkeamme.

 

Näiden sijasta tarvitaan ainakin kolmea asiaa.

 

Ensiksi tarvitaan vahvaa ihmisyhteisöä, sellaista joka yhdessä asettaa patoja vapauden väärinkäytölle aidon vapauden suojelemiseksi. Ei riitä, että kehitetään uusia hoitomuotoja addiktioiden hoitamiseksi. Tarvitsemme yhteisöä, joka palvelee ihmisen kasvua vahvaksi, itsenäiseksi ja oman arvonsa tunnistavaksi ihmispersoonaksi, ihmiseksi, jolla on omat aivot ja oikeat arvot ja jota turhat hyödykkeet ja pinnalliset muotifilosofiat eivät heiluttele. Ihmisen tähden tarvitsemme kriittistä keskustelua länsimaisen kulttuurimme vääristymistä ja sokeista pisteistä.

 

Toiseksi elämä länsimaisessa koukutus- ja houkutuskulttuurissa vaatii yksilöltä kohtuullisuuden ja itsehillinnän (kreik. sofrosyne, lat.temperantia) hyvettä. Kurinalaisuutta arvostettiin antiikin filosofien ja varhaisen kirkon opettajien kirjoituksissa, mutta me olemme delegoineet sen huippu-urheilijoille ja itämaisille uskonnoille. Vapauden nimissä on joskus hyvä pysyä lujana itselle. Kun minulla on koti, kohtuullinen toimeentulo ja muutama hyvä ystävä, pitää kysyä itseltäni, eikö se riitä. Eikö siinä ole kaikki ulkoiset puitteet onnelliselle elämälle? Pitääkö lähteä hakemaan tyydytystä ja nautintoa vääristä riippuvuuksista? Miten voisin käsitellä omia kipujani ja ongelmiani pakenematta pikaratkaisuja tarjoilevaan lumemaailmaan?

 

Kolmanneksi tarvitsen itse Elämän antajaa. Tarvitsen häntä, joka on luonut minut, joka tietää, mikä on ihmiselle parasta ja mikä toisarvoista. Kristus tahtoo ohjata meidät hyvään elämään. Hän sanoo: ”Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän” (Joh. 10:10). Hänen opetuksensa auttavat minua näkemään tien hyvään elämään, sen tien, jonka järkeni ja sydämeni tunnistaa oikeaksi. Mutta hän ei ole tullut vain valaisijaksi, vaan myös vapauttajaksi. Hän on lunastanut meidät synnin, kuoleman ja kaikkien elämää orjuuttavien voimien vallasta. Siksi me sanomme häntä Vapahtajaksi eli vapauttajaksi. Kristuksen läsnäolo tuo sisäisen vapauden, ilon ja rauhan.

 

Voisiko olla niin, että nämä ovat langanpäitä myös vääristä riippuvuuksista ulos vapauteen, iloon ja vastuunottoon?

Riippuvuudesta kärsivä tarvitsee rehellisyyttä itselle. Ongelmaan voidaan saada valoa vasta, kun se tunnistetaan ja kohdataan. Usein tarvitaan myös toisen apua: lääkärin ammattiapua, sielunhoitajan kuunteluapua tai kohtalotoverin vertaistukea. Ihminen tarvitsee myös Jumalan armoa voidakseen hyväksyä itsensä ja löytääkseen rohkeuden ja uskon tulevaisuuteen.

 

Jotta voisimme itse säilyttää vapauden ja välttyä vääriltä riippuvuuksilta ja jotta niistä kärsivät voisivat löytää todellisen elämän, tarvitsemme myös oikean yhteisön. Sellaisen, joka tarjoaa aidon vaihtoehdon lumekulttuurille. Ja sellaisen, joka on niin turvallinen, niin hyväksyvä ja niin kutsuva, että kuka tahansa uskaltaa siihen kuulua ja kokea sen omaksi turvapaikakseen.

 

Piispa Jari Jolkkosen puhe löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta

 

--------------------------------------------  



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin