Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Jarmo Savolainen: Viekö jokainen tie Jumalan luo?

Get the Flash Player to see this player.


Jarmo Savolainen

Tylsistääkö uskontojen tasavertaisuuden vaatimus kristinuskon terän? Viekö nykyinen kehitys vääjäämättä yhteen maailman uskontoon? Tällaisia kysymyksiä pohdittiin Jarmo Savolaisen vilkkaan keskustelun virittäneessä puheessa. Kuuntele Jarmon opetus, katsele kuvat illasta ja tulosta itsellesi illan luentomoniste.

 

 

Järvenpäässä Keski-Uudenmaan kristillisen koulun auditoriossa 16.10.2012  järjestetyssä Missio Järvenpään viikoittaisten raamattuopetusten sarjassa pohdittiin tällä kerralla nykyään usein esille nousseita kysymyksiäö. Aiheesta puhui Jarmo Savolainen, ruohonjuuritason puheenvuoron teemaan toi Anne Savolainen, illan juonsi Heidi Kuitunen ja musiikista huolehtivat Anne ja Jarmo Savolainen yhdessä Marketta Hyytiäisen ja Jorma Aallon kanssakanssa.

 

-------------------- 

Jarmo Savolaisen puhe helposti tulostettavassa muodossa:

 

 

Jarmo Savolainen, Viekö jokainen tie Jumalan luo.pdf 

 

 

Anne Savolainen---------------------

 

 

Missio Järvenpää

Yhteyden ilta 16.10.12

 

 

Jarmo Savolainen

 

 

ONKO NIIN, ETTÄ JOKAINEN TIE VIE JUMALAN LUO?

 

 

Heidi KuitunenVastaan lyhyesti ja ytimekkäästi: EI. On vain Yksi Tie: Jeesus Kristus.

 

Lähtökohta: Jokaisella ihmisellä on halua palvoa jotakin

 

Nykyajan järkiyhteiskunnassa elävällä ihmisellä on vaikea ymmärtää uskonasioita, koska ne perustuvat nimenomaan uskomiseen eivätkä ole järjellä perusteltavissa. Uskostaan kertovia pidetään herkästi ”hihhuleina tai fanaatikkoina”, jotka tyrkyttävät omaa uskontoaan muille. Uskoa pidetään myös usein henkilökohtaisena asiana etenkin meidän suomalaisten keskuudessa ja siitä ei tule julkisesti kertoa.

 

Illan musiikista huolehtivat Jarmo Savolainen, Marketta Hyytiäinen, Jorma Aalto ja Anne SavolainenKuitenkin ihmisellä on syntymästään saakka halu päästä yhteyteen Luojansa kanssa. Usein tiedostamattaan ihminen hakee jotain ”korkeampaa voimaa” elämäänsä täyttääkseen tyhjiön, jonka elämä ilman todellista Jumalaa hänelle luo. Vaikka ihminen miten menestyisi elämässä ja kylpisi rahassa, niin ilman Jumalaa hän ei voi koskaan olla täysin tyytyväinen.  Aina on jokin tyhjiö elämässä, jonka Jumala haluaisi täyttää mutta aivan liian usein tuota vajetta yritetään täyttää väärillä asioilla. Niin kauan kun joku muu kuin Jumala täyttää tuon tyhjiön, ei ihminen voi olla tyytyväinen ja tyydytetty.

 

Saarnaaja 3:11

Heidi Kuitunen ja Ulla Kauppinen johtivat rukoushetken ja rukoilivat esirukouspyyntöjen puolestaKaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua.

 

Ensimmäiset ihmiset Aadam ja Eeva nauttivat yhteydestä Jumalan kanssa, kunnes lankesivat syntiin. He tiesivät, että hedelmän syönti oli lorun loppu, aika paratiisissa oli ohi. Yhteys Jumalaan oli poikki. Heillä oli jotain ainutlaatuista mutta käärme petti heidät.

 

Liian moni tänä päivänä kuuntelee liikaa käärmeen kuiskintaa. ”Onko Jumala todella sanonut...?”

 

Yhteyden illassa oli mahdollisuus myös osallistua Joulun Lapsi operaatioon Romanian köyhien kylien lasten auttamiseksiKun Mooses meni keskustelemaan Jumalan kanssa, Israelin kansa kyllästyi odottamaan. He halusivat etsivät uutta palvonnan ja palvelemisen kohdetta elämäänsä.

 

2.Moos. 32:1

Mutta kun kansa näki, että Mooses viipyi eikä tullut alas vuorelta, kokoontui kansa Aaronin ympärille ja sanoi hänelle: "Nouse, tee meille Jumala, joka käy meidän edellämme. Sillä me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, tälle miehelle, joka johdatti meidät Egyptin maasta.

 

Jumalakin hermostui kansan kärsimättömyyteen ja hairahdukseen.

 

2.Moos 32:7

Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Mene, astu alas, sillä sinun kansasi, jonka johdatit Egyptin maasta, on turmion tehnyt.

 

Jumala oli valmis jo tuhoamaan kansan mutta muutti mielensä Mooseksen rukoillessa armoa ja anteeksiantoa kansalleen.

 

Pimeys pukeutuu valkeuteen – erilaiset ideologiat

 

Tänä päivänä on muotia harrastaa erilaisia liikuntamuotoja. Parempaa oloa etsitään eri hoitomuodoista, rentoutuksista, jotka sinällään ovat ihan asiallisia ja tehokkaitakin. Ikävä kyllä monet näistä pohjautuvat erilaisiin ideologioihin, joita tulee erityisesti idän suunnalta ja jotka ovat vieraita Raamatun ajattelumallille. Niiden pohjalla ovat idän uskonnot. Usein ne auttavatkin ihmistä mutta niiden lieveilmiöinä saattaa tulla sivuvaikutuksia, joita ihminen ei välttämättä itse edes huomaa. Sinällään näennäisesti hyvä asia on sisimmältään kuitenkin ”todella syvältä”.

Uskovina meidän tuli kulkea rukoillen ja ”haistella” mikä on tietynlaisen tekniikan syvin olemus.

Helpompaa on pysyä kokonaan erossa kyseenalaista hoidoista ym. kuin yrittää päästä eroon niihin sorruttuaan.

 

 

Suomalaista eskapismia – alkoholi ja huumeet

 

Monet etsivät tyydytystä elämäänsä erilaisilla päihdyttävillä aineilla kuten alkoholilla ja huumeilla. Monilla on tavoitteena pakoilla todellisuutta johonkin jonkin aikaa kestävään hyvään olon tunteeseen. Yleensä tämä tunne on kuitenkin lyhytaikainen ja aiheuttaa helposti riippuvuuden – ”on pakko saada lisää”.

 

Citius, altius, fortius – oman fyysisen ja henkisen kuntonsa parantaminen

 

Urheilu on myös yksi tapa yrittää täyttää tyhjiötä. Helpoimmalla pääsee, kun penkkiurheilee joko kotisohvalla tai katsomossa. Nykyään eri seurojen ”fanittaminen” on mennyt yli ymmärryksen.

 

Oman kunnon vaaliminen on myös nykyisin nousussa, joka on sinällään hyvä asia. Itsekin olen yrittänyt vaalia sitä lenkkeilemällä ja on ollut hienoa huomata, että Jumala on ollut harrastuksessani mukana – useimmat puheenaiheet ja ajatukset ovat syntyneet kirjaimellisesti hiki hatussa edetessäni.

Myös monenlaiset extreme-lajit ovat nykyään muotia. Montako maratonia pystyy vuoden aikana juoksemaan tai triathlon-kisaa käymään tuo tyydytystä ihmisen mielelle mutta nekään eivät täytä Jumalan kokoista tyhjiötä ihmisen sydämessä. Nykyään on muotia myös erilaiset pyhiinvaellukset, joilla ihminen tavoittelee sekä henkisiä, että fyysisiä rajojaan. Onko niistä kuitenkaan mitään hyötyä, että ihminen ei samalla saa yhteyttä Jumalaan, jos vaellukset ovat vain tavoite parantaa omaa henkistä olotilaa ja tasapainoa?

 

Henkisyys - hengellisyys

 

Tässä tulee esiin se tärkeä seikka, joka sekoittaa usein ihmisen mieltä: henkisyyden ja hengellisyyden ero.

Henkisyys korostaa ihmisen yhteyttä johonkin korkeampaan voimaan, joka voi olla joku muukin kuin Jumala. Jos Hän ei ole kaiken päämäärä, niin ihminen ei koskaan voi saavuttaa todellista henkistä tasapainoa elämässään.

 

Nykyaika korostaa eri uskontojen keskinäistä kanssakäymistä. ”Kaikkihan me palvelemme samaa Jumalaa, hänellä on vain eri nimiä. Kristityillä Jumala, muslimeilla Allah, buddhalaisilla Buddha, hinduilla paljon jumaluuksia jne.”

 

Back to basics – Laulan Hänestä ken vetten päällä kulki

 

On olemassa vain yksi todellinen Jumala ja Hänen luokseen on vain yksi tie, yksi portti, yksi ovi, Hänen oma Poikansa Jeesus Kristus. Ei ole mitään muuta tietä Hänen luokseen.

 

Illan otsake on Onko niin, että jokainen tie vie Jumalan luo? Vastaus on edelleen EI ja tulee vastakin olemaan. On vain yksi tie Jumalan (isolla J:llä) luo ja Hän on Jeesus Kristus.

 

Kaiken lähtökohta - Raamattu

 

Kaiken lähtökohta on se mihin perustamme ajattelumme. Sen kaiken lähtökohta on Hänen Pyhä Sanansa, Raamattu. Jos uskomme, että tuon kirjan kautta saamme vahvan perustan elämällemme, niin on paljon helpompi uskoa se, mitä haluan teille kertoa. Historia todistaa, että aikoinaan on todella elänyt mies nimeltä Jeesus Kristus. On meidän päätettävissämme, haluammeko uskoa sen, mitä Raamattu Hänestä kertoo ja ottaa vastaan Hänen sanomansa ja myös elää sen mukaisesti.

 

Jeesus Kristus on tie, totuus ja elämä.

 

Jeesus mullisti nämä juutalaisen uskonnon kolme keskeistä käsitettä.

 

Joh. 14:1-7

14:1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
14:2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
14:3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
14:4 Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."
14:5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"

14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
14:7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästä lähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."

 

* JEESUS ON TIE

 

Joh 14: 6 on yksi kristinuskon keskeisimpiä kohtia. Ei ole todellakaan mitään muuta tietä Jumalan luo kuin vain hän itse, Jeesus Kristus. Hän ei vain ilmoita tietä, jota kulkea vaan Hän kertoo, että Hän itse on tie.

 

Matt. 12:14 Fariseukset ja herodilaiset tulivat kysymään Jeesukselta:

Opettaja, me tiedämme, että sinä olet totinen etkä välitä kenestäkään, sillä sinä et katso henkilöön, vaan opetat Jumalan tietä totuudessa. Onko luvallista antaa keisarille veroa vai ei? Tuleeko meidän antaa vai ei?"

 

Luuk. 1:79

Hän ohjaa meidän jalkamme rauhan tielle.

 

Hebr. 10:19-20 Hän on valmistanut uuden ja elävän tien.

10:19 Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkein pyhimpään,
10:20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta
.

 

* JEESUS ON TOTUUS

 

Jeesus on elävä totuus Jumalasta, se totuus, joka pyhittää, johdattaa ja tekee vapaaksi.

 

Joh. 8:31-32

8:31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi."

 

Joh. 17:17

Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.

 

* JEESUS ON ELÄMÄ

 

Hänellä on elämä itsessänsä -  Joh. 5:26

Hän on elämän antaja – Joh. 3:16, 6:33

Hänellä on iankaikkisen elämän sanat – Joh. 6:68

Hän tuli, jota meillä olisi elämä ja yltäkylläisyys – Joh. 10:10

 

Nämä käsitteet saavat uuden sisältönsä Kristuksessa. Hän on ainoa Vapahtaja. Hän voi ainoastaan vapauttaa ihmisen niin henkisesti kuin fyysisestikin. Hän voi ainoastaan luoda parhaan mahdollisen yhteyden pienen ihmisen ja suuren Jumalaa välillä. Hän on se silta, jota pitkin ihminen voi kulkea Jumalan luo.

 

Tämä on se sanoma, jota meidän tulee julistaa. Lähetystyö on edelleen tarpeellista ja välttämätöntä, jotta mahdollisimman moni voisi kuulla pelastussanoman ja saada mahdollisuuden valita Jeesus Kristus elämänsä suunnannäyttäjäksi. Se onnistuu pyytämällä syntejään anteeksi ja antamalla elämänsä Hänen käsiinsä, joka on ihmiselle elämän alun perin antanutkin. Ympyrä sulkeutuu, luotu palaa Luojansa luo ja he jatkavat matkaa yhdessä käsi kädessä kohti iankaikkisuutta. Mitään muuta parempaa ei ihminen voi elämäänsä toivoa ja se vaatii uskoa järkeilyn sijaan.

 

Kirkkoon kuuluminen ei ihmistä pelasta, vain omakohtainen suhde Jeesukseen

Omalla uskollaan voi tulla autuaaksi riippuen siitä mitä sanalla ”autuas” käsitetään.

 

Novumin mukaan ”autuas” (makarios) ilmaisee sellaista iloa, joka on puhdasta ja aitoa, täydellisesti riippumatonta ympärillä olevista vaihtelevista olosuhteista.

 

Sellaisen olotilan saavuttaa vain uskon kautta Jeesukseen.



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin