Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Marko Huhtala: Raamattu on yhteyden lähde ja perustus

Get the Flash Player to see this player.


Raamattuun perustuvan kristittyjen yhteyden rikkojiksi Marko Huhtala nimesi mm. raamattuopetuksen rappion, uskontunnustuksen vesittämisen ja sakramenttiteologian.

 

"Te kuljette eksyksissä, koska ette tunne pyhiä kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.”  (Matt.22:29)

  

 

Marko Huhtala 31.5.2011

 

 

Että he yhtä olisivat  - Joh 17

 

 

Mikä rakentaa ja mikä rikkoo kristittyjen yhteyttä?  - Miksi luulemme, että meidän seurakuntamme on se ainoa oikea - Miten löytäisimme toisemme rakkaudessa ja totuudessa?

Löydät vastauksia tutustumalla 31.5.2011 Yhteyden illan raamattutunnin luentomonisteeseen. Oheisen "soittimen" kautta voit myös kuunnella koko tärkeän, ajankohtaisen ja rohkean opetuksen.

 

”Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun.

Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä Isä olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.

Isä, minä tahdon, että ne, jotka olet minulle antanut, olisivat kanssani siellä missä minä olen. Siellä he näkevät minun kirkkauteni, jonka sinä olet antanut minulle, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman luomista.

Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen, ja nämä, jotka ovat tässä, ovat tulleet tietämään, että sinä olet lähettänyt minut. Minä olen opettanut heidät tuntemaan sinun nimesi ja opetan yhä, jotta heissä pysyisi sama rakkaus, jota sinä olet minulle osoittanut, ja jotta minä näin pysyisin heissä.” (Joh. 17:20-26)

 

Jeesuksen rukous yhteydestä on ajankohtainen kaikkina hetkinä ja aikoina. Jeesus tiesi miten sielunvihollinen tulee raatelemaan Jumalan seurakuntaa aina hänen tuloonsa saakka. Sielunvihollisella on monia nimityksiä, kuten riivaja, hajalleheittäjä ja villitsijä. Siksi Jeesuksen rukous yhteydestä on varmasti Hänen sydämensä rakkaudesta nouseva rukous.

 

Raamattutuntia edeltäneen rukoushetken johti Tapani Talikainen yhdessä Kalervo ja Tarja Laakson kanssa.Jeesus pyytää rakastamaan meitä agape rakkaudella toisiamme – Jumalallisella rakkaudella. Huomatkaa, että ennen Pyhän Hengen vuodattamista tällainen rakastaminen ei ollut mahdollista. Kun Jeesus kysyy esim. Pietarilta rakastatko sinä minua Hän käyttää sanaa agape, rakastatko sinä minua Jumalallisella rakkaudella. Pietarin vastaus alkutekstin mukaan kuuluu, kyllä minä olen mieltynyt sinuun. Vasta Helluntai teki tämän rukouksen toteutumisesta mahdollista.

 

RAAMATTU ON YHTEYDEN KIRJA JA PERUSTUS

 

Esimerkiksi vuorisaarna ja Jeesuksen opettama Isä Meidän rukous

Vuorisaarnan opastaa meitä yhteyden tiellä

 

1.      Elämän päämäärä (Matt. 5: 48)

2.      Täydellisen elämän tuntomerkit (Matt. 5: 1-47)

3.      Miksi ihmiset eivät saavuta tätä elämää (Matt. 6:1-7)

4.      Jumalan meille ihmisille antavat mahdollisuudet (Matt. 7: 7-11)

5.      Meidän osuutemme, saadaksemme Jumalan voiman elämäämme (Matt. 7: 12-13)

6.      Elämän todistus, olemmeko tiellä. (Matt. 7: 15-23)

7.      Vanha ja uusi elämä verrattuna toisiinsa (Matt. 7: 24-27)

 

 

Elämän päämäärä.

 

Yhteydenillan musiikista vastasivat Anne ja Jarmo SavolainenMatt. 5: 48: ”Olkaa siis te täydelliset, niin kuin teidän taivaallinen Isänne.”

Päämäärä ei ole matalalla. Samoin Room. 8:29 ”Hän on edeltämäärännyt meidät Poikansa kuvan kaltaisiksi”. Siis päämäärämme on Jumalan Pojan kaltaisuus. Näemme, miten tästä elämän päämäärästä leikataan maailma irti, kun sanotaan ”teidän Isänne”. 1 Joh. 2:23 sanoo, että jolla ei ole Poikaa, sillä ei ole Isääkään. Näin jo tämä sanonta ”teidän Isänne”, erottaa pienen ryhmän ihmiskunnasta: ne, jotka ovat käyneet portista sisälle. Joh. 3:3,7: ”…älä ihmettele, että minä sanon, teidän täytyy syntyä uudestaan” … ”joka ei synny uudestaan, hän ei voi nähdä taivasten valtakuntaa…” Näin sanotaan hurskaalle Nikodeemukselle. Meidän on mentävä sisälle Jumalan valtakuntaan, ja siellä sisäpuolella on Jumala meidän Isämme. Hän on kaikkien Tuomari Hebr. 12:23 ja kaikkien Luoja, mutta vain uudestisyntyneiden Isä.

 

Olemmeko tähän päämäärään johtavalla tiellä? Olemmeko yhteyden tiellä?

 

Vuorisaarna siis opastaa myös yhteyden tiellä, tämä opetus heijastuu Jeesuksen yhteyden rukouksessa, yhteyden kahtena tasona, joka on nimenomaan ristin sanoman yhteys

 

Ristin pystypuu – yhteys Jumalaan

Ristin poikkipuu – yhteys lähimmäisiin

 

Isä Meidän rukouksessa rukoilemme: Anna meille anteeksi – niin kuin mekin annamme anteeksi niille….

 

Kuten huomaamme koko Raamattu puhuu yhteydestä, Jeesuksen rukouksen toiveena ja perustana on siis meidän henkilökohtaisen elämän vaaliminen niin, että yhteyden tasot säilyy.

 

Tämän tien kolme tärkeää asiaa voidaan kiteyttää sanoihin  RUKOUS – ALMUT - PAASTO

 

Yhteys on siis pohjimmiltaan helppoa jos huolehdimme omasta henkilökohtaisesta elämästä ja yhteydestä ylös Jumalaan ja sivulle lähimmäisiin.

 

 

MIKÄ RIKKOO YHTEYDEN

 

RAAMATUN OPETUKSEN RAPPIO

 

"Niin kuin on kirjoitettu" -periaatteesta luopuminen

Raamatun avulla on helppo löytää yhteys, mikäli poraudumme, kirkollisten vuosituhantisten kerrostumien läpi raamatun juurille messiaaniseen Juutalaisuuteen ja alkukirkon tuntemukseen.

Tätä kautta ymmärrämme helpommin Raamattua ja varsinkin Uutta testamenttia.

 

USKONTUNNUSTUKSEN TOTENA PITÄMINEN

 

Alkukirkon uskontunnustus ja myös meidän yhteyden perusta

Jeesus Kristus on Herra – kirjoitusten mukaan

 

Apostolinen uskontunnustus on tiivistelmä raamatun ilmoituksesta – kirjoitusten mukaan

Pidämmekö sitä totena vai vain kauniina kuvauksena uskostamme

Uskontunnustuksen keskeisiä kohtia vastaan tehdyt hyökkäykset ovat hyökkäyksiä yhteyden henkeä, Pyhää Henkeä vastaan – neitseestä syntyminen, ylösnousemus, pyhien yhteyden.

Lopulta hyökkääjät päätyvät Pyhän Hengen pilkkaan, eli täydelliseen luopumukseen. Todelliseen yhteyden katkeamiseen

 

SAKRAMENTTITEOLOGIA

 

Ehtoollinen

 

Katolisuuden ja luterilaisuuden erot

Yhteisen ehtoollisen hyväksyminen on mahdollista sitten, kun kirkkojen sakramettiteologia on yhteinen

Ehtoollisyhteyden katkeaminen – huomattavaa on nykyään, että ehtoollispöytä on avoin kaikille, tai harrastetaan ns. vieraanvaraisuusperiaatetta. Suuri kysymys on se, että kuinka pitkä matka on siihen, että ehtoollinen voisi todella olla yhteinen.

onko Agape –ateria tie kohti tätä unelmaa?

On huomattavaa, että esim. kirkon pappina voin toivoa ja unelmoida tästä, mutta en voi tehdä mitään asian eteen.

 

Kaste

 

Uudessa testamentissa mainitaan 8 kastetta:

 

1. PROSELYYTTIKASTE:

Kun pakana siirtyi juutalaiseksi, niin siirtyminen tapahtui kasteen kautta. Matt.23.15. Käytännössä oli upotuskaste ja katsottiin, että pakana kuoli ja vedestä nousi täysin uusi ihminen, Jumalan valtakunnan kansalainen. Muutos oli niin täydellinen, että kastetulla oli oikeus vieläpä hyljätä entinen aviopuolisonsakin jos halusi. Mitkään entiset lupaukset eivät enää olleet voimassa. Kastaminen tapahtui tavallisesti synagogassa ja sen suoritti synagogan esimies. Kun kysymyksessä oli nainen, luonnollisesti nainen kastoi ja rabbit olivat oven takana todistamassa. Kasteveden täytyi koskettaa joka kohtaa ruumiissa jotta tämä täydellinen uusiutuminen olisi mahdollista. Jos äiti odotti lasta, ei lasta enää tarvinnut kastaa. Jos isä kuului seurakuntaan, seurasivat lapset ilman muuta mukana saaden kasteen.  Kasteeseen sisältyi uskontunnustus ennen ja jälkeen kasteen. Myös kasteentodistajat, siis kummijärjestelmä oli voimassa. Kaikki proselyytit eivät ottaneet ympärileikkausta ja liittyneet Juudan kansaan, vaan jäivät ns. portinproselyyteiksi. Me tapaamme heidät Apostolien teoissa nimellä jumalaapelkääväiset. Nämä olivat kaikkein vastaanottavaisimmat Paavalin julistukselle.

 

2. JOHANNEKSEN KASTE.

Kertakaikkinen määrätyn pelastushistoriallisen ajan kaste, jolla oli oma tarkoituksensa.  Joh. l:31. Jumala lähetti Johanneksen kastamaan, jotta Messias tulisi ilmi Israelissa. Se oli kastettaville mielenmuutoksen ja parannuksen kaste ja näin tasoitti tietä Jeesuksen julistukselle. Johanneksen kaste kitki rikkaruohot ja puhdisti pellon. Jeesus kylvi tähän peltoon elävän siemenen, Jumalan sanan. Luuk. 8:11.

 

3. JOH. 4:2:

Jeesus jatkoi Johanneksen työtä. Hän ei itse kastanut, vaan Hänen opetuslapsensa.

 

4. SEURAKUNNAN KASTE

Matt.28:19. ”..menkää ja tehkää ... opetuslapsikseni kastamalla ja opettamalla pitämään ...” Huom.  Lapsikasteen oikeutus vain silloin, kun seurakunta tulee mukaan. On opetettava pitämään Jeesuksen opetukset. Siis ei opettamalla mitä tahansa tai vain viihdyttämällä. Kasteen velvoitus on myös huomattava.

Mitä papin pitäisi esimerkiksi tehdä silloin kun pyydän kasteen todistajia lausumaan uskontunnustuksen ja kukaan ei lausu tai kukaan ei vastaan papin kysymyksen tahdotteko, että lapsi kastetaan tai tahdotteko opettaa häntä.

 

5. LÄHETYSKASTE ELI USKOVIEN KASTE

Mark. 16: 16 ”... joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu...” Ensin tulee kristinuskon opetus ja sen omaaminen ja sitten vasta kaste. Huom. Jos ei usko, vaikka olisi kastettukin, joutuu kadotukseen. Näin kaste vain ulkomaisena toimituksena ei pelasta ainoatakaan. Usko Kristukseen pelastaa.

 

6. KASTEEN UUDISTUS:

Ap.t. 19:1-6. On ainoa kohta Raamatussa, jossa kaste uudistetaan. Syy on selvästi sanottu: heitä ei oltu kastettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

 

7. HARHAOPIT

2. TIM. 2:18: oppi, jonka mukaan ylösnousemus oli jo tapahtunut. Ap.t. 8: 9 Simon noidan oppilas Menander opetti, että hän oli vapahtaja joka oli lähetetty ihmisten pelastajaksi. Ne, jotka ottaisivat hänen kasteensa, eivät enää vanhenisi, vaan pysyisivät kuolemattomina, siis saavuttaisivat kasteessa ylösnousemuksen.

 

8. 1.KOR. 15:29:

kaste kuolleitten puolesta. Tämä on meille niin tuntematon tapa, ettei siitä tiedä kirkkohistoriakaan mitään. Tämä en ainoa paikka Raamatussa, missä siitä mainitaan. Otaksutaan, että ensimmäiset kristityt olivat käyttäneet sitä, jos kastekumeeni (= kasteoppilas) kuoli ennen kuin ehti saada kastetta. Silloin joku hänen lähiomaisistaan antoi kastattaa itsensä hänen sijastaan (sijaiskaste). Mormonikirkko käyttää tätä kastetta.

 

Hebr. 6:2 "Jättäkäämme kiista kasteista." Kaste kuuluu alkeisoppeihin ja lastenkamarissa riidellään kovaäänisesti. On turha kiistellä kasteen ulkonaisesta suoritustavasta. Jeesuskaan ei puhunut siitä, koska kaste oli Hänen aikanaan jo käytössä, eikä Hän tahtonut sitoa kastetta yhteen määrättyyn muotoon, koska olosuhteet ja mahdollisuudet ovat niin erilaiset.

 

Didache - 12 apostolin opetus toiselta vuosisadalta sanoo: ”Jos on paljon virtaavaa vettä, kasta upottamalla.. jos vähän virtaavaa vettä, kasta valelemalla. Jos paljon seisovaa vettä, kastetaan upottamalla, jos taas vähän seisovaa vettä, valelemalla. Käytäntö sanelee, mitä tapaa kulloinkin käytetään.

 

 Kastetut pysyivät kiinni Raamatussa, heillä oli ehtoollisyhteys ja rukousyhteys.

Miten olisi jos meille riittäisi se, että on kastettu Herran Jeesuksen nimeen?

 

LIHAN TEOT RIKKOO YHTEYDEN

 

Gal 5:19-21

Kristityn henkilökohtaisen elämän saastaisuus

 

MIKÄ RAKENTAA YHTEYTTÄ

 

PYHÄ HENKI

Hengen hedelmä on yhteys Gal 5: 22-26

Pyhän Hengen tehtävä on kutsua, koota, varustaa, pyhittää…

 

YHTEINEN TEHTÄVÄ

Menkää ja tehkää kaikki kansat…

Missionaarisuus yhdistää  EVANKELIOINTI – VARUSTAMINEN – LÄHETYS

 

PUKEUTUMINEN KRISTUKSEEN

Kristus perusta on aina yhteyden perusta – rakennusmateriaaleja on erilaisia, mutta perustan yli ei voi rakentaa, muuten rakennus sortuu

Efesol. 5: 15-20 ja 6: 10 -18

 

PYHIEN YHTEYS ON MYÖS MITTARI

Sillä voidaan mitata ja arvioida seurakunnan hengellinen tila ja se perustuuko toiminta Pyhälle Hengelle

Oikea seurakunta on se, joka edistää Pyhien yhteyttä, uusien Jumalan lasten syntymistä tähän ilmapiiriin ja kristityn kutsumuksen toteutumista. Näin toteutuu Jumalan tahto seurakunnan kohdalla.

 ---  Oheisessa kuunneltavissa olevassa äänitallenteessa on koko raamattutunti, jonka aikana Marko Huhtala opetti yllä listattujen asioiden lisäksi myös paljon muuta tärkeää ----

 

 

Ennen 31.5.2011 Keski-Uusimaa julkaisi Marko Huhtalasta lyhyen haastattelun:

 

 On tehtävä määrätietoisesti työtä yhteyden palauttamiseksi

 

 

 

- On surullista, että on asioita, joissa kristityt eivät voi olla yhtä. Itse haluan työssäni ja toiminnassani nostaa esille niitä asioita, jotka yhdistävät eri kirkkokuntien ja seurakuntien kristittyjä, sanoo Hyvinkään seurakunnan pastori Marko Huhtala, joka puhuu 31.5.2011 klo 18.30 Järvenpäässä kristillisen koulun auditoriossa, Sibeliuksenväylä 42, järjestettävässä Yhteyden illassa.

 

- Tärkein meitä eri seurakuntiin kuuluvia kristittyjä yhdistävä asia on alkuseurakunnan uskontunnustu "Jeesus Kristus on Herra".

 

- On tehtävä työtä, että me kristityt voisimme olla yhtä myös sellaisissa asioissa, joissa ihmiset ovat rakentaneet raja-aitoja, Marko Huhtala jatkaa. Hänen puheensa teemana Yhteyden illassa on Jeesuksen rukous ”Että he yhtä olisivat”.

 

- Käytännössä joudun papin työssäni sitoutumaan kirkon sääntöihin silloinkin kun koen ne yhteyden kannalta vääriksi. Pyrin omassa työssäni kuitenkin toimimaan niin, että voin luterilaisen papin tunnuksia kantaen esiintyä yhteyttä rakentaen myös eri tavalla ajattelevien seurakuntien tilaisuuksissa.

 

- Palautettakin tästä on tullut. On tuntunut todella hyvältä, kun vastavuoroisesti esimerkiksi joku helluntaiseurakunnan jäsen on luterilaisen seurakunnan ylistysmessun jälkeen tullut sanomaan, että täällä on ollut hyvä olla. Täällä on voinut olla kuin kotonaan, Marko Huhtala kertoo kokemuksiaan.

 

Marko Huhtala tähdentää, että ratkaisevaa on, mille perustalle me rakennamme ja miten me rakennamme. Jos rakennamme ohi tai yli perustuksen, talo kaatuu.

 

Seurakunnan perustus on Kristus, jota Pyhä Henki kirkastaa pyrkien Jeesuksen rukouksen (Joh.17) mukaisesti luomaan yhteyttä kristittyjen välille. Sielujemme vihollinen paholainen pyrkii pitämään seurakunnan heikkona synnyttämällä hajaannusta ja eripuraisuutta.

 

- Alkuseurakunta oli yhtä ja onnistui siksi levittämään muutamassa vuosikymmenessä evankeliumin koko Rooman valtakuntaan, Marko Huhtala sanoo. Hän puhuu kristittyjen yhteydestä sekä sen puutteista  tiistaina 31.5.2011. kello 18.30 alkavassa Missio Järvenpään raamattuillassa Keski-Uudenmaan kristillisen koulun auditoriossa Järvenpäässä osoitteessa Sibeliuksenväylä 42. Alustuksen jälkeen on mahdollisuus kysymyksiin ja keskusteluun.

 

Ennen Marko Huhtalan puhetta on kaikille avoin puolen tunnin rukoushetki sanoin ja sävelin. Mukana illassa ovat myös Tapani Talikainen, Kalervo ja Tarja Laakso ja Reijo Telaranta.



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin