Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Ilkka Puhakka: Antikristus ei asu porttoloissa vaan kirkossa

Get the Flash Player to see this player.


 
”Antikristus ei asu maailman synnillisissä paikoissa vaan kirkossa,” totesi Ilkka Puhakka Lutheria lainaten puhuessaan 28.9.2010 Mission Järvenpään syyskuun yhteyden illassa. ”Tästä on kysymys, kun liberaaliteologit hyökkäävät uskontunnustusta vastaan kiistäen Jeesuksen neitseestäsyntymisen, sovitustyön ja haudasta ylösnousemisen,” Ilkka Puhakka jatkoi. Puheessaan hän kertoi myös vavahduttavista kohtaamisista Venäjän vankiloissa. Niihin ei voi mennä, ellei usko siihen, että Jeesuksen sovitustyö peittää myös kaikkein karmeimmat teot.

 

(Kuuntele rohkea ja ajankohtainen kymmenen minuutin osuus Ilkka Puhakan uskontunnustuksen asemaa käsitelleestä puheesta. "Soitin" on sivun alussa. Tekstiin jälkeen on muutama kuva syyskuun yhteyden illasta)

 

”Kun menee Venäjällä vankilaan, tapaa murhaajia, sarjamurhaajia, hyväksikäyttäjiä ja hyväksikäytettyjä, sellaista joukkoa, jota me emme kestäisi hetkeäkään emmekä hyväksyisi joukkoomme. Vankiloissa on omat kastijärjestelmänsä. Ylimmällä olevilla vangeilla on kaikki edut ja mukavuudet. Vankien pohjasakkaa, joka on eristettävä muista vangeista, etteivät nämä tappaisi heitä, ovat raiskaajat ja lasten hyväksikäyttäjät”, kertoi Ilkka Puhakka vieraillessaan Missio Järvenpään syyskuun Yhteyden illassa.

 

”Kun menee kohtaamaan tällaista joukkoa, on todella uskottava, että Jeesuksen veri voi puhdistaa kaikesta, aivan kaikesta. On uskottava, että Jeesus näkee myös jokaisen siellä olevan eri tavalla kuin me ennakkoasenteinemme ja pelkoinemme näemme.”

 

”Minut vietiin erään kerran tapaamaan vankia, jolla oli hyvin pitkä ja kauhistuttava rikosten sarja takanaan. Matkalla selliin vartijat kertoivat, mitä kaikkea kamalaa tuo mies oli tehnyt. Kun kuuntelin heitä, vihani tuota hirviötä kohtaan kasvoi niin suureksi, että selliin meneminen tuntui mahdottomalta. Ajattelin, että kun kohtaisin tuon vangin, niin ensimmäiseksi mottaisin sitä silmien väliin.”

 

”Siinä vankilan kolkolla käytävällä monenlaisten ajatusten raastaessa rukoilin ja kysyin, Jeesus, miten sinä näet tuon vangin? Samassa mieleeni nousi kuva kahdesta ihmisestä. Toinen oli tuo kamaliin asioihin syyllinen vanki. Toinen oli hänen vieressään seisova pieni poika, joka oli lapsena hylätty, elänyt kadulla sekä joutunut monin tavoin hyväksikäytetyksi ja pahoinpidellyksi. Näitä kahta katsellessani säpsähdin miettimään: kumpaa heistä mottaisin? Yrittäessäni osua paatuneeseen rikolliseen voisinkin tulla lyöneeksi sitä pientä poikaa, jota elämä oli jo lyönyt armottomalla tavalla.”

 

”Vihani haihtui ja nyrkkiin puristuneet käteni aukesivat. Meidän luontainen suhtautumisemme on tällaisten ihmisten kohdalla viha ja kauhu. Jeesuksen lailla tällaisen ihmisen nähdessämme me näemme, että suurimmatkin synnit ja kauheimmatkin teot on naulattu Golgatan ristille. Ilman selkeää tietoisuutta tästä ei voi mennä vankeja kohtaamaan.”

 

Kristinuskon ytimenä on uskontunnustus ja siinä pysyminen

 

Ilkka Puhakka kertoi, millä tavalla uskontunnustukset syntyivät. Aluksi kaikki mahtui pelkistettyyn ”Jeesus on Herra”. Se ilmaisi kaiken, se oli keisarien ajan Roomassa vaarallinen lause ja sitä puolustaessaan moni oli valmis antamaan henkensä.

 

Myöhemmin uskontunnustus laajeni Apostoliseksi uskontunnustukseksi, joka ei ollut vain tunnustus, se oli samalla uskon keskeisimmät ja luovuttamattomat asiat sisältävä opetus. Kun lukutaito oli vain harvoilla eikä kirjoja ollut käytettävissä, asiat opeteltiin ulkoa. Niinpä kahden kolmen vuoden mittaisessa kasteopetuksessa keskeisiä asioita, jotka kastettavalta kysyttiin ennen kastamista, olivat uskontunnustus ja Isä meidän rukous. Vasta sitten, kun kasteoppilas oli ilmaissut uskovansa näihin ja olevansa valmis niiden puolesta vaikka kuolemaan, hänet kastettiin.

 

Ilkka Puhakka kävi perusteellisella ja hyvin suorasanaisella tavalla läpi uskontunnustuksen merkitystä ja tärkeyttä. Lutheria siteeraten hän totesi, että antikristus ei asu porttoloissa eikä maailman synnillisissä paikoissa vaan sisällä kirkossa. Seurakunnan sisältä nousevat ne, jotka aloittavat uskon murentamisen ja se alkaa uskontunnustuksessa olevien asioiden vähättelyllä tai suoranaisella kieltämisellä. Niinpä liberaaliteologien maalitauluna on Jeesus, hänen neitseestäsyntymisensä, sovitustyönsä, ylösnousemisensa ja paluunsa tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

 

Kuuntelemalla kymmenen minuutin osuuden Ilkka Puhakan puheesta, saat vahvat perusteet uskontunnustukseen sitoutumiselle ja siitä kiinni pitämiselle silloinkin, kun tämän ajan viisaat ja fariseukset yrittävät Raamatun ilmoittamia uskon perusteita horjuttaa. Puhe, joka avautuu sivun yläosassa olemalla "soittimella", kannattaa todella kuunnella!

 

Vahvat rakenteet voivat sammuttaa elämää

 

”Kirkon rakenne on niin vahva, että vaikka Jeesus jäisi julistuksessa taka-alalle tai hänet kokonaan unohdettaisiin, niin rakenteet pysyvät pystyssä. Silloin kuitenkin toiminasta häviää voima ja sen myötä häviävät myös ihmiset,” sanoo Kansan Raamattuseuran evankelista ja pitkään Venäjällä vankilatyötä tehnyt Ilkka Puhakka, joka on joutunut mittaamaan sanomansa uskottavuuden Venäjän vankiloiden ja kuolemansellien järkyttävän kolkoissa olosuhteissa.

 

”Kun puhutaan Jeesuksesta, ollaan kristinuskon ytimessä. Kaikki muu on tästä keskipisteestä lähteviä laineita, sitä heikompia, mitä kauempana ne keskipisteestä ovat. Ilman Jeesusta kristinuskosta häviää usko. Jää pelkkä uskonto, Ilkka Puhakka kuvaa tilannetta.”

 

”Teologien ongelmana on se, että sekä liberaalien että konservatiivien joukoissa on yhtä viisaita teologeja, jotka tavallaan turhentavat ja kumoavat toisensa. Etsivän ja kyselevän ihmisen kannalta kenttä jää silloin autioksi ja kysymykset vailla vastausta. Tällaisessa tilanteessa ainoaksi mahdollisuudeksi jää kirkon Herraan Jeesukseen sitoutunut julistus ja Pyhän Hengen eläväksi tekevään voimaan luottaminen. On uskaltauduttava ulos omista peloista rukoilemaan toisten puolesta ja kohtaamaan ihmiset kirkkaalla evankeliumilla,” sanoo Ilkka Puhakka, jolle käynnit Venäjän Vankiloissa ovat olleet väkevästi puhuttelevaa koulutusta. Vastaan on jopa tullut tilanteita, joissa hänen kuolemansellissä tapaamansa vanki on ryhtynyt lohduttamaan vierailijaansa.

 

Kun Jumala kutsuu työhönsä, sitä ei estä edes paha lukihäiriö

 

Harva osaa aavistaa, että paljon maata kiertävällä ja pitkiäkin koulutuksia vetävällä Ilkka Puhakalla on vakava lukihäiriö. Tekstiä ei synny, vaikka mies miten istuisi koneen ääressä, joten hän ei voi kirjoittaa puheista itselleen edes lunttilappuja. Niinpä hänen julkaisemansa kirjatkin ovat syntyneet sanellen sekä vaimon ja kustannustoimittajan apuun turvautuen.

 

”Rakennan puheet ennalta kuviksi. Teen niistä mieleeni samanlaisen asia kerallaan etenevän kuvakertomuksen, jollaisella elokuvien tekijät suunnittelevat filmauksensa. Linkitän kuvat yhteen ja kun palautan mieleeni ensimmäisen, koko ketju juoksee elokuvan lailla esille,” Ilkka Puhakka kuvaa prosessointiaan. Sen avulla hän seurakunnissa paljon kiertäessään on kyennyt vetämään jopa viikon mittaisia opetuskokonaisuuksia ilman ainuttakaan lunttilappua kädessään.

 

”Minun lunttilappuni ovat kuvina korvieni välissä,” Ilkka Puhakka nauraa kertoessaan vastanneensa näin eräälle toimittajalle, joka oli ihmetellyt miehen kykyä puhua koko viikon ilman muistiinpanoja. Toimittajasta se oli ollut niin erikoinen asia, että hän oli tehnyt Puhakan "lunttilapuista" jutun lehteensä.

 

Kun Jumala kutsuu työhönsä, hän myös antaa välineet ja voiman sen tekemiseen!

 

Kansan Raamattuseuran evankelista Ilkka Puhakka on värikäs ja persoonallinen julistaja, joka tuo raikkaalla tavalla esille Jeesuksen, joka ei kutsu apaattisuuteen vaan elämään. Yhteyden illan juonsivat Juha Lehtonen ja Reijo Telaranta. Musiikista vastasivat Harri ja Maarit Verkkoperä. Ennen tilaisuuden alkua kello 18.00 vietetyssä puolen tunnin rukoushetkessä oli rukoukseen johdattelemassa mm. Kari Waris.

 

Koko syksyn Yhteyden iltojen teemana on laulu ”Golgatan veressä voima on”

 

Tämän syksyn Yhteyden iltojen teema nousee laulusta Golgatan veressä voima on. Hengellisten laulujen suosikkeihin ja sanomaltaan väkevimpiin kuuluvassa laulussa on neljä säkeistöä. Neljä on myös syyskaudella yhteyden iltoja. Jokaisen illan teema nousee yhdestä säkeistöstä. Tämän illan teema liittyi laulun yllä olevaan toiseen säkeistöön.

 

”Veri voi puhdistaa syntisen,

veri voi uudistaa jokaisen.

Pyhässä veressä Jeesuksen

voima on suuri ja ihmeellinen!

Veri voi puhdistaa syntisen,

veri voi uudistaa jokaisen..”

(Toinen säkeistö laulusta Golgatan veressä voima on)

--------------------------

 

Aiempien sekä tulossa olevien Yhteyden iltojen puhujiin ja puheisiin voit tutustua kautta

 

 

Kello 18 alkaneen rukoushetken sanin ja sävelin johtivat Kari Waris ja Juha Lehtonen
Kello 18 alkaneen rukoushetken sanin ja sävelin jo...
Kello 18.30 alkaneen yhteyden illan juontaja Juha Lehtonen haastatteli Ilkka Puhakkaa ennen hänen puhettaan.
Kello 18.30 alkaneen yhteyden illan juontaja Juha...
ILkka Puhakka on eloisa ja välittömällä olemuksellaan kuulijansa valloittava puhuja.
ILkka Puhakka on eloisa ja välittömällä olemuksell...


© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin