Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Erik Silvola: Jeesus on ainoa tie Jumalan luo

Get the Flash Player to see this player.


Rovasti Erik Silvola
Yhteyden illassa 25.10.2011 rovasti Erik Silvola puhui unohdetusta ja väärin ymmärretystä Jeesuksesta, joka on yhä ainoa tie Jumalan luo. Tutustu tärkeään opetukseen joko luentomonisteen avulla tai kuuuntelemalla koko tunnin mittainen opetus.

 

Erik Silvolan luentomonisteen jälkeen on hänen ajatuksiaan illan teeman merkityksestä aikamme ihmisille. Samalla kerrotaan, keitä muita oli mukana lokakuun Yhteyden illan vastuutehtävissä.

 

-------------------------------

LUENTOMONISTE:

 

Erik Silvolan raamattutunti: Yksin Jeesus .pdf 

 

 

 

 Luentomoniste helposti

tulostettavassa muodossa

----------------------------------

Rovasti Erik Silvola:

 

YKSIN JEESUS - AINOA TIE JUMALAN LUO

 

VAIMON SIEMEN

Opetusta edeltäneen rukoushetken johtivat Vesa Rauttu, Seija Leveelahti ja Terttu Sihvola-RauttuLankeemuksen tapahduttua paratiisissa yhteys Jumalaan menetettiin. Adam ja Eeva pakenivat Jumalaa. Pelko astui heidän elämäänsä. Ajallisen rangaistukset astuivat voimaan. Kuolema seurasi ensin hengellisen elämän kohdalla ja myös fyysinen kuolema johtuu siitä. Kadotus Isän yhteydestä ikuiseen kärsimykseen tulisi tuomiolla tapahtumaan. Langennut enkeli valehteli ja ihmiset uskoivat sen valheisiin ja tulivat petetyiksi.

 

Jumala antaa kiroukset jokaiselle osapuolelle. Myös käärme saa tuomion. Ylpeä enkeli joutuu maan tomuun ja lupaus vaimon siemenen tulemisesta, joka polkee rikki käärmeen pään. Vaimon siemen on ainutlaatuinen ilmaus. Vain Raamattu tuntee tämän ilmaisin. Siinä on ensimmäinen esikuva Jeesuksesta, joka Golgatalla murskannut perkeleen, langenneen enkelin Lusiferin pään. Aseet on siltä viety, kun synti on sovitettu ja vanhurskaus Jeesuksessa hankittu. Vain valheella se yrittää eksyttää ihmiset tarjoten omaa kuvaansa elävän Jumalan kuvaksi ja siten viedä ihmiset harhaan.

 

Ensimmäinen VT:n esikuva Jumala-yhteyden palauttamiseksi on Vaimon siemen, joka viittaa Jeesus-lapseen. Aikuiseksi vartuttuaan Hän on ainut välittäjä, pelastaja, jota Jumala käskee kuunnella ja totella. Muuta pelastajaa ei ole eikä tule.

 

 

AABRAHAMIN VERILIITTO

 

Rukoushetken musiikista vastasi pastori Herman BlomerusJumala aloittaa uuden mahdollisuuden valitsemalla Abramin Kaldean Uurista. Hänen kauttaan Jumala valmistelee pelastussuunnitelman. Se etenee eri liittojen välityksellä. Niissä Hän toteuttaa pelastussuunnitelman. Hän ja Iisak ja Jaakob ovat keskeisiä kantaisiä, joille Jumala on vannonut lupauksia, joita Jumala ei tule rikkomaan. Näihin Paavali viittaa, kun hän puhuu isille annetuista lupauksista, jotka ovat peruspylväitä. Näillä valoilla on ikuisen veriliiton sisältö, jotka kestävät ikuisesti. Abrahamin veriliitto on perusliitto, jolle rakentuvat Isakin ja Jaakobin liitot. Vielä lisäksi Davidilainen veriliitto viittaa Messiaan kuninkaalliseen valtaan. Itse asiassa perusliittokin lepää sen varassa, että veriliiton verivaelluksen ihmiskunnan puolesta suorittaa

1 Ms. 15: 17 mukaan ”suitseva pätsi ja liekehtivä tuli, joka liikkui uhrikappaleiden välissä.” Jumalan Poika Jeshua Messias ennen ihmisen hahmoon syntymistä esiintyy keskeisenä henkilönä Abrahamin veriliittoa ja sen rituaalia läpi käytäessä. Koko liitto lepää Messiaan varassa. Siksi voimme todeta, ettei Abraham suorittanut tätä rituaalin osaa, hän oli syvässä unessa, jonka aikana hän saa profetian, mikä kertoo jopa Egyptin orjuuden ajan keston 400 v:ksi.

 

Iisak kuvaa kaikkea sitä, mitä Jeesus on valmistanut valmiiksi. Jopa vaimokin hoidettiin hänelle toisen toimesta. Hänen tarvinnut sotia eikä poistua Israelista. Isak kuvaa Jeesusta, joka valmistaa pelastuksen. Yksin Hän. Koko pelastussanoma kertoo keskeisesti Jeesuksesta. Kaikki avautuu Hänen persoonastaan käsin. Ilman Häntä emme voi mitään.

 

Jakobin elämänvaiheista löydämme Pyhän Hengen työn. Hän muuttaa pettäjän Israeliksi, Jumalan taistelijaksi. Hän on Israelin kahdentoista heimon kantaisä. Samassa näemme Israelin kansan tapahtumat. Jakobin Jumala on uudistaja, muuttaja Jumalan suunnitelmien toteuttaja. Hän on kasvattaja.

 

MOOSEKSEN PROFETIA

 

Mooses oli kansanjohtaja ja vapauttaja. Mutta hän oli myös profeetta, jolla oli erityinen asema, mikä mahdollisti kanssakäymisen Jumalan kanssa kasvotusten ( suusta suuhun ). Hän profetoi: ”Profeetan, minun kaltaiseni on Jumala herättävä teidän veljienne keskuudesta, häntä kuunnelkaa.” 5 Ms.18: jakeet 15 ja 18–19. ”Profeetan, minä olen herättävä heidän veljienne keskuudesta, sinun kaltaisesi ja minä panen sanani Hänen suuhunsa ja Hän puhuu heille kaikki, mitä käsken Hänen puhua ja joka ei kuule minun sanojani, joita Hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille.”

 

Tämä profetia kertoo Jeesuksen keskeisestä asemasta Jumalan edessä. Ketään ei aseteta Jeesuksen rinnalle.

 

JOHANNES KASTAJA

 

Testamenttien välimaastossa Johannes Kastaja esittelee Jeesus Nasaretilaisen Jordanilla, kun Jeesus saapuu kastettavaksi. ”Katso Jumalan uhrikaritsa, joka ottaa pois maailman synnit.”Kiinnitä huomiota sanaan ”maailma”. Ei siis vain Israelin kansasta ollut kysymys, vaan koko maailmasta. Tällaista merkitystä ei ole annettu kenellekään muulle. Tämä miehen kautta yksin maailmalle tarjotaan pelastusta, sovitussanoma tarjotaan Jeesuksessa, ei muissa. Joh.1:29.

 

VT.n UHRIT

 

Sanonta uhrikaritsa viittaa VT:n uhreihin sovitusuhri keskeisimpänä. Mikään muu uhri ei täytä niin laajasti Jeesusta Jumalan uhrikaritsana kuin 3. Ms:n kirjan keskeiset uhrit. Jeesus on niiden täyttymys. Jom Kippurin kerran vuodessa toimitettu sovitusuhri koko kansan puolesta on kuva Jeesuksen uhrista. Ylipapin suorittama uhri peitti kansan synnit. Jeesuksen uhri poisti kansan syntivelan.

 

VT:n JUHLAT

 

Vuotuiset juutalaiset juhlat kuvastavat nekin keskeisesti Jeesuksen tehtävää ja toteumista. Alkuvuoden juhlat Jeesus täytti, loppuvuoden juhlat odottavat vielä Jeesuksen toteuttamista.

 

KIRKASTUSVUORI

 

Kolmen opetuslapsen todistaessa Jeesuksen hahmo kirkastui taivaalliseen kirkkauteen, kun Hän keskusteli Mooseksen ja profeetta Elian kanssa lunastustyöstä. Mooseksen esikuvat ja Elian profetiat keskittyvät juuri Jeesuksen sovitustyöhön. Sovituksen suorittaa Jeesus yksin, mutta sopusoinnussa Mooseksen ja Elian kanssa.

 

RISTILLÄ

 

Jeesus polki yksin viinikuurnan. Äärimmäisen yksi. Isäkin tuntui vaienneen. ”Eli, Eli lama Sabaktani!” Jeesus uhrina yksin sovitti maailman synnit. Hän koki olevansa kadotettu. Synnin viimeinen ja ikuinen seuraus oli Jeesuksen yllä. Kukaan muu ei voinut Häntä auttaa. Siksi ” vain yksin Jeesus, Hän mulle riittävi.”- lauletaan. Isä anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät. Se on täytetty. Jumalan vanhurskaus on täytetty, kuten PS:ssa 22 lauletaan.

 

YLÖSNOUSEMUS                               

 

Ylösnousemus todistaa, että Jumala on hyväksynyt Jeesuksen suorittaman sovituksen. Hän kärsi maailman syntien seuraukset, ja samalla hän suoritti puhtaan elämän vanhurskaasti synnittä. Hän voitti kuoleman vallan. Ylösnousemus avasi uuden elävän tien ” Kaikkein pyhimpään Isän läsnäoloon.” Siksi temppelin esirippu repeytyi ylhäältä alas. Jeesus lähetti apostolit viemään kaikille kansoille tätä sovituksen ilosanomaa, evankeliumia. Tämä jatkuu vielä hetken. Sanoma on Jeesus, joka kehottaa seuraamaan itseään, ei perinnäissääntöjä.

 

KAIKKIVALTIUS

 

Jeesuksen on annettu kaikkivaltius taivaassa ja maan päällä. Hänen nimessään ja auktoriteetilla sairaita paranee ja riivatut vapautuvat ja köyhille julistetaan ilosanomaa ja uutta mahdollisuutta elää Pyhän Jumalan yhteydessä ” Isän lapsina” Ensin tässä ajassa sitten ikuisuudessa Herran kanssa. Kaikki alistetaan Hänen alaisekseen. Hän yksin on kuningas, ei kansan valitsema presidentti. Hän kuningasten kuningas, (melek hamlahim).

 

MESSIAANINEN AIKA

 

Jeesus lupasi tulla takaisin, eikä Hän jätä omiaan orvoiksi. Pyhä Henki annettiin rohkeudeksi, rakkauden lähteeksi ja viisaudeksi. Hän on kasvattaja, pedagogi (paidagogos) Kristuksen kaltaisuuteen. Riemuvuoden todellisuus toteutuu Jeesuksen hallitessa maailmaa Jerusalemista käsin ja Jumalan tahto toteutuu ja saatana on demonineen sidottuna. Morsiusseurakunta hallitsee Hänen kanssaan.

 

ESIRUKOUS

 

Jeesus lupasi esirukoilijana Isän edessä muistaa omia seuraajiaan. Enkeleiden varjelus ja Ylipapin Jeesuksen esirukous kantavat Herran omia. Jeesuksen ystävinä hänen omansa ovat Karitsan morsian ja hääjuhlan jälkeen Karitsan vaimo. Jeesuksen rakkaus on täydellistä.

 

HÄÄJUHLA

 

Jeesuksen ehtoollinen muistutti Hänen omiaan muistamaan tätä liittoateriaa, yhteyden ateriaa. Jokainen ehtoollinen on esikuva, joka toteutuu Taivaallisena häätapahtumana. Ilm. kertoo tästä selvästi. Mitä kaikkea tämä merkitsee, sitä vain aavistelemme. Ykseys Jeesuksen ja hänen omiensa välillä toteutuu. Yhteys on Joh. 17 luvun ydin sanoma.

 

HALLITSIJA JA TUOMARI

 

Messiaaninen rauhanvaltakunta koskee koko maailmaa. Luomakuntakin lunastetaan turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten vapauteen. Kukaan ei opettele sotimaa, talous elpyy, koska vanhurskaus ja oikeudenmukaisuus toteutuvat. Tuomiovalta tulee olemaan Jeesuksen käsissä yksistään.

 

UUSI TAIVAS JA UUSI MAA

 

Tuomion jälkeen luodaan uusi taivas ja uusi maa, jossa asuu vanhurskaus ja oikeus. Jumalan tahto toteutuu täydellisesti.

 

Johtopäätös

Kaikki edellä kuvattu perustuu Jeesukseen. Ilman Häntä olemme synnin orjia ja kadotettuja. Hänen yhteydessään eläen meille tarjotaan niin paljon, että toivoisi jokaisen arvostavan sitä ja tahtovan elää Jeesuksen kanssa, rakkauden side on persoonallinen.

 

JEESUS  SYNTIEN  SOVITTAJANA - KADOTETTU TOTUUS

 

UHRIKARITSA

 

Raamattu kertoo tavasta korjata rikkomukset ja synnit Jumalan edessä, siten että toimitetaan sovitusuhri. Eläin uhrataan sovitusuhrina ihmisen tekemän rikkomuksen tähden. Jumalan tahtoa ei voinut jättää hoitamatta seurauksitta. Koko temppelijumalanpalvelus keskittyi uhreihin tarkasti annettuihin sääntöihin perustuen. Kolmas Ms. kuvaa tätä kokonaisuutta. ” Ilman verenvuodatusta ei ole synnin sovitusta. ” Uhrin olemus on antaa ja luovuttaa jotakin korvaamaan tehty rikkomus eli synti. Uhreihin kuuluvat myös kiitosuhrit kiitollisuuden osoituksena esikuvana halusta korvata virhe ja positiivisesti osoittaa kiitollisuutta.

 

PARATIISI

 

Itse asiassa kaikki Raamatussa mainitut uhrit kuvastavat omalla tavallaan Messiaan Jeshuan pelastussanomaa. Kautta Raamatun Karitsa symboloi Jeesusta. Jo paratiisissa Abelin uhri oli karitsauhri, joka kelpasi Jumalalle viitaten ensi kertaa tulevaan esikuvan täyttymykseen Jeesuksessa ristin kuolemassa. Kainin uhri ei ollut karitsauhri ja siksi se ei tullut hyväksytyksi esikuvaksi, koska uhri sisälsi ihmiskäden työtä.  Niillä ei ole sovittavaa vaikutusta Jumalan edessä. Kainin uhrilla ei ole vaikutusta, siksi uhrin ”savu” kulkee vain pitkin maata eikä se kohoa taivaaseen.

 

VERENSIVELY EGYPTISSÄ

 

Toinen Mooseksen kirja kuvaa heprealaisten lähtöä Egyptin orjuudesta vapauteen. Heprealaiset kokivat orjuuden hengellisenä, henkisenä ja fyysisenä orjuutena. He eivät voineet palvoa Abrahamin Jumalaa, se oli kielletty. Joosefin kauden jälkeen he joutuivat vähitellen orjuuteen, jossa heillä ei ollut muuta kuin alemman tason ihmisten asema. He eivät omanneet tasa-arvoista tunnustusta. Poikalapsetkin piti surmata, kuten tiedämme Mooses-lapsen varhaisista vuosista. Fyysisen orjuuden he kohtasivat ruoskintana ja raskaana työorjuutena.

 

Kun Jumala kuuli kansansa huokaukset ja rukoukset Mooses asettuu kansansa vapauttajaksi. Hän käy oman koulunsa erämaassa ja saa Jumalalta selvät ohjeet pääsiäiskaritsan teurastuksesta ja valmistautumisesta lähtöön Egyptistä. Karitsan verellä piti merkitä heidän talojensa pihtipielet, siten että he itse asiassa tekivät ristinmerkin. Tämä merkki suojeli heprealaisten kodit ja kaikki ne jotka olivat näissä taloissa. Kuoleman enkeli kulki ympäri Egyptin maata ja surmasi kaikki esikoiset faaraon esikoispojasta alkaen aina eläintenkin esikoisiin asti. Karitsan veren merkki pelasti heidät.

 

JERUSALEMIN TEMPPELIUHRIT

 

Polttouhria koskevat määräykset ovat 13 Ms. 1. luvussa. Temppelin oven lähellä oli polttouhrialttari, jolle uhriteuras asetettiin pannen kädet sen päälle, syyllisyyden siirtämiseksi uhrieläimeen. Kyse on synnin syyllisyyden siirtämisestä uhrieläimeen, eläin kuolee syntisen puolesta. Uhri oli kokonaisuhri. Se saattoi olla mullikka, pienkarjaa tai lintu riippuen uhraajan varallisuudesta. Papiston virkaan kuului uhritoimitus. Kukaan muu ei saanut sitä tehdä, ei edes kunigas Saul.

 

Ruokauhrissa osa poltettiin ja osa jäi papistolle. Alttariosa poltettiin ja Aaronin pojat eli papit saivat käyttää loppuosan. Mitään hapatusta ei uhrissa saanut olla, ei myöskään hunajasta. Uutisuhrilahjaan liittyi myös liittosuolan lisääminen. Uhraukseen liittyi myös suolan ( liitto ) lisäksi öljy ( Pyhän Hengen ja rukouksen merkki ).

 

Yhteysuhri oli myös vaihtoehtoisesti varallisuudesta riippuen  härkä tai lehmä, tai pikkukarjaa tai lammas. Samat toimet käsien lasku uhrin päälle. Veren vihmonta papin toimesta alttarille. Rasvasta oli määräys. ”Kaikki rasva olkoon Herran oma.”Se poltettiin alttarilla papin toimesta. ”Mitään rasvaa tai verta älkää syökö!” Tämä olkoon ikuinen säädös.

 

Syntiuhri mahdollisti eroavuutta riippuen siitä, oliko rike tehty erehdyksestä vai tarkoituksella. Uhri oli mullikka, jos tekijä oli pappi. Se teurastettiin ja veren pappi vei temppeliin , esiripun edessä verenvihmonta ja alttarin sarvien voitelu sekä suitsutus. Muu veri kaadettiin polttouhrialttarin sivuun. Rasva erotettiin ja poltettiin polttouhrialttarilla. nahka, lihat, pää jalat ja ravat vietiin leirin ulkopuolelle poltettavaksi ja peitettäväksi. Jos koko Israel syyllistyi tekoon, vanhimpien tuli panna kätensä uhrieläimen päälle. Veri vietiin ilmestysmajaan ja alttarin sarvet voideltiin verellä papin toimesta. Kun pappi on näin suorittanut sovituksen, synti annetaan anteeksi.

 

Olet varmaan jo havainnut, miten nämä uhrit itse asiassa toteutuvat ja esikuvina valaisevat Herramme Jeesuksen uhrikuoleman merkitystä. Jeesuksessa toteutuvat nämä uhrit. Jeesus ottaa kantaakseen ihmiskunnan synnit, täyttää mainitut uhrien sisällön. Anteeksianto perustuu Jeesuksen työhön.

 

JESAJA 53.

 

Profeetta Jesaja kuvaa etukäteen Jeesuksen kärsimystä ja sen syvää merkitystä anteeksiannon mahdollistamiseksi. ”Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies, ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät , halveksittu, jota emme minään pitäneet. Mutta totisesti, meidän sairautemme Hän kantoi, meidän kipumme Hän sälytti päällensä. Me pidimme Häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana. Mutta Hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli Hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja Hänen haavainsa kautta olemme paratut.”  Jes.53:3-5.

 

JOHANNES KASTAJAN LAUSUNTO

 

Vanhan ja uuden testamentin välimaastossa oleva profeetta lausuu Jeesuksesta Jordanilla esitellen Hänet kansanjoukoille. ” Katso Jumalan uhrikaritsa, joka ottaa pois maailman synnit.”  Jeesuksen tullessa toteuttamaan sovitustehtäväänsä, sanomasta tultiin varmasti tietoiseksi, jopa Herodes ja koko Jerusalem ja laajemminkin. Syntiuhrit tulivat toteutukseensa. Jeesus sanoi:” Se on täytetty.” Esikuvat toteutuivat, kirjoitukset kävivät toteen, kuten Jeesus niin usein mainitsi.

 

JEESUKSEN LAUSUMAT

 

Vuorisaarnassa Jeesus julistaa: ” Älkää luulko, että olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä tullut kumoamaan vaan täyttämään.” Mt. 5:17. Jeesus täytti kaikki Hänen ensimmäistä tulemistaan koskevat profeetalliset lupaukset ja esikuvat. Toinen tulemus toteuttaa loput, niin että kaikki profetiat toteutuvat täydellisesti.

 

Jeesuksen opetuspuheet ja niihin liittyvät teot, parantamisihmeet ja riivaajista vapauttamiset olivat totuuden sanoja, Pyhän Hengen voimassa vaikuttavia. Hän selittää Johannes Kastajan profeetta Elian hengessä toimivaksi. Hän sanoo itseänsä Jumalan lähettämäksi, Häneltä saadun tehtävän täyttämiseksi.  Ihmisen Poika tekee Isän tekoja, joitten pitäisi todistaa, että Hän on Jumalan lähettämä luvattu Messias. Sykarin kaivolla Hän ilmaiseen sen aivan selvästi. ”Minä se olen, joka puhun kanssasi.” Kaikki ”Minä olen lauseet” kertovat Hänestä ja olemuksestaan.”Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä kukaan tunne Isää muu kuin Poika, ja se, jolle Poika tahtoo Hänet ilmoittaa.”Mt.11: 27.

 

Jeesus kertoo Ihmisen Pojan asemasta kirkkaudessa, johon hänet asetetaan ylösnousemuksen jälkeen. Ilmestyskirja kertoo hyvin paljon Jeesuksen toisesta tulemisesta ja Kunnian kuninkaan asemasta ja koko maailman tuomitsemisesta ja lopullisesta asemastaan Jumalan oikealla puolella. Karitsan hääjuhla-esikuvan mukaan Hän kertoo Karitsan vaimosta ja hääilosta ja uudesta maasta ja taivaasta.

 

HEPREALAISKIRJE

 

Kirje on silta vanhasta uuteen. Ja myös polku uudesta vanhaan, jotta ymmärtäisimme koko Raamatun sanoman. Koko Raamattu kertoo Jeesuksesta, kuten Hän sanoo Emmauksen opetuslapsille aivan yksiselitteisesti. Kahden opetuslapset sydämet olivat palavat, kun Jeesus selitti heille kirjoituksia.

 

Kirje avaa Melkisedekin ja Jeesuksen yhteyden. Hän kuvaa itseään ylimmäiseksi papiksi, joka on avannut uuden ja elävän tien Kaikkein pyhimpään Isän läsnäoloon. Esirippu on otettu Jeesuksessa pois, Jeesuksen toimesta revitty ylhäältä alkaen alas asti.

 

Hän on temppelin ovi, tie pyhimpään ja avasi uuden elävän tien. Hän kaikkien uhritoimitusten olemus ja koko temppeli avaa monia asioita Jeesuksesta. Ylimmäisenä pappina Hän jatkuvasti rukoilee omiensa puolesta. Jeesus on tullut uuden, paremman liiton takaajaksi. Kaikki VT:n liitot valmistavat Jeesuksen uutta liittoa.

 

Jeesuksen ainutlaatuinen elämän työ mahdollisti syntien sovituksen ja elämä Hänen yhteydessään mahdollistaa Pyhän Hengen avulla uuden elämän jo nyt ajassa ja kerran ikuisuudessa Hänen hyvässä hallinnassaan uudessa maailmassa.

 

” Muuta tietä ei ole taivaaseen, ikivanha vain armon tie”, lauletaan evankelisten laulussa. Se on vanhempieni ja sukuni perintölaulu. Luvussa 11 kirje kuvaa uskon olemusta ja uskon sankareita esikuvina uskon luottamuksesta. Viimeisessä luvussa kirje antaa ymmärtää, että yksi uhri on vielä voimassa. Se kiitosuhri, joka niiden huulten hedelmää, jotka Hänen nimeänsä ylistävät. Siksi kiitämme rakasta Jeesusta ja ylistämme Häntä Kuninkaanamme ja Herranamme nyt ja aina. Seuraamme Jeesusta kunnioituksesta ja rakkaudesta, koska Hän mainitsee meitä

” ystäviksi.”

 

Jeesus poistaa syntien seuraukset ja Hänessä pysyen meillä on yhteys Isään. Hän nostaa, kantaa ja vie perille.

 

 

JEESUS KUNINKAANA – KUULIAINEN AUKTORITEETTI

 

JEESUKSEN MONIPUOLINEN TEHTÄVÄ

 

Jeesuksesta käytettyjä nimiä on Raamatussa runsaasti. Hänen tehtäväänsä kuvaavia nimiä ovat profeetta, ylipappi ja kuningas. Profeettajana Hän tuo tuoreen viestin Jumalalta ihmisille. Viesti on yliluonnollinen ja kuitenkin hyvin inhimillinen. Hän viittaa historian tapahtumiin menneisyydestä esim. vedenpaisumukseen. Hänen nykyisyyden arvionsa on terävän todellisia. Lisäksi Hän profetoi tulevista tapahtumista laajasti esim. Ilmestyskirjassa. Ylipappina Jeesus toimittaa kansan puolesta sovitusuhrin syntien sovitukseksi. Lisäksi ylipappi toimi esirukoilijana. Hän on myös kuningas ja tuomari.

 

SAULIN KUNINKUUS

 

Israelin kansa pyysi profeetta Samuelin aikana itselleen kuningasta. Samuel ei siitä ihastunut, mutta Jumala salli Saulin tulla kuninkaaksi. Ulkoisista piirteistään huolimatta hän oli kuitenkin sisäisesti heikko kuningas. Hän poikkesi Jumalan tahdosta ja toteutti omia mielihalujaan ja kääntyi noitien puoleen saadakseen apua ongelmiinsa, mikä merkitsi Jumalan ohjauksesta eksymistä oman tahdon tielle. Niin Jumala hylkäsi hänet kuninkaana. Kansasta lähtenyt ajatus oli saada samanlainen kuningas kuin muillakin kansoilla oli. Suora profeetan johdatus, minkä profeetta välitti kansalle, vaihtui poliittisen johtajan hallintaan. Siitä seurasi verojen nousu ym. rasitteita. Jumala salli sen tapahtuvan, ilmeisesti osoittaakseen mihin ihmisen valinnat johtavat. Saulilla oli surkea loppu.

 

DAVIDIN KUNINKUUS

 

Jumala oli kuitenkin valinnut seuraajan kuningas Saulille. Betlehemiläisen Iisain poika, paimen David voideltiin öljyllä kuninkaaksi profeetta Samuelin toimesta. Siitä alkoi uuden kuninkaan koulutus, kunnes hänelle lankesi koko Israelin kuninkuus vuosien perästä.

 

Daavid oli Jumalan mielenmukainen kuningas. Hänessä koemme, että hänkin lankesi syntiin, mutta siitä noustuaan hän pysyy uskollisena Jumalan auktoriteetille, eikä kieltänyt sitä koskaan enää. Lisäksi hän kunnioitti Jumalan kuningas Saulille annettua välillistä auktoriteettia. Hän ei surmannut Saulia Kuolleen meren rantaluolassa, vaikka se oli mahdollista, ja mihin sotapäällikkö häntä kehotti. Hän ei koskenut Herran voideltuun. VT:ssä sanotaan:” Kansasi ruhtinasta älä kiroa! ”. David odotti Jumalan aikataulua kärsivällisesti. Hän oli kuuliainen Jumalan äänelle ja aikataululle. Hänessä näemme Jumalan asettaman kahdenlaisen auktoriteetin merkityksen. Suora auktoriteetti Jumalan edessä ja kuuliaisuus välillisen auktoriteetin voitelun arvostus, mikä osoitti oikeaa nöyryyttä. Tämä asenne teki Davidista ” Jumalan mielen mukaisen ”.

 

Psalmeissa ja Davidin toimintahistoriassa näemme Jumalan johdatuksen ja Davidin uskollisuuden. Ne kuvaavat monipuolisesti tämän kuninkaan elämää.

 

Davidin kuninkuuden loppukaudella Israelin rajat olivat laajimmillaan. Abrahamin liitossa luvatut rajat oli saavutettu. Salomonin jälkeen alue jakaantui Israeliksi ja Juudaksi.

 

2 Sam. 7 luku kertoo Davidin halusta rakentaa Herralle temppelin. Hän halusi Jumalan asuvan kansan keskellä. Jumala lupasi, että Davidin valtaistuin on iäti vahva. ( jae 16).  ks. jae 23.

 

DAVIDIN VERILIITTO

 

Psalmi 89 kertoo, mitä tähän Jumalan ja Davidin väliseen veriliittoon sisältyy.

 

”Minä olen tehnyt liiton valittuni kanssa, olen palvelijalleni Davidille vannonut: ”

 

Minä vahvistan sinun jälkeläisesi ikiajoiksi ja rakennan sinulle valtaistuimen polvesta polveen. (jae 4-5)”.

 

”Vanhurskaus ja oikeus on sinun valtaistuimesi perustus, armo ja totuus käyvät sinun kasvojesi edellä. (jae 15,)”.

 

”Minä asetan hänet esikoiseksi, maan kuninkaista korkeimmaksi. Minä säilytän armoni hänelle iankaikkisesti, ja minun liittoni hänen kanssaan on luja ” (jakeet 28–29).

 

”En minä liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on huuliltani lähtenyt. Minä olen kerran vannonut pyhyyteni kautta ja totisesti, minä en Davidille valhettele..” (jakeet 35-36.).

 

Edellä olevat katkelmat kertovat selvästi, mitä Jumalan ja Davidin veriliitto on kattava ja kestävä ja myös toteamme, että ne todella toteutuivat Davidin historiassa.

 

Mutta samalla ei voi olla huomaamatta, että Jumalan vala liittyy myös Jeesukseen.

 

Osa aivan selvästi ja osa esikuvana Jeesukselle annettavasta vallasta yli kansojen meren (jae 9-10) ” Sinun on taivaat, sinun on myös maa, maanpiiri täysinensä sinä olet perustanut. (jae 12)”.

 

Jeesus sanoi Emmauksen opetuslapsille, että Hänestä on kirjoitettu toorassa, profeettakirjoituksissa, opetuskirjoituksissa ja psalmeissa. ( LK 24:27 ja 44).” Silloin Hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset. ( jae 45.)”.

 

 

ENKELI GABRIELIN VIESTI

 

Enkeli Gabrielin viesti Marialle sisältää profeetallisen viestin Jeesuksen davidilaisesta kuninkuudesta.

 

”Hän ( Jeesus-lapsi ) on oleva suuri, ja Hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa Hänelle Davidin , Hänen isänsä valtaistuimen ja Hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas.” (Lk. 1:32)

 

Gabrielin viestistä jäi vielä odottamaan täyttymystä; Davidin valtaistuin ja Jaakobin huoneen kuninkuus. Kaikki muu täyttyi täydellisesti ja kirjaimellisesti.

 

 

BARTIMEUS

 

Davidin Poika-nimitys, jota Bartimeus käyttää Hänestä Jerikossa on mielenkiintoinen. Mies on sokea ja saa kuulla, että Jeesus on kaupungissa kulkemassa ohi. Hän huutaa ” Jeesus, Davidin Poika, armahda minua.”En muista opetuslasten käyttäneen Jeesuksesta tätä messiaanista nimitystä.

 

Vaikka Bartimeusta estellään, hän uskossaan vahvistaa huutonsa äärimmilleen. Jeesus kuulee sen ja pysähtyy. Erikoista varmaan on se, että Bartimeus käyttää Jeesuksesta nimitystä, mikä liittyy Hänen toiseen tulemiseensa maailmaan Kunnian Kuninkaana hallitsemaan maailmaa. Jeesus vastaa sokean miehen uskoon. ” Mitä tahdot, että sinulle tekisin?”  Täysin on avoin tarjous! Ehkä siksi, että aikana, jolloin toteutuu messiaaninen rauhanvaltakunta, toteutuu täydellinen hyvinvointi, kenelläkään ei ole puutetta. Sokea pyytää, että hän saisi näkönsä jälleen. Hän saa sen ja saa nähdä Jeesuksen, tulevan Messias-kuninkaan inhimillisessä ihmishahmossa. Hän ylistää Jumalaa.

 

VERTAUKSET

 

Vertaukset kuninkaan pojan häistä pitävät sisällään viittauksen myös Jeesuksen kuninkuudesta. Leiviskä-vertauksissa näemme viitteitä, samoin kaikki kuvaukset hääjuhlista, Karitsasta ja Karitsan morsiamesta.  Ilmestyskirjan häävertaukset ovat keskeisiä. Jeesus on kuningasten Kuningas ja herrojen Herra.

 

MESSIAS -KUNINGAS

 

Messiaaninen rauhanvaltakunta on keskeinen profeetallinen sanoma. Jeesus ja uskovat tulevat takaisin maan päälle. Silloin Jeesus on kuningas, koska Jeesuksen valta on kuninkuutta, Karitsan morsian on kuningatar, joka seurakunta kokonaisuudessaan.

 

MESSIAANINEN  HALLINTO

 

Tätä rukoillaan Isä meidän-rukouksessa, että Jumalan valtakunta toteutuisi maan päällä, niin kuin se tapahtuu taivaassa. Itse asiassa Jumalan valtakunta tuli Jeesuksessa maailmaan ja vasta Pyhän Hengen vuodatuksen jälkeen valtakunnan voimat murtautuivat voimallisesti ja uskovien määrä kasvoi suuresti. Messiaan valtakunnan tulo on kestävä rukouspyyntö. Se toteutuu vasta Messiaan ja seurakunnan tulon jälkeen täydelliseksi maan päällä. Nuorin kuolee vasta satavuotiaana.

 

Silloin toteutuu täydellinen rauha maan päällä. Pahuuden voimat ovat sidotut ja luomakuntakin lunastetaan turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten vapauteen, iloon rauhaan ja täydelliseen tasa-arvoon. Kukaan ei edes opettele sotimaan. Sotia ei enää ole. Harmonia ja Pyhän Hengen täydellinen sopusointu toteutuu ihmisten välillä. Taloudellinen hyvinvointi on tosiasia.

 

Jumalan tahdon täydellinen auktoriteetti toteutuu ja täydellinen kuuliaisuus on sille edellytys. Koska Jeesus oli kaikessa kuuliainen loppuun asti, Hänellä on Isältä saatu valtuutus myös tuomita.

 

MESSIAS TUOMARI

 

Viimeisen tuomion tapahtumassa on Jeesus Kuningas tuomarina. Kaikki valta on annettu Jeesuksen käsiin. Hänen täydellisen kuuliainen elämä mahdollistaa sen, että Hän kykenee täydelliseen tuomiovaltaan ja pystyy arvioimaan kaikki maailman ihmiset. Jeesuksen tuomiovalta on täydellinen ja oikea. ”Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ”Tulkaa minun Isäni siunatut, omistakaa se valtakunta, mikä on valmistettu ennen maailman perustamista.” (Mt.25: 34) ” Menkää pois, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleilleen.” ( Mt. 25:41, Lk.13:27-28, Juud.6-7, Ilm.20:10,15.). Huomioi, että Mt.25 jakeessa 31 mainitaan Ihmisen Poika ja jakeessa 34. mainitaan Kuningas. Kuitenkin on kyse samasta henkilöstä.

 

 

UUSI TAIVAS – UUSI MAA

 

Tuhatvuotisen ajanjakson jälkeen tuomion jälkeen luodaan uudet taivaat ja uusi maa. Siitä tiedämme, ettei kuolemaa enää ole, ei ole sairautta eikä kipua. Täydellinen vanhurskaus toteutuu. Syntiset, jotka hylkäsivät armahdustarjoukset, ja langennut enkelikunta ovat ikuisessa helvetissä kärsimässä ikuista rangaistusta.

 

Jumalan armotarjous Jeesuksessa oli tarkoitettu kaikille, mutta kaikki eivät ota sitä vastaan. Armon torjunta kadottaa ihmiset.

 

Uuden taivaan ja maan todellisuutta ei ole vielä täysin kuvattavissa, koska Herra tulee positiivisesti yllättämään uskovat. Koska meillä ei ole vielä edellytyksiä ymmärtää uuden taivaan ja maan todellisuutta. Ilmestyskirjakin käyttää likiarvoilmaisuja ” niin kuin” ja ” ikään kuin”, koska meillä ei ole vielä sanoja ilmaista taivaan todellisuutta.

 

 ---------------------------------------------- 

 

 

Erik Silvola: Epävarmat ajat panevat etsimään elämälle turvallista perustaa

 

Epävarmat ajat saavat monet ihmiset hakemaan turvallisuutta vahvoista auktoriteeteista, joiden odotetaan tietävän ratkaisut pelottaviin uhkakuviin. Samaan aikaan kulttuurimme korostaa yksilöllisyyttä ja yksilön täydellistä vapautta tehdä itse omat valintansa ja ratkaisunsa. Tuloksena on turvallisuushakuisuuden ja vapauden välille kasvava jännite.

 

- Tutkimukset kertovat, että ihmiset kaipaavat auktoriteetteja. Poliisille, puolustusvoimille ja muille yhteiskunnan perinteisille turvarakenteille annetaan luotettavuudessa jatkuvasti hyviä arvosanoja, jotka ovat paljon parempia kuin yksilökeskeisenä ja vapautta korostavana aikana voisi odottaa, sanoo rovasti Erik Silvola.

 

Rovasti Silvolan mielestä kirkossa on ymmärretty ajan merkit väärin. Jos julistuksessa ajan henkeä myötäillen korostetaan Jumalan rakkautta ja opetetaan hyvin vähän synnistä, sovituksesta ja parannuksenteosta, kuva kristinuskosta vääristyy. Samalla kuva Jeesuksesta uskon keskipisteenä jää hataraksi tai suorastaan ristiriitaiseksi.

 

- Kristinuskon mukaan Jeesus on ainoa tie pelastukseen ja Jumalan luo. Synnin ja parannuksenteon julistuksen unohtuminen hämärtää Jeesuksen merkitystä syntien sovittajana. Katveeseen jää samalla hänen ehdoton kuuliaisuutensa Isänsä tahdolle sekä paluunsa kuninkaiden kuninkaana tuomitsemaan kaikki kansat, Erik Silvola jatkaa muistuttaen, että Jeesus puhui paljon vapaudesta. Vapauttihan juuri hän ihmiset synnin orjuudesta.

 

Vapauden lisäksi Jeesus puhui kunnioittaen auktoriteeteista. Hän suhtautui myönteisesti niihin, jotka huolehtivat yhteiskunnan turvallisuudesta ja järjestyksestä. Kun nämä molemmat puolet ymmärretään, kuva Jeesuksesta ja hänen kauttaan koko kristinuskosta eheytyy. Jännite yksilön vapauden ja auktoriteettien tarjoaman turvallisuuden väliltä katoaa.

 

Voimaton puhe ei vapauta eikä tarjoa turvaa

 

- Laimennetulta julistukselta puuttuu sekä vapauttava että turvallisuutta antava voima. Ilman kokonaista ja eheää kuvaa Jeesuksesta koko kristinuskosta tulee siloiteltu perinneliike, jolla ei ole voimaa eikä vaikutusta ihmisten elämän kipupisteiden kohtaamiseen ja hoitamiseen, Erik Silvola kiteyttää.

 

Missio Järvenpään Yhteyden ilta järjestettiin tuttuun tapaan kuukauden viimeisenä tiistaina 25.10. klo 18.30 osoitteessa Sibeliuksenväylä 42. Auditorion aulassa oli ennen ja jälkeen tilaisuuden kahvitarjoilua.

 

Tilaisuus alkoi kaikille avoimella rukoushetkellä sanoin ja sävelin. Sen johtivat Vesa Rauttu, Terttu Sihvola-Rauttu ja Seija Leveelahti. Musiikista vastasi Herman Blomerus. Tilaisuuden juonsi Reijo Telaranta.

 

 

Seuraava Yhteyden ilta on 29.11.2011 klo 18.30. Silloin pastori Kari Muukka opettaa aiheesta "Miten voin vastustaa pahaa".



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin