Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

30. Mikko Matikainen: Hengellinen sodankäynti

Mikko Matikainen Mikko Matikainen

 

 

TOTUUDEN TIELLÄ LOPPUUN ASTI (2) – Hengellinen sodankäynti

 

 

 

Teksti helposti tulostettavassa muodossa.pdf 

 

 

 

 

Opetuksen taustateksti, jota voi pitää esillä: Ef. 6:10-20

 

 

Jumalan voimassa – Paholaista vastaan

 

Lopuksi: vahvistukaa Herrassa, ottakaa voimaksenne hänen väkevyytensä. Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan. Ef. 6:10-11

 

Emme voi käydä taistelua omassa voimassamme tai luottaa omiin kykyihimme. Sodassa tulee tuntea ystävät ja tietää tarpeeksi vihollisen aikeista.  Mitä enemmän tunnemme Jumalan rakastavana Isänä sitä enemmän haluamme elämäämme hänen väkevyyttään. Emme koe pukeutumista Jumalan taisteluvarustukseen ikävänä velvoitteena, vaan tiedämme, että näin tekemällä kykenemme pitämään puoliamme paholaisen juonia vastaan.

 

Vastustajasta

Vaikka kuinka yrittäisimme työntää päätämme pensaaseen ja elää sotimatta pahaa vastaan, niin se juonii jatkuvasti meitä, seurakuntaa, luomakuntaa ja ihmisiä vastaan. Paavali sanoo selvästi, että tarvitsemme sota-asua voidaksemme pitää puoliamme paholaisen – perkeleen juonia vastaan.

 

Millaisesta vastustajasta on kysymys? Jeesus valottaa asiaa:” ... Saatana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä.” Joh. 8:44

 

Johanneksen kirjeestä:” Joka tekee syntiä, on Paholaisesta, sillä Paholainen on tehnyt syntiä alusta asti. Juuri sitä varten Jumalan Poika tuli maailmaan, että hän tekisi tyhjäksi Paholaisen teot. 1 Joh. 3:8

 

1. Pietarin kirje luku 5:” Pitäkää mielenne valppaana ja valvokaa. Teidän vastustajanne Saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä. Vastustakaa häntä, uskossa lujina! Tiedättehän, että veljenne kaikkialla maailmassa joutuvat kokemaan samat kärsimykset.”

 

Meillä on siis – tahdommepa tai emme vastustaja, joka tahtoo tuhota, pelotelle ja surmata uskomme, elämän hallintamme, sammuttaa toivomme ja viedä kaiken ilon elämästä. Voimme elää elämämme luullen, että jos emme huomioi häntä, niin hän unohtaa meidät. Näin hän ei kuitenkaan tee. Siksi meidän tulee tietoisesti vastustaa häntä. Käydessäni lyhyesti läpi Jumalan antamaa sota-asua kommentoin samalla lyhyesti mitä sielunvihollisen juonta tai strategiaa vastaan tämä tarjoaa suojan.

 

Hengellisellä sodankäynnillä ei ole tehoa, jos emme tiedä vihollisen tavoitteita, metodeja ja tunnista omia heikkouksiamme, joiden kautta hän pyrkii voittamaan sodan meidän kauttamme ja sitten yhteisössämme. Siksi näistä on puhuttava

 

Emme taistele ihmisiä vastaan

 

”Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan.” Ef. 6:12

 

Hengellisessä sodankäynnissä ei koskaan ole kysymys taistelusta toisia ihmisiä vastaan. Me taistelemme ihmisten elämässä ja asenteissa vaikuttavia aatevirtauksia tai henkivaltoja vastaan, jotka saavat ihmiset toimimaan tuhoisalla tavalla.

 

Sielunvihollisesta käytetään nimitystä veljien syyttäjä. Hän pyrkii saamaan meidät tunnekuohuihin ja pettymään toisiimme tavalla ja toisille sekä rakentamaan vastakkainasetteluja. Hän pyrkii jakamaan ihmiset pienempiin leireihin, jotka sotivat toisiaan vastaan.  Hän käy ympärillämme ikään kuin leijona (ikään kuin siis tekeytyen vahvemmaksi kuin hän on), jotta hän pelottelun avulla ajaa laumaa hajalleen. Jokainen meistä tietää miten yöaikaan pieni murhe ja ahdistus alkaa kasvaa suunnattomiin mittoihin. Pieni virhe tai huolimattomuus saattaa mielessämme paisua valtaviin mittoihin. Toisen puolihuolimaton heitto voi paisua aivan suhteettomaksi loukkaukseksi, jos emme kysy mitä toinen tarkoitti.

 

Tässä yhteydessä on hyvä muistuttaa petojen yhteistyöstä. Ne tarkastelevat saaliseläinlaumaa ja huomioivat siitä heikoimmat tai pienimmät. Sitten ne pelottelevat laumaa ja ajavat sitä niin, että heikoimmat jäävät jälkeen ja joutuvat yksin kohtaamaan pedot. Jokainen tietää miten siinä käy.

 

Jumalan taisteluvarustus

 

”Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen.” Ef.6:13

 

Jumala tietää mitä on taistella syntyä, omaa lihaa ja sielunvihollista vastaan, siksi hän antaa meille taisteluvarustuksen. Hän ojentaa sen meille, meidän tulee pukea se päällemme. Kun Jeesus oli ylösnoussut ja seisoi opetuslastensa edessä hän sanoi ottakaa Pyhä Henki ja puhalsi oppilaitaan kohti. He saivat hengittää tätä henkeä ja heidän uskonsa vahvistui.

 

Ottamalla varustuksen vastaan kykenemme selviytymään taistelusta pystyssä pysyen. Taistelussa selviäminen on sitä helpompaa, mitä enemmän elämme Jumalan tahdossa. Kysymys ei ole vain taistelujoukosta, vaan Jumalan perheväestä. Kun onnistumme Jumalan armon avulla saamaan vihollisen masentamia tai muuten eksyttämiä Jumalan vapauteen, niin hekin saavat oman varustuksensa. Jeesus sanoo:” Jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini." Matt. 12:50

 

Lujuus, totuus ja haarniska

 

  Seiskää lujina! Kiinnittäkää vyöksenne totuus, pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan ... Ef. 6:14

 

Lujuus tulee siitä, että seisomme Herramme kanssa. Seistessämme Kristuksen sovintoveren puhdistamana ja valmiina aina tuomaan syntimme ja lankeemuksemme hänen eteensä ja veren puhdistettavaksi voimme seistä lujina. Emme luota omiin tekoihimme tai fiksuuteen vaan häneen, joka on tullut tekemään tyhjäksi pimeyden työt.

 

Totuuden vyö pitää koko sota-asun kasassa. Tästä vyöstä roikkuu Hengen miekka – Jumalan sana, jota tulee käyttää totuudesta käsin. Jeesus sanoo: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani. (Johannes 14:6) Tässä on yksinkertainen totuus, joka ei muuksi muutu. Tähän liittyen Herramme määrittelee synnin:” Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun, vanhurskaus tulee julki siinä, että minä menen Isän luo ettekä te enää näe minua, ja tuomio on siinä, että tämän maailman ruhtinas on tuomittu. (Johannes 16:9-11)

 

Totuus on myös, että tämän maailman ruhtinas on tuomittu. Hänen aikansa on rajallinen, siksi hän riehuu, raastaa ja pyrkii tuhoamaan kaikkea niin paljon kuin vain ehtii. Hän puhuu jatkuvasti valhetta. Perkeleen ensimmäinen kysymys:” Onko Jumala todellakin sanonut”, on edelleenkin tehokkaassa käytössä. Toisille hän suputtaa, ettei Jumalaa ole ja toisille, että kaikki uskonnot ja uskomukset vievät lopulta saman Jumalan luokse.

 

Totuus ei ole suhteellista, vaan absoluuttista. Lopulta ei voi olla kuin yksi totuus. Hän joka tekee vapaaksi. Valheen ruhtinas vangitsee. Paavali muistuttaa: ”Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.” (Gal. 5:1)

 

Vanhurskauden haarniska antaa Jumalan tarkoittaman suojan. Sillä tarkoitetaan itse asiassa rintapanssaria. Selkäpuolella ei liikkumisen vuoksi ole kunnollista suojausta. Vihollinen on siis kohdattava suoraan ja häntä on vastustettava lujana. ”Taipukaa siis Jumalan alaisuuteen, mutta vastustakaa Paholaista, niin se lakkaa ahdistamasta teitä.” (Jaakobin kirje 4:7)

 

Selkäpuolen avonaisuus teki Roomalaisen sotilaan myös varovaiseksi. Taistelua käytiin ryhmissä ja eteneminen mitoitettiin tilanteen mukaan. Yltiöpäinen ryntäily ja omien heikkouksien unohtaminen saattaa ihmisen lankeemuksen tielle. Seurakunnan tulee taistella yhdessä ja rukoilla toistensa puolesta. Syyttä ei armeijassa harjoitella toimimaan yhdessä taisteluparin kanssa.

 

Alttius julistaa

 

”...ja sitokaa jalkineiksenne alttius julistaa rauhan evankeliumia. ” Ef. 6:15

 

Alttius julistaa rauhan evankeliumia ei tule meille automaattisesti. Kun olemme saaneet niin paljon hyvää Herralta, meidän tulee pyytää mahdollisuuksia todistaa hänestä. Hyvä uutinen ei ole vain sanoja, vaan se on myös käytännön tekoja. Joka aamu olisi hyvä pyytää päiväänsä tilannetta, jolloin saisi puhua vapauttavia sanoja toisen ihmisen elämään tai tilannetta, että saisi rukoilla toisen puolesta tai tämän kanssa. Kun Jumalan hyvyys pääsee pahan ja vaativan maailman keskellä koskettamaan, niin Jumalan valtakunta etenee.

 

Uskon kilpi

 

Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet. Ef. 6:16

 

Käydessään taisteluun Roomalaiset etenivät muodostelmassa, joka eteni suurten kilpien suojaamana. Taaempaa ampuivat vihollisjoukkoja jousimiehet. Palavilla nuolilla pyrittiin sytyttämään tulipaloja vastustajan leirissä tai sen joukkojen keskellä. Mitä tiiviimmässä ja harjoitellummassa muodostelmassa joukko eteni, sitä vähemmän se kärsi tappioita ennen kuin se pääsi kosketukseen vihollisen joukon kanssa.

 

Tässä taistelussa käytettiin pienempiä kilpiä, joiden avulla pystyttiin torjumaan toisen miekaniskuja.

 

Psalmi 91: ” Se, joka asuu Korkeimman suojassa ja yöpyy Kaikkivaltiaan varjossa, sanoo näin: "Sinä, Herra, olet linnani ja turvapaikkani. Jumalani, sinuun minä turvaan." Herra pelastaa sinut linnustajan ansasta ja pahan sanan vallasta. Hän levittää siipensä yllesi, ja sinä olet turvassa niiden alla. Hänen uskollisuutensa on sinulle muuri ja kilpi. Et pelkää yön kauhuja etkä päivällä lentävää nuolta

 

Pelastuksen kypärä ja Hengen miekka

 

Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana.

 

Kypärä suojaa päätä ja kaikkea mitä päässä liikkuu. Hengellistä taistelua käydään kaikkialla ympärillämme ja myös meissä sisällä. Paavali kirjoittaa:” En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti. Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta. Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki. Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia.” Room. 7:19-25

 

Haluan tässä yhteydessä kiinnittää huomion ajatusmaalimaan. Hieman karrikoiden voimme sanoa, että hyvät, positiiviset ja eteenpäin vievät ajatukset ovat Jumalasta. Toista tai itseä arvostelevat, vähättelevät ja ilkeät ajatukset tulevat veljien syyttäjältä. Hieman vielä selkeyttäen. Positiivinen ajatusmaailma edistää Jumalan valtakuntaa ja negatiivinen vastustaa sitä.

 

Kumpia ajatuksia sinulla on enemmän. Reagoitko asioihin mahdollisuuksien vai uhkien kautta? Olisiko syytä painaa pelastuksen kypärä vähän paremmin päähän? 

 

Jeesus sanoo:” Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon.” (Matteus 11:29)

 

Hengen miekka – Jumalan sana

 

Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme.(Heprealaiskirje 4:12)

 

Jumalan sanaa on tuotava esiin totuuden, lempeyden ja lujuuden kautta. Jumalan sana paljastaa kaiken ja tuo esiin ne asiat, joissa meidän on tehtävä parannus. Tarvitsemme elämäämme tietynlaista kurinalaisuutta ja epämukavuuden sietokykyä. Taisteluihin kuuluu haavoittuminen, pelko, epäonnistuminen ja vastaavat asiat. Paljastaessaan sisimpämme, syntimme ja sielunhaavamme Jumalan sana myös puhdistaa ja parantaa.

 

”Meidän ylipappimmehan jos kukaan kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme, sillä häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan; hän vain ei langennut syntiin. Astukaamme sen tähden rohkeasti armon valtaistuimen eteen, jotta saisimme armoa ja laupeutta, löytäisimme avun silloin kun sitä tarvitsemme.” Hepr. 4:15-16

 

Taitava kirurgi käyttää veistään taitavasti, tehden vain välttämättömät viillot. Korjaa ongelman ja laittaa haavan kiinni. Hän on harjaantunut työssään. Näin paraneminen on mahdollisimman nopeaa. Jumalan sanan kanssa meidän tulee harjaantua, jotta sen käyttö johtaa paranemiseen ja vapautumiseen.

 

Hengen antamin voimin

 

Tehkää tämä kaikki rukoillen ja anoen. Rukoilkaa joka hetki Hengen antamin voimin. Pysykää valveilla ja rukoilkaa hellittämättä kaikkien pyhien puolesta.

 

Päivään tulee järjestää aikaa tai se tulee aloittaa rukouksella, jotta Henki pääsee ohjaamaan toimiamme. Sodassa on äärimmäisen tärkeää, että yhteys komentokeskukseen ja toisiin joukkoihin säilyy sekä tilanteesta on kohtuullisen tarkka tieto. Siksi rukous ja anominen ovat erittäin tärkeää.

 

Kun koemme elämässämme kiusauksia ja heikkouteemme osuu, niin meidän tulee rukoilla ja alkaa tehdä jotakin sellaisia asioita, joiden kautta pääsemme irti ko. tilanteesta. Mitä enemmän rukoilemme toistemme puolesta, siunaamme toistemme kutsumusta ja toimimme yhdessä, sitä tehokkaammin Jumalan valtakunta tulee näkyväksi.

 

 Konkreettinen rukous toisen puolesta

 

Rukoilkaa myös minun puolestani, että minulle annettaisiin oikeat sanat suuhun, kun ryhdyn puhumaan, ja että voisin rohkeasti julistaa evankeliumin salaisuutta, jonka vuoksi olen lähettiläänä, nyt vankilassa. Rukoilkaa, että voisin puhua rohkeasti, niin kuin minun tulee. Ef. 6:19-20

 

Aiheeseen liittyviä Raamatun kohtia rukouksessa tutkittavaksi:

 

- 2 Kor. 6:1-8

- Ef. 3-luku

- Hepr.  4-luku

- 1. Tim.4:1-4



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin