Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Pasi Turunen: Jumalan sana - inspiroitu ja erehtymätön

Pasi Turunen: Jumalan sana - inspiroitu, erehtymätön .pdf

 

 

 

Tästä voit helposti tulostaa luentomateriaalin 

------------------------------ 

 

Pasi Turunen:

 

JUMALAN SANA – INSPIROITU JA EREHTYMÄTÖN

 

I RAAMATTUNÄKEMYS ON TÄRKEÄ


”Jumalan kalliit lupaukset ovat oikeita ’kultareunaisia’ arvopapereita. Jumalan lupaukset ovat uskovan kallein aarre ja heidän arvokkain henkilökohtainen omaisuutensa.” (Bertel Törmävaara, 1954)

 

 

Kolme vaihtoehtoa:

 

·       Raamattu on Jumalan sanaa

·       Raamatussa on Jumalan sanaa

·       Raamattu on ihmisen sanaa Jumalasta

 

Jumala voi ilmoittaa itsensä ihmissanoin:

 

”Jumala loi ihmisen omaksi rationaaliseksi kuvakseen ja varusti hänet puhekyvyllä. Näin ollen kielen tarkoitus, itse asiassa sen ensisijainen tarkoitus on että totuus voidaan ilmoittaa ihmiselle ja että ihminen voi rukoilla Jumalaa.” (Gordon C. Clark)

 

 

II JEESUKSEN JA APOSTOLIEN SUHDE KIRJOITUKSIIN JUMALAN SANANA

 

”Raamatun puolesta kuin myös sitä vastaan ovat kirjoittaneet erittäin huomattavat ja arvovaltaiset henkilöt. Uskovalle kristitylle merkitsee kuitenkin kaikkein eniten Herran Jeesuksen mielipide. Se ratkaisee kaikki spekulaatiot, joita Raamatun ympärillä käydään.” 
 (Martti Ahvenainen)

 

 

 

·       ”Pyhitä heidät totuudessa. Sinun sanasi on totuus” (Joh. 17:17)

 

·       ”Raamattu ei voi raueta tyhjiin” (Joh. 10:34-36)

 

·       Profeetalliset kirjoitukset syntyneet Pyhän Hengen vaikutuksesta (2 Pt. 1:20-21)

 

·       ”Kirjoitettu on…”

 

·       Pyhä Henki johtaa apostolit kaikkeen totuuteen ja muistuttaa Jeesuksen sanoista (Joh. 14:26; 16:12-15)

 

·       ”Joka kuulee teitä kuulaa minua, ja joka hylkää teidät hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt” (Luuk 10:16)

 

·       Paavalin kirjeet luonteeltaan Pyhiä kirjoituksia (2 Pt. 3:14-16)

— Jeesus luotti täysin VT:n kirjoituksiin Jumalan sanan ja antoi oman arvovaltansa sekä Pyhän Hengen arvovallan apostoliselle sanalle Hänestä (UT:n kirjoitukset)!

 

 

III MITÄ TARKOITETAAN RAAMATUN INSPIRAATIOLLA?

 

”Inspiraatio liittyy Raamatun arvovallan alkuperään, kun taas virheettömyys kuvaa Raamatun luonnetta” (Kevin Vanhoozer)

·       Kaikki Raamatun kirjoitukset ovat kauttaaltaa Jumalan Hengen inspiroimia eli henkäyttämiä (pasa grafee theopneustos) 2 Tim. 3:16

 

·       Paavali sanoi opettavansa ”Hengen opettamin sanoin” (1 Kor. 2:9-13 [vrt. Joh. 14:26; 16:12-15]) ja että Messias itse puhuu hänessä (2 Kor. 13:3). Siksi se mitä hän kirjoittaa on ”Herran käsky”, niin että joka ei sitä tunnusta, sitä ei Jumala tunnusta (1 Kor. 14:37-38, kr-92)

 

·       Pyhän Hengen inspiraatio à Apt. 1:6; 4:25

·       Ei mekaanista sanelua tai automaattikirjoitusta

·       Yhtä aikaa jumalallinen ja inhimillinen (vrt. Kristuksen kaksi luontoa).

·       Jumala on erityisellä tavalla ohjannut ja valvonut kirjoittajien persoonallista kirjoitustyötä ja kirjoitusten toimitusta sekä koontityötä.

 

IV MITÄ TARKOITETAAN RAAMATUN VIRHEETTÖMYYDELLÄ?

 

”Usko Raamatun ehdottomaan luotettavuuteen perustuu tietynlaiseen käsitykseen Jumalan olemuksesta ja luonteesta … Kaikkitietävän Jumalan sana on kokonansa tosi, koska Jumala ei voi erehtyä, valehdella tai johtaa harhaan.” (Tapio Puolimatka)

 

”Raamatun virheettömyys tarkoittaa, että Raamattu, sen alkuperäisissä käsikirjoituksissa, ja tulkittuna [kirjoittajan / kirjoittajien] tarkoittamassa merkityksessä, puhuu totta kaikessa, mitä se vakuuttaa.” (Kevin Vanhoozer)

  • Hengellisesti kaikessa paikkansapitävä mutta ei historiallisesti?
    • Luuk. 22:10-13
    • Raamattu on kaikessa riittävän tarkka ollakseen totta, mutta ei tyhjentävä. Jännitteet historan ja luonnontieteen kanssa voivat johtua
      • Puutteellisestä tietämyksestä
      • Puutteellisesta tulkinnasta (Raamattu on virheetön – lukija ei)

 

  • Onko kaikki Raamatussa kirjaimellisesti totta?
    • ”Uskotko sinä Raamattuun kirjaimellisesti”?
    • Raamatun kirjaimellinen merkitys on tekstin kirjallinen merkitys. Siis se merkitys, joka tekstillä on Jumalan Hengen käyttämän kirjoittajan valitseman kirjallisen tyylilajin puitteissa. Raamatun kirjoissa on erilaisia kirjallisia tyylilajeja (runous, profetia, historia, viisauskirjallisuus, apokalyptiikka jne.)

 

  • Meillä ei ole alkuperäisiä käsikirjoituksia – onko meillä siis Jumalan sana?
       
    • Meillä on n. 5700 käsikirjoituskopiota tai katkelmaa kopioista– 300 kertainen verrattuna keskiverto antiikin teksteihin! (Herodotos – 75 kpl)
    • Varhaisin löydetty UT:n katkelma (P52) on ajoitettu toisen vuosisadan ensimmäiselle puoliskolle n. 100-150 jKr. Kyseessä on katkelma Johanneksen evankeliumin 18. Lukua. Katkelmia useista UT:n kirjoista on löydetty varhaisilta vuosisadoilta. Vanhimmat kreikkalaiset kopiot kaikki kirjat käsittävästä koko Uudesta testamentista ovat 300-luvulta (Codex Siniaiticus, Codex Vaticanus)

 

”Lukutapojen erot ovat enimmäkseen erittäin pieniä. Tutkijat ovat päässeet varsin suureen yksimielisyyteen Uuden testamentin alkuperäisestä lukutavasta, joskin yksityiskohdissa erilaiset tulkinnat ovat mahdollisia. Tekstikriittisillä ratkaisuilla ei ole merkitystä minkään teologisen opin tulkinnan kannalta” (Kuula-Nissinen-Riekkinen: Johdatus Raamattuun, Kirjapaja 2003)

 

”Epävarmuus koskee korkeintaan 1 % UT:n tekstistä – alle 1400 sanaa. Kaikissa noissa kohdin oikea teksti on kuitenkin löydettävissä jossakin käsikirjoituksissa.” (Daniel B. Wallace, Center for the Study of New Testament Manuscripts)

 

”On perusteltua sanoa, että Raamatun jakeet, luvut ja kirjat  [VT:n osalta] olisivat suurelta osin samanlaiset ja jättäisivät lukijaansa saman vaikutuksen, vaikka omaksuttaisiin kaikki mahdolliset vaihtoehtoiset lukutavat niiden tilalle, jotka nyt toimivat käytössä olevien käännösten pohjana” (Douglas Stuart, Gordon-Conwell Theologial Seminary)

 

”Kristitty voi ottaa koko Raamatun käteensä ja ilman pelkoa tai epäilystä sanoa pitelevänsä siinä Jumalan tosi sanaa, joka vuosisatojen halki on välitetty meille olennaisilta osin muuttumattomana sukupolvelta toiselle.” (Sir Fredrick Kenyon)

 

V RAAMATUN INSPIRAATIO JA VIRHEETTÖMYYSOPIN MERKITYS KRISTITYLLE

 

”Pyhä Raamattu, joka on Jumalan oma sana, Pyhän Hengen ennalta tätä tarkoitusta varten varustamien ja Hänen ylivalvomiensa ihmisten kirjoittama, on erehtymätön jumalallinen auktoriteetti kaikissa asioissa mitä se käsittelee; se tulee uskoa Jumalan opetuksena kaikessa mitä se vakuuttaa; sitä tulee totella Jumalan käskynä kaikessa mitä se edellyttää; se tulee ottaa vastaan Jumalan sitoumuksena kaikessa minkä se lupaa.” (Chicagon julkilausuma Raamatun virheettömyydestä, 1978, Lyhyt julkilausuma, kohta 2)

 

  • Raamatun arvovalta Jumalan omana sanana kristitylle ja ajallemme – Jumala on puhunut!
  • Raamatun yhtenäisyys – Raamattua selitettävä Raamatulla (uskon analogia)
  • Raamattu säilyy aidosti uskon ja opin sekä elämän ylimpänä ohjenuorana
  • Sola Scriptura - mahdollistaa johdonmukaisen Raamatulle uskollisen kristillisyyden säilyttämällä teologian raamattulähtöisyyden
  • Raamattu-uskollisia kristittyjä yhdistävä tekijä
  • Lukijan ja tulkitsijan nöyryys – Raamattu on virheetön, tulkitsija ei

 

VI ENTÄ NE VÄITETYT VIRHEET JA RISTIRIIDAT RAAMATUSSA?

 

Nykyisen ja menneen ajan teologisen tutkimuksen ero ei ole siinä, että olisi löydetty joitakin uusia ristiriitoja evankeliumien välillä ja sisällä. Kriittisen tutkimuksen asenne sen sijaan on muuttunut. Radikaalitutkijat pitävät tätä nykyä pelkkää yritystä harmonisoida näennäisesti ristiriitaisia Uuden testamentin tekstejä kyseenalaisena ja epäillyttävänä puuhasteluna.” (Paul Rhodes Eddy ja Gregory Boyd)

 

  • Lukuisat väitetyt virheet ja ristiriidat ovat vuosien varrella ratkenneet (re: Israelin kuningaskronikat)
  • Inhimillisen tiedon rajallisuudesta johtuen jännitteitä ja haasteita on jatkossakin odotettavissa. Tietomme on vajavaista, mutta Jumalan sana on silti totta, koska Jumala puhuu totta.
  • Jokaisen väitetyn virheen ja ristiriidan ratkaiseminen ei siis ole edellytys Raamattuun luottamiselle.
  • Silloin kun ei ole hyvää ratkaisua olemassa sanomme ”En tiedä.”
  • Väitettyjen virheiden ja ristiriitojen suhteen ei ole syytä ”hötkyillä” – Raamattua on tutkittu 2000 vuotta ja sen sisältämistä ”ongelmista” ollaan hyvin perillä, eivätkä ne ole kaataneet luottamusta Raamatun arvovaltaan Jumalan sanana. – hyviä vastauksia on olemassa. Todennäköisesti joku jossakin on ehtinyt jo miettiä ja kirjoittaa siitä mikä mieltäsi askarruttaa.
  • Jos Raamatusta löytyisi todellinen ristiriitaisuus tai virhe se ei merkitsisi kristinuskon loppua. Ainoastaan, että käsitys Raamatun luonteesta tulisi arvioida uudestaan.
  • Usko Raamatun virheettömyyteen ei ole pelastuksen edellytys. Usko Jeesukseen on.

 

 

Vakuuttaessamme, että Raamatun arvovaltaan kuuluu, että se on kokonansa totta, me tiedostamme edustavamme näkemystä, jota Kristus sekä Hänen apostolinsa ja koko Raamattu sekä kristillisen historian valtavirtaus sen ensimmäisistä ajoista aivan viime aikoihin saakka, ovat edustaneet. … mikäli lakataan pitämästä kiinni siitä, että Raamattu, jonka arvovallan tunnustamme uskovamme, on kokonansa totuus, tuloksena on suuri ja vakava hämmennys… Raamattu tulee tunnustaa Jumalan sanaksi, koska sen alkuperä on jumalallinen.  (Chicagon julkilausuma Raamatun virheettömyydestä, 1978)



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin