Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Erik Silvola: Jeesus syntien sovittajana - kadotettu totuus

Rovasti Erik Silvola

 

 

JEESUS  SYNTIEN  SOVITTAJANA - KADOTETTU TOTUUS

 

 

Jäsennys

Uhrikaritsa

Paratiisi

Veren sively oviin

VT:n uhrit Jeesuksen esikuvina

Jesajan profetia

Johannes Kastajan lausunto

Jeesuksen omat ilmaisut Karitsasta

Ilmestyskirjan ja muut Ut:n ilmaisut

Heprealaiskirje

 

 

UHRIKARITSA

 

Raamattu kertoo tavasta korjata rikkomukset ja synnit Jumalan edessä, siten että toimitetaan sovitusuhri. Eläin uhrataan sovitusuhrina ihmisen tekemän rikkomuksen tähden. Jumalan tahtoa ei voinut jättää hoitamatta seurauksitta. Koko temppelijumalanpalvelus keskittyi uhreihin tarkasti annettuihin sääntöihin perustuen. Kolmas Mooseksen kirja. kuvaa tätä kokonaisuutta. ” Ilman verenvuodatusta ei ole synnin sovitusta. ” Uhrin olemus on antaa ja luovuttaa jotakin korvaamaan tehty rikkomus eli synti. Uhreihin kuuluvat myös kiitosuhrit kiitollisuuden osoituksena esikuvana halusta korvata virhe ja positiivisesti osoittaa kiitollisuutta.

 

PARATIISI

 

Itse asiassa kaikki Raamatussa mainitut uhrit kuvastavat omalla tavallaan Messiaan Jeshuan pelastussanomaa. Kautta Raamatun Karitsa symboloi Jeesusta. Jo paratiisissa Abelin uhri oli karitsauhri, joka kelpasi Jumalalle viitaten ensi kertaa tulevaan esikuvan täyttymykseen Jeesuksessa ristin kuolemassa. Kainin uhri ei ollut karitsauhri ja siksi se ei tullut hyväksytyksi esikuvaksi, koska uhri sisälsi ihmiskäden työtä.  Niillä ei ole sovittavaa vaikutusta Jumalan edessä. Kainin uhrilla ei ole vaikutusta, siksi uhrin ”savu” kulkee vain pitkin maata eikä se kohoa taivaaseen.

 

VERENSIVELY EGYPTISSÄ

 

Toinen Mooseksen kirja kuvaa heprealaisten lähtöä Egyptin orjuudesta vapauteen. Heprealaiset kokivat orjuuden hengellisenä, henkisenä ja fyysisenä orjuutena. He eivät voineet palvoa Abrahamin Jumalaa, se oli kielletty. Joosefin kauden jälkeen he joutuivat vähitellen orjuuteen, jossa heillä ei ollut muuta kuin alemman tason ihmisten asema. He eivät omanneet tasa-arvoista tunnustusta. Poikalapsetkin piti surmata, kuten tiedämme Mooses-lapsen varhaisista vuosista. Fyysisen orjuuden he kohtasivat ruoskintana ja raskaana työorjuutena.

 

Kun Jumala kuuli kansansa huokaukset ja rukoukset Mooses asettuu kansansa vapauttajaksi. Hän käy oman koulunsa erämaassa ja saa Jumalalta selvät ohjeet pääsiäiskaritsan teurastuksesta ja valmistautumisesta lähtöön Egyptistä. Karitsan verellä piti merkitä heidän talojensa pihtipielet, siten että he itse asiassa tekivät ristinmerkin. Tämä merkki suojeli heprealaisten kodit ja kaikki ne jotka olivat näissä taloissa. Kuoleman enkeli kulki ympäri Egyptin maata ja surmasi kaikki esikoiset faaraon esikoispojasta alkaen aina eläintenkin esikoisiin asti. Karitsan veren merkki pelasti heidät.

 

JERUSALEMIN TEMPPELIUHRIT

 

Polttouhria koskevat määräykset ovat 13 Ms. 1. luvussa. Temppelin oven lähellä oli polttouhrialttari, jolle uhriteuras asetettiin pannen kädet sen päälle, syyllisyyden siirtämiseksi uhrieläimeen. Kyse on synnin syyllisyyden siirtämisestä uhrieläimeen, eläin kuolee syntisen puolesta. Uhri oli kokonaisuhri. Se saattoi olla mullikka, pienkarjaa tai lintu riippuen uhraajan varallisuudesta. Papiston virkaan kuului uhritoimitus. Kukaan muu ei saanut sitä tehdä, ei edes kunigas Saul.

 

Ruokauhrissa osa poltettiin ja osa jäi papistolle. Alttariosa poltettiin ja Aaronin pojat eli papit saivat käyttää loppuosan. Mitään hapatusta ei uhrissa saanut olla, ei myöskään hunajasta. Uutisuhrilahjaan liittyi myös liittosuolan lisääminen. Uhraukseen liittyi myös suolan (liitto ) lisäksi öljy ( Pyhän Hengen ja rukouksen merkki ).

 

Yhteysuhri oli myös vaihtoehtoisesti varallisuudesta riippuen  härkä tai lehmä, tai pikkukarjaa tai lammas. Samat toimet käsien lasku uhrin päälle. Veren vihmonta papin toimesta alttarille. Rasvasta oli määräys. ”Kaikki rasva olkoon Herran oma.”Se poltettiin alttarilla papin toimesta. ”Mitään rasvaa tai verta älkää syökö!” Tämä olkoon ikuinen säädös.

 

Syntiuhri mahdollisti eroavuutta riippuen siitä, oliko rike tehty erehdyksestä vai tarkoituksella. Uhri oli mullikka, jos tekijä oli pappi. Se teurastettiin ja veren pappi vei temppeliin , esiripun edessä verenvihmonta ja alttarin sarvien voitelu sekä suitsutus. Muu veri kaadettiin polttouhrialttarin sivuun. Rasva erotettiin ja poltettiin polttouhrialttarilla. nahka, lihat, pää jalat ja ravat vietiin leirin ulkopuolelle poltettavaksi ja peitettäväksi. Jos koko Israel syyllistyi tekoon, vanhimpien tuli panna kätensä uhrieläimen päälle. Veri vietiin ilmestysmajaan ja alttarin sarvet voideltiin verellä papin toimesta. Kun pappi on näin suorittanut sovituksen, synti annetaan anteeksi.

 

Olet varmaan jo havainnut, miten nämä uhrit itse asiassa toteutuvat ja esikuvina valaisevat Herramme Jeesuksen uhrikuoleman merkitystä. Jeesuksessa toteutuvat nämä uhrit. Jeesus ottaa kantaakseen ihmiskunnan synnit, täyttää mainitut uhrien sisällön. Anteeksianto perustuu Jeesuksen työhön.

 

JESAJA 53

 

Profeetta Jesaja kuvaa etukäteen Jeesuksen kärsimystä ja sen syvää merkitystä anteeksiannon mahdollistamiseksi.”Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies, ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minään pitäneet. Mutta totisesti, meidän sairautemme Hän kantoi, meidän kipumme Hän sälytti päällensä. Me pidimme Häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana. Mutta Hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli Hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja Hänen haavainsa kautta olemme paratut.” Jes.53:3-5.

 

JOHANNES KASTAJAN LAUSUNTO

 

Vanhan ja uuden testamentin välimaastossa oleva profeetta lausuu Jeesuksesta Jordanilla esitellen Hänet kansanjoukoille. ” Katso Jumalan uhrikaritsa, joka ottaa pois maailman synnit.”  Jeesuksen tullessa toteuttamaan sovitustehtäväänsä, sanomasta tultiin varmasti tietoiseksi, jopa Herodes ja koko Jerusalem ja laajemminkin. Syntiuhrit tulivat toteutukseensa. Jeesus sanoi:” Se on täytetty.” Esikuvat toteutuivat, kirjoitukset kävivät toteen, kuten Jeesus niin usein mainitsi.

 

JEESUKSEN LAUSUMAT

 

Vuorisaarnassa Jeesus julistaa: ” Älkää luulko, että olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä tullut kumoamaan vaan täyttämään.” Mt. 5:17. Jeesus täytti kaikki Hänen ensimmäistä tulemistaan koskevat profeetalliset lupaukset ja esikuvat. Toinen tulemus toteuttaa loput, niin että kaikki profetiat toteutuvat täydellisesti.

 

Jeesuksen opetuspuheet ja niihin liittyvät teot, parantamisihmeet ja riivaajista vapauttamiset olivat totuuden sanoja, Pyhän Hengen voimassa vaikuttavia. Hän selittää Johannes Kastajan profeetta Elian hengessä toimivaksi. Hän sanoo itseänsä Jumalan lähettämäksi, Häneltä saadun tehtävän täyttämiseksi.  Ihmisen Poika tekee Isän tekoja, joitten pitäisi todistaa, että Hän on Jumalan lähettämä luvattu Messias. Sykarin kaivolla Hän ilmaiseen sen aivan selvästi. ”Minä se olen, joka puhun kanssasi.” Kaikki ”Minä olen lauseet” kertovat Hänestä ja olemuksestaan.”Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä kukaan tunne Isää muu kuin Poika, ja se, jolle Poika tahtoo Hänet ilmoittaa.”Mt.11: 27.

 

Jeesus kertoo Ihmisen Pojan asemasta kirkkaudessa, johon hänet asetetaan ylösnousemuksen jälkeen. Ilmestyskirja kertoo hyvin paljon Jeesuksen toisesta tulemisesta ja Kunnian kuninkaan asemasta ja koko maailman tuomitsemisesta ja lopullisesta asemastaan Jumalan oikealla puolella. Karitsan hääjuhla-esikuvan mukaan Hän kertoo Karitsan vaimosta ja hääilosta ja uudesta maasta ja taivaasta.

 

HEPREALAISKIRJE

 

Kirje on silta vanhasta uuteen. Ja myös polku uudesta vanhaan, jotta ymmärtäisimme koko Raamatun sanoman. Koko Raamattu kertoo Jeesuksesta, kuten Hän sanoo Emmauksen opetuslapsille aivan yksiselitteisesti. Kahden opetuslapset sydämet olivat palavat, kun Jeesus selitti heille kirjoituksia.

 

Kirje avaa Melkisedekin ja Jeesuksen yhteyden. Hän kuvaa itseään ylimmäiseksi papiksi, joka on avannut uuden ja elävän tien Kaikkein pyhimpään Isän läsnäoloon. Esirippu on otettu Jeesuksessa pois, Jeesuksen toimesta revitty ylhäältä alkaen alas asti.

 

Hän on temppelin ovi, tie pyhimpään ja avasi uuden elävän tien. Hän kaikkien uhritoimitusten olemus ja koko temppeli avaa monia asioita Jeesuksesta. Ylimmäisenä pappina Hän jatkuvasti rukoilee omiensa puolesta. Jeesus on tullut uuden, paremman liiton takaajaksi. Kaikki VT:n liitot valmistavat Jeesuksen uutta liittoa.

 

Jeesuksen ainutlaatuinen elämän työ mahdollisti syntien sovituksen ja elämä Hänen yhteydessään mahdollistaa Pyhän Hengen avulla uuden elämän jo nyt ajassa ja kerran ikuisuudessa Hänen hyvässä hallinnassaan uudessa maailmassa.

 

”Muuta tietä ei ole taivaaseen, ikivanha vain armon tie”, lauletaan evankelisten laulussa. Se on vanhempieni ja sukuni perintölaulu. Luvussa 11 kirje kuvaa uskon olemusta ja uskon sankareita esikuvina uskon luottamuksesta. Viimeisessä luvussa kirje antaa ymmärtää, että yksi uhri on vielä voimassa. Se kiitosuhri, joka niiden huulten hedelmää, jotka Hänen nimeänsä ylistävät. Siksi kiitämme rakasta Jeesusta ja ylistämme Häntä Kuninkaanamme ja Herranamme nyt ja aina. Seuraamme Jeesusta kunnioituksesta ja rakkaudesta, koska Hän mainitsee meitä ” ystäviksi.”

 

Jeesus poistaa syntien seuraukset ja Hänessä pysyen meillä on yhteys Isään. Hän nostaa, kantaa ja vie perille.



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin