Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Aarne Nurmio: Toivo löytyy kriisien keskellä

Aarne Nurmio, Toivo löytyy kriisien keskeltä.pdfAarne Nurmio

 

 

 

Luentomoniste helposti tulostettavassa muodossa

-----------------------------------------------

 

 

Aarne Nurmio

 

 


Toivo paremmasta löytyy kriisien keskellä

 


Herra on hyvä, aina ja jatkuvasti. Iloitaan Hänessä. Ilo Herrassa on väkevyytemme. Ja sitä me todella tarvitsemme.

 

”Toivo paremmasta löytyy kriisien keskellä” … tärkeää ja vakavaa sanottavaa … ja toivoa herättävää.

 

Kyse on rakkaudesta ja sodasta. Jumala on rakkaus. Kaikki mitä Hän tekee, Hän tekee rakkaudesta ja valtakuntansa tulemiseksi. Ja Hänellä /meillä on vihollinen, joka yrittää estää tämän. Olemme sodassa.

Tahdon julistaa teille Jumalan Isän rakkautta. Luuk 3:22 ”Sinä olet minun rakas poikani / tyttäreni, sinuun minä olen mielistynyt”. Siunatkaa itseänne ja tervehtikää toisianne näillä Isän sanoilla.   

Suurten uutisten vuosi 2011

Tämä vuosi 2011 on ollut suurten uutisten vuosi: maanjäristykset, sään ääri-ilmiöt, nälänhädät, talouden kriisit, yhteiskunnalliset levottomuudet, sodat.  
Hämmentävää, pelottavaa ja turruttavaa … mitä ajatella ja mitä tehdä? Pitäisikö tehdä jotakin?

Onko nyt lopun aika? Emme tiedä. Luuk 21:7-31. Nostakaa päänne … vapautuksenne on lähellä … Jumalan valtakunta on lähellä. Luuk 12:54-59. Jeesus nuhtelee kansaa, joka osaa arvioida taivaan ja maan muodon, mutta ei arvioi (tätä) aikaa … huomio Jeesukseen ja sovitukseen. 

 

Meidän ei tarvitse pelätä mitään, päinvastoin, meillä on syy toivoon. Samalla kun rakenteet globaalissa taloudessa ja politiikassa, monissa yhteiskunnissa ja jopa luonnossa järkkyvät, ilmestyy myös se mikä on järkkymätöntä eli Jumalanvaltakunta. Hep 12:26-29. Jeesus ja Hänen valtakuntansa on ratkaisu sekä sielujen pelastumiseen, että koko maailman ongelmiin.

 

Maailmalta kantautuukin hyviä uutisia valtakunnan läpimurroista.

 

1Aikak. 12:32… isaskarilaisia, jotka ymmärsivät ajan ja käsittivät mitä Israelin oli tehtävä.
- Murros: Saulin ajasta Daavidin kuninkuuden aikaan. Saul etsi omaa ja Daavid etsi Jumalan valtakuntaa.
- Isaskarilaiset tunsivat ajan, Israelin kutsun ja Daavidin
- He  tekivät Daavidin kuninkaaksi, joka uudisti Jumalan palveluksen
- Mekin tarvitsemme Isaskarin miehiä ja naisia, jotka …

 

Tulkoon sinun valtakuntasi ja tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaissa. Tämä on rukouksemme, toivomme ja tehtävämme.

 

Jumalan valtakunta on Jeesuksen hallintavaltaa. Missä Hän hallitsee, siellä tapahtuu paljon uudistumista: yksilöt, perheet, seurakunnat, yhteisöt, kaupungit, kansakunnat uudistuvat.

 

Seuraavassa ensin ajan ilmiöiden pohdintaa eli muutamia havaintoja maailman, Euroopan ja Suomen tilasta. Tämän jälkeen palataan tarkastelemaan Jumalan valtakuntaa.

 

”Mikä on se ajan henki, isännäksi päässyt renki, jonka suuren pillin mukaan täällä tanssittava on?
Ajan henki meille määrää, mikä oikein on ja väärää, eikä epäillä saa kukaan, se on vastustamaton.”

                                                                     Pekka Simojoki: Valtakunnassa kaikki hyvin

Globalisaatio on tullut uuteen vaiheeseen 

Viimeiset 3v eli aika 2008 finanssikriisin jälkeen ollut voimistuvan murroksen aikaa. Sitä on verrattu aikaan kun NL romahti … tai … kun moderni kapitalismi syntyi 250v sitten.

Oma näkemykseni on, että finanssikriisi joka on jatkunut talous- ja kasvukriisinä ja velkakriisinä päätti
n. 15v kestäneen globalisaation / globaalin kapitalismin vaiheen.

 

Nykyinen uusi vaihe globalisaatiossa näyttää merkitsevän siirtymistä länsivetoisesta Aasia-vetoiseen globalisaatioon. Nykymenolla Kiina ohittaa USA:n suurimpana talousmahtina ja Aasia Lännen suurimpana talousalueena n. 20 -25v kuluttua?

Pidemmällä aikavälillä tästä seuraa neljä suurta globaalin järjestelmän kestävyyskysymystä:
- geopoliittinen kestävyys: talouden uudet voimatasapainot … voidaanko suurten sota välttää?
- taloudellinen kestävyys: voidaanko korkea talouskasvu ylläpitää (järjestelmä perustuu kasvuun)?
- sosiaalinen kestävyys: voidaanko kehityksen mahdollisuudet ja kasvun hedelmät jakaa tasaisesti? 
- ekologinen kestävyys: voidaanko jatkuva määrällinen kasvu saavuttaa ilman ekologista järkkymistä?

Neljä Kyllä -vastausta … positiivinen näköala … yksi Ei -vastaus … ilmeisiä uhkia …

Uudistaako globaali talousvetoinen järjestelmä itsensä ja ympäristönsä vai tuhoaako se molemmat?

Myös Euroopassa rakenteet ja järjestelmät horjuvat.

Velkakriisi osoittaa, että on eletty yli varojen. Mutta rahanpuutteen taustalla on syvempiä ongelmia.

EMU:n perusongelmat ovat tulleet ilmeisiksi: 1. valuvika – yhteinen raha ja rahapolitiikka ilman yhteistä talouspolitiikkaa ja 2. sopimusten pitämättömyys – kasvu ja vakaussopimus, avustamiskieltosopimus.

Euroopan kilpailukyky suhteessa nouseviin talouksiin on heikentynyt, minkä taas johtuu eurooppalaiseen järjestelmän rakenteellisista ongelmista.  Tämän asian käsittelyä ja ratkaisemista vaikeuttaa pahenemassa oleva poliittinen / legitimiteettikriisi.

Integraatioprosessi on tiehaarassa. EMU -lähtöisiä skenaariota lyhyellä tähtäimellä: kehitys kohti liittovaltiota, Emun jonkinlainen hajoaminen, kompuroiden eteenpäin (kriisistä toiseen)

Ydinkysymys, joka on toistaiseksi ollut keskusteluissa taustalla: Miten Euroopan maat voivat parhaiten uudistua eli mukautua globalisaation uuteen vaiheeseen ja myös vaikuttaa siihen: yhdessä tiivistyvässä unionissa vai kukin omaehtoisesti omien edellytystensä mukaan?

Onko Suomi EU /EMU jäsenenä pelastusveneessä vai uppoavassa laivassa?

Suomella on nyt etsikkoaika

 

Suomi nousi edellisestä 1990-luvun puolenvälin suuresta murroksesta ja lamasta nopeasti ja on liittynyt tiiviisti globaaliin talouteen ja EU ja EMU järjestelmään.

Finanssikriisi ei iskenyt meihin suoraan, mutta talouskriisin myötä sen vaikutukset ovat olleet suuret: menetettyä kasvua, työttömyyttä, velkaantumista.

Taloudessa on tapahtunut välillä selvää elpymistä, mutta nyt on taas näkyvissä käänne huonompaan.
Oma velkaantumisemme jatkuu ja myös eurooppalainen velkakriisi koettelee meitä.

Tilanteemme on nyt hyvin haastava:
- perinteiset talouden veturit - metsä metalli, elektroniikka - piiputtavat, eikä uusia vastaavia ole
- väestö ikääntyy ja tuotantoa siirretään ulos Suomesta
- mistä työtä hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseksi?
- tehdyt toimenpiteet … elvytykset, tuottavuus, työurat … eivät riitä
- huoltosuhde heikkenee, julkisen talouden paineet kasvavat
- poliittisessa ilmastossa ja voimasuhteissa isoja muutoksia??

Jos emme löydä uusia kasvun lähteitä ja luo uutta työtä on meillä suuri riski joutua velkaantumisen ja tuottavuus / työttömyysloukun kautta taantumisen kierteeseen.

Suomella on nyt etsikkoaika: edessä on syvällinen uudistuminen tai nopeutuva taantuminen.

Tarvitsemme uutta työtä, uutta / uudenlaista yrittäjyyttä. Maailma on täynnä ongelmia ratkaistavaksi ja työtä tehtäväksi. Rohkaisevia uusia ilmiöitä – nuoret.


Globaalin taloudellisen järjestelmän valta
 
Seminaarissa 2008, taloustieteen nobelisti Paul Krugman sanoi: ”Olemme rakentaneet maailmaan taloudellisen järjestelmän tai koneiston, jonka toimintaa emme oikein ymmärrä ja jota emme hallitse.”

                                                        hän jätti sanomatta … ”mutta, joka hallitsee meitä”

Aineellista vaurautta ylikorostava materialistinen kulttuuri länsimaissa (ja muuallakin) on johtanut siihen, että jatkuva talouden kasvu ei ole enää vain väline vaan yhä enemmän päämäärä itsessään.

Se on kansalaisten odotus ja politiikan lupaus ja globaali talouden järjestelmä on sen lähde. Tämä merkitsee sitä, että olemme antaneet yhä suuremman vallan globaalin talouden koneistolle.

Rengistä on tullut isäntä. Siitä on tullut voimakas, hallitseva, kyltymätön. Se tahtoo vielä enemmän ja vielä nopeammin. Se tahtoo välineellistää ja alistaa ihmisen, sinut ja minut, palvelemaan omia tarkoitusperiään. 
Me olemme sille kuluttajia, tuotannon tekijöitä, resursseja.

Myös yhteiskunta kokonaisuutena ja politiikka on jäänyt globaalin talouden koneiston panttivangiksi:

- politiikan pitää toimia niin, että markkinoilla vallitsee luottamus, että markkinat toimivat ja talous kasvaa; jos ei kasvua tule niin koneisto romahtaa, eivätkä politiikan lupaukset toteudu.
- ja politiikan – varsinkin velkaantuneessa maassa – tulee toimia niin, että markkinat luottavat politiikkaan, muuten markkinat rankaisevat sitä, esim. korkeilla koroilla.  Velallinen on velkojan orja.

Luottamuksesta talouteen on tullut yhteiskuntaa ja politiikkaa ohjaava tekijä. Se on hiekalle rakentamista.

HeSa 5.12.2010:
”Tärkeintä on luoda vakautta ja luottamusta markkinoihin, sekä pitää huolta Suomen talouden kunnosta ja kilpailukyvystä, muuten markkinavoimat tulevat ja vievät itsenäisyytemme.”

Kun näin ajatellaan, itsenäisyyttä on jo paljon menetetty markkinavoimille … ja pelko hallitsee.

Mitä enemmän politiikka toimii globaalin järjestelmän ehdoilla sen vahvemmaksi tämä järjestelmä tulee.
Ja samalla velkaongelmat lisääntyvät: taloudellinen, sosiaalinen, ekologinen, moraalinen ja … synti velka.

Aiheellinen kysymys on tietysti: onko meillä sitten todellista vaihtoehtoa? Kyllä on. Jumalan valtakunta.

Miksi olemme päästäneet Rengin isännäksi?

Eikö ole selvää, että ei ihminen ole taloutta varten vaan talous ihmistä varten. Mutta mitä varten ihminen sitten on …? Ketä hänen tulee palvella? Tämä on ydin kysymys.

 

Olemme langenneet uskomaan materialismin / mammonan valheeseen, että kun meillä vain on riittävästi rahaa ja aineellista vaurautta voimme luoda itsellemme sellaisen elämän kun itse tahdomme.

Mutta olemme kiinnittäneet sydämemme väärään asiaan ja väärään lähteeseen, ja jääneet sen vangiksi.

 

Ongelmamme ovat perimmältään hengellisiä

 

Ongelmamme eivät ole perimmältään taloudellisia tai poliittisia tai teknologisia. Ne ovat hengellisiä.
Ajan hengen, mammonan hengen ote on hyvin voimakas. Tarvitsemme Hengen uudistusta ja sydämen vapautusta.

 

Kyse on siitä, ketä varten me olemme, ketä me palvelemme, yksilöinä, yhteisöinä, kansakuntana? 

 

Me tarvitsemme Vapahtaja, joka vapauttaa meidät ajan hengestä, palvelemasta isännäksi päässyttä Renkiä palvelemaan elävää Jumalaa, joka voi johdattaa meidät nykyajan Orjataloudesta kohti Jumalan valtakunnan Armotaloutta.

 

Jeesus on se todellinen ja ainoa vaihtoehto … pikemminkin elinehto, joka meidän täytyy jokaisen valita. Kukaan ei voi palvella kahta Herraa (Matt 6:24).

 

Ja tarvitsemme ”isaskarilaisia”, jotka ymmärtävät ajan ja käsittävät mitä meidän / Suomen on tehtävä.


Meidän on siirryttävä Rengin kuninkuuden ajasta Daavidin pojan, Jeesuksen Kristuksen kuninkuuden aikaan. Hän tuo meille valtakuntansa, joka on järkkymätön valtakunta.

 

Jeesus on ratkaisu … ainoa ratkaisu … maailman ongelmiin

 

Jumalan tahto on aina ollut ja tulee aina olemaan Hänen valtakuntansa ilmestyminen ja Hänen tahtonsa toteutuminen myös maan päällä niin kuin taivaissa.

Sen tähden Jeesus tuli maan päälle. Hän toi Jumalan valtakunnan tänne. Se oli Jeesuksen ydinasia.


Sitä Hän opetti, julisti, eli todeksi; alussa Mark 1:15 … ja lopussa ylösnousemuksensa jälkeen Apt 1.3.
Ja Hän lähetti opetuslapset julistamaan Jumalan valtakuntaa. Sen tähden se on ydinasia myös meille.

Mikä on maailman tila tänään? Onko Jumalan tahto toteutunut? Meillä on vielä paljon tekemistä.

Miksi mammona hallitsee maailmassa ja yhä myös paljon meidän uskovien elämässä? Miksi emme näe enempää Jumalan valtakunnan läpimurtoja ja vaikutusta?

Efe  4:17-19.Tietämättömyys ja paatumus. Efe 5:17. Ymmärtäkää Jumalan tahto. Vihollinen on nostanut linnoituksia, järjen päätelmiä, varustuksia Jumalaan tuntemista vastaan. 2Kor10:3-6.

Seuraavassa muutamia keskeisiä asioita Jumalan valtakunnasta / valtakunnan evankeliumista, jotka on tärkeä ymmärtää, niin että mammonan valta voi alkaa murtua ja Jumalan valtakunta ilmestyä.

Kymmenen teesiä Jumalan valtakunnan tulemisesta ja transformaatiosta

 

1.  Kyse on Jumalan kunniasta, kuulemisesta ja kuuliaisuudesta.
Luuk 2:13-14. Kunnia Jumalalle korkeuksissa … Rauhan julistus ja sodan julistus. Väärät ja oikeat sodat.

 

2.  Jumalan valtakunta on hengellinen todellisuus, joka ilmenee suhteissa ja näkyvässä / luonnollisessa.
 Room 14:17. Jumalan valtakunta on vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. Mikä henki hallitsee? Uskon elämä - ei kristillistä toimintaa vaan Kristuksen hallitsemaa elämää (Gal2:20).

 

3.  Jeesus on voittanut vihollisen ja lunastanut kaiken takaisin itselleen (Kol 1:20).
Evankeliumi on koko elämää varten. Tehtävänämme on lunastuksen toimeenpano. Jeesus ei meitä pakota, eikä tee sitä puolestamme, mutta kutsuu mukaansa.

4.  Me olemme Jumalan kansaa ja meillä on uusi identiteetti Kristuksessa.
Olemme valtakunnasta, Isän lapsia ja kuninkaallista perhettä, Kristuksen ruumis, kuninkaallinen papisto.
2Kor 5:17. Olemme uusia luomuksia Kristuksessa. Valtakunta on sisäisesti meissä

 

5.  Jeesuksen lähetyskäsky, Matt 28:18-20, on lunastuksen toimeenpanokäsky.
Sen ymmärtäminen, vastaanottaminen ja toteuttaminen on tärkeää. Se on Jeesuksen Sana
ja näky, joka toteutuu varmasti. Siinä on kaikki, mitä tarvitaan. Jeesuksella on kaikki valta.

 

6. Jeesuksen strategia ja lähetyskäskyn fokus on opetuslasten tekemisessä.
Jeesus valitsee seuraajansa (Joh 15:16), johdattaa heidät valtakuntaansa (Joh 3:3-5) ja varustaa opetuslapsiksi, jotka elävät Hänelle 2Kor 5:15 … ja tekevät lisää opetuslapsia (2Tim 2:2).

 

7. Jeesuksen päämääränä on kaikkien kansakuntien opetuslapseus.
Ei vain yksilöistä uskovia seurakuntaan vaan kansoista opetuslapsia valtakuntaan. Kaikilla kansoilla on kutsunsa ja niiden tulevaisuus (siunaus / tuomio) riippuu kutsun toteutuksesta ja on seurakunnan vastuulla. 

 

8.  Jeesus lähettää opetuslapsensa sinne, missä vihollinen vielä hallitsee – valloittamaan töitä tehden
Jeesus rakentaa seurakuntansa (missä 2-3 on) meidän tehtävänä on lunastuksen toimeenpano 

Hän lähettää meidät maailmaan, elämään ja toimimaan Hänen läsnäolossaan ja voimassaan Hengessä
ja Totuudessa (Joh 4:23): ei erillistä kristillistä toimintaa vaan Kristuksen hallitsemaa elämää. 

Elämässä ja työssä on kyse palvonnasta (24/7).  Sydämen kiinnittyminen, hallinta, läsnäolo, kuuleminen. Jumalan valtakunnassa työn tarkoitus ei ole elatus, mutta työstä tulee toimeentulo, jonka Jumala antaa. Matt 6:33.

 

9.  Jeesus käskee tehdä opetuslapsia kastamalla ja opettamalla kaikki, mitä Hän on käskenyt pitää.
Tämä on jatkuvaa kastamista ja opetusta Henkeen ja Totuuteen, läsnäoloon ja kuuliaisuuteen.

 

10.  Jeesus on täyttänyt tehtävänsä ja Hän palaa kun me olemme tehneet oman tehtävämme.
Hän on kanssamme joka päivä maailman loppuun asti, läsnäolo; until the end of the age.
Hän tahtoo morsiamen, joka on Hänelle arvollinen kumppani, kunniakas ja voitollinen.
Jumala ei tuhoa luomakuntaansa vaan uudistaa sen, se odottaa Jumalan lasten ilmestymistä, Room 8:19.

Meillä on Suuri Jumala, rakastava Taivaan Isä, jolla on hyvä tahto meitä kohtaan. Ja meillä on Suuri Kuningas Jeesus, joka on kukistanut vihollisen. Hänen valtakuntansa laajenee vääjäämättä kaikkialle ja iankaikkisesti.

Meillä on suuri tehtävä: Suomen uudistuminen Jeesuksen opetuslapsena ja nousu kutsuunsa Jumalan valtakunnassa. Me taistelemme voitosta käsin. Ei pelkoa. Meillä on kaikki syy toivoon.

Hän, joka meissä on vahvempi kuin se, joka on tässä maailmassa … ja jos Jumala on meidän puolellamme kuka voi olla meitä vastaan … kaikki me voimme Hänessä, joka meitä vahvistaa … meidän uskomme on voittanut maailman. 




© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin