Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Risto Vappula: Jumalaa vastaan kapinoiva ihmiskunta

Get the Flash Player to see this player.


Risto Vappula

Ihmiset eivät edes tiedosta olevansa kapinassa Jumalaa vastaan. Joko he kiistävät Jumalan olemassa olon tai sitten he eivät vain yksinkertaisesti ole koskaan kuulleet Hänen pelastussuunnitelmastaan. Kolmas ryhmä on välinpitämättömät, jotka eivät kiellä Jumalan olemassa oloa. He elävät omavoimaisuudessa ja heidän ajatteluaan ohjaa usko ihmisjärjen ylivoimaisuuteen”, totesi pastori Risto Vappula puhuessaan 26.2.2013 Tiekartta-illassa.

 

Kapinoinnin seuraukset ovat kuitenkin aina ankarat. Kun ihminen Paratiisissa nousi kapinaan Jumalaa vastaan, ovet avautuivat synnille kaikkine järkyttävine seurauksineen, joista päivittäinen uutisvirta kertoo. Sodat, kuolema, riisto, nälänhädät, perheiden rikkoutuminen, väkivalta, orjuus ja monet muuta asiat ovat kapinan seurausta.

 

Puheessaan Risto Vappula käsitteli myös monia askarruttanutta kysymystä: voiko myös uudestisyntynyt kristitty olla kapinassa Jumalaa vastaan? Hän totesi tämän olevan mahdollista kertoen samalla, millaisilla tavoilla kristitty voi nousta kapinaan Jumalaansa vastaan.

Mika Hirvi 

Vaikka kapinoinnilla on niin ajallisesti kuin iankaikkisestikin järkyttävät seuraukset, niin toisenlainenkin mahdollisuus on aina tarjolla:

 

"Kapinallisen tarvitsee vain luopua kapinastaan Jumalaa vastaan ja tunnustaa hänet omaksi kuninkaaseen ja antaa elämänsä hänen käsiinsä. Kuningas tarjoaa vastalahjaksi iankaikkisen elämän", Risto Vappula sanoi. 

 

Voit kuunnella Risto Vappulan puheen kokonaisuudessaan yllä olevasta soittimesta.

 

Pastori Risto Vappulan opetuksen lisäksi illan ohjelmassa oli Mika Hirven ruohonjuuritason puheenvuoro samasta teemasta. Tilaisuuden juonsi Kaija Telaranta ja yhteislaulut johti Tapani Talikainen.

 

(Tilaisuuden kuvat: Timo Lehtikari)

 

------- Luentomoniste helposti tulostettavassa muodossa: ---

 

Risto Vappula _ Jumalaa vastaan kapinoiva ihmiskunta.pdf

-------------------------------------------------------------------------

Kaija Telaranta 

 

Missio Järvenpää

Tiekartta-ilta 26.2.2013

 

Risto Vappula

 

 

Jumalaa vastaan kapinoiva ihmiskunta

 

 

Johdanto

 

Ihmiskunnan kapina sai alkunsa syntiinlankeemuksessa. Aatami ja Eeva nousivat luojaansa Jumalaa vastaan, eivät totelleet Häntä ja lankesivat syntiin. Tietysti syntilankeemukseen heitä johdatti sielunvihollinen Saatana, joka itse oli noussut kapinaan Jumalaa vastaa ollessaan enkeliruhtinas Lucifer. Enkelimaailmassa tapahtunut kapina johdatti myös ihmiskunnan kapinoimaan Jumalaa vastaan. Ihmiskunta elää syntilankeemustilassa ja sen seuraukset näkyvät koko ihmiskunnassa, kansakunnissa, pienemmissä yhteisöissä, perheissä ja jokaisen ihmisen henkilökohtaisessa elämässä.

 

Kapinan seuraukset ja vaikutukset ihmiskunnassa

 

Tapani TalikainenKapinassa noustaan vallanpitäjiä vastaan, koska kapinoitsijat haluavat saada vallan itselleen.  Kapinan tavoitteena, että siitä seuraisi muutos parempaan. Lähihistoriamme aikana olemme nähneet useampia kapinoita ja niistä seuranneita vallankumouksia, joiden lopputuloksena ei ole välttämättä syntynyt mitään hyvää tai parempaa. Hyvänä esimerkkinä tästä on arabikevät.

 

Ihmisen ja ihmiskunnan kapina Jumalaa vastaan ei ole tuottanut ihmisen kannalta toivottua tulosta. Kapinan seurauksia ovat kuolema, sairaudet, köyhyys, riisto, orjuus, luonnon tuhoutuminen, perheiden hajoaminen, ihmissuhteiden rikkoutuminen, väkivalta, sota jne. Miljoonat ihmiset maailmassa elävät tänä päivänä äärimäisessä köyhyydessä, nälänhädässä, sotien keskellä ja orjuudessa. Kuitenkin maapallo on niin rikas, että jokaiselle ihmisille olisi riittävästi ruokaa, jos se jakautuisi tasaisemmin. Koko ihmiskunnan historian ajan ihminen on riistänyt toista ihmistä. Ihminen ei ole koskaan oppinut omasta historiastaan mitään. Voidaan sanoa, että opimme historia ainoastaan sen, että emme opi siitä mitään. Toistamme ja teemme samoja virheitä, joiden seurauksena itse ja toiset ihmiset kärsivät.

 

Kirsti ja Kalevi Saarela siunattiin matkalleArvioimme omaa aikaamme omasta viitekehyksestämme ja hyvin lyhyesti ajanjakson perspektiivistä. Näkökulma siitä, että tätä päivää voisi verrata Sodomaan ja Gomorraan on varmasti ihan hyvä, mutta samalla on hyvä muistaa, että maailman historia on täynnä ajanjaksoja jolloin ihmisen pahuus on eskaloitunut. Hyviä esimerkkejä maailman sodat, Stalinin vainot, orjakauppa, ristiretket jne. Ehkä tänä päivänä ihmisen pahuus ja ihmiskunnan tila tiedostetaan paremmin nykypäivän teknologian ansioista. Toisaalta ei tarvitse olla edes mikään profeetta arvioidessaan maailman tilan menevän koko ajan huonompaan suuntaa. YK asetti vuosituhattavoitteet, joiden päämääränä on mm. köyhyyden poistaminen, lasten terveyden edistäminen ja naisten aseman parantaminen.  Näitä tavoitteita ei saavutettu vuonna 2000 ja uudet tavoitteet asetettiin vuoteen 2015, joita myöskään ei tulla saavuttamaan. Jotkut näistä tavoitteista ovat kyllä menneet hyvin eteenpäin.

 

Talousfoorumin raportissa listataan ihmiskunnan suurimmat uhat, joista neljä suurinta ovat eriarvoisuuden kasvaminen, valtioiden ylivelkaantuminen, kasvihuonepäästöt ja vesikriisi. Ensimmäistä kertaa ihmiset uskovat, että heidän lapsien elinolosuhteet ja –taso tulee laskemaan.

 

Ymmärtävätkö ihmiset olevansa kapinassa Jumalaa vastaan?

 

Yksi perusongelma on, että ihmiset eivät edes tiedosta olevansa kapinassa Jumalaa vastaan. Joko he kiistävät Jumalan olemassa olon ja ajattelevat vain sen olevan ihmisen omaa mielikuvituksen tuotosta tai sitten he eivät vain yksinkertaisesti ole koskaan kuulleet Hänestä ja Hänen pelastussuunnitelmastaan. Maailmassa on edelleen 2,87 miljardia ihmistä , jotka eivät ole koskaan kuulleet evankeliumia heille ymmärrettävällä tavalla.

 

Kolmas ryhmä on välinpitämättömät, jotka eivät kiellä Jumalan olemassa oloa, mutta ajattelevat ettei se kosketa heitä itseään mitenkään. He elävät omavoimaisuudessa ja uskovat, että ihminen itse pystyy ratkaisemaan ongelmansa ja asiansa. Näiden ihmisten ajattelua ohjaa usko ihmisjärjen ylivoimaisuuteen.

 

Kapinan seuraukset henkilökohtaisessa elämässä ja voiko uudestisyntynyt kristitty kapinoida Jumalaa vastaan?

 

Kukaan meistä ei ole immuuni tämän ajan ilmiölle. Oli ihminen sitten uskossa tai ei. Arvot joita meille jatkuvasti median kautta syötetään, ohjaavat myös meidän ajatteluamme. Tämän ajan hyveistä tulee myös kristityille tärkeitä, ja näin pikku hiljaa ajaudumme irti Jumalan valtakunnan arvomaailmasta ja lopulta kun kohtaamme vaikeuksia, niin sen sijaan että kääntyisimme Jumalan puoleen, me käännymmekin Häntä vastaan.

 

Hyvä esimerkki on riippumattomuuden ja itsenäisyyden korostaminen. Suomalainen lapsi kasvatetaan itsenäiseksi ja olemme ylpeitä siitä, että lapsi selviää yksin kotona, kun vanhemmat ovat töissä. Tämän varjopuolena on yksinäisyys ja nuorten syrjäytyminen, jos nuori ei pysy mukana järjestelmässä. Miten tällainen itsenäisyyden korostaminen näkyy sitten kristityn elämässä? Sekä näkyy ylikorostuneena minäkeskeisyytenä, jossa ihminen jatkuvasti peilaa kaikki asiat suhteessa itseensä. Itsestänsä huolehtiminen on hyvä asia, mutta äärimmilleen vietynä ihminen vain näkee asiat itsekeskeisesti. Tällaiselle ihmiselle Jumalan valtakunnan asiat ovat tosi asiassa toissijaisia asioita. Tässä omavoimaisuudessa piilee kapinan siemen . Jeesus itse muistutti: ”Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.” Mt 6:33

 

Edellä mainitun lisäksi kristitty voi kapinoida Jumalaa vastaan monilla eri tavoin:

 

1)     Epäusko ja –luottamus Jumalaan – ” ja kun Herra lähetti teidät matkaan Kades-Barneasta ja käski teidän mennä ottamaan haltuunne maan, jonka hän teille antaa, te kapinoitte Herran, Jumalanne, käskyä vastaan, ette luottaneet häneen ettekä totelleet häntä.” (5.Ms 9:23)

 

2)     Hänen kuninkuutensa kieltäminen – mutta Herra vastasi hänelle: "Tee niin kuin he pyytävät. Eivät he ole hylänneet sinua vaan minut, kun eivät enää halua pitää minua kuninkaanaan.” (1.Sam. 8:7)  

 

3)     Hänen lakien, käskyjen ja neuvojen halveksiminen - Mutta he, meidän isämme, olivat ylimielisiä ja alkoivat niskoitella. Eivät he totelleet käskyjäsi, (Neh 9:7)

 

Kuninkaan vastaus kapinaan

 

Kansan noustessa kapinaan johtajalla on kolme eri vaihtoehtoa ratkaista kapina

 

1)     luovuttaa valta kapinallisille,

 

2)     tukahduttaa kapina väkivalloin tai

 

3)     löytää rauhanomainen ratkaisu, jossa kapinalliset luopuvat kapinasta, koska se on heille edullinen ja hyvä ratkaisu.

 

Jumalan tarjoaa tätä kolmatta vaihtoehtoa jokaiselle ihmiselle henkilökohtaisesti ja siten myös koko ihmiskunnalle. Kapinallisen tarvitsee vain luopua kapinastaan Jumalaa vastaan ja tunnustaa hänet omaksi kuninkaaseen ja antaa elämänsä hänen käsiinsä. Kuningas tarjoaa vastalahjaksi iankaikkisen elämän.  Kuninkaan tarjous meille ihmisille on ylivertainen. Tarjolla on kuoleman sijaan iankaikkinen elämä. Oman viisauden sijaan voimmekin nojata Hänen viisauteensa ja ymmärrykseensä.

 

Kuitenkin kuningas on kuningas ja vaikka Hän on ollut armollinen ihmiskuntaa kohtaan, niin tulee päivä, jolloin Jumala lopullisesti päättää ihmiskunnan kapinan. Tulee tuomion päivä, jolloin jokainen ihminen joutuu kuninkaan eteen ja häneltä kysytään, kumman joukkoihin sinä kuulut?

 

 



http://www.unric.org/fi/perustietoa-yksta/25986

http://reports.weforum.org/global-risks-2013/

http://joshuaproject.net

Jes 65: 2 Päivästä päivään minä ojensin käteni tätä vastahakoista kansaa kohden, kansaa, joka kulkee väärää tietä oman mielensä mukaan,

ks. Mt 25:31-46

"

© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin