Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Jukka Sipilä: Kahden maan kansalaisena

Get the Flash Player to see this player.


Jukka SipiläJouko LehtonenTilaisuuden lopuksi siunattiin Jouko ja Leila Lehtosen muutto ja sen heille tuoma uusi elämänvaiheTiekartta-illan musiikista ja laulujen johtamisesta vastasivat Tapani Talikainen ja Ilmari KauppinenTarja Laakso kertoi illan aikana siitä, miten esirukoukset olivat auttaneet ja kantaneet häntä sairaalassa vietettyjen päivien aikana. Ihmeellisen nopea paraneminen oli ollut sekä hänelle että läheisille erittäin puhutteleva rukousvastaus.Tilaisuuden juontaja Heidi Kuitunen rukoili Kaisa Ikävalkon kanssa illan aikana jätettyjen rukouspyyntöjen puolesta.

 

- Meillä on oikeus elää täysimääräisesti  Jumalan valtakunnan kansalaisuutta ja  iloita Jeesuksen kuninkuudesta jo nyt täällä, vaikka me emme sitä aina näe, totesi Jukka Sipilä puheessaan Tiekartta-illassa. Jouko Lehtonen painotti omassa  puheenvuorossaan Jeesuksen lähellä pysymisen tärkeyttä. 

 

 

 

Tiekartta-illassa kristillisen koulun auditoriossa tiistaina 14.5.2013 puhui rehtori Jukka Sipilä, ruohonjuuritason näkökulman illan teemaan toi Jouko Lehtonen, illan juonsi Heidi Kuitunen ja musiikista huolehtivat Tapani Talikainen ja Ilmari Kauppinen.

 

Voit kuunnella yllä olevalla soittimella Jukka Sipilän ja Jouko Lehtosen puheet. Alussa on Jukan puhe (19 minuuttia) ja välittömästi sen perässä Joukon puheenvuoro (16 minuttia).

 

 

Jumalan lapsena ja kahden maan kansalaisena

 

- Vaikka me tiedämme, että on olemassa suurempi näkymätön todellisuus, niin meillä on taipumus olla voimakkaasti kiinni arjessa. Meillä on maallisesta elämästä johtuvia asioita. Meillä on nälkä, meitä palelee, me näemme kauniita asioita, me osaamme nauttia taiteesta ja luomakunnasta. Me olemme voimakkaasti kiinni tässä näkyvässä maailmassa. Ja kuitenkin meillä on myös se syvempi tietoisuus, Jukka Sipilä sanoi.

 

- Oikeastaan arki ei välttämättä pakota meitä ajattelemaan suurempaa todellisuutta, mutta Jumalan sana antaa siitä voimakkaan ilmoituksen.

 

- Jeesuksen opetusten keskeinen asia oli hänen valtakuntansa, hänen todellisuutensa. Jumalan valtakunta on, ja kun Jeesus sovitti syntimme ristillä, hän lunasti meidät sen valtakunnan kansalaisiksi. Meillä on oikeus elää täysimääräisesti Jumalan valtakunnan kansalaisuutta ja iloita Jeesuksen kuninkuudesta jo nyt täällä, vaikka me emme sitä aina näe.

 

- Minulle Jeesuksen opettama Isä meidän rukous puhuu kahden maan kansalaisuudesta. Meidän pohjimmainen minuutemme tässä elämässä on se, että me olemme Jumalan lapsia.

 

Voit kuunnella Jukka Sipilän puheen kokonaisuudessaan sivun yläreunassa olevalla soittimella.

 

"Pyrkikää ennen kaikkea pysymään lähellä Jeesusta!"

 

Jouko Lehtonen kertoi puheenvuorossaan, miten Jeesus oli löytänyt ja kutsunut yhteyteensä ensin hänen vaimonsa Leilan ja myöhemmin myös hänet, vaikka hä oli yrittänyt pitkään hangoitella vastaan. Jouko oli ryhtynyt lukemaan seitsemän vuotta hyllyssä avaamattomana ollutta vihkiraamattua. Hänessä oli syttynyt voimakas halu kertoa Jeesuksesta kaikille kohtaamilleen ihmisille.

 

Jeesuksesta todistaminen ei ollut rajoittunut vain lähipiiriin ja kotinurkkiin. Myöhemmin pariskunta oli viettänyt yhdeksän vuotta lähetystyössä Boliviassa. Suomeen paluu oli tuntunut Bolivian välittömään ja helposti kontaktia ottavaan kulttuuriin verrattuna karulta ja lähes tyhjän päälle palaamiselta. Vähitellen Jouko ja Leila olivat kotiutuneet Järvenpäähän ja löytäneet oman paikkansa myös seurakunnassa.

 

Pian Järvenpää on jäämässä taakse. Omakotitalo on jo pantu myyntiin ja uusi koti katsottu Etelä-Savosta. Jouko ja Leila ovat piakkoin muuttamassa Pertunmaalle. Siellä on kuulemma Suomen pienin, vain kymmenen hengen helluntaiseurakunta.

 

- Pian se koko on siis kaksitoista, vitsailin Joukolle Tiekartta-illan jälkeen heidän muutostaan keskustellessamme.

 

- Niin, mutta toivottavasti pian jopa kaksinkertainen määrä, Jouko vastasi iloisesti hymyillen.

 

Puheensa lopussa Jouko Lehtonen korosti voimakkaasti sitä, mikä elämässä on kaikkein tärkeintä: pysyä lähellä Jeesusta.

 

Me voimme puuhata ja touhuta monenlaista sinänsä hyvää. Me voimme olla aina auttamaan valmiita vapaaehtoisia seurakunnissa. Me voimme käydä ahkerasti hengellisissä tilaisuuksissa. Tärkeintä on kuitenkin pysyä lähellä Jeesusta. Kun se asia on kunnossa, myös kaikki muu järjestyy parhaalla tavalla.

 

 

Jukka Sipilä, Kahden maan kansalainen, luentomoniste.pdf

------------------------ 

 

Missio Järvenpää

Tiekartta-ilta 14.5.2013

 

Jukka Sipilä

 

Kahden maan kansalainen 14.5.2013

 

Sinulla on vain yksi elämä. Mieti tarkkaan mihin sen käytät.

Se kestää ikuisuuden.

 

tarina:

  • Noin 60v mies, joka toipuu syövästä.

 

  • Elämän jälleenrakennus, pari kummallista käännettä, joita seuraa käytännöllinen parannus elämässä. Elämään tulee valo – ylistys.

 

  • Tulee vaikutelma, että seesteiset eläkevuodet ovat edessä.

 

  • Mies menee rutiinikontrolliin Meilahteen. Aamulla hän ei herää

 

  • Vaimo oli vaikea kohdata, suru ja pettymys olivat suuria. Ei sanoja

 

  • Muutama kuukausi ystäväni kuoleman jälkeen vaimo soittaa. Nyt hän ymmärtää: mieheni oli valmis elämään Jumalan ylistykseksi. Hänen elämänsä jatkuu … siinä todellisuudessa, jonka ymmärtämiseen Jumalaa meitä kutsuu.

 

Ystäväni kahden maan kansalaisuus muuttui taivaan kansalaisuuteen.

 

Meillä ihmisillä on tarve ja taipumus olla voimakkaasti läsnä siinä, missä elämme, mitä näemme ja koemme. Tavallinen arki ei juurikaan haasta meitä ajattelemaan ja toimimaan laajemmin.

 

Raamattu opettaa:

 

Raamatussa on yksi keskeinen linja. Jumala ensin sanoo jotakin, sitten se sana tulee näkymättömään todellisuuteen ja sen jälkeen näkyvään.

Johanneksen evankeliumi alkaa: alussa oli Sana, sana oli Jumalan tykönä ja sana oli Jumala. Myöhemmin Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskuudessamme.

 

Johanneksen evankeliumin sana, joka tuli lihaksi onkin paras opettajamme kahden maan kansalaisuudesta. Jeesukselle se oli totta koko ajan. Hän eli täysin ihmisenä, mutta täysin tietoisena näkymättömästä todellisuudesta. Hän eli tehden Isänsä tekoja.

 

Jeesuksen opetuksen keskeinen sisältö oli Jumalan valtakunta – eli Hänen todellisuutensa.

Jeesuksen opetus valtakunnasta on jo olemassa. Lunastamalla meidät valtakuntansa kansalaisiksi siitä tuli todellinen. Valtakunta on. Jeesuksen kuninkuus on totta. Ja kerran se on tuleva näkyväksi. Hän kehottaa meitä jo elämään sitä todeksi, koska se on suurempi todellisuus, kuin se jonka me voimme aistein ja ymmärryksen kautta ilman Jumalan ilmoitusta tavoittaa.

 

Kehyksenä Isä meidän-rukous

 

Esimerkki Jeesuksen kahden maan kansalaisuudesta tulee hyvin ilmi Isä meidän -rukouksesa. Suurin osa rukouksen sisällöstä on suuremman todellisuuden piiriin kuuluvaa.

 

  1. Ensin puhutellaan Jumalaa, Isää joka on taivaissa. Sen sanoma on muistuttaa meitä todellisesta identiteetistämme. Valtakunnan todellisuudessa emme ole maallisten vanhempiemme lapsia, vaan taivaallisen Isän rakkaita lapsia
  2. Toiseksi Jeesus opettaa pyhitetty olkoon Sinun nimesi. Siinä ajatuksessa rohkaistaan kohtaamaan Jumalan pyhyys ja tunnustamaan maailmankaikkeuden Luojan ominaislaatu. Kun Jeesus puhuu Isästään, hän myös liittää siihen ajatuksen Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalasta, joka ei ole saman kuin muiden kansojen Jumala. Selkeästi oma persoona.
  3. Seuraavaksi Jeesus julistaakin oman kuningaskuntansa tulemista. Tulkoon Isä sinun Valtakuntasi. Tämän asian ytimessä nyt olemme.

 

-        Jos oikein ymmärrän, Jeesuksen seuraava lause on jatkumoa tähän: Tapahtukoon sinun tahtosi niin maan päällä kuin taivaissa. Ymmärrän, että se on julistus kaikelle näkyvälle  ja näkymättömälle. Se on myös rohkaisu meille itsellemme, että eläisimme todeksi Jumalan todellisuutta joka päivä, kaikissa asioissamme.

 

(Esimerkki maailmankatsomuksellisesta konfliktistaJ) Kaksi eri lähetsymiskulmaa todellisuuteen:

o   natuiralistis humanistinen

o   kristilliseen maailmankatsomukseen perustuva

 

-   Pysähdyn tähän hetkeksi. Koska tämä on meille jokaiselle tärkeä.

 

-    nytkin olemme yhteiskristillisessä tilaisuudessa. Minulle se on myös päivätyötä. Kohtalaisen usein joutuu tilanteeseen, jossa kysytään mielipidettä jostakin uskon asiasta tai teologisesta kysymyksestä. Minun mielipiteelläni ei ole merkitystä, ei yhtään mitään merkitystä

 

 –  eikä sinunkaan mielipiteelläsi. Jumalan mielipiteellä on merkitystä. Hän on sitoutunut omaan suunnitelmaansa. Hänen valtakunnassaan toimivat Hänen periaatteensa ja lakinsa. Hänen kysymyksensä on meille: liitymmekö me Hänen suunnitelmaansa? Toivommeko me Hänen tahtonsa tapahtumista? Voimme pyytää siunausta omille hyviltä kuulostaville hankkeillemme, mutta varmaa on se, että Jumalan siunaus on vain niiden hankkeiden yllä, Joissa Hänen hyvä tahtonsa tapahtuu.

 

-   Kun liitymme Hänen valtakuntansa ja tahtonsa toteuttajiin, voi tapahtua ja tapahtuu merkittäviä asioita. Maailmanhistorian merkittäviä tapahtumia on kirjattu heprealaiskirjeen 11 lukuun (otteita)

 

1 Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.

2 Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen.

3 Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.

4 Uskon kautta uhrasi Aabel Jumalalle paremman uhrin kuin Kain, ja uskon kautta hän sai todistuksen, että hän oli vanhurskas, kun Jumala antoi todistuksen hänen uhrilahjoistaan; ja uskonsa kautta hän vielä kuoltuaankin puhuu.

5 Uskon kautta otettiin Eenok pois, näkemättä kuolemaa, "eikä häntä enää ollut, koska Jumala oli ottanut hänet pois". Sillä ennen poisottamistaan hän oli saanut todistuksen, että hän oli otollinen Jumalalle.

6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.

7 Uskon kautta rakensi Nooa, saatuaan ilmoituksen siitä, mikä ei vielä näkynyt, pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi; ja uskonsa kautta hän tuomitsi maailman, ja hänestä tuli sen vanhurskauden perillinen, joka uskosta tulee.

8 Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.

9 Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä;

10 sillä hän odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala.

11 Uskon kautta sai Saarakin voimaa suvun perustamiseen, vieläpä yli-ikäisenä, koska hän piti luotettavana sen, joka oli antanut lupauksen.

12 Sentähden syntyikin yhdestä miehestä, vieläpä kuolettuneesta, niin suuri paljous, kuin on tähtiä taivaalla ja kuin meren rannalla hiekkaa, epälukuisesti.

13 Uskossa nämä kaikki kuolivat eivätkä luvattua saavuttaneet, vaan kaukaa he olivat sen nähneet ja sitä tervehtineet ja tunnustaneet olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä.

14 Sillä jotka näin puhuvat, ilmaisevat etsivänsä isänmaata.

15 Ja jos he olisivat tarkoittaneet sitä maata, josta olivat lähteneet, niin olisihan heillä ollut tilaisuus palata takaisin;

16 mutta nyt he pyrkivät parempaan, se on taivaalliseen. Sentähden Jumala ei heitä häpeä, vaan sallii kutsua itseään heidän Jumalaksensa; sillä hän on valmistanut heille kaupungin.

17 Uskon kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa, hän, joka oli lupaukset vastaanottanut

18 ja jolle oli sanottu: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläisen",

19 sillä hän päätti, että Jumala on voimallinen kuolleistakin herättämään; ja sen vertauskuvana hän saikin hänet takaisin.

20 Uskon kautta antoi Iisak Jaakobille ja Eesaulle siunauksen, joka koski tulevaisiakin.

21 Uskon kautta siunasi Jaakob kuollessaan kumpaisenkin Joosefin pojista ja rukoili sauvansa päähän nojaten.

22 Uskon kautta muistutti Joosef loppunsa lähetessä Israelin lasten lähdöstä ja antoi määräyksen luistansa.

23 Uskon kautta pitivät Mooseksen vanhemmat häntä heti hänen syntymänsä jälkeen kätkössä kolme kuukautta, sillä he näkivät, että lapsi oli ihana; eivätkä he peljänneet kuninkaan käskyä.

24 Uskon kautta kieltäytyi Mooses suureksi tultuaan kantamasta faraon tyttären pojan nimeä.

25 Hän otti mieluummin kärsiäkseen vaivaa yhdessä Jumalan kansan kanssa kuin saadakseen synnistä lyhytaikaista nautintoa,

26 katsoen "Kristuksen pilkan" suuremmaksi rikkaudeksi kuin Egyptin aarteet; sillä hän käänsi katseensa palkintoa kohti.

27 Uskon kautta hän jätti Egyptin pelkäämättä kuninkaan vihaa; sillä koska hän ikäänkuin näki sen, joka on näkymätön, niin hän kesti.

28 Uskon kautta hän pani toimeen pääsiäisenvieton ja verensivelyn, ettei esikoisten surmaaja koskisi heihin.

29 Uskon kautta he kulkivat poikki Punaisen meren ikäänkuin kuivalla maalla; jota yrittäessään egyptiläiset hukkuivat.

30 Uskon kautta kaatuivat Jerikon muurit, sittenkuin niiden ympäri oli kuljettu seitsemän päivää.

31 Uskon kautta pelastui portto Raahab joutumasta perikatoon yhdessä uppiniskaisten kanssa, kun oli, rauha mielessään, ottanut vakoojat luoksensa.

32 Ja mitä minä vielä sanoisin? Sillä minulta loppuisi aika, jos kertoisin Gideonista, Baarakista, Simsonista, Jeftasta, Daavidista ja Samuelista ja profeetoista,

33 jotka uskon kautta kukistivat valtakuntia, pitivät vanhurskautta voimassa, saivat kokea lupauksien toteutumista, tukkivat jalopeurain kidat,

34 sammuttivat tulen voiman, pääsivät miekanteriä pakoon, voimistuivat heikkoudesta, tulivat väkeviksi sodassa, ajoivat pakoon muukalaisten sotajoukot.

                     

-   Palaan vielä Jeesuksen opetukseen.

 

4.     Seuraava rukous koskee jokapäiväisiä tarpeitamme. Niitä pyydetään Isältämme, joka on taivaissa. Hänen todellisuutensa koskettaa meidän ruokapöytäämme. Meillä saattaa olla käsitys, että olenpa leipäni tienannut, mutta onkohan se kokonaan näin. En syvenny enempää tähän teemaan.

 

5.     Edelleen Jeesus jatkaa opetusta ihmissuhteiden osalle: pyydetään velkoja anteeksi. Tiedämme hyvin Jeesuksen opetuksen Jumalan anteeksiantamuksesta ja meidän anteeksiantamuksestamme. Jälleen arkielämämme linkittyy isompaan todellisuuteen.

 

6.     Seuraavaksi meidän kahden maan kansalaisuutemme kohtaa kiusauksen ja pahuuden. Jeesus pyytää Isää päästämään meidät pahasta. Joskus syytämme Jumalaa siitä, että maailmassa on paljon kärsimystä. Monille meistäkin sitä on kertynyt kohtuullinen tai kohtuuton annos. Jeesus pyytää Isää päästämän pahasta. Ajattelen, että näin ihminen saa siirrettyä ajattelunsa painopisteen pois pahasta Jumalaa kohti. Jo se on merkittävää. Toiseksi Jumalalla on suunnitelma pahan varalle. Lunastus on jo suoritettu, meillä on oikeus Siihen ei oma auktoriteettimme riitä , vaan voimme tehdä sen Jeesuksen nimessä ja valtuuttamana. Käytännön esimerkki: omia negatiivisia tunteita voi vastustaa Jumalan Sanalla.

 

Loppuhaaste

 

Jos olisin mukava mies sanoisin vielä jonkin rohkaisun ja sitten aamenen, mutta en ole mukava. Kun Jeesus opettaa valtakuntansa todellisuudesta hän käyttää vertauksia ja haastaa oppilaitaan ajattelemaan.  Miksi tämä haaste loppuun? Jeesus itse lopettaa rukouksensa opettamisen sanoihin:

 

7. ”sillä Sinun on valtakunta, voima ja kunnia iankaikkisesti.” Jos rukoilemme näin, olemme oman elämämme kanssa näiden kahden kysymyksen edessä.

 

Annan nyt sinulle kaksi kysymystä, joita voit miettiä. Kun olet löytänyt sanat, voit seuraavan musiikin aikana vaikka kuiskaten, mutta ääneen rukoilla Taivaalliselle Isälle ne  asiat, jotka tulivat mieleesi. Kuuntelemme sen nyt ja sen aikana voit rukoilla Jumalan valtakunnan ilmestymistä elämässäsi esimerkiksi niiden kysymysten avulla.

 

 

1.     Mihin asioihin Jumalan valtakunta, Hänen suurempi todellisuutensa (vanhurskaus, ilo ja rauha)  tuo sinulle lohdutusta? Kiitä siitä musiikin aikana.

 

2.     Mihin asiaan Jumala kutsuu sinua sanomaan: tapahtukoon Sinun tahtosi. Kuiskaa se rukouksessa Jumalalle. Musiikin aikana.

 

 

 

 



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin