Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Aarne Nurmio: Miten löytää elämään tarkoitus ja onnellisuus

Get the Flash Player to see this player.


Aarne Nurmio

- Kysymys elämän tarkoituksesta on paitsi syvällinen myös hyvin käytännöllinen asia, totesi Aarne Nurmio Tiekartta-illassa 19.3.2013. Jos elämästä katoaa tarkoitus, samalla katoavat merkityksellsisyys ja mielekkyys. Jäljelle jää vain elämä, joka kuin keskeltä tyhjä donitsi, jonka pintaa poittää monenlainen kuorrutus ja koristelu.

 

 

Tiekartta-illassa ruohonjuuritason puheenvuoron piti Kalervo Laakso. Tilaisuuden juonsi Timo Lehtikari ja yhteislaulut johti Tapani Talikainen.

 

Aarne Nurmio puhui elämän tarkoituksesta ja onnellisuudesta ja totesi saamansa otsikon niin vaikeaksi, että ihmiskunta on jo vuosituhansien ajan sitä pohtinut, Aarne Nurmio johdatteli kuulijat Jeesuksen antamaan lähetyskäskyyn löytäen sen sanoista elämälle sekä tarkoituksen että onnellisuuden. 

Kalervo Laakso

 

Tässä on muutamia ajatuksia hänen puheestaan. Koko puheen voit kuunnella sivun yläreunassa olevalla soittimella.

 

- Kysymys elämän tarkoituksesta on paitsi erittäin syvällinen myös hyvin käytännöllinen asia. Jos meillä ei ole mitään selkeää tarkoitusta olemisellemme ja tekemisellemme, niin siitä, mitä me teemme, katoaa merkityksellisyys. Ja jos merkityksellisyys katoaa, niin silloin katoaa myös mielekkyys. Silloin jäljelle jää vain sellainen tyhjän touhottaminen. Elämästä ja kulttuurista tulee, niin kuin eräs muusikko sanoi, sellainen donitsi-kultuuuri,  jossa sisin puuttuu,  mutta sitäkin enemmän kaikenlaista kuorrutusta päällä.

Timo Lehtikari 

- Jokaisella meillä on kuitenkin perustarpeita, joista yksi on merkityksellisyyden tarve.  Sen lisäksi meillä on mm. johonkin kuulumisen tarve ja kehittymisen tarve. Mutta jos merkityksellisyyden tarve ei tule täytetyksi, me olemme kaikkine tarpeinemme hukassa.

 

- Jokaisen ihmisen sisälle on rakennettu tarve löytää elämälle tarkoitus. Jos me emme sitä löydä, me voimme itse yrittää rakentaa sellaisen, tai me omaksumme sen ulkoapäin meille annettuna. Jos valitsemme elämämme tarkoitukseksi menestyksen ja rikastumisen, niin rakennamme epävarmalle pohjalle, jonka pettäessä kaikki romahtaa. Jos omaksumme ulkoapäin yhteiskunnan tai jonkun ryhmän meille tarjoaman elämän tarkoituksen, jäämme miettimään, valitsimmeko oikein, vai olisiko pitänyt valita jokin muu tarkoitus elämälle.

Tapani Talikainen

 

- Jos monien lailla valitsemme elämän tarkoitukseksi elämän tarkoituksen etsimisen, niin entä sitten, kun uskomme tuon tarkoituksen löytäneemme ja etsintä loppuu? Mikä sen jälkeen on elämämme tarkoitus?

 

- Monelle elämän tarkoitus on onnen ja onnellisuuden etsiminen. Harvasta aiheesta on tehty yhtä paljon lauluja kuin juuri onnen löytämisestä.

 

- Entä kytkentä elämän tarkoituksen ja onnellisuuden välillä? Miten ne liittyvät toisiinsa?

 

- Moni sanoo, että elämän tarkoitus on tulla onnelliseksi. Asian voi kääntää myös toisinpäin: kun löytää elämän tarkoituksen, tulee onnelliseksi.

 

- Ajattelen niin, että jos me asetamme onnellisuuden elämän päämääräksi ja tarkoitukseksi, niin se karkaa käsistä. Jumala on luonut meidät omia tarkoitusperiään varten. Me emme ole itsemme omat. Me kuulumme hänelle kaksinkertaisesti. Hän on meidät luonut ja hän on meidät lunastanut. Hän rakastaa meitä jatkuvasti ja koko ajan. Eikä hän vain rakasta. Hän pitää meistä ja on meistä innostunut. Hän ilmoittaa antavansa meille tulevaisuuden ja toivon.

 

- Jos me elämme todeksi Jumalan tarkoitusta elämällemme, niin me löydämme sekä elämällemme tarkoituksen että sen ohessa myös onnellisuuden.

 

- Jumala loi hyvän maailman jossa asiat olivat kohdallaan. Syntiinlankeemuksessa ihminen rikkoi suhteensa Jumalaan ja suhteensa toisiin ihmisiin. Jo luomisessa mukana ollut Jeesus tuli siksi maailmaan korjaamaan sen, minkä ihminen ja synti olivat rikkoneet.  Hän tuli lunastamaan langenneen ihmiskunnan takaisin itselleen.

 

- Seurakunnan tehtävänä on panna toimeen tuo lunastus. Mitä se käytännössä tarkoittaa, löytyy Jeesuksen juuri ennen taivaaseen astumistaan seuraajilleen antamasta lähetyskäskystä:

 

Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt.28:18-20)

 

- Lähetyskäsky on lunastuksen toimeenpanokäsky. Jeesus ei toteuta sitä ilman meitä, emmekä me kykene tekemään sitä ilman Jeesusta.

 

- Käskyssä toistuvat kaksi sanaa moneen kertaan. Ne ovat ”minä” ja ”kaikki”. Kyse on Jeesuksesta ja kaikesta, kaiken kattavasta tehtävästä. ”Minulle on annettu”, Jeesus ei ole ottanut itselleen valtaa. Sen on isä hänelle antanut. Maailmassa valta pyrkii alistamaan. Jumalan valtakunnassa rakkaudesta annettu valta kutsuu rakastamalla luokseen ja yhteyteensä. Jumalan valtakunnan valta on rakkauden ja rakastamisen valtaa.

 

  ”Taivaassa ja maan päällä”, näkymättömissä ja näkyvissä. Näkyvä heijastelee aina näkymätöntä. Jeesus sanoo, että Jumalan valtakunta on sisäisesti meissä. Myös maailman valtakunta voi olla meissä sisäisesti. Meissä vallitsee aina jompikumpi. Neutraalia eli puolueetonta aluetta ei ole.

 

- Lähetyskäskyn menkää, tehkää, kastakaa ja opettakaa tähtää opetuslasten tekemiseen. Jumalan valtakunnan näkökulmasta ei ole olemassa maallista ja hengellistä työtä. Kyse on siitä, mistä lähteestä me elämässämme ammennamme, ei ulkonaisesta tekemisestämme tai työstämme. Kyse on siitä, mihin meidän sydämemme kiinnittyy. Me palvomme sitä, mikä on sydämemme kiinnekohta ja huomiomme kohde. Jos se ei ole Jumala ja hänen suunnitelmansa meidän elämällemme, lähetyskäskyn antanut Jeesus Kristus, niin se on jokin muu asia tai henkilö.

 

- Jos Jeesus saa olla elämämme keskipiste ja me haluamme olla hänen opetuslapsiaan, niin Jeesus on sisäisesti meissä. ”Kristus teissä kirkkauden toivo.” Silloin Jeesus saa muokata ja muuttaa meitä. Ja jos me olemme uskollisia Jeesuksen antamalle tehtävälle, hän saa kauttamme muuttaa myös meille läheisiä ihmisiä tekemällä heistäkin opetuslapsiaan. Kun nämä puolestaan vievät evankeliumia eteenpäin, syntyy lisää opetuslapsia, yhtä useamman elämä muuttuu ja viimein koko yhteiskunta voi uudistua.

 

- Kun lähetyskäskyssä puhutaan opettamisesta, kyse ei ole vain tiedon jakamisesta. Kyse on uuden elämäntavan jakamisesta, uudesti syntymisestä ja täydellisestä uudistumisesta, kutsusta Jeesuksen yhteyteen ja opetuslapseuteen.

 

- Jeesus lupaa olla meidän kanssamme joka päivä maailman loppuun saakka. Olemmeko me samalla tavalla valmiita olemaan hänen kanssaan, hänen yhteydessään aina, kaikkialla ja kaikenlaisissa tilanteissa?

 

- Löytämällä Jumalan tarkoituksen omaan elämään ja lähtemällä noudattamaan Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä elämälle löytyy tarkoitus. Jeesus ei lupaa opetuslapsilleen vain helppoa elämää ja lokoisia päiviä. Vastassa on varmasti myös vaikeuksia ja kipeitä asioita, mutta niidenkin keskellä hän on luvannut olla joka hetki kanssamme. Tietoisuus tästä tuo elämäämme tarkoituksen sekä myös onnellisuuden.

 

RT



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin