Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Lue koko psalmi 23

Mirja ja Martti Ojares: Miten kasvaa hengelliseksi isäksi tai äidiksi?

Get the Flash Player to see this player.


Reijo Telaranta sekä Mirja ja Martti Ojares

Martti Ojares toi Kasvuhuone-illan keskustelussa esille profetian, joka lupaa Jumalan puuttuvan hyvin pian Suomen tilanteeseen. Samalla Mirja ja Martti Ojares haastoivat kaikkia mukaan TV7 kanavan torstaina 15.5. järjestämään vuorokauden paastoon ja rukoukseen Suomen puolesta.

 

Mistä syntyvät hengellinen orpous ja juurettomuus? Miten orpolapsille käy ilman rakastavia vanhempia? Mihin ovat kadonneet hengelliset isät ja äidit?  Voiko kirkon penkkiin istutettu hoidokki kasvaa vastuulliseksi hoivaajaksi? Miten kasvaa hengelliseksi isäksi ja ädiksi?

 

Tällaisia kysymyksiä pohdittiin tiistaina 6.5.2014 klo 18.30 kristillisen koulun auditoriossa, Sibeliuksenväylä 42, Järvenpää. Kysymyksiä availivat TV7 kanavan perustajat ja johtajat Mirja ja Martti Ojares sekä Reijo Telaranta. Tilaisuuden juonsi Heidi Kuitunen ja musiikista vastasi Mika Hakkarainen.

Ohjelman jälkeen oli jälleen tarjolla mukavissa kahviporukoissa iltakahvit sekä kotoisaa keskustelua illan teemasta.

 

--------

Mirjan, Martin ja Reijon keskustelun voit kuunnella sivun yläreunassa olevalla soittimella.

Tilaisuuden kuvasi Kaija Telaranta

Mirja Ojares------------------ 

 

POIMINTOJA KESKUSTELUSTA

 

Mirja Ojares:

- Kaikki se, mitä tulee ulkoapäin, alkaa syödä meitä ihmisiä sisältä. Nykyään ulkoa päin tulee tosi paljon kaikenlaista, kuten me hyvin tiedämme. Jos ihmisellä ei ole omaa arvomaailmaa eikä suhdetta Jumalaan, joka voisi olla hänelle auktoriteetti, niin ihminen lähtee etsimään arvoja ja auktoriteettia maailmasta.

 

- Monesti vanhemmat ovat itse niin juurettomia ja niin tämän maailman asioiden vietävissä sekä taloudellisestikin ahtaalla, etteivät he enää jaksa ottaa vanhemman roolia.  Ennen tilanne oli toinen, kun kaikki oli pienempää, eikä ulkoapäin tullut niin tavattomasti kaikenlaista painetta horjuttamassa arvomaailmaa.

Martti Ojares 

- Kun töihin tulee nuoria ihmisiä, usein oppisopimuksella, niin heidän kanssaan joutuu olemaan hyvin monenlaisissa rooleissa, Mirja jatkoi.  Mirjan ja Martin on oltava samaan aikaan sekä hengellisiä isiä ja äitejä että yritystoimintaa ja ohjelmatuotantoa johtavia johtajia.

 

- Nuorista joutuu pitämään huolta hyvin monilla tavoilla. Sitä joutuu sanomaan, että sinun pitää nukkua, sinun pitää syödä ja sinun pitää pestä paita ja vaihtaa vaatteita. Nuorista on pidettävä huolta ihan käytännön asioita myöten.  Niiden kautta nuoret huomaavat olevansa turvassa, on joku joka välittää joku, joka myös sanoo, että töihin pitää tulla silloin kun työaika alkaa.

 

- Nuoria on myös pidettävä hyvänä, kosketettava, halattava ja kysyttävä, että mitä kuuluu ja kuinka jaksat? Fyysinen kosketus olkapäähän ja halaus luovat turvallista yhteyttä ja läheisyyttä.

 

 Martti Ojares:

Mika Hakkarainen

- Kun katselemme, mitä suomalaisessa yhteiskunnassa on tapahtunut, niin huomaamme, että usko on sammunut. Siitä seuraa monenlaista orpoutta. Me olemme Suomessa kääntäneet selkämme Jumalalle. Rukous, joka on suurin Jumalan kättä liikuttava avain, on unohtunut.  Useamman sukupolven aikana usko on hiipunut. Mikään ei säily samanlaisena, ellei siihen jatkuvasti puhalleta voimaa Jumalan sanasta ja Pyhän Hengen kautta. Me olemme siksi eksyksissä niin kuin lampaat, kuten Jesajan kirjassa sanotaan. Tällainen on tila, jossa me nyt olemme. Se on erittäin huolestuttavaa.

 

- Sain tänään Suomelle todella rohkaisevan profetian viestinä eräältä avioparilta. Siinä luvattiin, että Jumala tulee herättämään tämän maan. Asia, jota hyvin monet ovat jo kauan odottaneet, tulee tapahtumaan hyvin pian. Jumala tulee elvyttämään ja nostamaan ne, jotka ovat jo vajonneet uskossaan uskonnollisuuteen. Tulee tapahtumaan asioita, jotka muuttavat tämän maan. Usko kasvaa ja vahvistuu ja orpous katoaa.

 

Miten kasvattaa lisää hengellisiä isiä ja äitejä?

 

Tiina Koivistoinen ja illan juóntaja Heidi Kuitunen rukoilivat kerättyjen aiheiden puolesta.

Kun profetian lupaama suuri herätys tulee, niin mistä löytyvät ne hengelliset isät ja äidit, jotka ottavat hoiviinsa kaikki uudet Jumalan lapset? Miten me voimme varmistaa, etteivät vastasyntyneet jää hoidon ja hoivaajien puutteessa heitteille?

 

Martti:

- Tämä on todella tärkeä asia. Silloin tarvitaan paljon niitä, jotka rinnalla kulkien opastavat ja opettavat. Ellei tällaisia löydy, niin uudet Jumalan lapset ovat alusta alkaen eksyksissä niin kuin lampaat ilman paimenta, eivätkä he löydä paikkaa mihin mennä.

 

- Uskon, että tällaisessa tilanteessa televisiolla on hyvin tärkeä rooli, koska se tavoittaa samaan aikaan erittäin suuren määrän ihmisiä.  Hieman pohjalaisen uhon tyyliin olen joskus sanonut, että minä tulen vielä elinaikanani näkemään ajan, jolloin TV7 on Suomen katsotuin kanava.

 

- Kun herätys tulee, ihmiset näkevät, millaisia ihmeitä Jumala tekee jopa kaduilla. Kun ihmisiä paranee rukouksen avulla Helsingin kaduilla, maallinenkin media kiinnostuu asiasta. Sitä kautta tieto leviää yhä laajemmalle ja ihmiset alkavat muuttaa käyttäytymistään.

Kasvuhuone-ilta täytti jälleen auditorion

 

- Jumalalla on kaikki hallussaan ja asioille tarkka ajoitus. Ensi viikon torstaina 15.5. meillä on TV7 kanavalla 24 tunnin paasto. Uskomme että 100 000 suomalaista paastoaa silloin rukoillen koko vuorokauden. Meillä alkaa silloin kello 18.30 suora ohjelma, jossa otetaan yhteyksiä eri puolille Suomea toimiviin rukousryhmiin.

 

- Sain tämän asian tammikuussa eräänä aamuna Jumalalta. Muutama viikko myöhemmin kysyin Jumalala, milloin paasto pitää järjestää? Vastaukseksi sain tämän päivämäärän. En tiedä, miksi Jumala antoi juuri tämän päivämäärän, mutta sen tiedän, että Suomen historiassa ei ole koskaan aiemmin näin suuri joukko samana päivänä paastonnut ja rukoillut Suomen puolesta.

 

Mirja:

- Saadaksemme lisää hengellisiä isiä ja äitejä, meidän jokaisen pitää ensin hoitaa itsemme kuntoon Jeesuksen kanssa. Meidän täytyy mennä ristin juurelle kaikkien niiden asioiden kanssa, jotka estävät meitä kohtaamasta toisiamme ja kohtaamasta Jumalaa. Meidän on annettava Jeesuksen hoitaa meitä. Jos meillä on joku henkilö, jonka kanssa voimme rukoilla, niin käytetään tätä mahdollisuutta hyväksi.

 

 

------------------ 

 

Seuraavan Kasvuhuone-illan aihe:

 

MITEN KASVAA PIENEKSI?

 

  • Miten välttää hengellinen ylpeys?
  • Rakennammeko me itsekkäästi omaa kirkkoamme ja seurakuntaamme vai Jeesuksen haluamaa kristittyjen yhteyttä?
  • Tavoittelemmeko me omaa  kunniaamme vai Jumalan valtakuntaa?  

 

Tällaisia kysymyksiä pohditaan Kasvuhuone-illassa tiistaina 13.5.2014 klo 18.30 kristillisen koulun auditoriossa, Sibeliuksenväylä 42, Järvenpää. Puutarhureina Herman Blomerus, Tapani Talikainen ja Reijo Telaranta, juonto Heidi Kuitunen, musiikki Ritva Lehto-Kekki.

 

Kahvitarjoilua ja iloista seurustelua. Tervetuloa!



© 2008 Reijo Telaranta • yhteystiedot
Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin